Verottajan linjauksen haastaminen

Verottaja on julkaissut uuden ohjeen virtuaalivaluuttojen verotuksessa, joka tuo jonkin verran selvyyttä joihinkin virtuaalivaluutan vaihtotilanteisiin. Verottajan kanta virtuaalivaluutan vaihtotilanteissa viralliseen valuuttaan, toisiin virtuaalivaluuttoihin tai varmaan mihin tahansa on seuraava

  • Veroja maksetaan aina kun virtuaalivaluuttaa vaihdetaan johonkin, jos arvonnousua on tapahtunut
  • Tappioita ei saa vähentää
  • Omaisuuden luovusvoittojen verottamista koskevia säännöksiä ei huomioida (esim. hankintameno-olettama)

Hallinto-oikeus on kuitenkin antanut 6.7.2018 päätöksen, jossa se mm. mainitsee: “Ennakkoratkaisua muutettiin siten, että käytettäessä kuvatuin tavoin vastikkeellisesti hankittua virtuaalivaluuttaa toisen virtuaalivaluutan hankkimiseen, käytetyn virtuaalivaluutan arvonnousu on pääomatuloa, johon sovelletaan luovutusvoiton laskemista koskevia säännöksiä.”

Muistan myös palstalta aiemman Henry Braden viestin, jossa hän mainitsi, että verottajan jo aikaisempaa 2013 julkaistua linjaa oltaisiin mahdollisesti haastamassa kunnolla, mutta tästä on aikaa jo varmasti yli vuosi. Olisinkin kiinnostunut kuulemaan palstalaisilta onko joku lähtenyt hakemaan muutosta verotukseensa esim. hankintamenon osalta ja yleisesti verottajan linjauksen haastamisesta kokemuksia.

Muutosta verotukseen voi hakea 2017 vuoden verotuksen osalta kolme vuotta verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta eli 31.12.2020 mennessä. Aiemmilta vuosilta muutoksenhakuaika on viisi vuotta.
Itsehän en usko, että verotus muuttuu milliäkään millään muutoksehaussa, vaan asia on käsiteltävä oikeusteitse ja mahdollisesti vasta korkeimman hallinto-oikeuden päätös saa verottajan muuttamaan mieltään.

2 tykkäystä

Tuossa hallinto-oikeuden 6.7.2018 päätöksessä omiin silmiin tarttui erityisesti seuraava kappale

Kun virtuaalivaluuttojen osalta ei verolainsäädännössä ollut olemassa erityisiä säännöksiä, hallinto-oikeus katsoi, ettei kuvatuista virtuaalivaluuttojen vaihdoista saatuun voittoon ollut perusteita olla soveltamatta omaisuuden luovutusvoittoa koskevia säännöksiä.

Yritin itse käyttää hankintameno-olettamaa vuoden 2017 luovutusvoitoista, mutta poikkeamispäätöksessä tätä ei hyväksytty, koska kyseessä ei ole arvopaperi (ei ole lappuja tässä saatavilla, mutta vastaus oli copypaste-tyylinen eikä argumentteihin otettu kantaa).

TVL:n mukaan kuitenkin hankintameno-olettama on lähtökohtaisesti kaikella omaisuudella, ei ainoastaan arvopapereilla. Esimerkiksi koti-irtaimiston myyntiin voidaan soveltaa hankintameno-olettamaa ihan verottajan omankin ohjeistuksen mukaisesti (kohta 1.1).

Minulla on vielä muutama viikko aikaa antaa oma vastine poikkeamispäätökseen ja aion viitata tuohon hallinto-oikeuden päätökseen. Tarvittaessa teen oikaisuvaatimuksen. Tuosta oikaisuvaatimuksen päätöksestä voi sitten tehdä valituksen hallinto-oikeuteen (ja se maksaa tietääkseni 250e).

1 tykkäys

On ollut sellainen tulkinta ilmassa että virallisessa kryptopörssissä tehtäessä krypto-kryptokauppa käypään päivän hintaan EI kaupasta synny luovutusvoittoa. Tämä vastaus on ollut Kauppalehdessä ja myös erikseen tarkistettu kun vastaus kuulosti hieman erilaiselta kuin vero-ohjeessa. Kannattaa tarkastaa vielä uudestaan jos kysymys on krypto-krypto kaupasta.

Aika odotettu vastaus tuli verottajalta, eli tuota hallinto-oikeuden päätöstä ei voi hyödyntää.
poikkeamispäätös (kuva)

Viitattu hallinto-oikeuden päätös ei ole lainvoimainen, ja vaikka siitä tulisi lainvoimainen, se koskee vain kyseistä verovelvollista ja verovuotta 2018 (sinänsä vaikuttaa oudolta kansalaisen tasavertaisen kohtelun kannalta eikä verolakikaan ole tässä välissä muuttunut).

Eli ei auta muu kuin odotella KHO:n päätöstä.

Mulle tuli myös poikkeamisilmoitus. Ja oletan, että kun vastustan, saan samanlaisen ratkaisun kuin mitä sä sait.

Tuo hallinto-oikeuden prosessi, vaikka menisi KHO:on, ei välttämättä verottajan päätä muuta, koska kyse on ennakkotietoasiasta, mikä on korostuneesti yhtä tilannetta koskeva juttu. Ja tuosta ratkaisu tulee joskus elokuussa 2019. KHO:n käsittelyaika on nykyisellään kai vajaa 12kk. Tästä syystä en jäisi vain odottamaan tuota.

Toisessa jutussa on tulossa KHO:n ratkaisu ehkä marras- /joulukuussa 2018 (alla on KVL 54/2017 päätös) ja siinäkin otetaan todennäköisesti kantaa tähän tulotyyppiin. Mikäli juttu ei jotenkin vesity, tämä saattaisi tehdä selvyyttä asiaan, koska KVL:n ratkaisut on ennakkoratkaisutyyppisiä. KVL on ollut verottajan kannalla, mutta kaksi jäsentä oli verovelvollisen kannalla (5-2 ja esittelijä myös verovelvollisen kannalla).

Odotan varmaan tuon KHO:n ratkaisun keskusverolautakunnan päätökseen, siihen mennessä mun verotuspäätös on tullut ja sitten valitan omasta verotuksestani. En jää odottamaan sen pidempään.

Jos muut on valittamassa verotuspäätöksestään, olisi kiinnostavaa kuulla ja esim. jakaa valitusdokuja.

Höh päteekö tämä takautuvasti? Ilmeisesti ei sentään sillä tuossa sanotaan, että “Voimassaolo 29.5.2018 - Toistaiseksi”. Ohjeistuksessa on tapahtunut täyskäännös. Tässä on esim. lainaus Kauppalehdestä viime vuoden lopulta 6.11.2017:

Ylitarkastaja Timo Puiro Verohallinnosta kertoo, että verottajan ohjeistus vuodelta 2013 on pääpiirteissään ajan tasalla. Päivityksen tarpeessa olevaksi hän katsoo lähinnä kohdan, jossa kerrotaan missä tilanteessa verotus realisoituu.

Puiro tarkentaa, että virtuaalivaluutan vaihtaminen toiseksi virtuaalivaluutaksi ei vielä realisoi verotusta. Verotettavaa syntyy vasta, kun virtuaalivaluuttaa käytetään hyödykkeisiin tai kun sitä vaihdetaan viralliseksi valuutaksi. Tämä ei välttämättä käy ilmi ohjeen nykyisistä sanamuodoista.

Oma harrastelijamainen treidaaminen muuttui kertaheitolla lähes mahdottomaksi kun arvonlaskuakaan ei voi vähentää. Ja hirveä homma lähteä laskemaan noita yksittäisiä pikku voittoja.

entä jos et laske, ja sanot arvoisalle Verottajalle että myyntivoittoja ei ole kuin tuo yksi (jos on jokin selkeä kauppa jonka voi esittää) ?

Päivän teksti tv:ssä uutinen:

" Thaimaan poliisi epäilee, että huijarit
veivät yli 20 miljoonan euron arvosta
bitcoineja suomalaiselta 22-vuotiaalta
mieheltä ja hänen thaimaalaiselta
kumppaniltaan kesällä 2017.

Thaimaalaiset huijarit houkuttelivat
uhrit sijoittamaan suuren summan kolmen
thaimaalaisen yrityksen osakkeisiin,
kasinoon ja kryptorahakkeeseen. Uhrit
eivät saaneet luvattua omaisuutta.

Verottajan ohjeen mukaan mikä tahansa
vaihdantatilanne realisoi bitcoinien
arvonnousun verotuksen. Siksi
suomalaismies saattaa joutua maksamaan
pääomatuloveroa menettämiensä
bitcoinien arvonnoususta Suomeen."

Rahat menneet mutta verot ilmeisesti olemattomista voitoista maksettava…kiva olisi kuulla miten juttu jatkuu ja päättyy…

Tältä Saarimaalta oli siis kusetettu 5500 BTC, uskoisin häneltä löytyvän reilusti lisää tarvittavaan verojenmaksuun, jos ei saada reilua päätöstä. Tämä huijauksen pääjehu on kuitenkin otettu kiinni, ja rahat ovat löytyneet sijoitettuna Bangkokin ja sen lähialueiden bisneksiin, joten eiköhän Aarni saa rahansa takaisin.

Jokaisen omassa harkinnassa. Luultavasti alan itse pitää jonkinlaista excel taulukkoa johon kirjaan kauppoja ja lasken voittoja. Makro joka osaisi lukea tiedot suoraan pörssien omista taulukoista ja laskea voitot fifo periaatteella olisi käytännöllinen mutta en jaksa lähteä sellaista väsäämään kun ei ole kokemusta. Paska juttu kaiken kaikkiaan.

mutta älä lipsu keskustelun hengestä (“haastaminen”) :slight_smile:

Tuossa toisessa keskustelussa tuli tämä video, jossa sanotaan että verottajan ohjetta ei pitäisi hyväksyä, jos se ei ole kannatettava.
Hyväksymällä yhteisö vahvistaa sen, jolloin ohjeesta voi tulla laki.
Jos emme hyväksy/noudata ohjetta, on se viesti Verottajalle, ettei ohje ole käyttökelpoinen, jolloin ohjetta pitää muuttaa.

What was I thinking.

Toisaalta sen yhden ekonomin juttuihinkin kannattaa suhtautua varauksella. Verottajalla voi olla valtuudet tehdä näitä sitovia linjauksia ilman, että niitä on lakiin kirjattu, kunhan ne eivät ole ristiriidassa verotusta säätelevien lakien kanssa. Kyse on toimeenpanovallalle lainsäädäntöelimen delegoimasta vallasta. Oikeudessa voi linjaukset tietysti haastaa mutta se voi tulla hyvin kalliiksi.

voipi olla varauksellista…
mutta mitä Verottaja voi tehdä, jos Verotettava ei osaa tuota monimutkaista systeemiä noudattaa?
Lätkäistä arviolta jotain veroja vai kertoa miten se tehdään.
Asiaa ei helpota FIFO-periaatteen noudattaminen jos valuuttoja on useissa lompakoissa, useissa pörsseissä :slight_smile:

Arvioverotukseksihan se menee. Muistaakseni, jos verovelvollisen tiedossa ei ole päiväkohtaisia kurssitietoja, toinen vaihtoehto on käyttää vuoden viimeisen päivän arvoja. Johtuen siitä, että kurssihuippu oli suunnilleen tuolloin, se voi tulla kalliiksi riippuen mitä kauppoja teki.

missä tuo oli mainittu?

Viime vuoden kurssihuipustahan ei tarvinne välittää, koska Verottajan ohje tuli nyt kesällä ?

1 tykkäys

Ei oteta huomioon, tulkintaa sovelletaan toukokuun lopusta eteenpäin.

Joo ei viime vuoden, mutta jos tänäkin vuonna tulee loppuvuodesta ralli.

Uusin kehitys on ilmeisesti Facebookin Bitcoin ja kryptovaluutat -ryhmässä julkaistu kirjoitus:

“He (Verohallinto) ovat valmiita kirjoittamaan ohjeet uusiksi vastaamaan token-markkinoiden monipuolisuutta ja niiden eri käyttötarkoituksia. Eli verotuksen pitäisi mennä tokenin käyttötarkoituksen mukaan, ei sen mukaan että toimiiko se lohkoketjussa vai ei.”

“He pyysivät minua kasaamaan 3-5 hengen konsortion jolla käymme esittämässä kryptovaluutta-alan huolet sinne suuntaan.”

Nythän on ilmeisesti ennen tätä uutta käännettä jonkinasteinen mahdollisuus että aiemmin mainitun Hallinto-oikeuden päätöksen mallin mukaan tulisi suhteellisen suoraviivainen verotus, joka olisi samantyyppinen kuin osakkeiden verotus. Onko “konsortion” mahdollista tätä parantaa, varsinkin kun uusi ehdotus kuulostaa todella erikoiselta?

Mitä positiivista tämä kryptojen mahdollinen kategorisointi voisi teoriassa tuoda? Verotuksen tuntemia olemassaolevia kategorioita ovat esim. valuutta, osake tai raaka-aine. Uusia kategorioita tuskin tultaisiin keksimään, se olisi ennemminkin lainsäätäjien hommaa. Nyt ilmeisesti luokiteltaisiin mielivaltaisesti jokainen krypto johonkin näista ryhmistä, vaikka käytännössä kryptot ovat jossain määrin näitä kaikkia. Lisäksi tokenin tekijät voivat julistaa tokenille vaikka mitä utopistisia käyttötarkoituksia (alan ihan yleinen ominaisuus). Voiko Verottaja perustaa päätöksensä siihen, mitä mahdollisesti anonyymi tokenin tekijä on (täysin epärealistisesti) sanonut? Eiköhän tästä tulisi vain pahempi sotku kuin nykyinen systeemi. Eihän lohkoketju edes “tiedä” mihin tarkoitukseen se on tehty. Lohkoketju on vain koodia, muut selittelyt ovat epäolennaisia, eikä niihin ainakaan verotusta voi perustaa. Kukaan ei voi julistaa mihin tarkoitukseen decentralisoitua järjestelmää saa käyttää.

Ainoa mahdollinen etu jota voisin kuvitella olisi valuutaksi luokitellun krypton käyttö ostoksiin samalla tavalla kuin euron, huolehtimatta kurssivaihteluista. Mutta toisaalta esim. EUR/USD Forex-kaupankäynnin verokohtelu on huono.

Kunhan Crypto skene ensin ymmärtää mihin kaikkeen Lohkoketju on tarkoitettu, niin voi olla että verottajakin sen jonain kauniina päivänä tajuaa.