Löysin hallinto-oikeuden päätöksen, joka on annettu 29.11.2018. Kyse on siitä voiko tuloverolain 46 §:n 1 momentin mukaisia luovutusvoiton laskemista koskevia säännöksiä soveltaa virtuaalivaluutan myyntitilanteessa. Päätöksen mukaan hallinto-oikeus kumosi verohallinnon ratkaisun, jonka mukaan noita säännöksiä ei voida soveltaa eli esim. hankintameno-olettaman käyttäminen olisi tämän päätöksen mukaan sallittua?
Ilmeisesti asia on nyt korkeimmassa hallinto-oikeudessa? Onko jollakin tuoretta tietoa tämän suhteen?
onko hankintameno-olettama sitä että jos ei ole osoittaa todisteita hankintamenoista, niin sitten oletetaan että se on esim. 20 % saadusta myyntihinnasta?
Kyllä, mutta normaalisti hankintameno-olettamaa siis voi käyttää vaikka oikea hankintahinta olisi tiedossa. Ja kannattaa käyttää jos saa verohyötyä siitä. Tämä on normaali käytäntö lähes kaikissa pääomatuloissa. Bitcoin kuuluu harvinaisiin poikkeuksiin (toistaiseksi).
Prasoksen ohjeet on käytännössä höpinöitä, koska verottaja naureskeli näitä tuen palautteita:
"Hei,
Tottakai, eli komissio on eroteltu ostoista/myynneistä omalle sarakkeelle ja ne voi esittää vähennyksinä verotukseen. Liitteenä olevassa kuvassa sarake “amount_eur” ilmoittaa paljonko asiakas on saanut komissioiden jälkeen. Tämä summa ei siis sisällä veloitettuja komissiota, vaan komissio esitetään sarakkeessa “amount fee”. ".
Jos on kyse huomattavasta summasta, suosittelen joko itse perehtymään virtuaalivaluuttojen verotukseen kunnolla itse, tai palkkaamaan välimiehen.
Kyselin asiaa krypto juttujani hoitaneelta virkailijalta Verohallinosta ja sain tälläisen vastauksen:
Verohallinto ei yleensä muuta voimassa olevaa verotuskäytäntöä yksittäisten HAO päätösten johdosta. En ole itse perehtynyt tuohon mainitsemaasi Itä-Suomen HAO päätökseen vielä tässä vaiheessa, koska olen talvikauden muissa tehtävissä. En siis tiedä mikä taho on kyseistä päätöstä hakenut ja mikä on kyseisen vaatimuksen sisältö ollut.
Tällä hetkellä kun asiasta ei ole vielä saatu KHO päätöstä jonka perusteella verotuskäytäntöä tulisi muuttaa, niin mikään ei ole verotuksellisesti muuttunut. Tämä asia on KHO käsittelyssä edelleen, eli sitten kun sieltä saadaan päätös joka on mahdollisesti eriävä nykyisen verotuskäytännön kanssa, Verohallinto käsittelee asiaa ja antaa siitä uudet ohjeet. Kaikki siis riippuu siitä mitä KHO asiasta aikanaan päättää, minkä sisältöiseen ratkaisuun KHO päätyy. Asiaa kannattaa seurata KHO päätöksen jälkeen vero.fi sivustolta johon päivitetään mahdollinen uusi käytäntö ja ohjeet miten tarvittaessa voi omaan verotukseensa hakea muutosta. KHO käsittelyjen aikatauluista en osaa sanoa mitään, ei kai oikein kukaan osaa sanoa, mutta asia on joka tapauksessa ollut KHO käsittelyssä jo hyvän tovin.
“sovelletaan tuloverolain 46 §:n 1 momentin luovutusvoiton laskemista koskevia säännöksiä.”
“Saman lain 46 §:n 1 momentin mukaan omaisuuden luovutuksesta saadun voiton määrä lasketaan siten, että luovutushinnasta vähennetään omaisuuden hankintamenon poistamatta olevan osan ja voiton hankkimisesta olleiden menojen yhteismäärä. Muun verovelvollisen kuin yhteisön tai avoimen yhtiön taikka kommandiittiyhtiön saamasta luovutushinnasta vähennettävä määrä on kuitenkin aina vähintään 20 prosenttia ja, jos luovutettu omaisuus on ollut luovuttajalla vähintään 10 vuoden ajan, vähintään 40 prosenttia luovutushinnasta.”
Tätä on kaiketi kaivattu, oudon kauan odotettu
( Kho:2019:42 - tuonne ehdittiin tehdä uusi aloitus, mutta eiköhän tämä ketju ole hyvä paikka koota kommentit )
"Yksityishenkilö voi käyttää luovutusvoiton laskemiseen todellisen hankintahinnan sijaan hankintameno-olettamaa, jonka suuruus riippuu omistusajasta. Vähintään 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-olettama on 40 % ja alle 10 vuotta omistetulle omaisuudelle se on 20 % myyntihinnasta. Alle 10 vuotta omistetun omaisuuden verotettavaksi voitoksi jää siis 80 % myyntihinnasta ja yli 10 vuotta omistetun omaisuuden voitoksi 60 %. Hankintameno-olettama hyödyttää siis sijoittajaa, jonka sijoitus on vähintään viisinkertaistunut alle 10 vuodessa tai vähintään kaksinkertaistunut yli 10 vuodessa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos verotuksessa käyttää hankintameno-olettamaa, ei omaisuuden myyntihinnasta voi vähentää omaisuuden ostamisesta tai myymisestä syntyneitä kuluja, kuten välityspalkkioita."
Tähän alla näkyvään kohtaan: kun nyt alt-alt myynnit myös verotettavia tuloja niin eikös tuo alla näkyvä hankintameno-olettama 20% myyntihinnasta päde myös alt-myyntiin (tilanteessa jossa myydään alt ja ostetaan sillä toinen alt tai btc)? Eli sen sijaan että pitäisi kaivaa vuosien varrelta mikä myytävän altin todellinen hankintahinta kokonaisuudessaan on ollut (voi pitää sisällään satoja eri ostotapahtumia kuten tiedämme) niin voi käyttää myyntihinta - 20% hankintameno-olettamaa tässäkin?
“Saman lain 46 §:n 1 momentin mukaan omaisuuden luovutuksesta saadun voiton määrä lasketaan siten, että luovutushinnasta vähennetään omaisuuden hankintamenon poistamatta olevan osan ja voiton hankkimisesta olleiden menojen yhteismäärä. Muun verovelvollisen kuin yhteisön tai avoimen yhtiön taikka kommandiittiyhtiön saamasta luovutushinnasta vähennettävä määrä on kuitenkin aina vähintään 20 prosenttia ja, jos luovutettu omaisuus on ollut luovuttajalla vähintään 10 vuoden ajan, vähintään 40 prosenttia luovutushinnasta.”