Louhintakollektiivi

Itselleni käy sekä sunnuntai että keskiviikko. Keskiviikkona klo 17 aikaisintaan.

Asioita kyllä ehtii selvittämään noihin molempiin aikoihin (su&ke) mennessä.

Edelleenkin, miksi ei jokainen selvittäisi vähän kaikkea. Netti on laaja tiedonlähde ja jokainen
meistä ajattelee hieman erilailla.
Samasta syystä tulisi vältettyä mokia, kaikki meistä katsoo asioita “väritettyjen” lasien läpi.
Eli seuraavassa listaan asioita joita kaikki voisi käydä läpi, kerron myös niistä joita olen käynyt jo läpi.

-Ylo:lla tuntuu olevan Oy:n perustamiseen ja pyörittämiseen tarvittavat tiedot.
Ehkä hän olisi hyvä k.o asiassa?

-Itse voin, ja olenkin jo kauemmin selvitellyt yrityksen perustamista Viroon. Työttömyys-korvaus asiaan en osaa ottaa kantaa.

-Selvittelisikö joku laitetilan vuokraamista, lähinnä maksu-erät tulee mieleen ja että saako käydä vapaasti boottaamassa koneen?
Monessa paikassa käynnit maksavat todella paljon, mutta olen nähnyt niitäkin joissa ei veloiteta mitään ja käydä saa 24/7.

-Vakuutus-asiat (entä jos louhintakalusto tipahtaa vahingossa tjms.)

-Paras louhinta-laitteisto eri scenaarioilla vaikeustasoista ja bitcoinin hinnoista.

-Muuta?

Käsittääkseni aika suomessa on todella monta virolaisen yhtiön omistajaa ja perustajaa.

Kaksinkertainen verotus on kielletty eu-alueella, viimeistään veroilmoituksella voi oikaista vääryyden.
Osingoista maksetaan käsittääkseni vain osingon-maksaja-yhtiön puolesta.

Kätevintä on se että yrityksen voittoa ei veroteta, säästyy rahat investointeihin (laitteistoon).

Palveluja ja tuotteitahan voi ostaa mistä tahansa maasta. Miten sitten tulkitaan louhinta-laitteiston sijainti
suomessa? Miten tulkittaisiin virolaisen yrityksen auto suomessa? Veloitetaanhan siitäkin kilometrikorvaukset
virolaiselle yritykselle. Jos tuotteita tai palveluita myy suomessa menee niistä luonnollisesti alv. tässähän
ostettaisiin laitetilaa suomesta ja k.o laitetilan vuokraaja laskuttaisi virolaista yritystä.
Mitä on louhinta? Työtä, myymistä, valmistamista?
Entä jos google vuokraa palvelin-tilaa nopeuttaakseen liikennettä suomen läpi venäjälle? Miten määritellään
voitto?
Virolaiselle yhtiölle saa kuitenkin virolaisen posti-osoitteen hyvinkin vaivattomasti ja skannaus-palvelun.

Palkka-tuloja verotetaan niin että virolainen yritys joutuu maksamaan viroon sen 21% yhteisöveroa (siis yritys maksaa viroon).
Suomalainen työntekijä joutuu maksamaan suomeen tuloveroa, aivan kuin tekisi töitä suomessa.
Osingoista menee käsittääkseni viroon tuo 21% ja suomeen loput kulloisenkin osinkoverotuksen mukaan. Osinkoveroistakaan ei voi voittaa.

Idea onkin että yritys voittaa, koska ei makseta veroja ennen kuin otetaan rahaa ulos. Suomessa maksetaan heti yhteisöveroa.

Mutta tuosta virosta, tässä linkkejä:
-http://www.novasigma.com/
-http://www.talouselama.fi/minavaitan/tervetuloa+viroon+mutta+tunne+riskisi/a2088520
-http://www.tuokko.fi/faktaa-virosta/

Tuosta olisi kyllä etua ihan kohtuullisesti.

Noi louhinta laitteistot joutuu kuitenkin päivittämään suhteellisen usein.

Ja vois tietysti kasvattaa tehoa kustannustehokkaammin.

Meikäläistä kiinnostais osallistua rahallisesti (ostaa osake tai pari), muttei ite ylläpitoon ym.

Mitä jos tavattais su ja ke, ni kaikki vois päästä paikalle ja jotkut molempina. Luulen että olis varmaan paljon asioita käsiteltävänä. Mulla on tietoa Oy:n pyörittämisestä ja tiedän myös mitä ongelmia tulis virolaisesta firmasta. Tekniikka puoli ei ole niin hyvin hallussa.

Ok. Sunnuntai sopii mulle ja tulen varmaan keskiviikkonakin. Sunnuntaina alkaen klo 14?

akiramo: Mihinkä aikaan pääsisit keskiviikkona ja mikä paikka sulle sopis parhaiten tapaamiseen? Helsingin Rautatie-asema?
Itse voisin kuvitella että syötäisiin ja kahviteltaisiin. Nopea vaihtoehto olisi kahvittelu. Aikaa kuluisi ehkä 2-3h?

ylo: Mitenkäs sun aikataulut, onko noista kumpikaan toistaan parempi päivä, vai pitäiskö järkätä kolmas tapaaminen?

Kuinkas monella on känny joka hallitsee whatsapp:n?

Mulle ainakin käy toi sports academy, mutta onkohan toi kovinkin äänekäs mesta? Kerran oon siellä aamupäivästä käynyt ja silloinki työ-asioissa.
Paikkaahan voi toki vaihtaa, jos siellä on jokin ottelu telkkareissa tai muuten äänekästä.

Itse ehdotan kakkos-paikaksi Mikonkadun Amarilloa: http://www.amarillo.fi/ravintolat/helsinki/amarillo-helsinki/
Siellä helppo syödä ja juoda kaffet.

Minä voin etsiä tietoa laitesali-tiloista. Hinta on varmaan a ja o, sekä tiloihin ilmainen pääsy 24/7.
Mitä mieltä olette kk-vuokran hintahaarukasta? Max 150-200€/kk?
Eikös nuo kookkaammatkin mainauskalustot ole maks. 2U korkeita? Entä niiden energiankulutus (vaikuttaa tila-paketin valintaan)?

Kukas ottais koneiden etujen/haittojen vertailun itselleen? Esittäis sitten sunnuntaina / keskiviikkona, tai täällä johtopäätöksensä ja perustelut.

Keskiviikkona olen Tampereella, kuten melkein koko ensi viikon. Jos tuo sunnuntai alkaa näyttää lukkoon lyödyltä niin koitan järjestää hieman asioita, jos pääsisin kuitenkin paikalle.

Louhijan valintaan liittyen on mielenkiintoinen ketju: https://bitcointalk.org/index.php?topic=306983.0

Konesaliin liittyen iso bonus on lähellä mahdollisimman montaa osakasta, että jos jotain täytyy tehdä niin suht nopeasti löytyisi joku joka sen voi buuttaamassa käydä. Tosiaan kovin kummoista teknistä tietoa ei näillä TH-tason laitteilla enää tarvitse, niissä on ohjaimet ja softat sisällä ja toiminta vaatii lähinnä resetin painamisen. Päivitykset jne. toivottavasti saa suunnitella ajan kanssa että paniikissa ei tarvitse kenenkään keskellä yötä konesalissa kääntää uutta versiota cgminerista.

Tehotarpeet alkaa olla tässä viimeisimmässä sukupolvessa käsittääkseni ½-1 watti per GH luokkaa, eli 1TH laitteella 500-1000W.

-y

Käviskö keskiviikkona joskus 16.00 aikoihin?

Onkohan nää helmikuussa tulevat koneet oikeesti tulossa ja uskaltaako niitä lähteä hankkimaan?

Product | Mhash/s | Mhash/J | Mhash/s/$ | Watts | Price | Shipping | Comm ports

Black Arrow Prospero X-3 | 1,344,000 | 1792 | 336 | 750W | 3999$ | 2014 Feb | Ethernet

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

eiks noi vaikuttas aika kovilta:P

edit. tuollahan on näköjään vielä kovempiakin… Ja porukalla päästäin niihin hyvinkin käsiksi… (Xtreme miners lion 517.24 Mhash/s/$)

Sunnuntai Klo:14.00 Pitäiskö nähdä alhalla oven edessä et tunnistetaan toisemme?

Sopii, eli sunnuntaina Helsingissä Sports Academyn edessä.

Löysin tällaisia, jotka edes tuntuivat järkeviltä, jatkan toki etsimistä:
netfactoryyn esitin tarjouksen tiedoilla:
4U 1500W 10mbit ja ups/ilman ups, sekä kysyin laskutuskauden pituudesta ja sen vaikutuksesta kk-hintaan.
Utelin myös palvelinsaliin pääsystä 24/7

Itselleni tuo netfactory on noin 30min ajon päässä. Louhin katajannokka ja leppävaara on noin 45min ajon päässä.
Enemmän kuin erittäin suotavaa olisi että hankittavan palvelinsalin lähistöltä löytyisi ainakin 2-3 osakasta.
Minua ei tuollainen päivystys haittaa, mutta vikaa tulee varmasti heti kun on vähänkin kauempana/töissä.
Kyllähän nuo palvelinsalin pitäjät osaavat reset-painiketta painaa, eriasia paljonko se maksaa. Siitäkin kannattaa
palvelinsali-yrityksen kanssa sopia kiinteä hinta.

Palvelinsalit:

http://www.netfactory.fi/palvelut
1U ilmainen, seuraavat alkaen 58€/U.
Kysy tarjous teille soveltuvasta kokonaisuudesta.

Sijainti Äyritie 8 Vantaa, Askonkatu 13 Lahti

http://www.louhi.fi/palvelinpalvelut/sali/?gclid=CJTqr5CF9LoCFc5a3god1FAAUw
1U konesalipaikka (Tarjous, rajoitettu erä, 1kpl/ asiakas) U 0 € /kk
1U konesalipaikka U 49 € /kk
2U konesalipaikka U 69€/kk
4U 1500w (syöttöjä 2kpl 750w/kpl?) 429€
500W kulutuksella 2U-tilaa 149€/kk, 1500w kulutuksella 4U-tilaa 429€/kk
Sijainti Katajannokka (HKI), Leppävaara(Espoo)

srjhost.fi
4U - palvelinhotelli
4 U korkea laitepaikka
Kiinteä IP-osoite (1Pv4)
UPS-virransyöttö (max 1000 w)
Internet-yhteys 10 mb portista
Kaikki portit avoinna
Nimipalvelu viidelle verkkotunnukselle
Kahdennettu internet-yhteys ja jäähdytys
209 € / 1 kk

Sijainti Väinämöisentie 2 A Lahti

Tässä lukasin tämän tredin läpi ja olisin kanssa kiinnostunu tästä. Oulusta vähän vaikea tähän hätää ehtiä huomiseen mennessä PK-seudulle, mutta jos tämä ottaa tuulta alle niin ei varmasti jää viimiseksi miitiksi. Vaikea sanoa, missä voisin itse olla avuksi, mutta kuten Antti jo mahto mainita internetistä sitä tietoa voi aina kaivaa jos on aiheita mitä tulee esille. Oma sijotus panos vois olla noin 5k€+

Olisiko joku tulossa silloin keskiviikkona?

klo 16 sopisi ainakin itselle. Ei se niin kiveen ole hakattu, mutta niillä kieppeillä.

Harmittaa, että ei kyllä oikein huomenna pääse. Kaks kertaa viikossa se 800km/päivä on vähän kova.

Mut toisaalta pelottaa, että en pääse mukaan ku en pääse alotukseen. Elekää jättäkö mua:)

Mielellään voisin osallistua, kohtuullisella määrällä kolikoita.

Keskiviikkona klo 16 on minulle hieman tiukka aika. Hyvinkäältä vantaalle ja sieltä Helsingin keskustaan alle 1h aikana ei onnistu.
Mutta klo 17 olisi jo realistista.

Akiramo, tuon Black Arrow Prospero X-3:n tiedoissa on pieni kömmähdys joka saattaa vaikuttaa (ainakin minun silmissäni) uskottavuuteen, nimittäin Mh/J.
Tai ehkä nämä kaverit sittenkin tietävät mistä puhuvat. Katsoin että nythän on yksiköt menneet sekaisin, mutta mutta…
Tuo “Mh/J”-lukema, lukemahan on saatu jakamalla nopeus 1,344,000Mhash/s, energiankulutuksella 750W. Tällöin tuloksena olisi (1792Mh/s)/W.
Onkohan tässä nyt lähdetty ajattelemaan W (watti) suurteen määritelmää Js (joulesekunti/joulea sekunnissa). Meinaan 1W=1Js.
Joten jos (Mh/s)/Js=(Mh/s)/J x s=Mh/J, niin silloinhan tuon mittayksikön muunnos onkin täysin oikein ja osoittaa että tekijät eivät ainakaan perus-huijareita ole.

Eli taas nähtiin että olisin voinut dissata koko konetta, ellen olisi huomannut tuota. Mutta tässä tämä yhdessä tekemisen juju onkin. Olisin voinut dissata ja joku olisi palauttanut minut ruotuun. Eli joukolla virheelliset johtopäätöksetkin tulee löydettyä.
Fiksua siis esittää faktoja, taulukkoja jne. hyväksi kokemistaan jutuista. Pelkät mielipiteet ovat vain arveluita. Mielestäni tämä forumi on paljon parempi kuin 10x tapaaminen.
Varsinkin jos ei ole “esityslistaa” lainkaan.

Itseasiasssa, olen tulossa nimenomaan Hyvinkäälle keskiviikkona.

Olen vain puhunut Helsingistä ja pk-seudusta, kun näiltä leveyksiltä katsottuna sama asia:P

No ei nyt ihan… Mutta tosiaan, Hyvinkäälle tulossa hakemaan tuulilasia erääseen projektiin:) Ja kun tästä sen muutama sata km heilahtaa, niin se nyt on ihan sama, onko Hyvinkää, Espoo, Vantaa, Järvenpää, Helsinki, mitä näitä nyt on.

Varmaan aika juntti kuva:D

Tää on tosiaan tää louhinta itselle aika outo ala, sen verran testannut, että sain koneen näyttiksen louhimaan. Mutta tässä näitä nyt hieman päivän pari tutkineena, niin nämä preorderit ei mitään kauheen menestyksiä ole tainnut olla, eli näihin xtreme ja black arrowhin ehkä syytä suhtautua hieman varauksella.

Enkä itseasiassa edes löytänyt tuota Xtremeä netistä, tosin en mitenkään aivan mahdottomasti edes etsinyt, tässä on niin paljon helpomminkin löydettävää uutta tietoa.

Mielenkiintoista olisi tietää, miten tämän yhden kaverin Avalon chippejen istuttaminen on onnistunut. En edes löydä sitä threadia, mutta kuitenkin, 10k chippiä tilasivat porukalla, ja ainakin puheissa oli rakentaa Avalon kopioita. Ei ole heinäkuun jälkeen kuulunut. Siinä vaan puhuttiin, että tekisivät niitä ehkä uuden satsin. Muuutta, onkohan se ekakaan valmistunut, oli sille niin paljon vastustusta/epäilystä, että ainakin itse olisin hehkuttanut niin maan mahdottomasti kun koneet olisivat valmiina.

Valitettavasti jäi Hesan reissu tältä päivältä väliin, toivottavasti saamme hyvän muistin palaverin kulusta tänne foorumille. Katsotaan tuota keskiviikkoa sitten, tosin olen kiinni 18-19 asti duunissa.

Avalonin chippien tila on aika surkea, käsittääkseni suurin osa pre-ordereista peruttiin ja ainakin osan rahoista sai takaisin (minä muiden muassa). Joka tapauksessa 16kpl Avalonin lauta oli teholtaan luokkaa 4-5GH, eli aika mitätön, ja tehonkulutus melkoinen. En tiedä uudemmasta Avalon chipistä, onko se miten edennyt, mielenkiinto ko. firmaan on aika alhainen näiden kokemusten perusteella.

-y

Suosittelen hankkimaan Bitfuryn rautaa, kunhan niitä tulee taas myyntiin
http://www.bitfurystrikesback.com/shop/

KnC olisi toinen hyvä vaihtoehto, mutta 28nm vs 55nm huolimatta heidän laitteensa eivät pärjää vertailussa Bitfuryn raudalle.

Avalonin vanhat chipit ovat sellaisia sähkösyöppöjä, että ihan hirvittää. Uudetkin chipit ovat nyt jo “vanhentuneita” huonon hyötysuhteen takia (W/GH)
([size=8pt]Oikea yksikkö on J/GH, mutta se ei kerro kovin monelle mitään eli siksin käytän väärin W/GHs hyösuhteesta puhuttaessa.[/size])

Joo…

Sellaiseen johtopäätökseen olen itsekin tässä foorumia/foorumeita lueskellessa, että tuo bitfuryn ja KNC:n laitteet tai toimittajat miten vaan, niin ovat parhaiten lunastaneet lupauksensa.

Mutta miten tuo sitten käytännössä menee, pitääkö tuolla esim. KNC sivuilla roikkua ja heti tilata kun sold out tila vaihtuu?

[quote=“AnttiLehtinen, post:53, topic:1331”]Akiramo, tuon Black Arrow Prospero X-3:n tiedoissa on pieni kömmähdys joka saattaa vaikuttaa (ainakin minun silmissäni) uskottavuuteen, nimittäin Mh/J.
Tai ehkä nämä kaverit sittenkin tietävät mistä puhuvat. Katsoin että nythän on yksiköt menneet sekaisin, mutta mutta…
Tuo “Mh/J”-lukema, lukemahan on saatu jakamalla nopeus 1,344,000Mhash/s, energiankulutuksella 750W. Tällöin tuloksena olisi (1792Mh/s)/W.
Onkohan tässä nyt lähdetty ajattelemaan W (watti) suurteen määritelmää Js (joulesekunti/joulea sekunnissa). Meinaan 1W=1Js.
Joten jos (Mh/s)/Js=(Mh/s)/J x s=Mh/J, niin silloinhan tuon mittayksikön muunnos onkin täysin oikein ja osoittaa että tekijät eivät ainakaan perus-huijareita ole.[/quote]
Sulla on tossa kaksi virhettä, jotka ovat kumonneet toisensa ja lopputuloksena olet saanut oikean yksikön.

Tuo on väärin!
Se on oikeasti 1W=1J/s

Tuossa olet ensin laittanut J/s sijaan Js joka on siis väärin. Sen jälkeen olet tehnyt laskuvirheen, jolloin olet päätynyt oikeaan tulokseen Mh/J.

Oikeasti se on näin. (Mh/s) / (J/s) -> (Mh/s) x (s/J) -> Mh/J

Tuota on vähän hankala hamottaa, kun ei voi kirjoitella eri yksiköitä eri riveille ja käyttää vaakasuoria jakoviivoja. Onnistuis kyllä alleviivauksilla mutta menee liian hankalaksi vääntää.

Mutta kyllä tuo louhiminen minuakin kiinnostaa.

Oletteko katsoneet tuota riderin louhintalaskuria?
http://www.bittimania.fi/louhintalaskuri/

SInne valmiiksi isketyillä oletetuilla kuluilla saa 100 päivässä eli reilussa kolmessa kuukaudessa 1 BTC laiteinvesoinnilla 2,9/BTC takaisin. Kyllähän tuossa ainakin coinit lisäänty. Ja eurot sitäkin enämmä BTC arvon todennäköisesti noustessa. Tuossa laskurissahan ei ole huomioitu muita kuluja kuten uusien laitteiden hankintaa, tilojen vuokraa, laite ja softaongelmia, veroja kirjanpitoa eikä omaa aikaa, jota voi käyttää myös muuhun tuottavaan toimintaan.

En tyrmää. Olishan se kiva lähes kaksinkertaistaa coinit kolmessa kuukaudessa. Se vois onnistuakin, ainakin jos tosiaan sen tekis jonkun himassa, ilman yritysviritelmiä ja veroja.

Vähän menee aiheesta ohi, mutta voisko joku kertoa mikä on normi rasbian asennusaika usb-muistiin? En siis nyt asenna SD-kortille, vaan usbiin. Tällä menolla kuluu useampi tunti.

Yrityksessä on kyllä se etu, että kulut, sähköt laitehankinnat, vuokrat, ym. voi vähentää verotuksessa.

Ja en tiedä mitä ovat tänään päättäneet/suunnitelleet, mutta itse ainakin kuvittelen, että tästä voisi toivottavasti tulla sen verran iso juttu, että ei puhuta coinin parin tuplaamisesta/triplaamisesta. Ja jopa niin, että verottajakin kiinnostuisi tästä:)

Ei siis niinkään, että veroja sinänsä on kiva maksaa, mutta tarkoitan, että toiminta olisi niin isoa, että siltä ei vain yksinkertaisesti voisi välttyä. Tietenkin oikeanlaisella suunnittelulla ja järkeilyllä se on mahdollista minimoida.

Esim. Tarviiko maksaa veroa, jos louhitaan bitcoineja ja käytetään saadut coinit laitehankintoihin. Varmaan se ei olisi ollenkaan hankalaa, mutta mikä mahtaa olla virallinen kanta tähän. Voisiko sitä ajatella jalostamiseksi.?

Aika yleinen kaava taitaa olla käyttää 25% uusien koneiden hankintaan. Ainakin alkuun olisi hyvä varmaan hankkia useampi. Alku kalustoakin kannattaa miettiä, kuten jo threadin alussa Ylo sanoikin, niin yhdessä on aina aika suuri riski. Jos se hajoaa ollaan periaatteessa pelistä pois kertaheitolla. Tappioitahan aina voi tulla, ja se on jopa hyvin todennäköistä, mutta pitää varmistaa, että pysytään pelissä mukana.

Lisäksi tuosta “himassa” mainaamisesta vielä. Minulla tosiaan olisi tuossa se asunto, ja jotenkin kuulosti kohtuu kalliilta tuo yläraja 200e/kk tuosta konesalista… Tai ainakin kun nyt se asunto on tyhjillään. Kyllä siihen vuokralaisen saisi, mutta en ole sitten viitsinyt, kun se laskee sen verran asumismukavuutta, kun tällaisessa puutalossa joku kuljeskelee yläkerrassa.

Ja tosiaan, itselle joku 100e:kin kuulostaa jo todella hyvältä. Tällä hetkellä siitä ei ole kuin kuluja, kun joudun pitämään sitä peruslämmössä.

Mutta mikäli päädytään konesaliin, (ymmärrän sen kyllä hyvin.) Niin onhan mahdollista, että poistan yritykseltä ylimääräiset lämpöpatterit ensi syksynä:)