Louhintakollektiivi

voisin olla kiinnostunut jos onnistuu hiukan pienemmällä summalla, esim: 500-1500e

En ole muiden mielipiteestä varma, mutta osakeyhtiössä on kyllä se etu, että osakkeita tulee sijoitetun pääoman mukaan, eli siinä mielessä sijoitetulla summalla ei olisi merkitystä.

Tietysti mikäli sijoitetuissa summissa on suuria eroja, niin suurempaan rooliin nousee tehdystä työstä saatava palkka ym.

Tuosta mainitsemastani tilasta joka olisi käytettävissä, niin se ei tosiaan ole mikään varsinainen ullakko, kyseessä on 3 kerroksinen omakotitalo, jossa asun itse alhaalla perheeni kanssa ja toisessa kerroksessa on pari vuokra yksiötä joista toinen on vuokrattu sukulaiselleni työsuhdeasunnoksi.

Talo sijaitsee hyvä maineisella alueella, että varkaus riski ei ole mitenkään korostunut, toki hyvä ottaa huomioon. Itselläni tietysti on kotivakuutus, joka korvaa tulipalot ym. (Voisi olla hyvä tosin tarkistaa miten vakuutus suhtautuu noihin laitteisiin… lähinnä siinä mielessä, että tarvitaanko jotain hyväksyntiä tai jotain, että se korvaa.)

Jäähdytys kesällä voi olla jonkin asteinen kysymys mitä kannattaa miettiä, toki noin pieneen tilaan, ei varmaan ihmeellistä ilmastointi laitetta tarvitse. Joko pieni ilmalämpöpumppu tai siirreltävä ilmastointi laite, sinänsä ei puhuta mistään mahdottomista hinnoista. Tosin tuottamatonta.

Myös koneseli voisi olla hyvä vaihtoehto… niitä voisi kysellä.

Olen kanssa samaa mieltä että sijoitetulla summalla ei ole suuremmin merkitystä. Ehkä kuitenkin käytännössä pitäisi pitää jotain alarajaa.
Totta on että ei voi koskaan tietää tällaisesta että koska rahat tienaa takaisin, jos koskaan.
Whatsapp on ihan jees, voitaisiin sitten laittaa myöhemmin, kun homma pyörii, oma suljettu keskustelu-forumi.
Tuollaisen (kuten tämä bittirahan) forumin osaan itsekin laittaa pystyyn, pitää vaan hommata nettisivutilat jotka hyväksyy php:n

ylo: Lähetän yv:tä

Monellako tässä ketjussa on kokemusta osakeyhtiön pyörittämisestä?

Perustanut 2 oy:ta ja 1 ay:n sivutoimisena, isoimman liikevaihto pyörinyt 10-20k€ kieppeillä vuodessa. Byrokratian ja kirjanpidon olen hoitanut itse.

Mutta joo, sivutoimista puuhailua kylläkin, että varmasti opittavaa tulee vastaan edelleenkin.

-y

Varsin helppoa. Kunhan on maksavat asiakkaat. Ei siis kokemuksia epäonnistumisista. Perustaminen vain yhden paperin tekeminen. Kirjanpidon minäkin hoidin itse, halusin tietää siitä hommat koska ei sitä tiedä vaikka olisin joskus tehnyt alan softaa. No en tehnyt, mutta kyllä se silti piti mut hyvällä homman tolasta.

Tilintarkastaja kehui mun kirjanpitoa paremmin tehdyksi kuin mitä joku maksullinen olisi tehnyt.

Kuinka moni asuu pääkaupunkiseudulla jos sovittais tapaaminen niin sais tän homman nopeemmin käyntiin?

Asun Itä-Vantaalla, eli pk-seudulla ja auto löytyy. Joten kaikkialle pitäis päästä, suostun kuskiksi Itä-Vantaa ja koko Helsingin alueella.
Kellonaikoina tapaamiselle käy lähinnä illat arkisin klo18 jälkeen, la klo16 jälkeen ja koko su-päivä.
Kaikki ajat on kyllä mahdollisia, mutta vähintään kahden päivän varoajalla. Ylläolevat ajat käy joka päivä,
vaikka 3h varoajalla.

Olisiko ajan haaskausta käydä jossain syömässä, sitten ainakin jokainen saa suunvuoron kun muilla on
posket täynnä pöperöä :wink:
Sapuskan jälkeen vois saada asioita purettua ja jatkosta sovittua kahvin ääressä, puhutuilla asioilla ois siis samalla
aikaa muhia. Ei tulis niin hätiköityjä päätöksiä/puheita.
Itse voin ottaa Ipadin mukaan niin päästään katselemaan tarvittaessa netistä asioita joista puhutaan tjms.

Pitäiskö funtsia etukäteen jotain asialistaa? Että tulis jotain asiapohjaa.
Ettei mene ihmettelyksi sitten se tapaaminen. Sinänsä helpompaa ottaa asioihin kantaa täällä alustavasti.
Tosin turha ihmettely täälläkin tule kalliiksi, mitä nopeammin sitä nopeammin.
Pitäisikö jokaisen tahollaan selvitellä parhaaksi katsomallaan tavalla asiaan liittyviä juttuja, saataisiin sitten ehkä
huomioitua asioita joita joku toinen ei tulisi ajatelleeksikaan. Samalla seuloituisi tulevia puuha-henkilöitä esiin.

Lista-ehdotelma:
-Kaikkien osallistujien nimet ja yhteystiedot “pöydälle”.
-Laitevalinta, muutaman vaihtoehdon asettaminen “paremmuus”-järjestykseen. Hankitaan se mikä heti hyvistä vaihtoehdoista saadaan?
-Osakeyhtiön perustaminen, koska se tehdään, kuka sen tekee? Mitä vaaditaan siihen että homma laitetaan käyntiin, 7 osallistujaa? Ja heti toimeksi?
-Laitteen sijoituspaikka, palvelintilaa vuokralle? Salipaikkojen vaihtoehdot (huomioitava koneiden määrä ja koko), palveluiden erot.
-Puuha-miesten ja -naisten valitseminen. Kaikki ei voi tehdä kaikkea, mutta mielestäni kaikkien pitää hyväksyä tehdyt valinnat ja toimet.

Katselin louhen konesali-palvelua. Ensivilkaisulla vaikuttaa edulliselta.
http://www.louhi.fi/palvelinpalvelut/sali/?gclid=CJTqr5CF9LoCFc5a3god1FAAUw

Näyttää siltä että tällä porukalla kasaan saadaan 5500-16500€, on aika iso haarukka lähtemään suunnittelemaan.
Itse lyön lukkoon 2k€. Nykyisellä tieto/näkemys-taustalla, tuntematta osallistuvia ihmisiä.

Meikäläistä ajatus kiinnostaa vaikka aika noobi olenkin louhinta-asioissa. Sen sijaan taloushallinnolliset asiat on hieman paremmin hanskassa, tilitoimistossa kun työskentelen. (Tähän väliin todettava, että vasta valmistumassa eli tietotaito ei ihan parhaalla mahdollisella tasolla ole, mutta onneksi yrityksestä löytyy pätevämpiä keneltä kysyä neuvoa mikäli tarvitsee :slight_smile: ) Itse en pääsisi kokouksiin, mikäli pk-seudulla meinaatte järjestää. Vähän turhan pitkä matka täältä savosta lähteä ajelemaan… Mutta ajatuksena mielenkiintoinen ja itse voisin hoitaa yrityksen kirjanpitoa sun muita taloushallinnollisia juttuja joko yksin tai jonkun kanssa.

Mielestäni olisi kohteliasta muita kohtaan järjestää tästä tapaamisesta sitten jonkinlainen pöytäkirjan tapainen.
Vaikeaa saada väkeä mukaan jos kokevat jäävänsä ulkopuolisiksi.
Tosin on kyllä kysyttävä (haluamatta olla tyly ketään kohtaan); että jos on valmis sijoittamaan tuhansia, mutta
ei asian vuoksi matkustamaan, niin onko sitten tosi-mielellä mukana?
Asian puitteissa itse voisin matkustaa vaikka Rovaniemelle täältä Vantaalta. Ulkomaatkin kävisi.

Itse ehdottaisin tämän viikon sunnuntaita 24.11 tapaamiselle. Helsingin keskustassa, lähellä rautatie-asemaa.
Kauempaakin tulevat löytävät helposti ja eksyksissä olevat on helppo käydä ottamassa vastaan.

Mitä mieltä olette ajasta ja paikasta?

ylo: sopisiko whatsapp tapaamisien sopimiseen ja sellaiseen?
Suostutko ylläpitäjäksi whatsapp-ryhmään?

Jos ette ihan periferiassa ala mainaamaan niin suosittelen upsin skippaamista, mulla on esmes osunut helsingissä 1 “sähkökatko” viimeiseen vuosikymmeneen, ja sillonkin koira kusi kaijuttimien muuntajaan XD

Sunnuntai käy loistavasti mulle.

Osakeyhtiöön voi ottaa osakkaita vaikka kuinka pienellä panoksella. Käytännössä on kuitenkin havaittu, että 3000€ minimi tuottaa vähemmän harmaita hiuksia kuin 1000€ tai 100€. Ongelmia ei siis synny silloin, kun kaikki menee niinkuin pitää, mutta yritystoiminnassa niin käy harvoin :wink:

Perskeles…

Meikä ois tulossa PK-Seudulle vissiin 27.11. eli ens keskiviikkona.

Täältä on 400km matkaa, niin ei ehkä viittis ajella kahta kertaa viikon sisään…

Jos pidätte ensi sunnuntaina ja en pääse mukaan, niin olisi tosiaan hyvä jos jotain pistäisittä ylös, olisin tosiaan näillä näkymin mielellään mukana.

Ja mikäli natsaa, niin olisi ehkä mukava nähdä ainakin joitain teistä silloin keskiviikkona, vaikka ihan kahvin merkeissä, jos ei muuta niin vaikka vain kättelemässä:)

edit. vaikka perhana… eikai se sunnuntaikaan ihan pois suljettu ole. Joutuu kyllä vähän hallitukselle selittelemään miks pitää sinne asti niin usein mennä:P Koska keskiviikkona on sinne mentävä kuitenkin. Ei se keskiviikko mitenkään sitten kävis?

Monikos teistä asuu PK seudulla? Nimittäin mikäli joku tampere tai joku kävis, niin voin heilahtaa vaikka huomenna:)

Onko mainauslaitteiden todella pakko olla Virossa jos osakeyhtiö on Virossa?

En kyllä laittaisi päätäni pantiksi.
akiramo: Ei kait tätä päivämäärää tapaamiselle ole vielä mitenkään lukkoon lyöty.
Tosin miksikäs ei voitaisi nähdä isolla porukalla molempina päivinä, todennäköisempää että jompana kumpana
pääsee keskimäärin kaikki.

Voisi kai Virolaisella rajavastuu-yhtiöllä olla mainauskalusto suomenkin puolella.
Mutta aiheuttaa se kai jotain veroja?

Taisi minulla mennä puurot ja vellit sekaisin.

Tuo asia kannattaisi kyllä selvittää, koska Virossa yhtiötä ei veroteta ennen kun rahaa otetaan ulos.
Jäisi paljon enemmän varoja tilille uuden laitteiston hankintaan.

On kyllä varmasti viisainta hankkia jonkin asiantuntijan lausunto. Tosin tältä alalta tuskin on asiantuntemusta juuri kellään.
Vieläpä vähemmän kyseisen kaltaisista ympyröistä. Mutta itse pidän yrityksen perustamista viron puolelle ehdottomasti hyvänä asiana.

voisin veikata, että joku osoite pitäisi olla viron puolella…

Kait… eikai se silti Virolta pois oo, että sinne veroja maksais.

Taitaa enemmän Suomi neitoa kivestää.

Kuinka monelle kävis sunnuntaina klo:14.00 sport academy? Olis ainakin aseman vieressä jos joku tulee junalla.

Käsittääkseni Suomen verottaja kiinnostuu kun virolaisella yrityksellä on suomalaiset omistajat ja toimipaikka Suomessa. Eli lisäbyrokratian lisäksi on kohtuullinen riski tulla silti verotetuksi suomen verotuksessa.

Sunnuntai ei sovi minulle, olen koko vkl kiinni. Suht helpolla Turusta Hesaan pääsee tarvittaessa, oliko kenelläkään muita aika ehdotuksia?

-y

Onko teillä mitään käsitystä agendasta, ja lähinnä siitä kuinka kauan siinä menisi. Tai kuinka kauan olisi hyvä olla paikalla minimissään?

Jos sunnuntaina pidetään, niin rajoittavina tekijöinä on ainoastaan se, että matkaan takaisin menee se 5h.

Mutta olen tosiaan keskiviikkona tulossa joka tapauksessa Helsinkiin päin, joten silloin saisi tuon hoidettua samalla reissulla.
Tosin en tule yksin, joten pitäisi keksiä seuralaiselle jotain ohjelmaa siksi ajaksi:) Varmaan tunti - pari menisi ihan hyvin jossain.

Mutta niin, itse ehdottaisin keskiviikkoa. Tai 7.11. Olen Jyväskylässä, siitä ajelisi aika nopeasti Helsinkiin, mutta meneekö liian myöhäiseksi. Ettei ehdi jäähtymään:)

Toisaalta, jos perustetaan joku foorumi, whatapp, irc, skype tai vastaava ja mietitään mitä kukin selvittää. Niin voitaisiin pitää oikein vähän vakavammin otettava miitti myöhemmin…?