Kysymyksiä bitcoineja myyville verotuksesta

Jos ei siis vuoden aikana tee luovutusvoittoa euromääräisesti, niin tarvitseeko tehdä minkäänlaista ilmoitusta kaupoista? Vai tehdäänkö se vain silloin kun on tullut voittoa tai haluaa vapaaehtoisesti ilmoittaa tappiot?

Eli siis jos olen ostanut euromääräisesti vaikkapa 5000 eurolla tänä vuonna ja myyn myös 5000 eurolla tänä vuonna, niin tarvitseeko tehdä minkäänlaista ilmoitusta?

Joku muuten väitti että jos myy yli 8000 eurolla Bitcoineja vuodessa niin pitäisi maksaa pääomatulojen lisäksi vielä ALV:itkin. Pitääkö tämä paikkansa?

On tämä kyllä niin hanurista kun kaikki työn hedelmät menee valtiolle…

Jep. Periaatteessa nykyistä verotuskäytäntöä voisi tulkita niin, että täytyy maksaa ensinnäkin alvit ammattimaisesta myynnistä ja sitten vielä pääomaverot voitoista. Tuon ensimmäisen asian takia Bittiraha.fi ei myy omia coinejaan lähestulkoon koskaan, vaan toimii välittäjänä.

Tiedätkö onko se juuri tuo 8000 euroa joka on alvissa rajana vai olenko saanut väärää tietoa?

[quote=“Alex, post:41, topic:567”]Jos ei siis vuoden aikana tee luovutusvoittoa euromääräisesti, niin tarvitseeko tehdä minkäänlaista ilmoitusta kaupoista? Vai tehdäänkö se vain silloin kun on tullut voittoa tai haluaa vapaaehtoisesti ilmoittaa tappiot?

Eli siis jos olen ostanut euromääräisesti vaikkapa 5000 eurolla tänä vuonna ja myyn myös 5000 eurolla tänä vuonna, niin tarvitseeko tehdä minkäänlaista ilmoitusta?[/quote]

Tässä tapauksessa ei mitään ilmoitusta tarvitse tehdä.
Nähdäkseni alvit astuu kuvioihin mainareilla ja firmoilla, ei silloin jos yksityishenkilö vain ostaa ja myy bitcoineja.

[quote=“katlisa5963, post:45, topic:567”][quote author=Alex link=topic=544.msg6702#msg6702 date=1370421307]
Eli siis jos olen ostanut euromääräisesti vaikkapa 5000 eurolla tänä vuonna ja myyn myös 5000 eurolla tänä vuonna, niin tarvitseeko tehdä minkäänlaista ilmoitusta?
[/quote]
Tässä tapauksessa ei mitään ilmoitusta tarvitse tehdä.
Nähdäkseni alvit astuu kuvioihin mainareilla ja firmoilla, ei silloin jos yksityishenkilö vain ostaa ja myy bitcoineja.[/quote]

Kyllä verollisia luovutusvoittoja voi syntyä myös kun vaihdetaan bitcoineja tuotteisiin tai palveluihin. Eri asia sitten miten verottaja voisi tätä valvoa.

ALV:n suhteen ei ole mitään merkitystä onko kyseessä firma vai yksityishenkilö.

Joku kyseli tappioista. Periaatteessahan tappiot kannattaa aina vähentää, mutta verottajan kanta taisi toistaiseksi olla että bitcoineja myydessä ei voi syntyä luovutustappioita.

Tervehdys kaikille! Onnistu toi rekisteröinti vaikka meni kyllä hetki, kun en meinannut millään saada niitä kirjaimia oikein :-\

Sellasta hommaa haluisin kysyä tosta verotuksesta, että toimisko tällanen perjaatteessa:

  1. Sulla sattuu olemaan iso kasa bitcoineja, oli ne sitten louhittu tai muuten vaan tienattu.
  2. Otat lennon maahan, jossa bitcoinin myyminen ei ole veronalaista tuloa. Sitten myyt bitcoinit siinä maassa, tosin maksu suoraan Suomen tilille. ja otat mahd. paljon todisteita siitä että tosiaan myit ne juuri siellä ihan vain varmuuden vuoksi. Toimiiko?
  3. Tai vaihtoehtoisesti, avaat kyseisessä maassa pankkitilin (esim. Sveitsi) ja laitat rahat sinne. Kauppa ja tulot on tehty siinä maassa joten ei pitäisi olla mitään sanomista Suomen veroviranomaisilla?

Terve tuloa.

Sellasta hommaa haluisin kysyä tosta verotuksesta, että toimisko tällanen perjaatteessa:
  1. Sulla sattuu olemaan iso kasa bitcoineja, oli ne sitten louhittu tai muuten vaan tienattu.
  2. Otat lennon maahan, jossa bitcoinin myyminen ei ole veronalaista tuloa. Sitten myyt bitcoinit siinä maassa, tosin maksu suoraan Suomen tilille. ja otat mahd. paljon todisteita siitä että tosiaan myit ne juuri siellä ihan vain varmuuden vuoksi. Toimiiko?
  3. Tai vaihtoehtoisesti, avaat kyseisessä maassa pankkitilin (esim. Sveitsi) ja laitat rahat sinne. Kauppa ja tulot on tehty siinä maassa joten ei pitäisi olla mitään sanomista Suomen veroviranomaisilla?


http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Kansainvaliset_tilanteet/Ulkomaiset_vuokratulot_osingot_korot_ja_%2814353%29

Suomessa asuva henkilö on Suomessa verovelvollinen kaikista tuloistaan; myös ulkomailta saaduista. Jos myös lähdevaltio ( valtio, josta tulo saadaan) verottaa, kaksinkertainen verotus poistetaan Suomessa.

Kiitos selvennyksestä. Eli jos suurista rahoista olisi kyse, kannattaisi vaikka vaihtaa kirjat ja muuttaa väliaikaisesti johonkin veroparatiisivaltioon, myydä bitcoinit pois ja sitten palata Suomeen? Tässä tapauksessa ei pitäisi olla mitään sanomista? Jos isoja määriä olisi kysesessä niin tollanen vaivannäkö olisi sen arvoista.

Tuli tosta kans mieleen, että itellä esim on kirjat Suomessa, mutta olen töissä Englannissa, niin ei kai mun tästä tarttis Suomeen mitään veroa maksaa? Täällä saa tienata jonku vajaan kympptonnin vuodessa ennen kun menee veroa. En ole tollasta edes miettinytkään.

[quote=“bitlord, post:49, topic:567”]Kiitos selvennyksestä. Eli jos suurista rahoista olisi kyse, kannattaisi vaikka vaihtaa kirjat ja muuttaa väliaikaisesti johonkin veroparatiisivaltioon, myydä bitcoinit pois ja sitten palata Suomeen? Tässä tapauksessa ei pitäisi olla mitään sanomista? Jos isoja määriä olisi kysesessä niin tollanen vaivannäkö olisi sen arvoista.

Tuli tosta kans mieleen, että itellä esim on kirjat Suomessa, mutta olen töissä Englannissa, niin ei kai mun tästä tarttis Suomeen mitään veroa maksaa? Täällä saa tienata jonku vajaan kympptonnin vuodessa ennen kun menee veroa. En ole tollasta edes miettinytkään.[/quote]

Et sitten yhtään helpompia keksinyt kysyä? ???

Ensimmäiseen en ota kantaa, toiseen linkitän seuraavan :

http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Kansainvaliset_tilanteet/Tyontekijat/Ulkomaantyoskentelyn_verotus%2814318%29

Ulkomaille työskentelemään lähteneen on normaaliin tapaan annettava Suomeen veroilmoitus. Ulkomailla ansaitusta palkasta on annettava Suomeen tietoja, vaikka kyseistä palkkaa ei aina verotettaisikaan Suomessa.

Jos molemmat maat verottavat, kaksinkertainen verotus poistetaan. Usein tämä tapahtuu siten, että ulkomainen vero vähennetään Suomessa samasta tulosta määrättävästä verosta

Eräin edellytyksin ulkomaanpalkkaan voi soveltua tuloverolain 77§:ssä oleva kuuden kuukauden sääntö, joka tekee ulkomaanpalkan Suomessa vapaaksi tuloverosta. Sääntö ei koske suomalaisessa vesi- tai ilma-aluksessa tai suomalaisen julkisyhteisön palveluksessa ansaittua palkkaa.

Disclaimer :
En ole missään muodossa verotuksen asiantuntija. Jonkin verran olen joutunut pelaamaan ulkomaalaisten osinkotulojen kanssa.

Hae kaksoiskansalaisuus esim. toinen Monacosta. Siellä on kuulemma ihan komeat maisemat muutenkin.

Onko bitcoinien kanssa mahdollista käyttää hankitameno-olettamaa kuten osakkeiden kanssa? Eihän osakkeidenkaan tapauksessa oleteta, että verovelvollinen pitää pilkulleen tarkkaa kirjaa jostain ikivanhoista ostoista.

Verohallinto on linjannut että virtuaaliset valuutat on liiskattava.

Ei mitään oikeuksia. Verot maksettava pienestäkin voitosta, vaikka sitä eri realisoitaisikaan, ja mitään ei saa vähentää mistään. Ei tulonhankkimiskuluja.

1 tykkäys

http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Virtuaalivaluuttojen_tuloverotus(28450)

http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Virtuaalivaluuttojen_tuloverotus%2828450%29

Virtuaalivaluutan käyttäminen missä tahansa vaihtotilanteessa realisoi mahdollisen arvonnousun tuloverotuksen, kuten edellä on mainittu. Virtuaalivaluutta käytettäessä sopijaosapuolina on aina suoraan kaksi osapuolta, myyjä ja ostaja. Suomessa yleisesti verovelvollisen osapuolen, jolla tulo kulloinkin realisoituu verotettavaksi, on ilmoitettava itse saamansa tulo Verohallinnolle. Tulo on ilmoitettava siitä riippumatta, onko toinen osapuoli kotimainen vai ulkomainen ja missä maassa ja valuutassa ne ovat syntyneet ja missä maassa virtuaalivaluutta on. Ilmoitus on tehtävä viimeistään sen vuoden veroilmoituksella, jona tulon realisoituminen on tapahtunut.
Tuoko tarkoittaa, että [u][b]VAIN TULOT[/b][/u] ovat verotettavaa? Eli jos ainoat Bitcoin "tulot" ovat Bittiraha.fi:stä ja VirWox:sta suomalaisen pankin tililtä Bitcoineiksi muutettuja euroja niin veroa ei tarvitse maksaa, koska niissä on jo ALV+ muut verot hinnassa???

Entäs kaikki Bitcoin ostokset?
Entäs Bitmit myynti 5 EKEE Bitcoineissa???

Verottaja näyttää keskaria bitcoinille. Mitään oikeuksia ei tunnu olevan.

Sinun tarvitsee maksaa verjoa jos teet jotain bitcoinilla, jonka arvo on noussut. Jos ostamiesi kolikoiden arvo nousee ja ostat niillä jotain tai myyt niitä voitolla, niin pitää maksaa pääomaveroa tästä arvonnousun osuudesta.

Olenko ainoa, jonka mielestä tämä bitcoinien verotus on todella sekavaa? Jos olen ostanut esim. 10 bitcoinia kymmenellä eri kerralla ja siten kymmenellä eri hinnalla, niin myydessä positiivisella arvonnousulla nuo 10 bitcoinia minun täytyy tietää mikä on ollut joka ikisen kerran bitcoinkurssi, jotta tiedän miten ilmoittaa tiedot verottajalle? Vai ymmärsinkö väärin.

Jos hankinta-meno olettamaa saa käyttää, niin voi yksinkertaisesti olettaa hankintahinnan olleen 20% siitä millä olet myynyt. Lisää aiheesta:
http://www.laki24.fi/vero-luovutusvoittovero-hankintamenoolettama.html

Kirjanpito kuuluu taloudenpitoon.

Vaikuttaa siltä, että helpommalla pääsee, kun ostaa paljon bitcoineja kerralla ja pitää niitä pitkäaikaisena sijoituksena. Itse en tiedä, jaksanko/haluanko pitää kirjaa ostokursseista joka viikko tai joka kuukausi. Mutta jokainen tavallaan :slight_smile: