Kysymyksiä bitcoineja myyville verotuksesta

Ehdottomasti näin, kun se ei ole lakisääteistä.

Itsellä on osakeyhtiöhistoriaa ja kirjanpidon alkeet on opeteltu ja ne on selkäytimeen jääneet. Itse asiassa tilintarkastaja aikoinaan kehui että “good work” ja olisi palkannut mut kirjanpitäjäksi :wink:

En lähtenyt…

Ehdottomasti näin. Bitcoin on virtuaalivaluuttojen pioneeri, eivätkä lakipykälät ole vielä ehtineet hommaan mukaan. Nykyinen laki “kehottaa” meitä säilyttämään sijoituksemme siihen asti, että uusi laki astuu voimaan.

Itse toivon että voin tulevaisuudessa mahdollisia voittoja kotiuttaessani käyttää bitcoineja suoraan muihin kuluihin(Ruoka, pienhankinnat ym.) ja ansiotienestit käyttää sitten suurempiin hankintoihin / lainan maksuun. Tämä on kyllä hidas tapa.

Pahoin pelkään että verotus ainakaan parempaan suuntaan tästä kehittyy.

Olenko ymmärtänyt nyt oikein. Miten toimin tässä tilanteessa jolloin olen ostanut Bitcoineja 1500€:lla joulukuussa 2013 ja jos päätyisin myymään ne vuonna 2014.

Jos kyseisen sijoituksen arvo olisi vuoden 2013lopussa 1550€ maksaisin pääomaveroa 30% tuosta 50€:sta vuoden 2013 verotuksessa. Jos sitten kuvitteellisesti Bitcoinieni arvo olisi vuoden 2014 marraskuussa 2550€, jolloin päätyisin myymään ne. Tämän perusteella maksaisin pääomaveroa vuoden 2014 verotuksessa tuosta 1000€:n osuudesta, jonka verran arvon nousua olisi tapahtunut kyseisenä vuonna.

Onko pähkäilyni oikein vai mitenkä tuohon verotukseen vaikuttaa se, että osto ja myynti tapahtuvat eri vuotena?

[quote=“saamu, post:64, topic:567”]Olenko ymmärtänyt nyt oikein. Miten toimin tässä tilanteessa jolloin olen ostanut Bitcoineja 1500€:lla joulukuussa 2013 ja jos päätyisin myymään ne vuonna 2014.

Jos kyseisen sijoituksen arvo olisi vuoden 2013lopussa 1550€ maksaisin pääomaveroa 30% tuosta 50€:sta vuoden 2013 verotuksessa. Jos sitten kuvitteellisesti Bitcoinieni arvo olisi vuoden 2014 marraskuussa 2550€, jolloin päätyisin myymään ne. Tämän perusteella maksaisin pääomaveroa vuoden 2014 verotuksessa tuosta 1000€:n osuudesta, jonka verran arvon nousua olisi tapahtunut kyseisenä vuonna.

Onko pähkäilyni oikein vai mitenkä tuohon verotukseen vaikuttaa se, että osto ja myynti tapahtuvat eri vuotena?[/quote]

Et maksa veroa ellet tee kauppaa. Eli jos bitcoiniesi arvo nousee niiden ollessa virtuaalilompsassa / pörssin tilillä / ihan missä vain, et maksa niistä veroa. Sillä hetkellä kun myyt coinit, tai vaihdat niitä johonkin, maksat voitosta veron. Se, miten tämä lasketaan, on itsellenikin hieman hämärän peitossa.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Koska Bitcoin lasketaan vaihto-omaisuukseksi, siitä käsittääkseni tulisi maksaa vero vuoden vaihteessa kuten saamu kuvailee.

Piti ihan rekisteröityä vastatakseni tähän. Verottajan ohjeistuksesta en löydä mitään, mikä tukisi tulkintaasi:
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/2013/Virtuaalivaluuttojen_tuloverotus(28450)

Virtuaalivaluutan käyttö missä tahansa vaihdantatilanteessa realisoi sen arvonnousun verotuksen.

Tuloverolain 29 §:n mukaan veronalaista tuloa ovat verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot. Rahana tai rahanarvoisena etuutena saatu tulo on siten veronalaista, jollei sitä ole erikseen säädetty verovapaaksi. Virtuaalivaluuttojen realisoitunut arvonnousu on veronalaista pääomatuloa, kuten alla on eri käyttötilanteissa tarkemmin selvitetty.

Realisoimattoman arvonnousun verotuksesta en löydä mainintaa. Mihin käsityksesi pohjaa, jarif?

En osaa sanoa. Mutu vain. En enää muista, mutta olen joskus pari kymmentä vuotta sitten tehnyt kirjanpitoa omalle osakeyhtiölle. Jostain sieltä jäänyt käsitys kai.

Nyt kun mietin asiaa, niin tuntuu olevan ilman muuta helpompi elää sen kanssa että vain realisoidut on tuloa.

Nyt kun veroehdotukset on lähetetty niin elvytetään tätä ketjua kun en uudempaa ketjua löytänyt.

Itse olen ostanut Bitcoineja viime vuonna pitkäaikaisena sijoituksena. Olen kuitenkin tehnyt ostoja Bitcoineilla Altcoineihin pörssissä ja tehnyt vaihtoja Bitcoineiksi eli periaatteessa treidausta. Miten verottaja suhtautuu treidaukseen ?
Onko minulla ilmotusvelvollisuus EUR --> Bitcoin ostoista kun en ole realisoinut niitä takaisin Euroiksi ?

Verottajaa kiinnostaa ainoastaan se, kun vaihdat bitcoineja tai altteja joko a) euroiksi tai b) tavaroiksi tai palveluiksi. Verottajaa ei kiinnosta se ostotapahtuma sinällään (paitsi kun ilmoitat myynnistä/luovutuksesta), eikä mikään kryptovaluutoista toiseen tapahtuva vaihto.

Ostot kannattaa merkata ylös ja säilyttää niistä kuitit, koska siinä vaiheessa kun myyt coineja sinun pitää laskea myyntivoitot ja ilmoittaa ne verottajalle. Olen ymmärtänyt että jos uskottavaa tositetta ostosta ei ole, verottaja saattaa olettaa että hankintahinta on nolla, jolloin maksat veroja koko summasta.

Muttajoo, bitcoineista altcoineiksi ja takaisin veivaukset eivät tässä vaiheessa varmaan verottajaa paljoa kiinnosta. Sekin toki voi muuttua tulevaisuudessa (ja en sitten ota mitään vastuuta näistä neuvoista). Kuitit kannattanee säilyttää joktap.

Onko muuten näiden osto- ja myyntitapahtumien kirjaamiseen mitään suositeltavaa ohjelmaa joka osaisi jokaisen myynnin yhteydessä pitää kirjaa jäljellä olevien coinien määrästä ja ostohinnoista? Taulukkolaskennalla ei taida olla ihan yksinkertainen homma kuitenkaan. Alustana OS X.

Toinen kysymys, jos joku tietää, saako hankintameno-olettamaa käyttää? Vai käyttiköhän veroilmoituksen laskuri sitä jopa automaattisesti jos se on minulle edullisempi?.. Eipä ole tosin tänä vuonna tarvetta ilmoittaa näitä mutta tuli mieleen vaan.

Vastaan nyt itselleni, eli tällaisen löysin kun keksin oikeat hakusanat: https://cointracking.info
Onko kokemuksia? Yksi asia tuossa häiritsee, eli se että tuo on web-palvelu. Tuntuisi jotenkin paremmalta pitää tällaiset tiedot vain omalla koneella.

Jos myyt isoja määriä niin kannattaa ilmoittaa ja hoidella pääomaverotus samalla tavalla kuin esimerkiksi osakkeita myytäessä. Tällöinhän olet saamassa niistä euroja ja verottaja on nimenomana kiinnostunut niistä euroista. Ja aina kun eurot liikkuvat siitä jää jälki esimerkiksi tilillesi joten tuollaisia on ihan turhaa yrittää salata, noi näkee aina.

Sen sijaan mainaus itsessään on yleensä tappiollista toimintaa joka ei synnytä tuloa. Sehän on harrastus, jonka ei ole tarkoituskaan tuottaa suoranaista tuloa. Jos lasketaan muodostuneet bitcoinit, vähennetään mainaukseen kuluneen sähkön hinta sekä mainaislaitteiden ostohonnat niin pääsääntöisesti ollaan tappiolla eli ansiotuloksi laskettavaa hyötyä ei ole koskaan saatukaan. Tämä on vaan se ikävä lainalaisuus ettei suomessa mainaus kannata niillä ostohinnoilla millä tavan tallaaja osaa sähkönsä sekä mainauslaitteet. Isot kiinalaiset mainauspaikat pitävät huolen siitä että kannattavuus on pienmainaajilta tuhottu. Niillä on siellä paljon edullisempi sähkö sekä laiteiden hankintakustannukset.

Toki mainatut coinit kannattaa säilyttää vuosia eteenpäin ja sitten jos arvo joskus nousee niin niistä saa voittoa sitten myynnin muodossa ja siinä vaiheessa se onkin jo sitten selkeää pääomatuloa.

Jos sovelletaan samaa kuin osakekaupoissa niin myyntivoiton veroa ei koskaan makseta täydestä summasta, vaan sovelletaan ns. hankintameno-olettamaa. Hankintameno-olettama on 40% arvosta jos omaisuus on omistattu yli 10 vuotta tai 20% arvosta jos omaisuus on omoistettu alle 10 vuotta.

Joo siis puheeni perustuu käsitykseen, että bitcoineissa juuri hankintameno-olettamaa ei ole sovellettu. Koska bitcoinien arvonnousu on ollut sen verran hurjaa ja verottaja haluaa mielummin isoa siivua kuin pientä. Mutta tämä tietysti voi olla muuttunut nyt kun bitcoinin arvo on ollut paljon stabiilimpi.

Hankintameno-olettaman käyttöä ei ole hyväksytty tietääkseni yhtäkään kertaa bitcoineihin liittyen. Sitä voi kyllä yrittää käyttää veroilmoituksessa, mutta 99 % varmuudella ei verottaja sitä hyväksy vaan heittää aina hankintahinnan nollaksi, mikäli ei kuiteilla osoita jotain muuta hankintahintaa.

Olisin tiedustellut täältä nyt eka ja jos ei saa vastausta niin pitää varmaan soittaa verottajalle ja kiusata sitä.

Eli olen ajatellut hommata tässä yhden rigin ja jos näyttää että hyvin toimii niin heti perää 1-2 lisää ja alkaa kasvattaan todella nopeasti jos tämä nyt jatkuu kannattavana vai ei on eriasia :smiley:

Mutta jos sanotaan esimerkkinä että alan tienaan esim 5000€/kk nicehashiin bitcoineiksi ja haluan noi tililleni niin miten toi verotus nyt tarkalleen ottaen tulee meneen? Otetaanko nyt ne verot vain tosta rahasummasta mitä haluan tilille? Sit tietenki on toi nouseeko BTC:n arvo siinä louhintavälissä mitä ne on esim ton nicehasin lompakossa että täytyykö mun pystyä siirtään ne btc:t oikeaksi rahalle mun tilille jonkin tietyn aikavälin sisällä ettei aleta kattoon että louhinnan jälkeen on btc noussu ja siitä btc arvon noususta halutaan verottaa myös.
Yritin kyllä etsiä ja lukea mutta monet jutut on vuosia vanhoja ja itse en oikeesti ole yhtään hyvä missään verotusasiassa joten pitää rautalangasta vääntää :smiley:

Toinen kysymys olis että jos on TMI, eli olisi toiminimi yritys jonka piiriin kuuluu esim atk huolto yms niin mahdollistaako sellainen esim 6 näyttiksen ostamisen ilman alvia?

Olisin tosiaan soittanu verottajalle tänään mutta ku on lauantai niin katsotaan onko täällä jollain kokemusta miten hoitaa. Ja tiedän jo sen neuvon että muuta ulkomaille että kiitos siitä jo etukäteen mutta kokeillaan nyt jos sais ihan jotenki järkevästi hoidettua tuloja kiltisti veroja maksaen vaikka ei täällä suomessa helppoa tälläinen toiminta ole :smiley:

1 tykkäys

Pitkon alvista lyhyesti täällä…

http://www.taxfenix.fi/btc-3-lyhyesti-virtuaalivaluutan-alv-kasittelysta/

Feeniksillä on työn alla taskuopas asiaan. Ilmoittelen, kun alkaa olla valmista.