Kysymyksiä bitcoineja myyville verotuksesta

Voisiko joku ihan rautalangasta vääntäen selittää opiskelijalle, joka ei ole kauheasti verojen kanssa painiskelut, että jos myyn 15 000 eurolla Bitcoineija Bittiraha.fi kautta, niin mitä veroja minun pitäisi tuosta maksaa? Entä mitä ilmoituksia pitäisi tehdä verottajalle?

Olen ostanut nuo Bitcoinit noin 10 000 euron hintaan Bittirahan kautta, tarkkaa summaa en osaa sanoa koska olen ostanut pikkuhiljaa ja välillä myynyt. Saako näitä myyntikuluja vähennetty ja miten se tapahtuu jos näin?

Entä maksanko Bitcoineistani ALV:tä vai arvolisäveroa vai tuloveroa?

PS. VIhaan verotusta.

Vaikka verottajalla epäsuorasti pääsy tilitietoihin onkin, heidän täytyy erikseen pyytää niitä pankilta.

Tätä taas ei tehdä (saati aleta käymään tilihistoriaa läpi), jollei siihen ole jotain syytä.

[quote=“nocebo, post:22, topic:567”]Vaikka verottajalla epäsuorasti pääsy tilitietoihin onkin, heidän täytyy erikseen pyytää niitä pankilta.

Tätä taas ei tehdä (saati aleta käymään tilihistoriaa läpi), jollei siihen ole jotain syytä.[/quote]

I see. ;D

Mutta olisi silti tosiaana mukava kuulla miten homma tulisi hoitaa, koska olen sen verran neurootikko, että en haluaisi jättää mitään asioita auki. Vaikka sitten joutuisinkin sen takia maksamaan turhan paljon vihaamiani veroja.

Sitten kun sinulle lähetetään veroehdotus tältä vuodelta, voit lähettää sen takaisin verottajalle lisättyäsi siihen :

-Bitcoinien ostopäivät ja -hinnat, tarkka euromäärä

-Bitcoinien myyntipäivät ja -hinnat, tarkka euromäärä

Näistä voit laskea siihen valmiiksi syntyneen voiton.
Verottaja sitten ilmoittaa paljonko saat maksaa ns. mätkyjä.

Mitään alvia ei tuosta tarvitse maksaa ja arvelen voitosta
maksettavan veron olevan noin 30% (pääomaveroa).

Tarkat euromäärät löydät tiliotteiltasi, bitcoinien määriä sinun
ei tarvitse eritellä. Myynti- ja ostokuluja ei voi tuohon laskelmaan
enää lisätä, ne ovat jo mukana summissa jotka olet maksanut/saanut
bittirahalta.

Voit tehdä erillisen liitteen johon nämä kaupat on kirjattu, niitata sen
veroehdotukseen ja kirjoittaa veroehdotuksen kohtaan muut myyntivoitot
loppusumman ja “ks. liite”.

Tämä on henkilökohtainen näkemykseni toimintatavasta, verottaja viime
kädessä määrittää miten asiaan suhtautuu.
Näin toimien varmistat joka tapauksessa sen, ettei sinulle voida määrätä
lisäveroa tulojen pimittämisestä.
Ilmoitus kannattaa tehdä myös jos on tehnyt tappiota bitcoin-kaupoilla.
Syntyneen tappion saa vähentää tulevien viiden vuoden aikana voitoista,
mikäli tappiosta on tehty ja hyväksytty asianmukainen selvitys ko. verovuonna.

Edit : Jos olet ostanut jotain bitcoineilla, ostopäivät ja -summat kirjataan
tuohon laskelmaan myynteinä. Valuutan ollessa muu kuin euro voi
summan muuttaa euroiksi kyseisen päivän EKP:n tilivaluutan
keskikurssilla.

Kiitokset hyvästä vastauksesta. Noin tulen toimimaan jos enemmän tulee myytyä. Luultavasti tosin holdaan ja odotan jatkoa, ehkäpä myyn vain parin tuhannen euron edestä pois. Kuinkahan paljon saa myydä Coineja verottomasti? Usein olen kuullut arvioita väliltä 5k-10k, mutta mitenhän asian laita todella on?

Tietysti tuli mieleeni sellainenkin tapa hajauttaa omistusta Bitcoineista pois, että ostaisin osalla Bitcoineistani kultaa :smiley:

Samana vuonna myymäsi bitcoinit ovat veronalaista tuloa mikäli olet saanut niistä enemmän euroja
kuin olet niihin laittanut (yhteensä koko vuoden aikana), eikä sinulla ole pääomatulosta tehtävää
vähennysoikeutta aikaisempien vuosien vahvistetun tappion perusteella.

Mitään verovapaata osuutta ei ole olemassa.

Mikäli samana vuonna olet laittanut bitcoineihin enemmän euroja kuin saanut niistä, eli tehnyt
eurokirjanpidollista tappiota, ei ilmoitusvelvollisuutta ole.
Tällöin menetät kuitenkin mahdollisuuden vähentää ko. tappio tulevien vuosien voitoista jos
niitä syntyy.

Jos ostat kultaa niin osto kirjataan verotuslaskelmaan bitcoinien myyntinä.

Edit : Mainaajien verokohtelu on oma lukunsa, johon en tässä ota kantaa.

Bitcoineja on maailmanlaajuisesti olemassa yli tuhannen miljoonan euron arvosta ja
niillä käydään online-kauppaa useissa pörsseissä kellon ympäri.
Minun on vaikea mieltää bitcoineja tavanomaiseksi koti-irtaimistoksi.

Hmm… Eli jos esimerkiksi talletan rahaa bitstampiin 200€ ja nostan 1000€, niin minun täytyy maksaa 30% veroa tuosta koko tonnista, eikä vain voitetusta 800 eurosta?

Jos nuo ovat ainoat tapahtumat vuoden aikana niin vero menee siitä 800 eurosta.

Ja kuinkas tuon veroilmoituksen tekemisen kanssa? Onko siinä jokin takaraja, että koska se pitää viimeistään tehdä? Meinaan siis sitä, että jos esimerkiksi nostaisin tänään tonnin pois, ja vaikka parin kk päästä uudestaan x määrän rahaa, niin tuleeko ilmoitus tehdä jokaisen noston yhteydessä erikseen vai voiko sen tehdä joskus myöhemmin useammasta nostosta kerrallaan?

Anteeksi epäselvä ja tyhmä kysymykseni, olen yrittänyt etsiä tietoa näistä verotusastioista bticoinin treidaukseen liittyen, mutta vastaukset ovat kiven alla…

Mitäpä jos lukisit tämän ketjun 2. sivun uudestaan :slight_smile:
Olen siellä kertonut oman näkemykseni asiasta melko yksityiskohtaisesti.

Käsittääkseni veroja tarvitsee maksaa vain myyntivoitoista? Miten toimitaan tällaisessa tilanteessa.

Jos olisin esimerkiksi ostanut 1000 eurolla Bitcoineija ja nyt niiden arvo olisi kaksinkertaistnut. Mutta kuluttaisin puolet Bitcoineistani vaikkapa SatoshidDiceen ja myyn loput. Euromääräisesti olen siis ostanut tonnilla ja myynyt tonnilla, vaikkakin Bitcoinien määrässä olen myynyt vähemmän. Lasketaanko tämä myyntivoitoksi?

Verottajan näkökulmasta nähdäkseni ratkaisee se, kuinka paljon euroja olet vuoden aikana laittanut sisään Bitcoin-järjestelmään ja kuinka paljon olet ottanut sieltä euroja ulos.
Näiden erotuksesta lasketaan myyntivoitto tai -tappio.
Jos olisit ostanut jotain konkreettista suoraan bitcoineilla, kuuluisi se lisätä euroarvollaan ulosotettuun määrään.

Onko näkemyksiä siitä, mikä on yksityishenkilön velvollisuus pitää kirjaa bitcoin-ostoista, myynneistä yms? Jos tosiaan bitcoineilla ostaminenkin tulkitaan myynniksi, niin siinähän saa alkaa melkoista exceliä pitämään jos meinaa myyntivoitot verottajalle ilmoittaa. Käsittääkseni yksityishenkilöillä ei ole kirjanpitovelvollisuutta.

Onko sinulla näkemystä miten muuten Bitcoinista syntyneen voiton voisi verottaa ?

Tulonsa on jokaisen kyettävä näyttämään.

[quote=“katlisa5963, post:38, topic:567”]Onko sinulla näkemystä miten muuten Bitcoinista syntyneen voiton voisi verottaa ?

Tulonsa on jokaisen kyettävä näyttämään.[/quote]

En omaa näkemystä siitä, että miten bitcoineista syntyneen voiton voisi tehokkaimmin verottaa. En kuitenkaan usko, että pakottamalla myös yksityishenkilöt nypläämään exceliä kaikista bitcoin-ostoistaan, bitcoin-myynneistään, sekä myös bitcoineilla tehdyistä ostoksistaan saataisiin valtion kassaan paljoakaan enempää rahaa. Pelkästään tuollainen synnyttää niin paljon byron vuoksi tehtävää duunia, että samalla miestyömäärällä varmaan ruokittaisiin pohjois-korean nälkäänäkevät. Verotuslinjan kannattaisi olla sellainen, että se kannustaisi ihmisiä tekemään jotain tuottavaa työtä excelinnypläyksen sijaan.

Voihan se tietysti olla, että toi on tuleva virallinen linjaus, ja varmaan on hyvä tapa toimia jos haluaa itselleen maksimaalisen varmuuden siitä että velvollisuudet on hoidettu. Mutta mitenkään toivottavana en sellaista yhteiskuntaa pidä, missä ihmisten pitäisi perus yksityisestä kulutuksestaan ruveta pitämään kirjanpitoa verottajaa varten.

Kukapa tuollaisesta tykkäisi tai toivoisi. Tilanne muuttuu varmaan toiseksi jos verottaja alkaa nähdä bitcoinit ihan rahana siinä missä eurot, dollarit tai kruunut.
Mielenkiintoista toki on kuinka moni jaksaa noudattaa sääntöjä viimeistä pilkkua myöten.
Jos ostaa asunnon Bitcoin -voitoilla on kyllä hyvä olla verot maksettuina jos ei muuten omaa isoja tuloja. Voi tulla kirjallinen tiedustelu rahojen alkuperästä.