Väläys: ajovalot

Melkein kaikki ajovalot on suunnattu eteenpäin. Minusta tämä on aika tyhmää. Moinen konfiguraatio vain hidastaa ajamista ja lisää polttoainekulutusta. Kaikki ajovalot pitää mielummin asentaa ajoneuvon taakse. Tällöin pystytään käyttämään Newtonin toisen ja kolmannen lain mukaan auto pystyisi liikkumaan pelkästään ajovaloilla, käyttämättä moottoria lainkaan!

Problem officer?

Mitäs teorialle tapahtuu, kun lisätään mukaan kitkakertoimet.

Saanen myös huomauttaa, ettei ajovaloja ole kehitetty moottorin avuksi voiman tuottamiseen. Niiden funktio on näkyvyyden parantaminen, myös oma näkyvyys muille.

/thread

Joo ja alunperin Viagra kehitettiin sydänlääkkeeksi, eikös vain? Käyttöä sillä vaan tuntuu olevan muillakin kun sydänvaivaisilla.

Heikko sydän, jos ei veri virtaa kunnolla 8)

Ja vanhanmallisia masennuslääkkeitä suositellaan unilääkkeiksi jos sattuu olemaan taipumus uniapneaan.
Joten kyllä asioita voi käyttää myös muuhun kun mihin niitä on suunniteltu.

Mikäs siinä, kun vain tuuppaat valoihin tarpeeksi tehoa. Teoria on ihan OK, koska fotoneilla on liikemäärää, vähän samaan tyyliin kuin heittelemällä pieniä kiviä taaksepäin. Energiaa menee kuitenkin valtavasti hukkaan. Hyötysuhde on samaa luokkaa kuin auton nopeus suhteessa valon nopeuteen. Perinteinen ilmastonlämmitin, joka myös polttomoottorina tunnetaan, on huomattavasti tehokkaampi.

Keskustelua voinee jatkaa huomauttamalla punasiirtymästä. Kun auto ajaa sinusta poispäin, sen valot näyttävät todennäköisesti punaisemmilta kuin kohti ajavan auton.

Paitsi jos auton merkki on Fnord.

Linkittäkääs joku mulle laiskalle miten tämä muka toimii (siis valolla liikkuminen yleensä). Omaan päähän tämä analogia on niinkuin puhaltaisi oman paattinsa purjeisiin.

Tässä tapauksessa valot toimisivat kuten suihkumoottori eli työntävät vauhtia.

Autossa pitää varmaan olla oma fuusiovoimala noin tehokkaita lamppuja varten.

:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Jos oletetaan kaikkien ajovalojen tuottamien fotoneiden liikemäärän käytettäväksi auton liikuttamiseen 80 km/h ja ajovastukset tässä vauhdissa ovat 20 kW, niin vaaditaan 136 * 10^9 W tehoiset ajovalot.

Minä pystyn näkemään punasiirtymän 10 vuotta vanhoilla silmälaseillani. Kun katson tietyssä kulmassa auton valkeaa valoa, se hajaantuu alkuperäisen kohteen viereen vasemmalle puolelle siniseksi ja oikealle puolelle punaiseksi. (On muuten oikeasti mielenkiintoinen ilmiö!)

Vai oliko nyt kyseessä sittenkin Faradayn efekti? Mooren laki? Vaiko Dubbelgänger? Ei voi muistaa… :wink:

Tiedän että ketju on täyttä paskaa, mutta mua kyrsii se, että tässä esitetty konsepti ei edes teoriassa toimi. Valot ei toimi suihkumoottorina vaikka olis kuinka paljon tehoa.

+1 kuitenkin laatikon ulkopuolelta ajattelusta.

Laatikon sisäpuolelta tulevat ajattelut on jo pikkuhiljaa nähty…

Heitetään nyt tähän soppaan vielä yksi lisäsuure, joka on ilmakehä.

Mitä tapahtuu kun kun auton perässä on tarpeeksi voimakas lamppu? Miten paljon tehoa tarvitaan että ilma auton takana laajenee räjähdysmäisesti, ja kiihdyttää autoa eteenpäin?

Ilmakehästä tuli mieleen että ideaa voitaisi käyttää myös avaruusaluksissa ohjausrakettien sijaan. Ledeillä ja pulssileveysmodulaattoreiden avulla voidaan vieläpä säätää tehoa, tosin kun rakettimoottoreissa.
Minusta tulee rikas!
Problem?

[quote=“eZ5xe7eD, post:17, topic:1028”]Ilmakehästä tuli mieleen että ideaa voitaisi käyttää myös avaruusaluksissa ohjausrakettien sijaan. Ledeillä ja pulssileveysmodulaattoreiden avulla voidaan vieläpä säätää tehoa, tosin kun rakettimoottoreissa.
Minusta tulee rikas!
Problem?[/quote]

Mitä sitä lirkuttelemaan ohjausrakettien kanssa kun voit hyödyntää tuota päämoottorina. Ledien sijasta suosittelen kuitenkin ydinpommia, tai vaihtoehtoisesti pulssilaaserilla sytytettyä fuusiota. Toimii tietenkin myös tyhjiössä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Orion_%28nuclear_propulsion%29

http://youtu.be/v4k_YZAXSEI


:wink:

Kyllä valolla on työntövoimaa. Mihin sinä kuvittelet aurinkopurjeen perustuvan? Sehän on yksi mahdollisista tavoista kiihdyttää avaruusalus pois aurinkokunnan kiertoradalta.

Jos taas tämä omiin purjeisiin puhaltaminen on missä jumitat, niin lienee hyvä muistuttaa, että vaikka purjeisiin puhaltaminen ei saakaan aikaan lopputuloksena työntöä laivalle, niin laivan taakse puhaltaminen saa, joskin todella heikon.