Väläys: ajovalot

Ilmeisesti tämä on se ketju jossa pitää halkoa hiuksia. :slight_smile:

Koska purjeen hyötysuhde on aina <100%, laiva kulkisi taaksepäin (Olettaen että seisot laivan perällä, ja puhallat keulaan päin missä purjeet sijaitsevat).

Onko se valoa, mikä aurinkopurjeessa vaikuttaa? Kunhan ihmettelen.

Mahdollisesti ei. Aurinko tuottaa myös muita hiukkasia ja säteilyä kun (näkyvää) valoa.
Sitäkin väläytettiin jossain tiededokkarissa että käytetään laseria ja aurinkopurjetta avaruusaluksen kiihdyttämiseen.

Aurinkopurje on myös siitä epämiellyttävä, että sillä pääsee vain pois. Takaisin on vaikea tulla. Luulisin.

Ei näinkään. Aurinkopurjeella voi jarruttaa tai kiihdyttää ratanopeutta. Mitä nopeampaa kuljet, sitä ulommalle kiertoradalle päädyt ja toisin päin.

Ajattelin siirtokuntaa toisiin tähtiin. Siinähän ei kierretä mitään taivaankappaletta, vaan pyritään pois auringosta.

Voi olla, että olen liian kaukonäköinen :wink:

[quote=“Joel Kaartinen, post:20, topic:1028”]Jos taas tämä omiin purjeisiin puhaltaminen on missä jumitat, niin lienee hyvä muistuttaa, että vaikka purjeisiin puhaltaminen ei saakaan aikaan lopputuloksena työntöä laivalle, niin laivan taakse puhaltaminen saa, joskin todella heikon.[/quote]Nimenomaan tässä jumitan.

Aurinkopurjeen toiminnasta mulla ei ole epäselvyyttä. Mutta valonlähde itsessäänhän ei liiku mihinkään, vaikka se puhallukseen verratessa tuntuisinkin käyvän järkeen. Valonlähteethän ovat ilman ulkoisia lisäosia ympärisäteileviä.

Se missä menin metsään oli juuri tuo puhallusajattelu. Kyllähän polttimosta lampun takareunaan törmäävä säteily periaatteessa työntää autoa eteenpäin. Puhaltaminen paatista pois päin ei sekään oikein kuvaa tilannetta, koska valonlähde ei aiheuta rekyyliä suuntaan mistä se lähtee. Kaikki mikä merkitsee on säteilyn törmäys kohteeseen.

Sama asia. Jos haluat poistua jostain painovoimakaivosta sinun tarvitsee saavuttaa tietty pakonopeus.

Pakonopeus maan painovoimakaivosta on 11.2 km/s. Pakonopeus auringon painovoimakaivosta maa/kuu järjestelmän säteellä on 42.1 km/s.

Koska kemiallisilla moottoreilla ei ole taloudellista saavuttaa tuollaisia nopeuksia, ovat ihmisen tähän mennessä rakentamat aurinkokunnasta poistuneet (=saavuttaneet heliopaussin) luotaimet kiihdyttäneet pakonopeuteen varastaen liikenopeutta erinäisiltä planeetoilta (kts. painovoimalinko).

Aurinkopurje on siitä kiva että kuten painovoimalinkoa käytettäessä, ei delta-v muutosta varten tarvitse kantaa reaktiomassaa tai polttoainetta niin paljoa mukana. Aurinkopurje muuttuu kuitenkin aika lailla käyttökelvottomaksi mitä kauempana auringosta ollaan.

Käsittääkseni ainoa tähtienvälinen avaruusalus jonka ihmiskunta kykenisi rakentamaan nykytekgnologialla, ja joka voisi saavuttaa lähimmän tähden yhden ihmiselämän aikana on nimenomaan aikaisemmin viittaamani Project Orion (älä sekoita tätä nasan miehitettyyn kapseliin), joka saattaisi saavuttaa 0,1c nopeuden. Tällöin matka alpha centauriin kestäisi ~40 vuotta (olettaen tietysti että 0,1c on keskinopeus).

Harmin paikka vain että alpha centauri on binääritähti, ja vaikka tiedämmekin että siellä on noin maan kokoinen planeetta (Alpha Centauri Bb), on sen keskilämpötila noin 1200 C.

Kyllä fotoneilla on nollaa suurempi liikemäärä ja liike-energia, jos oikein muistan lukion fysiikan opit.

Näin minäkin muistelen. Kokska fotonilla ei ole lepotilaa, on väärin verrata sitä luotiin joka lähtee aseen piipusta. Kun fotoni kimpoaa jostain pinnasta pois se ei luovuta nopeuttaan, vaan sen värähtelytaajuus muuttuu.

Noniin.
Eli siis kuka ei tunnistanut aloitusta trolliksi? Aivan järjetön idea yhdistettynä “problem officer”-kysymykseen on ilmiselvä merkki trollista.
Lisäksi alkuperäinen idea on lainattu troll science-videoista Youtubessa, esimerkiksi http://www.youtube.com/watch?v=EXthZgMMss0 kohdassa 0:37 ja http://www.youtube.com/watch?v=MRdWplNF3tw kohdassa 0:48.

[quote=“eZ5xe7eD, post:31, topic:1028”]Noniin.
Eli siis kuka ei tunnistanut aloitusta trolliksi?[/quote]Ei täällä kukaan niin retu ole että olis sut tosissaan ottanut. On vaan ihan kivaa vaihteeksi jauhaa järjettömyyksistä. Sitä kun harvemmin tulee tällä foorumilla harrastettua.

[quote=“eZ5xe7eD, post:31, topic:1028”]Noniin.
Eli siis kuka ei tunnistanut aloitusta trolliksi?[/quote]

Täytyy kyllä myöntää ettet ole kovinkaan hyvä trolli. Itse kysymys oli täysin legitimi, ja netissä nyt tykätään jauhaa paskaa.

Jos oikeasti haluat joskus oppia trollaamaan, on sinulla vielä pitkä oppimatka edessäsi.

Edit. Ai niin, tää on sulle :

Olen vuosien varrella trollaillut maailman sivu mutta se on yleensä perustunut siihen että vastapuoli vähintään pahastuu. Jotkut saattaa kirjoittaa sitten ketutuksissaan aivan päättömiä.

[quote=“Meizirkki, post:32, topic:1028”][quote author=eZ5xe7eD link=topic=1100.msg7969#msg7969 date=1374989925]
Noniin.
Eli siis kuka ei tunnistanut aloitusta trolliksi?[/quote]Ei täällä kukaan niin retu ole että olis sut tosissaan ottanut. On vaan ihan kivaa vaihteeksi jauhaa järjettömyyksistä. Sitä kun harvemmin tulee tällä foorumilla harrastettua.[/quote]

Mä meinasin poistaa koko ketjun heti tän nähtyäni, koska ilmiselvä trolli. Ajattelin kuinkin samoin kuin Meizirkki eli välillä on kiva jauhaa :slight_smile: Samasta syystä perustin tuon lentokoneketjun. Moni ei varmaan tiedä, että IRC:ssä tuli aika rankkaakin kritiikkiä näitä ketjuja kohtaan. Eiköhän kaikki kuitenkin tunnistanut tämän trolliksi.

eZ5xe7eD: Muistan kyllä varsin hyvin sinun sanoneen trollaamisen olevan hyvästä ja tiedän sinun tekevän sitä tahallaan. Näitä myyttejä on ainakin minun mielestä kiva pohtia, mutta ihan trollaamisen ilosta trollaaminen on kyllä typerää.

Ihan tosissaan? Minä olen ainakin nauranut räkäisesti partaani FP:sta asti. ;D