Tukitasoja ja spekulaatiota

[quote=“majere, post:20, topic:821”][quote author=Technomage link=topic=865.msg5824#msg5824 date=1368004222]
Miten mBTC:n käyttö on naurettavaa tässä vaiheessa? Tämä on täsmälleen oikea aika alkaa käyttämään sitä. mBTC on yksikkönä huomattavasti lähempänä ihmisille tuttuja rahan arvon tasoja, siis kymmenkertaisesti lähempänä. mBTC:n arvo on vajaa 0,1 euroa, kun taas BTC:n arvo on vajaa 100 euroa. Nyt on todellakin oikea aika.
[/quote]

Jep. vertaillaan seuraavia lauseita :

Litra maitoa maksaa 0.01 BTC.
Litra maitoa maksaa 10 mBTC.[/quote]

Minun mielestäni tuo mBTC on edelleen hölmö, koska siitäkin joudutaan luopumaan jonkin ajan kuluttua juuri samasta syystä, kun nyt joudutaan luopumaan BTC:n käytöstä. Miksi ei voida yksinkertaisesti käyttää BTC:tä niin kauan, kunnes satoshi korvaa sen käytön. Minusta ei esimerkiksi kuulosta ollenkaan pahalta se, että maitopurkki maksaa 1000 satoshia, kun BTC maksaa 100 000 USD. Tämäkin voi tapahtua melko pian - tässä vaiheessa minäkin myyn vasta 2 BTC.tä, koska BitStamp ei salli suurempia hintoja kolikolle.

Se, onko nyt bear vai bull riippuu täysin aikajänteestä, jolla markkinaa tarkastellaan. Mikäli otetaan aikajänteeksi esim. 2 kk, niin on selvä, että ollaan edelleen bull-markkinassa - tai vaikka otetaan aikajänteeksi BTC:n perustamishetki, ollaan edelleen bull-markkinassa - pitkällä tähtäimellä siis kyse on bull-markkinasta.
Mikäli taas aikajänne on 2-3 viikkoa, ollaan bear-markkinassa. Bear-markkina voi jatkua vielä jonkin aikaa (toivottavasti niin kauan, että ehdin taas tankata halpoja Coineja kassiin).
Treidarin näkökulma on lyhyt ja holdarin näkökulma on pitkä. Treidaajien näkökulmasta olemme siis laskevassa markkinassa juuri nyt (muutaman päivän tähtäin).

Mun mielestä on huuhaa-ajattelua ajatella, että Bitcoin nousisi 5 vuoden sisään sellaiselle arvotasolle, että mikrobitcoinit (μBTC) olisi järkeviä käyttää. Jos ajatellaan, että BTC on nyt sillä tasolla, että siirtymä mBTC:hen alkaa olla varteenotettava ajatus, niin silloin mBTC:n pitäisi olla arvoltaan $100, jotta kannattaisi alkaa harkita siirtymistä μBTC.

Tämä tarkoittaa 100 000 dollarin BTC-kurssia. Minun mielestäni elää jossain hörhökuvitelmissa, jos uskoo että BTC on tuollaisessa arvossa seuraavan 5 vuoden sisään. Eli jos nyt ensin siirryttäisiin mBTC, ja mietitään mikrobitcoineja ja satosheja vasta myöhemmin. Paljon myöhemmin.

[quote=“Technomage, post:22, topic:821”]Mun mielestä on huuhaa-ajattelua ajatella, että Bitcoin nousisi 5 vuoden sisään sellaiselle arvotasolle, että mikrobitcoinit (μBTC) olisi järkeviä käyttää. Jos ajatellaan, että BTC on nyt sillä tasolla, että siirtymä mBTC:hen alkaa olla varteenotettava ajatus, niin silloin mBTC:n pitäisi olla arvoltaan $100, jotta kannattaisi alkaa harkita siirtymistä μBTC.

Tämä tarkoittaa 100 000 dollarin BTC-kurssia. Minun mielestäni elää jossain hörhökuvitelmissa, jos uskoo että BTC on tuollaisessa arvossa seuraavan 5 vuoden sisään. Eli jos nyt ensin siirryttäisiin mBTC, ja mietitään mikrobitcoineja ja satosheja vasta myöhemmin. Paljon myöhemmin.[/quote]

Paljonko BitCoinin kurssi ole lanseeraushetkellä?
Kuinka plajon se on nyt?
Ensimmäisen kerran kuulin BitCoinista silloin, kun se maksoi joitain senttejä. En ymmärtänyt, mistä oli kyse, joten en vaivautunut ostamaan.
En väitä nytkään ymmärtäväni täysin BitCoinia (talousnäkökulmasta ehkä jollain asteella ymmärrän, mutten missään tapauksessa tietoteknisesti).
Ymmärrän myös kohtalaisesti eksponenttifunktion käytön, koska lukiossa opiskelin pitkän matematiikan ja funktio oli muistakseni 4. kurssilla aiheena - en muista kun siitä on jo aikaa n. 10 vuotta.
BitCoin oli erittäin nuori silloin, kun se maksoi 0,03 USD/BTC. Nyt sitä saa n. 100-110 USD/BTC. Nousu on siis n. 3 333,33… kertainen.
Kuten täällä tiedetään, Coineja tuotettiin maan pinnalle tuolloin nopeaa tahtia. Nyt tuotanto on hitaampaa, mutta kysyntä kasvaa jatkuvasti. Konsertatiivinen ennuste siis seuraavalle 4 vuodelle (oletuksena, ettei hinnan P(q) -funktio ole eksponentiaalinen), 333 333,33… USD/BTC.

333 333,33… USD/BTC -kurssi on siinä mielessä epärealistinen, että oletuksena on hinnalle nykyinen kasvuvauhti, eli derivaatta nolla. Oletuksena on siis se, että BTC vähintäänkin epäonnistuu eikä ota merkittävää markkinasijaa seuraavan 4 vuoden aikana. Kyseessä on siis pessimistinen ennuste.
Realistisempi ennuste kestävälle 4 vuoden päästä olevalle dollarikurssille on eksponentiaalinen kasvu, eli kurssi todella paljon korkeammalla (en tunne BTC:n funktiota enkä jaksa alkaa selvittämäänkään, mutta fundamentit huomioiden kyseessä on eksponentiaalifunktio).
En viitsi antaa mitään ennustetta kurssille 4 vuoden päähän, koska päässälaskutaitoni ei riitä siihen ja minun tulisi tuntea hintafunktio paremmin. Sanon vain, että reilu 300 000 USD:n kurssi on haihattelua nimenomaan pessimismissään - kuten varmasti tarkoitittekin.
Ääripessimistinen ennuste tietty on se, että BTC epäonnistuu, eli kyseessä on ns. Black Swan. Tällöin hintaennusteen voin antaa: 0,00 USD/BTC.

Ne, keille eksponentiaalifunktio ei ole ennestään tuttu, tarjoan koulutusta eksponentiaalifunktiosta. Tunnin koulutus maksaa 1.199,99 euroa sis. alv. Hinta on siis edullisempi, kuin vastaava koulutus Pietilän kautta ostettuna. Koulutusmateriaalina käytetään lukion pitkän matikan oppikirjaa n. v. 2003-2004 8)
Maksun voi suorittaa myös BitCoineilla, jolloin hinnasta vähennetään 2,5 % aatteellisista syistä.

Eksponentiaalifunktion käyttö tässä yhteydessä on mielestäni aivovammaistason typeryyttä. Bitcoinin kasvu on nykytasolta erittäin todennäköisesti laskeva. Jos tarkastellaan bitcoinien vaihtokurssin vuositasokasvua, veikkaan että on jopa mahdollista, että 2013 tulee olemaan prosentuaalisesti suurimman kasvun vuosi koskaan.

Joskin se riippuu siitä millä kasvutasolla me loppupeleissä pysymme, tämä vuosi on vielä nuori. Nykyiseltään vaihtokurssi on 8-kertaisella tasolla suhteessa tammikuun ensimmäisen päivän tasoon, joka on käytännössä vielä vuotta 2011 suurempi kasvulukema, ja radikaalisti vuotta 2012 suurempi kasvulukema.

Mielestäni täytyy olla täydellinen idiootti (ei millään pahalla), jos kuvittelee, että tämä jatkuu eksponentiaalisesti. 2013 saattaa hyvinkin olla suurimman prosentuaalisen kasvun vuosi koskaan, joskin on vielä mahdollista että tulee yksi vastaava vuosi jossain vaiheessa. Nousuvaraa tässä kasvuvauhdissa ei juuri ole.

Todennäköisesti tulemme näkemään kohta vuoden 2012 kaltaisen jakson, jolloin kasvuvauhti taas taittuu melko paljon. Sitten voi taas tulla uusi suuren kasvun vuosi, mahdollisesti. Tämän vuoden kasvuun olen jo todella yllättynyt tosin, arvioisin nykyistä kasvuvauhtia tosiaankin aikalailla maksimaaliseksi, eli kovimmaksi mitä se tulee koskaan olemaan.

Lontoossa ajateltiin 1800-luvun lopulla oikeasti, että vuoteen 1950 mennessä Lontoo hukkuu hevosen paskaan. Tämä arvio perustui eksponentiaalifunktion väärinkäyttöön. Täysin vastaavaa järjettömyyttä olen nähnyt eräiden käyttäjien puheissa tällä palstalla, ja eräällä toisellakin palstalla.

Totuus on se, että kasvu näyttää eksponentiaaliselta, kunnes se ei enää näytä. Vähän samaan tapaan olisi aikanaan voinut arvioida maapallon väestönkasvua. Varmasti näytti melko eksponentiaaliselta aikanaan, mutta jossain vaiheessa fundamentaaliset rajat tulevat vastaan, ja homma alkaa tökkiä. Nykyisten parhaiden arvioiden mukaan maapallon väestönkasvu taittuu täysin 9-10 miljardin ihmisen tienoilla.

En näe mitään ongelmaa siinä että käytetään useita eri yksiköitä samaan aikaan. Maitolitra on mielekästä ilmaista mBTC:nä kun taas talo voi maksaa ihan hyvin 1000 BTC. Tätä ketjua lukiessa on kuitenkin selvää että se ei ole kaikille ihan noin helppoa. Taidan katsella maailmaa värittyneiden lasien läpi sillä työssäni käytän paljon kymmenpotensseja ja kerrannaisyksikköjä.

Kenenkään ei tosiaan ole pakko käyttää mBTC-yksikköä. Sen yleisyyden tulee aikanaan markkinat määrittämään ihan itsestään. Markkinoiden mahdollisuutta määrittää tämä asia tosin rajoittaa tällä hetkellä se, että lompakko-ohjelmat eivät universaalisti tue mBTC-yksikköä.

Itse lukeudun hinnoittelun suhteen samaan leiriin kuin bitcoin-skeptikot - bitcoin on (ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa) käyttökelvoton hinnoittelussa. En ole törmännyt kuin muutamaan hassuun kauppaan joka hinnoittelisi bitcoineissa. Asiakkaana minulle on olennaista, että maksuvaiheen konversiokurssi on reilu. Esim. jos kauppias käyttää bitpayta, tiedän että kurssi menee heidän vaihtokurssillaan, jonka algoritmi on reilu.

Vertailin juuri äskettäin huvikseen kultakauppoja, jotka hyväksyvät bitcoinit (niitä on muuten netissä aika liuta). Coinabul oli ainoa, joka näytti hinnat bitcoineissa. Sen tiputin vertailusta heti pois, koska ei kiinnostanut ruveta konvertoimaan käsin hintoja dollareihin, että voisi vertailla muihin kauppoihin.

Vaikkakin yhdyn tässä mielipiteeseesi, on kommenttisi mielestäni itse asiaa sivuava. Kyseessähän ei ole se millä valuutalla hinnoitellaan, vaan siitä miten arvon ilmaiseminen bitcoineina on mielekästä.

[quote=“Jarmo Viikki, post:15, topic:821”]Nyt markkinoilla näyttää olevan puhti pois kokonaan - BTC ei pääse vahvistumaan, koska ostajat ovat tällä hetkellä erittäin aneemisen tuntuisia heikkoja käsiä.
Trendi on masentavan laskeva ja pelkään että lasku jatkuu vielä alle 100 USD:n. Voi olla, että joudutaan testailemaan 50 USD/BTC ennen kuin vahvat kädet pelastavat markkinat.
Toisaalta, tämä voi olla vain pieni nyppy nousutrendissä, kuten ennen tätä viimeistä seinäjyrkkää “kupla-nousua”.
BTC:n ennustaminen on todella vaikeaa, koska fundamenttejä ei varsinaisesti ole (vrt. osakkeet). Ennustamisessa olennaista on pohtia, mitä käyttöä BTC:lla on - eli onko sille transaktiokysyntää olemassa ja jos on, niin kuinka merkittävää. Pelkkä spekulaatio ei ole riittävää, koska se saattaa loppua silloin kun spekulantit kyllästyvät odottelemaan. Pelkästään se, että on olemassa kasa yrityksyiä, jotka hyväksyvät BTC:n ei riitä, vaan pitää olla käyttöä - muutenhan BTC uhkaa jäädä vain vitsiksi.
Mikäli nykyinen hintataso halutaan pitää yllä, tarttis tehdä jotain.

Edit: Vaikka olenkin karhu-tunnelmissa, minua saa kontrata - minulta itseltäni löytyy mukavasti molempia tällä hetkellä - kasa euroja ja läjä BTC:tä. 8)[/quote]

Mun mielestä taas näyttää siltä että joku/jotkut haluaa käteistä kun on läjiä coineja, mutta haluaa saada niistä kohtuu hinnan, joten räkii aina myyntiin kun nousee tarpeeksi.
Mutta siinä olen kanssasi samaa mieltä, että ei ihan heti ole lähdössä kurssi ylöspäin raketoimaan.

Yksi lisäsyy on varmasti myös korkea hinta, mikä haittaa uusia asiasta kiinnostuneita hyppäämään mukaan, kun se saatu coinimäärä olisi niin pieni ellei uskaltautuisi
sitten isommalla rahalla.

Veikkaampa, että mukaan ei näillä hinnoilla uudet uskalla isolla rahalla helposti lähteä.

Siksi “splittaus” tai yksikkömuunnos olisi hyvä asia ja uskon että se vilkastuttaisi ostopuolta.

Tosin itse toivon vielä jonkunlaista alamäen jatkuvan, jotta pääsis pikkusen taas ostoksille tilipäivänä :stuck_out_tongue:

Hetken päästä alkavat heräillä tuolla ison meren takana ja saattaa jotain liikettä taas johonkin suuntaan pikkusen edes tulla.

[quote=“arikobitti, post:31, topic:821”][quote author=Jarmo Viikki link=topic=865.msg5816#msg5816 date=1367990280]
Nyt markkinoilla näyttää olevan puhti pois kokonaan - BTC ei pääse vahvistumaan, koska ostajat ovat tällä hetkellä erittäin aneemisen tuntuisia heikkoja käsiä.
Trendi on masentavan laskeva ja pelkään että lasku jatkuu vielä alle 100 USD:n. Voi olla, että joudutaan testailemaan 50 USD/BTC ennen kuin vahvat kädet pelastavat markkinat.
Toisaalta, tämä voi olla vain pieni nyppy nousutrendissä, kuten ennen tätä viimeistä seinäjyrkkää “kupla-nousua”.
BTC:n ennustaminen on todella vaikeaa, koska fundamenttejä ei varsinaisesti ole (vrt. osakkeet). Ennustamisessa olennaista on pohtia, mitä käyttöä BTC:lla on - eli onko sille transaktiokysyntää olemassa ja jos on, niin kuinka merkittävää. Pelkkä spekulaatio ei ole riittävää, koska se saattaa loppua silloin kun spekulantit kyllästyvät odottelemaan. Pelkästään se, että on olemassa kasa yrityksyiä, jotka hyväksyvät BTC:n ei riitä, vaan pitää olla käyttöä - muutenhan BTC uhkaa jäädä vain vitsiksi.
Mikäli nykyinen hintataso halutaan pitää yllä, tarttis tehdä jotain.

Edit: Vaikka olenkin karhu-tunnelmissa, minua saa kontrata - minulta itseltäni löytyy mukavasti molempia tällä hetkellä - kasa euroja ja läjä BTC:tä. 8)
[/quote]

Mun mielestä taas näyttää siltä että joku/jotkut haluaa käteistä kun on läjiä coineja, mutta haluaa saada niistä kohtuu hinnan, joten räkii aina myyntiin kun nousee tarpeeksi.
Mutta siinä olen kanssasi samaa mieltä, että ei ihan heti ole lähdössä kurssi ylöspäin raketoimaan.

Yksi lisäsyy on varmasti myös korkea hinta, mikä haittaa uusia asiasta kiinnostuneita hyppäämään mukaan, kun se saatu coinimäärä olisi niin pieni ellei uskaltautuisi
sitten isommalla rahalla.

Veikkaampa, että mukaan ei näillä hinnoilla uudet uskalla isolla rahalla helposti lähteä.

Siksi “splittaus” tai yksikkömuunnos olisi hyvä asia ja uskon että se vilkastuttaisi ostopuolta.

Tosin itse toivon vielä jonkunlaista alamäen jatkuvan, jotta pääsis pikkusen taas ostoksille tilipäivänä :stuck_out_tongue:

Hetken päästä alkavat heräillä tuolla ison meren takana ja saattaa jotain liikettä taas johonkin suuntaan pikkusen edes tulla.[/quote]

Todella huolestuttavalta näyttää Coinin tämän hetken tilanne. Ei taideta ihan yli yön nousta 300 000 USD/BTC - voidaan joutua odottelemaan jonkin aikaa. Tunnetusti odottavan aika on niin pitkä, että odotellessa Coineja tulee myyntiin niin paljon, että kurssi romahtaa. Pelkään, että ostajia ei riitä varsinkaan pyhinä kun rahakaan ei liiku pörsseihin - myyjiä kuitenkin on. Ei auta, kuin rukata alaspäin ostohintoja, koska nyt saattaa alkaa pitkä ja tuskallinen karhumarkkin jota seuraa vielä tuskallisempi vakaan konsolidisaation aikakausi. Konsolidisaation aikanahan ei kannata isoja summia pitää Coineissa, vaan fiat-rahassa ja sieltä siirtää sijoituskohteisiin, jota tuottavat.
Pelkään pahoin, että Coinien pitämisen vaihtoehtoiskustannus on liian korkea ns. vahvoille käsille ja Coin tulee laskemaan nykytasoltaan, kuten Technomage aiemmissa viesteissään totesi.

Kaiken kaikkiaan suosittelen kaikille olemaan nyt hyvin varovaisia ja suojautumaan mahdollista kurssiromahdusta vastaan. Toinen vaihtoehto on suora laukaus kuuhun ilman lähtölaskentaa ja siihen tämän palstan ylläpitäjä ei usko.
Vaihtoehtoiskustannus pitää Coineja on juuri nyt erittäin korkea, koska Coinit eivät tuota jenin latia.
Jollette usko puhettani karhumarkkinoista, niin menkää katsomaan, miltä Bitstampin wallit näyttävät nyt. Myyntiin on ulkit ulostaneet valtaisia läjiä tavaraa, vahvat kädet ovat pois ostjista (saattaneet siirtyä nettomyyjiksi).

Ihan viime aikoinahan kurssi on välillä noussut viikonloppuna, ja laskenut alkuviikosta. Markkinat ovat siis alkaneet yhä vahvemmin sopeutua tilanteeseen, joka siis heikentää ns. weekend dipin efektiä tai merkitystä.

Bitcoinin fundamentaalit ovat mielestäni erittäin vahvat tällä hetkellä. Itse en “vahvana kätenä” ole myymässä satoshiakaan, ostaisin lisää jos olisi millä ostaa.

Siitä huolimatta uskon kasvun rauhoittuvan, koska vähemmän vahvat kädet ovat edelleen pelokkaita. Uutta kuplaa ja pump & dumppia pelätään, ja kestää varmasti kuukausia ennen kuin se pelko hälvenee.

Vastaavasti luen varsin hyviä uutisia edelleen joka päivä, Bitcoin-talous kehittyy mallikkaasti ympäri maailman (kovinta vauhtia Kiinassa, mitä ilmeisemmin). Bitcoinin vahvat fundamentaalit yhdistettynä pelkoon kurssin epävakaudesta johtaa todennäköisesti jonkinlaiseen väliaikaiseen vakauteen.

Sitä en osaa sanoa mille tasolle vakiinnutaan nyt, mutta $100:n lähimaasto tuntuu järkevältä. Toisaalta voi jotain ihan muutakin tapahtua, mutta suurimmat todennäköisyydet antaisin skenaariolle, jossa kurssi tasoittuu keskipitkällä aikavälillä.

[quote=“Technomage, post:33, topic:821”]Ihan viime aikoinahan kurssi on välillä noussut viikonloppuna, ja laskenut alkuviikosta. Markkinat ovat siis alkaneet yhä vahvemmin sopeutua tilanteeseen, joka siis heikentää ns. weekend dipin efektiä tai merkitystä.

Bitcoinin fundamentaalit ovat mielestäni erittäin vahvat tällä hetkellä. Itse en “vahvana kätenä” ole myymässä satoshiakaan, ostaisin lisää jos olisi millä ostaa.

Siitä huolimatta uskon kasvun rauhoittuvan, koska vähemmän vahvat kädet ovat edelleen pelokkaita. Uutta kuplaa ja pump & dumppia pelätään, ja kestää varmasti kuukausia ennen kuin se pelko hälvenee.

Vastaavasti luen varsin hyviä uutisia edelleen joka päivä, Bitcoin-talous kehittyy mallikkaasti ympäri maailman (kovinta vauhtia Kiinassa, mitä ilmeisemmin). Bitcoinin vahvat fundamentaalit yhdistettynä pelkoon kurssin epävakaudesta johtaa todennäköisesti jonkinlaiseen väliaikaiseen vakauteen.

Sitä en osaa sanoa mille tasolle vakiinnutaan nyt, mutta $100:n lähimaasto tuntuu järkevältä. Toisaalta voi jotain ihan muutakin tapahtua, mutta suurimmat todennäköisyydet antaisin skenaariolle, jossa kurssi tasoittuu keskipitkällä aikavälillä.[/quote]

Spekulantit poistuvat markkinoilta ja tämä luo valtavan myyntiaallon markkinoille. En tahtoisi olla tämän aallon huuhdeltavana. Vakauden aikakautena järkevää on pitää sijoitukset ihan muualla, kuin BitCoineissa, koska muualta saa tuottoakin pääomalle.
Tämä myyntiaalto saattaa painaa Coinin syvälle Mariaanien hautaan, josta nouseminen vaatii todella kovan käden elvytystä.
Kaltaisiasi vahvoja käsiä tarvittaisiin ostajiksi, kun kurssi sukeltaa. Dollarin deflaatiossa suhteessa Coinia vastaan on rationaalista pitää varallisuuttaan dollareissa ja odottaa dollarin hyperinflaatiota BitCoinia kohtaan. Lienee järkevää nyt ainakin hetkeksi unohtaa 300 000 USD/BTC haihattelut ja siirtyä odottelemaan 35 USD/BTC-lukemia, jotka saattavat vallita jopa 1,5-2 vuotta.

Se, että vahvat kädet eivät suostu myymään Coinejaan millään hinnalla on yhtä olennaista spekulaation kannalta, kuin se että kuinka paljon lisää dollareita saadaan markkinoille. Tällä hetkellä tilanne näyttää synkältä - ilmat näyttävät pihisevän Coinista ulos ainakin hetkeksi.
Kiina saattaa olla BitCoinin pelastus - kuten olen aiemmin todennut, pelkät Kiinan omistamat 2 triljoonaa USD:tä nostavat Coinin arvon n. 100 000 USD/BTC. En nyt näe kuitenkaan lyhyellä tähtäimellä tätä todennäköisenä skenaariona, vaan pelkään että syvän mahan kautta joudutaan nyt käymään. Indikaattori, jota kannattaa seurata, on MFI ja volyymi. Esimerkiksi BitStampin volyymi on kuihtumassa ja kun katsoo myyntiseiniä, niin se johtuu siitä, että myyjiä olisi muttei ostajia nykyhinnoilla - lieneekö ostajia ennen 35 USD:tä? Voi olla, että löytyy, voi olla ettei löydy? Who knows.

Jos pelkää kurssilaskua, muttei halua kuitenkaan nyt myydä yhtäkään BitCoinia, niin Ristolla näyttää olevan ratkaisu tähän ongelmaan, ellei hänen put-ooptionsa ole päässeet loppumaan. Minä en tohdi put-optioita kirjoittaa tässä markkinatilanteessa, mutta call-optioita voin harkita kirjoittavani. :slight_smile:

Taitaa olla Ristolla aika järkyttävät kulut noissa puteissa. Suojaisin positioni mielummin Plus500 palvelussa.

Olen kyllä Viikin kanssa vähän samoilla linjoilla ja jos ei kurssi ala pikkuhiljaa suuntaamaan ylöspäin, mennään todennäköisesti alas ja pysytään siellä melko pitkään.

Todennäköisyys alamäelle on huomattavasti suurempi kuin ylämäelle.

Ajatellaan vaikka kaveria joka osti coineja 1000 dollarilla hintaan 1 dollaria per bitcoin.
Sillä olisi 100 000. Jos se odotteli edellisen huipun yli. Niin menetykset olisi jo nyt aika isot.

Haluaako hän puolittaa sen vielä uudestaan?

[quote=“arikobitti, post:37, topic:821”]Olen kyllä Viikin kanssa vähän samoilla linjoilla ja jos ei kurssi ala pikkuhiljaa suuntaamaan ylöspäin, mennään todennäköisesti alas ja pysytään siellä melko pitkään.

Todennäköisyys alamäelle on huomattavasti suurempi kuin ylämäelle.

Ajatellaan vaikka kaveria joka osti coineja 1000 dollarilla hintaan 1 dollaria per bitcoin.
Sillä olisi 100 000. Jos se odotteli edellisen huipun yli. Niin menetykset olisi jo nyt aika isot.

Haluaako hän puolittaa sen vielä uudestaan?[/quote]

Juuri näin - jos on paljon Coineja ja todennäköisyys on koinien ostovoiman heikkenemisen puolella myöhemmin, niin miksi pitää niitä hetkeäkään, jos myöhemmin voi ostaa jopa kolminkertaisen määrän Coineja nykymäärään verrattuna.
Juurikin tuo kaveri, jolla on 100 000 euroa Coineissa ja hän näkee hinnan puolittuvan, niin eikö hänen kannattaisi tänään myydä Coinit koska puolittuessaan hän saisi 200 000 Coinia ostettua takaisin (pl. kaupankäyntikulut).
Näkisin keskivahvan tukitason olevan edelleen siellä 50 USD/BTC kohdilla ja vahvemman tukitason 35 USD/BTC kohdilla. Mikäli jälkimmäinen menee rikki, voidaan kaivaa kuoppa Mariaanien hautaan ja hautautua sinne paineen alle.

Tosin hinta saattaa kääntyä jälleen kohti 300 000 USD/BTC ja tämä suunnan muutos toki muuttaa koko ennusteeni. Tämä sopii minulle yhtälailla - kummin vain parempi koska molempia löytyy: Coineja ja dollareita. ;D

[quote=“Rider, post:36, topic:821”][quote author=Jarmo Viikki link=topic=865.msg5849#msg5849 date=1368028041]
Jos pelkää kurssilaskua, muttei halua kuitenkaan nyt myydä yhtäkään BitCoinia, niin Ristolla näyttää olevan ratkaisu tähän ongelmaan, ellei hänen put-ooptionsa ole päässeet loppumaan. Minä en tohdi put-optioita kirjoittaa tässä markkinatilanteessa, mutta call-optioita voin harkita kirjoittavani. :slight_smile:
[/quote]

Taitaa olla Ristolla aika järkyttävät kulut noissa puteissa. Suojaisin positioni mielummin Plus500 palvelussa.[/quote]

Plus500:ssa on vissiin ongelmia. Redditissä oli aiemmin puhetta, en nyt jaksanut kaivaa kuin yhden linkin.

http://www.forexpeacearmy.com/public/review/www.plus500.com

(Itse en päivätreidaa, niin ei ole kokemusta oikein mistään palveluista.)