Selvityspyyntö virtuaalivaluutan käytöstä - Verohallinto

Taitaa valtion verokirstun pohja olla sen verran lähellä että siellä varmasti vedetään joka euro tässäkin casessa jota pystytään.

Mistä olisi paras katsoa bitcoinin kurssin historia, että osais kaivaa verottajalle oikeat kurssit 1.5v takaa

https://trade.kraken.com/kraken/btceur/1d

Muutamia vastauksia täällä esitettyihin kysymyksiin.

  • Vertailuverotarkastukset ovat massakyselyjä, jotka koskevat kaikkien asiakkaiden kaikkia transaktioita, eli pätee sekä ostoihin että myynteihin. Toki varmaankin ensisijaisesti heitä kiinnostaa lähinnä ne myynnit. Ideana siinä on vertailla myyntidataa siihen mitä henkilöt ovat itse ilmoittaneet, kuten kyseisen tarkastustyypin nimikin sanoo.

  • Coinmotionissa oleellista on ne asiakkaiden vaihdot, ei kotiutukset. Eli jos tekee palvelussa myynnin, se on samantien verotettavaa mikäli voittoa on tehnyt. Kotiutus ei muuta asiaa mihinkään suuntaan. Tämä on käsitykseni asiasta.

Lisäksi haluaisin mainita, että minulla on henkilökohtaisesti projekti käynnissä jonka tarkoituksena on haastaa nämä verottajan epäreilut käytännöt (mm. vähennysoikeuden puuttuminen, hankintameno-olettaman käytön kieltäminen) ja mikäli tähän projektiin haluaa osallistua, minulle voi laittaa YV:tä. Mikäli muutos saadaan läpi keskusverolautakunnassa / oikeudessa, se tulee hyödyttämään kaikkia.

4 tykkäystä

Millainen tämä projekti on ja miten se etenee? Voisin olla kiinnostunut tulemaan mukaan, riippuu tietenkin, että millainen teidän esitys on ja kuka sitä ajaa ja minne.

Eikö Prasos voisi kehittää jonkun sellaisen myyntipalvelun bitcoineille, että henkilöön sidotaan jokin bitcoin osoite ja aina kun sinne kilahtaa rahaa, se myytäisiin samantien jollain pienellä välityspalkkiolla ja rahat siirrettäisiin suoraan henkilön pankkitilille? Mahdollisuutena vielä ennakkopidätyksen hoito :slight_smile:

Niin saisi louhinnasta tulevat tulot suoraan realisoitua sen hetkisellä kurssilla, eikä tarvitsisi jälkikäteen huolehtia, että mikä kurssi on ollut milläkin louhintahetkellä ja että onko kurssi noussut, eli tuleeko lisää veroa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta moni täällä tuntuu ostavan coineja noista suomalaisista putingeista, miksi? Miksei esim suoraan GDAX pörssistä?

Yksi syy lienee se, että ulkomaiset pörssit vaativat rekisteröitymisen ja tilin luomisen.
Bittirahan palvelu toimii ilman tuota häsläystä ja on varma ja luotettava, jo vuodesta 2012 toiminut moitteetta. Firman pyörittäjät ovat tunnettuja suomalaisia henkilöitä.
Lisäksi tuki toimii suomen kielellä ja on helposti ja nopeasti tavoitettavissa.
Myös rahan siirto suomalaisiin pankkeihin on nopeampaa.

Miten verottaja suhtautuu NiceHash tuloihin? Virallisesti ne tulot eivät ole virtuaalirahan louhinnasta vaan louhintatehon myymisestä.

1 tykkäys

anon on oikeilla jäljillä. Verottajalla ei ole tähän vielä sen kummempaa näkemystä kuin että louhintaa mitä louhintaa.
Varmasti se raja vedetään johonkin miningrig-rentalsin ja Nicehashin väliin, mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Muutama kysymys verotukseen/veroilmoitukseen liittyen:

  • Sisällytetäänkö hankintahintaan pörssin ottamat välityskulut?
  • Miten toimitaan jos on ostettu/myyty toisessa fiat-valuutassa kuin EUR (esim. USD)? Tuleeko voitot muuntaa euroiksi jollain tietyllä kurssilla?
  • Mitä tietoja verottaja haluaa nähdä FIFO laskelmassa?

Vastaan ensimmäiseen, tosin vasta vuoden kuluttua on oikeaa tietoa : )
Ostot saa vähentää heti myynneistä, sen jälkeen vero ja vähennyksiin kuuluu esim. välityspalkkiot.

Mitenköhän verottaja pysyy kärryillä (kun ei itsekään pysy) esimerkkinä jos vaihtaa yhden Bitcoinin ensin johonkin senttikryptoon (vaikka Potcoin) joka satakertaistuu. Sitten vaihtaa sen esimerkiksi changelly.com:in kautta takasin Bitcoineiksi …
Eli tilanne jossa bitcoin saldo on moninkertaistunut ja päättää koituttaa euroiksi sen laitetun pääoman,
siinä tapauksessa ilmeisesti maksetaan vero vain bitcoin hinnan kehityksen mukaan alkuperäisestä ostohetkestä…hohhoijaa
Alkaa olla sellanen villilänsi että ei mitään järkeä…

Huomasin myös eilen että Skrill ottaa nykyään vastaan Bitcoineja, mutta vain toiseen suuntaan, eli BTC -> €. Niihin tietoihin ei pääse käsiksi ilman lontooseen lähetettyä talousrikosepäilyä…

On vaan helkutin epäselvää. Mitenkähän solmuun menee veroilmoituksen tulkitsija kun myyn nyt saadut btcashit. Lahjavero, vai mikä lie niistä maksetaan?

1 tykkäys

Itse ajattelin selvyyden vuoksi jättää ulkomaisten pörssin vaihdon ja sen kulut vähentämättä eur- btc-xem-btc-eur.Ostojen/myyntien rivejä löytyy varmaankin satoja, joiden absoluuttinen selvittäminen on mahdoton tehtävä.
Localbitcoinin ja Prasoksen printeistäkin tulee monisiviunen, ne verottaja voi halutessan tarkistaa. Ulkomaisten pörssien kulut ovat pieniä, joten ne ovat melko yhdentekeviä. Prasoksen taas eivät ihan pelkkää ilmaa, joten ne haluan vähentää.

Kivijalkaverotoimistossa asiointi oli miellyttävä kokemus, kun kerroin summista, niin vanhempi rouvashenkilö lupasi muuttaa meille : )

Jos epäilyttää, niin käykää kysymässä sieltä. Kirjallinen vastaus olisi tietysti paras, mutta hankala saada.

1 tykkäys

Voishan tässäkin pyytää ennakkopäätöstä. Maksaa toki tonnin pintaan.

Onko kenellekään selvää miten toimitaan lahja bitcoinien kanssa?
Eli, jos lahjoitan lapselleni coinin, jonka olen itse saanut käytännössä ilmaiseksi, maksaako hän lahjaveron vai luovutusvoitosta? Aika iso on ero.

Alle 3000 euron arvoisen lahjan voi lahjoittaa ilman lahjaveroa?
Tuo raja oli kai kolmea vuotta kohden.

Mutta verot niistä kai pitää ensin maksaa jos se rahavirta on mennyt esim.
eur - btc - xcoin - btc => lahjaksi lapselle

Onko tähän jossain olemassa faktatietoa, tässäkin langassa asiasta on esitetty erilaisia mielipiteitä: Jos pörssin sisällä hetkeksi vakauttaa esim dollareihin, onko siitä ilmoitettava verottajalle jo tuossa vaiheessa, vaiko vasta sitten kun fiat massit kotiuttaa omalle pankkitililleen (olettaen että arvo oli noussut)? Esimerkkitapausta vero.fi tai jossain? Pirunkaan järkeä siinä ei ole, jos tuo ensimmäisenä mainittu tapaus on voimassa.

Nyt on mun osalta se aika tänä vuonna kun saan selvitellä tilejä taas rakkaan verottajan kanssa.

Mitä mieltä olette siitä, että sain verottajalta viestin, jossa oli valmis linkki mun bitcoinwallettiin. Miten verottaja voi väittää, että se on mun lompakko, ilmeisesti ainoastaan sen vuoksi, että olen siirtänyt Coinmotionista sinne bitcoineja?

Samaan syssyyn vaadittiin selvityksiä ulkomaisten toimijoiden kanssa tehdyistä kaupoista ja ainoa “todiste” on bitcoinosoite, johon olen heidän mielestään tehnyt siirtoja.

Laittaa selvityksen perään, jossa selittää miten asian laita on. Eikai siinä sen kummempaa. Verottajalla on paljon tietolähteitä ja työkaluja käytössään, niin en kyllä suosittele mitään kikkailua…