Neuvoja verotuksen suhteen?

Olen uusi kryptovaluuttasijoittaja ja pyytäisin että joku selittäisi minulle maallikon termein, mitä minun tarvitsee tietää verotuksesta.
En louhi, koska en osaa. Ilmeisesti minua koskee siis pääomaverotus. Ostan silloin tällöin BTC:tä ja muitakin kryptoja pörsseistä. Osan jätän lompakkoon ja osan käytän. Ajattelin huolestua jo etukäteen siitä päivästä kun BTC on sen miljoonan kipale ja hupsista, Suomi tahtoo osuutensa miljoonistani.

Missä vaiheessa kryptojen arvonnousu alkaa olemaan verotuksellista? Ei kai jostain 10 dollarin “tuotosta” vielä tarvitse mitään maksaa? Vai tarvitseeko verottajaan olla yhteydessä vasta sitten jos realisoi kryptonsa euroiksi?

Miten ylipäänsä ilmoitan tuotoistani? Jos olen Bitcoinilla ostanut jotain toista kryptovaluuttaa useassa erässä usealla eri hinnalla ja pyöritellyt näitä ympäriinsä ties kuinka monen mutkan kautta, en lopulta tiedä edes itse tarkkaa summaa kuinka paljon olen tehnyt voittoa.

Kirjoitin tämän toiseen ketjuun mutta verottajalla on ohje virtuaalivaluutan verotuksesta, joka löytyy helposti googlaamalla. Lyhyesti kuitenkin

“Olemassa olevat virtuaalivaluutat eivät ole oikeaa, virallista valuuttaa”

“Virtuaalivaluuttojen vaihto voi tapahtua käytännössä joko olemassa oleviin virallisiin valuuttoihin, hyödykkeisiin tai palveluihin.”

“Virtuaalivaluutan muuntaminen oikeaksi valuutaksi realisoi virtuaalivaluutan arvonmuutoksen verotuksen.”

Eli jos vaihdat toiseen virtuaalivaluuttaan, se ei realisoi verotusta. Veroa joudut maksamaan jos vaihdat viralliseen valuuttaan tai ostat tuotteita tai palveluita. Verot maksetaan FIFO-menetelmällä eli myyt ensimmäiset hankkimasi coinit ensimmäisenä. Toiseen virtuaalivaluuttaan vaihdettaessa en ole ihan varma. Mutta luultavasti hankintahinnaksi katsotaan hankintapäivän arvo euroissa, vaikka hankkisit niitä bitcoineilla ja myytäessä maksat erotuksesta veroa. Ja perusteluksi ei varmasti käy, että en pitänyt kirjaa hankinnoista. Verottavat luultavasti koko myynnin voittona, jos et mitään muuta pysty osoittamaan.

Veroa maksetaan 30% voitosta 30 000e asti ja 34% sen ylittävältä osalta. Verottajan kanta virtuaalivaluuttojen verotukseen on erittäin penseä, joten en ole varma päteekö seuraava virtuaalivaluuttoihin. Tappioita nyt ei ainakaan saa vähentää missään tapauksessa.

“Jos kalenterivuoden aikana myyntihinnat ovat yhteensä enintään 1 000 euroa, myyntivoitto on verotonta. Sama pätee myyntitappioon: tappiota ei voi vähentää, jos vuoden aikana myydyn omaisuuden hankintahinnat ovat olleet yhteensä enintään 1 000 euroa.”

2 tykkäystä

Miten ihmeessä maksan verot siitä että ostan vaikka ulkomaanmatkan bitcoineilla ja saan tavallaan hieman halvemman hinnan reissusta arvonnoususta johtuen?
Ei ainakaan mun matikkapää riitä edes käsittelemään tällaisia tilanteita.
Odotellaan tilannetta että joku tajuaa pistää firman pystyyn joka hoitaa BTC-verotuksen puolestani.

Miten ylipäänsä ilmoitan tuotoistani? Jos olen Bitcoinilla ostanut jotain toista kryptovaluuttaa useassa erässä usealla eri hinnalla ja pyöritellyt näitä ympäriinsä ties kuinka monen mutkan kautta, en lopulta tiedä edes itse tarkkaa summaa kuinka paljon olen tehnyt voittoa.

Minulla on ihan sama tilanne. Onko foorumilla kenellakaan tietoa miten tassa tilanteessa kay? 30% veron maksaminen koko myyntisummasta ei olisi ongelma, mutta selviaako edes silla? Voisiko pahimmillaan seurata taysin mielimaarainen arvioverotus? Verottajahan voisi lahtea siita, etta jos ei ole kuitteja joka ikisesta hankinnasta/myynnista/shapeshiftista niin rahat ovat varmaankin sitten ansaittu huumeita myymalla tms.

Tämä kiinnostaisi kyllä itseäkin, kun voittoja tullut Altcoineihin sijoittamalla. Maksanko 30% ennakkoveroa ja jään odottelemaan verottajan päätöstä vai mitä hittoa :smiley:

Itse aion maksaa/ilmoitttaa näin:
Myynnit-ostot, siitä 30/34% vero, vähennettynä
välitysliikkeiden palkkiot.
Kaikista välitysliikkeistä saa printin/taulukon, jolla
voi perustella laskelmia veroehdotukseen. Jos maksaa nyt tammikuun loppuun mennessä (2018) vuoden 2017 tulot, välttyy viivästyskorolta.
Nyt maksettu ennakontäydennysmaksu generoi veroehdotukseen normaalia suuremman veronpalautuksen, joka sitten selvennetään veroehdotuksessa.

Kiitos tiedoista, näillä pääsee jo alkuun.

Jos meno jatkuu 2017 vuoden kaltaisena tänä vuonna, niin toivottavasti veroasioihinkin tulee selkeyttä. Näemmä Saksassa, Sveitsissä yms maissa verokohtelu aivan toisenlaista. Käytännössä jos summat kasvavat suuriksi, niin alkaa houkuttelemaan kyllä varmaan ketä tahansa muuttaminen tällaiseen maahan.

Suomi lähes joka asiassa muita maita 50-vuotta jäljessä ja mikäli ei sitten ajeta rikkaita veroja pakoon, niin luovutetaan sähköverkot ja muu infra ensimmäiselle pyytäjälle. Tekninen korkeakoulu taasen jakaa keksintöjään ilmaiseksi.
Vesi ja osa palveluista ok, muu täyttä kuraa. Hyvää juomavettä löytyy kyllä muualtakin, mitä jäi jäljelle??
Neljän tunnin jonotus arvauskeskuksessa.
Potilaalla keuhkokuume, johon lääkäri: “minä khirjoittaa shinulle erittäin hjuva uskanlaake”

Pitäkää tunkkinne.

1 tykkäys

Tämä on kolmannen käden tietoa, mutta jaan kuitenkin. Eräs nimeltä mainitsematon maltalle rekisteröity suomessa operoiva mobiilipankki olisi pohtimassa luoton myöntämistä tiettyjä kryptovaluuttoja vastaan.

Yksinkertaisesti ilmaisten homma menisi niin, että asiakas tekee automaattisen luototuksen pisteytyksen, käytännössä tunnistautumisen. Sitten asiakas lähettää esim. 1BTC arvosta kryptoja mobillipankin antamaan osoitteeseen. Asiakkaalle avataan tästä summasta 85% suuruinen kulutusluotto, jonka vakuutena tuo 1BTC toimii. Asiakas jättää maksamatta ensimmäiset korot/lyhennykset ja mobiilipankki irtisanoo kulutusluoton. Velkoja jättää kuitenkin perinnät tekemättä ja tyytyy vakuuteen.

Se mitä tässä syntyy on win-win tilanne velallisen ja velkojan välillä. Toinen saa vaihdettua kryptoja 85% euroiksi, kun pääomaverotuksen paukkuessa käteen jäisi 70%. Velkoja taas saa itselleen kryptoja 15% alennuksella, joita maailmalla voi vaihtaa rahaksi ja konsernikikkailulla liikutella miten parhaaksi katsotaan verojenmaksun ja tuloksen kannalta.

Verottaja ei voi tehdä mitään sillä teknisesti ottaen tällä mobiilipankilla ei ole velvollisuutta kuin pitää tuloslukunsa ja asiakasriskinsä tietyissä raameissa. Velallisen eli kryptoja panttaavan henkilökohtainen tase siis alkuunsa kasvaa sekä varallisuudella että velalla joka näyttäytyy verottajalle täysin nollasummapelinä. Kun tuo velkakomponentti kuitenkin lakaistaan maton alle ilman maksuhäiriömerkintöjä tai mitään muutakaan edes perintään viittaavaa jää jäljelle vain ehta varallisuus ja ei muuta kuin ostoksille.

Kuvaava esimerkki siitä miten markkinavoimat alkavat heräilemään ja näkee mahdollisuuksia.

Verottajallakin tulisi olla iso kuva mielessä. Eikö verottajalle veronkeräystä parempi vaihtoehto olisi uusi veronmaksaja? Miksi ei antaa kaikkien näiden 80- ja 90-luvuilla syntyneiden kryptoilla jotain pesämunaa tehneiden vaihtaa ne euroiksi ilman verotusta, mikäli he saavat lapsen? Tällä palkittaisiin lisääntymään (tuottamaan veronmaksajia) joka meillä on juurikin ongelmana tällä hetkellä. Kaikki tutkimukset viittavat siihen, että taloudellisella epävarmuudella alle 30 vuotiaissa on juuri se suurin jarruttava vaikutus perheen perustamiselle. Se, viekö verottaja 30% pesämunasta vai ei, voi olla ratkaiseva merkitys syntyykö sitä uutta veronmaksajaa.

1 tykkäys

Samaa mieltä.
Verottajan asenne on sitä samaa vanhavenäläistä byrokratiaa, miinustettuna käteiskorruptiolla.
Ollaan kyllä valmiita ottamaan, mutta ei ajatella sitä, mikä olisi tässä uudessa tilanteessa oikeudenmukaista. Ei ajatella, että nuo kryptoilijat onkin tuomassa Suomen valtioon rahaa ulkomailta. (Oletus: suomalaiset kun myy, niin todennäköisimmin ostaja on ulkomaalainen)

Jos ei verottaja muuta asennettaan, niin tulee noita maltalaisia, tai ehkä virolaisiakin yrityksiä, jotka tarjoaa sopivia palveluja.

Onko tietoa milloin Maltalainen mobiilipankki olisi pistämässä pystyyn kyseistä palvelua?

On kyllä hauska ajatus. Verottajan pitäisi saada kunnolla sormilleen, että trendit muuttuisivat +1

SALT lending toimii muuten jo Jenkeissä ja on siis kryptoprojekti, joka toimii kuten tuon Maltan homman pitäisi. Tänä vuonna varmaan myös EU:n alueelle toimintaan.

Niinpäs näyttäisi olevan. SALTille voikin tehdä jo tunnistautumisen valmiiksi. Pikaisella lueskennalla heidän mallissaan on toki SALT coin mukana jota tarvitaan näihin lainoihin ja sillä ostetaan “omistusta” tästä liiketoiminnasta eli sillä voi tehdä arvonnousua.

Moikka,

Multa voi kysellä neuvoja verotuksen suhteen.
http://www.taxfenix.fi/blogi/ tuonne sivuilleni olen muutamista kryptoaiheista kirjoittanutkin.

Yt

Feeniks

Amerikassa jossa kaikki on mahdollista tai mahdotonta… siellä tapahtuu aivan kummallista liittyen veroihin ja kryptovaluuttoihin.

Olisikohan Suomen verovirkailijoiden hyvä tehdä opintomatka Arizonaan…
Aikovat siellä saattaa mahdolliseksi sen että Arizonan asukkaat voivat maksaa veronsa fiatin sijasta myös joillakin kryptoilla kuten BTC, LTC jne (ilmeisesti toteutuessaan asettavat jonkin listan tms kelpuutetuista).

The Arizona Senate passed a bill on Feb. 8 to allow residents in the state to pay their taxes with cryptocurrencies, public records indicate.

Mitähän Krugman et al. tästä aikoo ilmoille tsuhauttaa ylemmästä aukostaan…

Entä polttaako Jamie Dimon lupaustensa mukaisesti roviolla nyt sitten Arizonan senaatin jäsenet… vai meneekö pupu kalsareihin. (vrt Dimonin taannoinen uhopuhe (tai puheet) siitä mikä kauhea kohtalo on niillä jotka bitcoiniin yhtyvät)

Amerikassa vaihdot kryptosta toiseen kryptoon laukaisevat verotuksen. Toivon, että Suomen verottaja ei tee opintomatkaa Amerikkaan.

Kuulostaa aika kummalliselta että veronsa voisi maksaa jollain dogecoineilla.
Miten volatiliteetti otetaan tuossa huomioon? Mitä jos lähetyshetkellä arvo on juuri verojen verran, mutta kerkeää siirron aikana laskemaan?
Tämä vaatisi myös sen, että joku työntekijä joutuu sitten pörsseissä vaihtelemaan näitä dollareiksi, koska nuo eivät varmana jää holdaamaan kolikoita. Eli ylimääräisiä työntekijöitä palkattava realisoimaan dogecoinit samantien US dollareiksi.
Käytännössä osavaltio ei siis tienaa tällä mitään, mutta voi hävitä hyvinkin paljon. Jo pelkästään siirtomaksuissa ja ylimääräisen työn muodossa.
Ideassa on niin vähän järkeä osavaltion kantilta, etten niele tätä purematta. Ei olisi mikään yllätys, että Bitcoinin juuri romahtanutta arvoa yritettäisiin buustata keksimällä uutisia jotka saavat hätähousut heti ostamaan lisää. Parasta mainosta Bitcoinille onkin tällaiset uutiset, joissa kolikolla voikin yhtäkkiä tehdä jotain tai jokin iso instanssi on näyttänyt sille vihreää valoa. Periaatteessa koko markkinoita voisi helposti kontrolloida feikkiuutisilla, ja vihjaankin tässä, että näin on tehty menneisyydessä paljon ja tullaan tekemään.

Eiköhän osavaltio palkkaa jonkun firman hoitamaan tuon osuuden ja käsittelee itse jatkossakin vai dollareita…

Mielestäni vaihtoehtojen lisääminen on aina positiivista ja saattaa jotakuta innostaa hoitamaan veronsa ja maksunsa ennemmin etuajassa kuin myöhässä.

Suomi voisi ottaa mallia :slight_smile:

Eikös alaikäisenä pysty ostamaan kryptovaluuttaa, sillä pystyyhän esim osakkeitakin. Täytääkö sitten alaikäsenä tehdyistä voitoista maksaa myös veroa ja jos joku osaisi selittää että miten se toimii?
Sitten vielä että eikö ole mittän alarajaa voittosummassa, josta ei tarvitse enään maksaa mitään veroja. Esim jos myy litecoinit ja tekee voittoa 2 euroa niin pitääkö niistäkin maksaa veroa

Kiitos