Neuvoja verotuksen suhteen?

Itse olen nyt viime vuodelta maksamassa alaikäisten veroja.

Verottajan ohje näyttäisi olevan että täytetään lomake 9A jossa kaupat selvitetään, verottaja sitten verottaa parhaaksi katsomallaan tavalla, eli lähettää maksulaput ennakkoa varten ja lopputuloshan riippuu vuoden muusta verotuksesta.

Joo kiitos vastauksesta ja siis eikös se vero juuri täydy maksaa vain silloin kun vaihdetaan virtuaalivaluutta takaisin euroihin. Eli voin ostaa pörssin kautta liteä, siirtää ne offline lompakkooni ja antaa olla sielä, enkä tähän mennessä pidä pelleillä yhtään vielä verojen kanssa :slight_smile:

Juuri näin. Ei verottajalla ole mitään sanomista siihen ostatko eurolla tai miljoonalla jonkin bitien yhdistelmän siinä toivossa että sen arvo joskus nousisi Jos ostamasi virtuaalirahan arvo nousisi vaikka tuhatkertaiseksi senkun pidät sitä bittiyhdistelmää vaikka päässäsi tai paperilla tai vaikka tatuoit sen nahkaasi. Ei se verottajaa kiinnosta.

Mutta jos ikinä ostat sillä bittirahalla mitään, joudut maksamaan veroja siitä että sait tavaran halvemmalla arvonnousun takia.

Ainut mitä saa tehdä verottomasti on holdata.

tai jonkin muun mielivaltaisen syyn takia, joka ei edes ole missään järkevässä suhteessa maksettuun veromäärään.

"Vero-oikeudellisesti verolla tarkoitetaan yksityisen (verovelvollisen) julkiselle vallalle (veronsaajalle) maksamaa julkisyhteisön yksipuolisesti määräämää, pakollista ja lakimääräistä rahasuoritusta, johon julkisen vallan eli veronsaajan puolelta ei liity välitöntä vastasuoritusta.[1] Vero on siis eräänlaista vastikkeetonta pakkoperintää, josta päättää nykyisin yleensä demokratia. Veronsaaja ei suorita maksajalle siitä välitöntä vastiketta, vaan veroilla rahoitetaan julkisyhteisöjen toimintaa niiden hoitaessa keskeisiä palveluita yhteiskunnassa.

Verot eroavat veronluonteisista maksuista siinä, että veronluonteinen maksu on korvausta jonkin edun käyttämisestä. "

Kuten 5 kertaa olen jo kirjoittanut: kryptojen osalta valtion osuus verojen ansaintaan on melko vähäinen. No, ok: infra, jotta kryptoja voi louhia tai pääsee netin kautta ulkomaisiin pörsseihin. Mutta se mikä on oikea suhde eli vero-% on suom.verottajalta tässä tapauksessa hukassa.