Myy, osta vai odota?

Ennustuksia tulevasta kurssi kehityksestä?

Itse veikkaan, että kohta taas rysähtää ja seuraavaksi tiputaan seilaamaan hetkeksi 150 dollarin tasoille, siitä sitten kesää kohti alle sataseen.

Joku pohatta ostaa ihan sikana coineja ja jengi ottaa siitä noususta pikavoitot ja paluu arkeen :slight_smile:

[quote=“simakki, post:101, topic:2344”]Ennustuksia tulevasta kurssi kehityksestä?

Itse veikkaan, että kohta taas rysähtää ja seuraavaksi tiputaan seilaamaan hetkeksi 150 dollarin tasoille, siitä sitten kesää kohti alle sataseen.[/quote]

Joku veikkasi cex.io, että kurssi menee alle 90 dollarin… :-X

Eri lähteitä sulattelemalla olen päätynyt aikalailla seuraavaan… Jollei kurssi pysyttele samana, niin se nousee tai laskee, tarkasteluvälistä riippuen joko voimakkaasti tai lievästi.

Eri lähteitä sulattelemalla olen päätynyt aikalailla seuraavaan... Jollei kurssi pysyttele samana, niin se nousee tai laskee, tarkasteluvälistä riippuen joko voimakkaasti tai lievästi.

Nyt tuli kyllä sen verran tiukka analyysi, että…

Olette loistava. Paikka on teidän.

Nyt tuli kyllä sen verran tiukka analyysi, että…

Olette loistava. Paikka on teidän.[/quote]

Edit: eri lähteitä sulattelemalla olen päätynyt siihen, että kovalla pakkasella juomaveden hankkiminen luonnosta on työlästä.

“Olen varovaisen optimistinen”

Varovaisen optimistinen kannattaa olla. All gunz blazing sijoitusmaailmassa harvemmin päättyy kuin Arskan elokuvissa. Mieluummin kannattaa olla jääkylmä tarkka-ampuja.

Ei kuitenkaan kannata olla reteästi pessimistinen. Silloin ei kuulosta asiantuntijalta, vaan murjottavalta vastarannankiiskeltä.

Nämä minä annan ihan ilmaiseksi.

Nyt tuli kyllä sen verran tiukka analyysi, että…

Olette loistava. Paikka on teidän.[/quote]

Tämä on hyvä actionilla väritetty vinkki, josta ontto sanahelinä on kaukana!

Mitä meinaatte, olisiko nyt aika ladata lippaaseen uusia BTC-ammuksia vai onko aika tyhjätä lipas ja napsia varmat pois?

Se, että bitcoin on vahvasti inflatorinen valuutta vielä pitkään (deflatorinen vasta muutaman vuosikymmenen kuluttua), takaa, ettei hinta kovin pian pilviin pompsahda. 3600 uutta kolikkoa markkinoille JOKA PÄIVÄ vanhojen lisäksi - siinä on markkinoilla nieltävää. Bitcoin-talouden kasvuvauhdin pitäisi olla aivan hurjaa jotta edes pieneen nousukurssiin olisi saumaa. En ole yltiöpessimisti enkä usko kurssin tippuvan nollaan mutta höpötykset esim. 5000 dollarin hinnasta/kolikko ovat aivan utopiaa. JOS bitcoinista tulee oikeasti iso juttu (kolmen miljardin dollarin kokonaisarvo ei ole isoa) niin siinä tapauksessa moinen hinta on tietenkin mahdollinen (tai siis jopa välttämätön), mutta vasta siinä vaiheessa kun kolikoita on louhittu reippaasti yli 95% tai yli 98% eli kun kolikkoa ei enää synny kuin liukuhihnalta. Ja kauankos tuota joutuu odottamaan? 20 vuotta?

Niinpä oma arvioni on että alamäkeä mennään vielä eikä nousua ole luvassa ainakaan ennen kuin kolikoita syntyy enää 1800 kappaletta päivässä. Tai ehkä ei vielä silloinkaan, hyvinkin voi joutua odottelemaan vielä seuraavaakin syntyvauhdin puoliintumista. Siis: myy tai pidä mutta älä missään nimessä osta ainakaan seuraavaan kolmeen vuoteen.

Niin ja semmoinen kommentti vielä adaptaatiovauhdin muka hurjaan kiihtyvyyteen, että monasti argumenttina käytetty lompakoiden lukumäärän lisääntyminen ei todista yhtään mitään. Bitcoin on niin epäluotettava rakennelma, että kuulemma yhtä ja samaa lompakkoa voi vain YHDEN kerran turvallisesti käyttää ja jos näin on niin tottahan lompakoiden määrän kasvun onkin oltava räjähdysmäistä jos about joka ikinen transaktio vaatii uuden lompakon luomisen.

Osan voi myydä mutta kannattaa jättää ainakin osa niistä bitcoineista joista maksanut isommalla kurssilla ja odotella josko kurssi nousisi ja vaikka sitten myydä.

Tietenkin jos talouden tilanne on se että rahaa tarvitsee tms. niin helpompi se myydä bitcoineja pois kun esim ottaa pikavippiä.
Pikavipin otettua maksat isoa korkoa vipistä + pidät säilössä mahd. laskevalla kurssilla olevaa bitcoin määrää ?
Siitä voi tulla vielä enemmän tappiota.

Riippuu niin elämäntilanteesta ja siitä kuinka paljon riskejä haluaa ottaa.
Tosin onhan sekin jo riski ollut kun lähtenyt mukaan bitcoin maailmaan.

Itse en koe, että Bitcoinin käytännön inflatorinen luonne olisi läheskään niin merkityksellinen asia kuin se, että bitcoinien kokonaismäärä on jo tiedossa ja se on kiinteä. Bitcoineja tulee olemaan korkeintaan 21 miljoonaa ja todellisuudessa vähemmän, koska coineja on varmasti kadonnut melko suuria määriä jo.

Uudet bitcoinit eivät nykyäänkään ole ratkaisevana tekijänä siinä miten bitcoinien arvo määrittyy. Vaihtovolyymit ovat ihan eri mittaluokassa kuin se noin 3 600 bitcoinia mitä syntyy päivässä. Ja noista 3 600 bitcoinista osa vielä holdataan pitkän päälle eikä myydä/käytetä heti.

Parin vuoden sisällä tapahtuu taas lohkopalkkion puolitus ja sen jälkeen coineja tulee enää 1 800 päivässä. Viimeistään silloin Bitcoinin käytännön inflaation voi sanoa olevan melko alhaisella tasolla. Se on arvoa nostattava tekijä toki että lohkopalkkio laskee, mutta enemmän siihen liittyvän hypen takia kuin sen, että uusien coinien luontitahdin vähenemisellä olisi ratkaiseva vaikutus hintaan itsessään.

Bitcoin nousee ja laskee täysin siitä riippumatta miten uusia bitcoineja luodaan. Bitcoinin spekulatiivinen kysyntä ja sen vaihtelu on merkitykseltään niin paljon suurempaa kuin uusien bitcoinien vaikutus, että tuohon ei mielestäni kannata juuttua kun miettii bitcoinien hinnanmääritystä.

Tästä on paljon ihan käytännön todistusaineistoa. Aikana jolloin Bitcoinin lohkopalkkio on ollut 25 bitcoinia per lohko, bitcoinien arvo on noussut 10 dollarista 1 100 dollariin, ja sitten laskenut 150 dollariin. Aikana jolloin on kokoajan luotu noin 3 600 bitcoinia per päivä. Uudet bitcoinit ei ole se ratkaiseva tekijä bitcoinien arvonmäärityksessä.

Olet jo kolmas kaveri jonka kommentin julkaisen päivämäärän kera kun 5k$ menee rikki, sitä milloin se tapahtuu ei tietenkään voi kukaan tietää…ensi vuoden loppuun mennessä on oma arvioni.

Edit : tarkemmin asiaa tutkittuani olen havainnut, että minua viisaammat arvioivat tämän tapahtuvan viimeistään 2017 kuluessa :slight_smile:

bitpayn kaavio viime vuodesta…

http://blog.bitpay.com/2015/02/04/bitcoin-and-bitpay-in-2014.html

itse olisin jättänyt tuon kuuraketin kuvan pois lopusta, muuten ok :wink:

mutta onhan tuo jännä kun kuvassa näkyy 2013/2014 luvut "exchange, mining, wallets… "
näitä lukuja vertaamalla voisi ajatellla että on varauduttu isompiin ostoihin / myynteihin kun mitä ollut ?
tähän asiaan varmaan zenmorrison viittaa ?

Niin, tässähän on myös neljäs vaihtoehto että käyttää Bitcoinia kuten vaikka PayPallia, että ostaa Bitcoineja sen verran kuin lähiaikoina käyttää, eikä enempiä varastoon.

Mikä tällä hetkellä olisi syy ostaa Bitcoineja pelkkään käyttöön? Kulut kovemmat kuin mastercardilla…

En tiiä ku ei oo mastercardia, mutta Bitcoinissa kulut on yleensä 0.0001 btc per transactio…? Lisäksi siirrot tapahtuu parin tunnin sisään huolimatta siitä mikä päivä ja missäpäin maailmaa.

[quote=“J, post:117, topic:2344”][quote author=simakki link=topic=2622.msg23299#msg23299 date=1423356348]
Mikä tällä hetkellä olisi syy ostaa Bitcoineja pelkkään käyttöön? Kulut kovemmat kuin mastercardilla…
[/quote]
En tiiä ku ei oo mastercardia, mutta Bitcoinissa kulut on yleensä 0.0001 btc per transactio…? Lisäksi siirrot tapahtuu parin tunnin sisään huolimatta siitä mikä päivä ja missäpäin maailmaa.[/quote]
Voisi kysyä toisinpäin että miksi pitäisi ostaa mastercard, että mitä hyötyä siitä olisi bitcoiniin nähden? :smiley:

Mastercardi maksaa minulla ainakin 36€ vuodessa + yritykselle tulevat kulut maksujen vastaanottamisesta jotka näkyvät tuotteiden hinnassa.

Jos bitcoineja ostaa käytöön, menee siitä ostamistapahtumastakin aina provisio jollekin.