Aloita vaikka tsekkaamalla BTC-osoitteesi saldo esim. täältä: https://blockchain.info/ Jos BTC:t on tallella niin Multibitistä voi exportata private keyn ja sillä pääset bitcoineihin käsiksi esim. Electrumilla.
Backupista tilin saa tietenkin palautettua tai sitten importattua muuallekin, jos avaimet tallessa. Vaikkei lompsaa enää tueta, niin kyllä se vanha versio silti toimii.
Kävin koneen läpi Malwarebytesilla, eikä löytynyt mitään hakkerointiin viittaavaa. Ainoastaan joitain adwareja eli mainosohjelmia. Nekin on kaikki nyt poistettu.
Luulisin, että helpoin tie päästä bitcoinien jäljille olisi selvittää mihin alkuperäinen oikea MultiBit osoitteeni on kadonnut.
MultiBitissä on alhaalla ikkuna otsikolla “Vastaanotto-osoitteesi”, johon on vaihtunut jokin muu osoite. Otsikon vieressä on painike jossa lukee “Uusi”. Testasin sitä, ja nyt MultiBitissä on toinenkin turha osoite.
Nämä uudet käyttämättömät näyttävät tietysti nollasaldoa, joten päällimmäinen ajatus on miten saisin palautettua vastaanotto-osoitelistaan alkuperäisen vanhan osoitteen, jossa rahat olivat?
Backup kuullostaa ihan lupaavalta, mutta minulla ei ole mitään käsitystä miten sellainen toteutetaan.
Ongelma on siinä, ettei vanha osoite ole enää MultiBitin vastaanotto-osoitteiden listassa, joten se ei näytä osoitteen saldoa eikä maksutapahtumia. Varat voivat olla vielä siellä tai eivät ole. En tiedä.
MultiBitissä on painike Uusi Lompakko. Se johtaa kansioon Application Support, jossa on mm. kansio MultiBit. Se taas sisältää kansiot log ja multibit-data. Jälkimmäisessä on neljä kansiota: key-backup, rolling-backup, wallet-backup ja wallet-unenc-backup.
Kaikkien kansioiden varsinaiset sisällöt ovat himmennetyllä tekstillä, eikä niitä voi klikata.
Key-backupissa on .key-päätteinen tiedosto, jota ei voi klikata, mutta oletustoimintona on “tallenna nimellä”.
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Jos tallennan avaimen, niin toimenpide luonee uuden lompakon. Sekö on tarkoitus?
Pienen pohdiskelun jälkeen päätinkin kokeilla viemisen sijasta “Tuo yksityiset avaimet”-toimintoa.
Synkronointi kesti ensimmäisellä kerralla yli tunnin. Kun suljin MultiBitin ja aukaisin uudestaan, alkoi myös synkronointi alusta. Ja yhtä hitaasti.
No, suuri helpotus kun varat ja maksutapahtumat näkyvät nyt taas lompakossa. Vaikkei se entiseen tapaan toimikaan.
Murphyn lain mukaan laite menee epäkuntoon heti kun takuu lakkaa olemasta voimassa. Yhden kauhean hetken sama tuntui pätevän MultiBitin tuen loppumiseen heinäkuussa.
En tiedä siirrynkö käyttämään vastaisuudessa Electruminia, täytynee vertailla eri vaihtoehtoja, mutta yritän siirtää varat pikapuolin toiseen lompakkoon.
Suuret kiitokset foorumille ja varsinkin Panulle kärsivällisestä ja asiantuntevasta avusta!