[quote=“stv, post:46, topic:1129”][quote author=Technomage link=topic=1211.msg17572#msg17572 date=1403091456]
[quote author=simakki link=topic=1211.msg17571#msg17571 date=1403090433]Typerä kysymys, mutta mitenkäs kannattaa toimia jos haluaa nostella euroiksi mahdollisia ns.voittoja?
Seuraataanko oikeasti jo muutaman tonnin summia?
Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa haluisin myydä tammikuussa 0.05btc ostamani osuuden NEM-stakesta ja saisin tästä nyt noin 2.5BTC. Tulisiko tämä ilmoittaa tulona verottajalle.
Puhtaasti siis spekulatiivinen kysymys.[/quote]
Jos itse olen ymmärtänyt asioita oikein, ei veroseuraamuksia kerry millään tapaa jos vaihdat jotain bitcoin-määräistä bitcoineiksi. Eihän tuossa realisoidu eurosaamisia sinulle ollenkaan. En usko, että verottaja on kiinnostunut bitcoinien pyörittelystä tippaakaan, vaan kiinnostus herää siinä kohtaa kun vaihdat bitcoineja hyödykkeisiin tai myyt niitä euroiksi.
Voi toki olla, että olen ymmärtänyt väärin, mutta tuo on tämänhetkinen tulkintani.
[/quote]
Siis ymmärsinkö oikein, että jos myyt pizzan bitcoineilla niin verottaja kiinnostuu tästä vasta siinä vaiheessa kun vaihdat bitcoinit euroihin. Eikai se niin voi olla.[/quote]
Sotken lusikkani tähän soppaan. Itse ajattelen niin, että koska verottajalle ei voi vielä ainakaan maksaa mitään veroa virtuaalivaluutoisssa kuten nyt vaikka Bitcoin, Litecoin, Dogcoin jne. Mitä kaikkia noita onkaan.
Niin jos pelaat noilla virtuaalivaluutoilla netissä ostelemalla ja myymällä niitä keskenään niin että ne ei muutu missään välissä FIAT-rahaksi eli euroiksi. Niin mitään verotettavaa ei synny. Koska verottaja näkee virtuaalivaluutat varmaan lähinnä “leikki” valuuttoina vielä tällä hetkellä.
Eli jos onnistut veivaamaan virtuaalivaluutoilla vaikka 1 Bitcoinin 30 Bitcoiniksi. Niin niistä maksat veron vasta kun, ostat vaikka auton sillä 30 Bitcoinilla. Tai muutat ne vaikka euroiksi. Niin maksettavaksi lankeaa noin 30% voittovero. Joka muuten menee voitolla myydyistä pörssiosakkeistakin.
Tuosta 30 Bitcoinista tulleesta euromäärästä tai vaikka sen auton hinnasta saat vähentää tietty pääoman ennen veroja. Eli sen mitä meni jo aikaisemmin mainitun 1 Bitcoinnin hankintaan ja jonka veivasit muihin virtuaalivaluutoihin veivaamalla 30 Bitcoiniksi… Eli esim 50e on vähennys kelpoinen jos ostit sen kun Bitcoineja sai 50e/kpl
Tosin vaikka verottaja on ottanut ilmeisesti Bitcoinien verottamisessa mallia osakekaupan verotuksesta.
Niin jos teet tappiota pelaamalla Bitcoineilla. Niin tappiot ei ole vähennys kelpoisia seuraavista voitoista oliko nyt 3 vuoden ajan. Niin kuin osakekaupassa on. Tämä kait onkin tarkoituksellista verottajalta varmaan jostain syystä jota kaikki voi vaan arvailla.
Verottaja voisi edes vapauttaa ne Bitcoinit verosta, jotka ostat vaikka tänään ja käytät viikon sisään vaikka kahvin ostamiseen. Eli jos vaikka käyttää 0,2BTC viikossa ostohetkestä niin siitä ei kertyisi veroseuraamuksia. Nythän periaatteessa jos tarkkoja ollaan. Niin ostat tänään Bitcoineja 100e vaikka. Ja huomenna ostat niillä vaikka 120e hintaisen tuotteen. Bitcoinin hinta siis noussut 20e päivässä. Niin sinun pitää maksaa vero 20e.
Tai näin asian ymmärrän…