Mitä verottajan ohje jättää epäselväksi

Typerä kysymys, mutta mitenkäs kannattaa toimia jos haluaa nostella euroiksi mahdollisia ns.voittoja?
Seuraataanko oikeasti jo muutaman tonnin summia?

Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa haluisin myydä tammikuussa 0.05btc ostamani osuuden NEM-stakesta ja saisin tästä nyt noin 2.5BTC. Tulisiko tämä ilmoittaa tulona verottajalle.

Puhtaasti siis spekulatiivinen kysymys.

[quote=“simakki, post:41, topic:1129”]Typerä kysymys, mutta mitenkäs kannattaa toimia jos haluaa nostella euroiksi mahdollisia ns.voittoja?
Seuraataanko oikeasti jo muutaman tonnin summia?

Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa haluisin myydä tammikuussa 0.05btc ostamani osuuden NEM-stakesta ja saisin tästä nyt noin 2.5BTC. Tulisiko tämä ilmoittaa tulona verottajalle.

Puhtaasti siis spekulatiivinen kysymys.[/quote]

Jos itse olen ymmärtänyt asioita oikein, ei veroseuraamuksia kerry millään tapaa jos vaihdat jotain bitcoin-määräistä bitcoineiksi. Eihän tuossa realisoidu eurosaamisia sinulle ollenkaan. En usko, että verottaja on kiinnostunut bitcoinien pyörittelystä tippaakaan, vaan kiinnostus herää siinä kohtaa kun vaihdat bitcoineja hyödykkeisiin tai myyt niitä euroiksi.

Voi toki olla, että olen ymmärtänyt väärin, mutta tuo on tämänhetkinen tulkintani.

Suuret kiitokset tästä!
Laitetaan ilman muuta levitykseen.

Vielä yksi kysymys mikä jäi itselle epäselväksi:

Jos oletetaan seuraavaa:

Louhin vaikka Darkcoinia aikoinani ihan kohtalaisen määrän kun hinta oli vielä alhaalla ja maksoin siitä verot.

Sitten kun kurssi kävi vähän aikaa sitten ylhäällä myin ne pois aika kovaan hintaan toiseen coiniin jonka hinta nousi lisää. Maksanko nyt sitten verot myös tästä uudesta coinista ?

Jos alunperin maksoin veroja vaikka sen mukaan että darkcoinien arvo oli 1000€, sitten myin ne pois kun hinta oli 10 000€, ostin niillä coinia C jonka myin pois kun sen arvo oli 20 000€… Tulisiko minun nyt maksaa verot tämän 20 000€ mukaan myös ?

[quote=“Sapfon, post:44, topic:1129”]Vielä yksi kysymys mikä jäi itselle epäselväksi:

Jos oletetaan seuraavaa:

Louhin vaikka Darkcoinia aikoinani ihan kohtalaisen määrän kun hinta oli vielä alhaalla ja maksoin siitä verot.

Sitten kun kurssi kävi vähän aikaa sitten ylhäällä myin ne pois aika kovaan hintaan toiseen coiniin jonka hinta nousi lisää. Maksanko nyt sitten verot myös tästä uudesta coinista ?

Jos alunperin maksoin veroja vaikka sen mukaan että darkcoinien arvo oli 1000€, sitten myin ne pois kun hinta oli 10 000€, ostin niillä coinia C jonka myin pois kun sen arvo oli 20 000€… Tulisiko minun nyt maksaa verot tämän 20 000€ mukaan myös ?[/quote]

Veroja tulisi maksaa kun coineja muutetaan virtuaalieuroiksi pankkitilille. Pelkästään vekslaamalla toiseen coiniin ei synny perusteita veronmaksulle.

[quote=“Technomage, post:42, topic:1129”][quote author=simakki link=topic=1211.msg17571#msg17571 date=1403090433]Typerä kysymys, mutta mitenkäs kannattaa toimia jos haluaa nostella euroiksi mahdollisia ns.voittoja?
Seuraataanko oikeasti jo muutaman tonnin summia?

Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa haluisin myydä tammikuussa 0.05btc ostamani osuuden NEM-stakesta ja saisin tästä nyt noin 2.5BTC. Tulisiko tämä ilmoittaa tulona verottajalle.

Puhtaasti siis spekulatiivinen kysymys.[/quote]

Jos itse olen ymmärtänyt asioita oikein, ei veroseuraamuksia kerry millään tapaa jos vaihdat jotain bitcoin-määräistä bitcoineiksi. Eihän tuossa realisoidu eurosaamisia sinulle ollenkaan. En usko, että verottaja on kiinnostunut bitcoinien pyörittelystä tippaakaan, vaan kiinnostus herää siinä kohtaa kun vaihdat bitcoineja hyödykkeisiin tai myyt niitä euroiksi.

Voi toki olla, että olen ymmärtänyt väärin, mutta tuo on tämänhetkinen tulkintani.[/quote]

Siis ymmärsinkö oikein, että jos myyt pizzan bitcoineilla niin verottaja kiinnostuu tästä vasta siinä vaiheessa kun vaihdat bitcoinit euroihin. Eikai se niin voi olla.

Verottaja kiinnostuu yleensä siitä mitä itse lähetät sinne esim. kausiveroilmoitus tai tilinpäätös. Jos myyt pitsan bitcoineilla ja et ilmoita asiasta verottajalle ja kukaan ei käräytä sinua niin verottajalla on hyvin olemattomat mahdollisuudet selvittää että olet myynyt kyseisen pitsan.

[quote=“stv, post:46, topic:1129”][quote author=Technomage link=topic=1211.msg17572#msg17572 date=1403091456]

[quote author=simakki link=topic=1211.msg17571#msg17571 date=1403090433]Typerä kysymys, mutta mitenkäs kannattaa toimia jos haluaa nostella euroiksi mahdollisia ns.voittoja?
Seuraataanko oikeasti jo muutaman tonnin summia?

Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa haluisin myydä tammikuussa 0.05btc ostamani osuuden NEM-stakesta ja saisin tästä nyt noin 2.5BTC. Tulisiko tämä ilmoittaa tulona verottajalle.

Puhtaasti siis spekulatiivinen kysymys.[/quote]

Jos itse olen ymmärtänyt asioita oikein, ei veroseuraamuksia kerry millään tapaa jos vaihdat jotain bitcoin-määräistä bitcoineiksi. Eihän tuossa realisoidu eurosaamisia sinulle ollenkaan. En usko, että verottaja on kiinnostunut bitcoinien pyörittelystä tippaakaan, vaan kiinnostus herää siinä kohtaa kun vaihdat bitcoineja hyödykkeisiin tai myyt niitä euroiksi.

Voi toki olla, että olen ymmärtänyt väärin, mutta tuo on tämänhetkinen tulkintani.
[/quote]

Siis ymmärsinkö oikein, että jos myyt pizzan bitcoineilla niin verottaja kiinnostuu tästä vasta siinä vaiheessa kun vaihdat bitcoinit euroihin. Eikai se niin voi olla.[/quote]

Sotken lusikkani tähän soppaan. Itse ajattelen niin, että koska verottajalle ei voi vielä ainakaan maksaa mitään veroa virtuaalivaluutoisssa kuten nyt vaikka Bitcoin, Litecoin, Dogcoin jne. Mitä kaikkia noita onkaan.

Niin jos pelaat noilla virtuaalivaluutoilla netissä ostelemalla ja myymällä niitä keskenään niin että ne ei muutu missään välissä FIAT-rahaksi eli euroiksi. Niin mitään verotettavaa ei synny. Koska verottaja näkee virtuaalivaluutat varmaan lähinnä “leikki” valuuttoina vielä tällä hetkellä.

Eli jos onnistut veivaamaan virtuaalivaluutoilla vaikka 1 Bitcoinin 30 Bitcoiniksi. Niin niistä maksat veron vasta kun, ostat vaikka auton sillä 30 Bitcoinilla. Tai muutat ne vaikka euroiksi. Niin maksettavaksi lankeaa noin 30% voittovero. Joka muuten menee voitolla myydyistä pörssiosakkeistakin.

Tuosta 30 Bitcoinista tulleesta euromäärästä tai vaikka sen auton hinnasta saat vähentää tietty pääoman ennen veroja. Eli sen mitä meni jo aikaisemmin mainitun 1 Bitcoinnin hankintaan ja jonka veivasit muihin virtuaalivaluutoihin veivaamalla 30 Bitcoiniksi… Eli esim 50e on vähennys kelpoinen jos ostit sen kun Bitcoineja sai 50e/kpl

Tosin vaikka verottaja on ottanut ilmeisesti Bitcoinien verottamisessa mallia osakekaupan verotuksesta.
Niin jos teet tappiota pelaamalla Bitcoineilla. Niin tappiot ei ole vähennys kelpoisia seuraavista voitoista oliko nyt 3 vuoden ajan. Niin kuin osakekaupassa on. Tämä kait onkin tarkoituksellista verottajalta varmaan jostain syystä jota kaikki voi vaan arvailla.

Verottaja voisi edes vapauttaa ne Bitcoinit verosta, jotka ostat vaikka tänään ja käytät viikon sisään vaikka kahvin ostamiseen. Eli jos vaikka käyttää 0,2BTC viikossa ostohetkestä niin siitä ei kertyisi veroseuraamuksia. Nythän periaatteessa jos tarkkoja ollaan. Niin ostat tänään Bitcoineja 100e vaikka. Ja huomenna ostat niillä vaikka 120e hintaisen tuotteen. Bitcoinin hinta siis noussut 20e päivässä. Niin sinun pitää maksaa vero 20e.

Tai näin asian ymmärrän…

Henkilökohtaisesti olen soveltanut tähän liittyen semmoista käytäntöä, että euroissa alle nelinumeroisia summia en jaksa ilmoittaa mihinkään. Tulkoot joku urputtamaan jos asia kiinnostaa…

Yksilötasolla asia varmaankin on juuri noin eli liian aktiivinen ei verottajan suuntaan ole mitään syytä muutamien bitcoinien veivaamisesta olla.

Isompi kysymys on mielestäni tämä verotus kun myy palveluja/tuotteita. Kyllähän se vääristää kirjapitoa ja on verotuksenkin kannalta täysin kestämätöntä, että maksu otetaan bitcoineina, joista ei kuitenkaan tarvitse veroa tilittää. Maksuhan sisältää tyypillisesti mm. arvonlisäveron, joka pitäisi tilittää verottajalle. Jos käyttää välissä Bitpaytä tms., jolloin saa suoraan euroja tilille niin asia on selvä. Entä jos maksaa yrityksen laskuja bitcoineilla. Voiko silloin vähentää maksetut alv. omista alv. tilityksistä.

Verotus tulee kyllä olemaan erittäin kriittinen tekijä bitcoinien leviämiseen maksuvälineenä (ainakin Suomen kaltaisissa juridiikan maissa) ja siksi pitäisi olla selkeät säännöt miten toimitaan. Muuten käy helposti niin, että jos/kun bitcoinien hyväksyminen leviää niin verottaja herää yhtäkkiä tilanteeseen ja tekee liian nopeita ja harkitsemattomia päätöksiä korjatakseen tilanteen. Tämähän voidaan uutisoida todella synkästi: Bitcoinien avulla kierretään veroja.

Tässä kannattaisi olla aktiivinen ja luonnostella ehdotuksia ja ajatuksia verottajan ja eduskunnan suuntaan siitä, miten asia voitaisiin jos ei nyt lailla säätää niin ohjeistaa.

Aikoinaan kun ihan pörssiosakkeiden ostaminen ja myyminen mahdollistui parilla hiiren klikkauksella internetin takia. Niin monet alkoi tekemään niin sanottua päiväkauppaa osakkeilla satoja ja tuhansia kertoja viikossa tai kuukaudessa. Ja koska jokaisesta osakekaupasta piti täyttää 9A-lomake verottajalle.
Niin silloin verottajalle alkoi todennäköisesti satamaan mapittain noita 9A-lomakkeita, joissa selvitetty satoja ja tuhansia osakekauppoja yksittäiseltä ihmisiltäkin :slight_smile: Ja kun noita päiväkauppaa käyviä oli varmasti ihan mukava joukko. Niin ei siitä osakekauppojen tarkastamisesta tainnut tulla enää mitään selailemalla jotain A4-arkkeja päiväkausia verotoimistoissa.

Niin jossain vaiheessa tuo homma meni siihen, että verottaja otti lusikan kauniiseen käteen. Ja automatisoi tuon homman. Ja nykyäänhän tulee ihan veroilmoituksessa jo valmiiksi laskettuna kaikki osakekaupat, jotka voi sitten verovelvollinen tarkastaa. Ja korjata virheet. Mutta niitä virheitä harvemmin on kun ne tiedot verottaja pyytää kiltisti osakevälittäjinä toimivilta tahoilta.

Tästä oppineena siis voisi tehdä verottajalle niin, että jokainen Bitcoinien käyttäjä raportoisi joka ikisien käyttämänsä Bitcoinin verottajalle. Jopa 0,0001BTC käytön. Ja ilmeisesti ilmoitus täytyy tehdä edelleen 9A-lomakkeella Bitcoinien tapauksessa jos oikein olen tajunnut. Tuohon hommaan voisi joku osaava tehdä sopivan ohjelmankin joka tekee veroraportin hetkessä.

Niin jossain vaiheessa verottaja voi alkaa pohtimaan onko tässä mitään järkeä. Kun verottajalle tulvii ilmoituksia tyyliin ostin kahvin ja pullan maksoi 0,009BTC. Josta voittoa tai tappiota niin ja niin paljon euroissa. Pullakahveja jo sitten pelkästään vaikka 200kpl 9A-lomakkeissa ilmoitettuna plus kaikki muut pikkuostokset päälle. Jolloin 9A-lomakkeista tulisi hirvittävä läjä yhdessä vuodessa.

Ja koska rehellinen suomalainen haluaa raportoida verottajalle kaiken niin kuin pitää. Niin ehkä tämä saa aikaiseksi jotain järjen valoon viittaavaa jälleen kerran verottajan päässä. Toisin sanoen Siperia opettaa verottajaakin pohtimaan lainsäädäntöä fiksummaksi. Nythän se ei sitä taida haluta tehdä.

9A DoS :slight_smile:

Periaatteessa tuo on aivan loistava idea. Kyseisen ohjelmankin tekisi suht helposti.

Ainoa tekninen ongelma mikä estää tämän palvelunestohyökkäyksen toteuttamisen on ettei mistään saa vielä ostettua pullakahveja bitcoineilla :smiley:

Luullakseni ainakin hotelli Helkan keittiöstä löytyy pullakahvit, ravintola Kynsilaukasta en ole ihan varma :slight_smile:

http://www.kynsilaukka.com/

Onko näin?

Onko Helka virallisesti suomen ensimmäinen paikka mistä saa ostettua pullakahvit bitcoineilla? :slight_smile:

Miksei tätä ole uutisoitu isommin? Olen odottanut pari vuotta tätä uutista. Tämähän on paljon isompi juttu kuin joku Dell tai Airbaltic :slight_smile:

Mitäs täällä höpistään :smiley: Onhan Kemiönsaaren Lalla Vindestäkin saanut pitkään pullakahvit bitcoineilla.

Helkasta uutisoitiin mm. tässä: https://bittiraha.fi/content/viikkokatsaus-192014-wahlroos-hotelli-helka-ja-muuta-ajankohtaista

Helka on hyvä mesta. Siellä on laadukas ravintola ja baarikin. Tullut käytyä pari kertaa sen jälkeen kun hyväksyivät coinit.

Tämähän on hienoa! Kiitos korjauksista.

Tuo Lalla Vinde on ainakin minulta mennyt kokonaan ohi-sektorille.

Helka-jutussa mainostettiin laadukasta ravintolaa ja saunakabinettia, se ei automaattisesti tarkoita että sieltä saa pullakahvit mutta hyvä jos olette testanneet, Helkalle siis kakkossija.

Onko vielä jotain muita paikkoja? (huomatkaa että ollaan tiukasti on-topic eli tässä suunnitellaan 9A DoS hyökkäystä verovirastoon) :slight_smile: