Mihin kaikkeen bitcoinin kaltainen valuutta sopii?

Ei mitään, eikä siinä ole ongelmaa. Ihmiset käyttävät sitä valuuttaa, jota haluavat käyttää. Jos ihmiset eivät halua käyttää bitcoineja, niin sitten eivät halua. Jos ihmiset luottavat enemmän keskuspankkeihin, niin sitten luottavat, eikä sille oikein voi mitään, vaikka mitä tekisi.

Ei bitcoineille ole mitään takausta, eikä voikkaan olla. On vain protokolla/lähdekoodi. Siihen joko luottaa tai sitten ei luota.

[quote=“arikobitti, post:19, topic:788”]Siinä on se ongelma minun näkökulmasta, en näe hyötyä bitcoin maksamisessa verrattuna rahaan.
Edes hinnat eivät varmaan ole kiinteät bitcoinille vaan se on sidottu kurssiin ja silloin se on erittäin tiukasti kiinni normi valuutoissa.[/quote]

Jos et näe hyötyjä, älä sitten käytä. En usko että juuri kukaan käyttää bitcoin-protokollaa altruistisesti tai ideologisista syistä, vaikka siltä voisi päällisin puolin vaikuttaakkin. Ihmiset käyttävät bitcoineja, joko spekulatiivisesti, käyttövaluuttana tai muuhun sen takia että he kokevat siitä olevan heille itselleen hyötyä, tavalla tai toisella.

Hinnoitteluakaan en näe minkäänlaisena ongelmana. Bitcoin ei ole toimiva hinnoitteluväline (ainakaan vielä), silti se voi toimia hyvin arvonsäilyttäjänä/spekulatiivisena investointikohteena, maksuvälineenä tai muunlaisena työkaluna taloudessa.

Omasta mielestäni valuutta on loppupeleissä niinkuin leipä, saippua tai mikä tahansa väline mitä ihmiset tarvitsevat elääkseen. Ihmiset valitsevat sellaisen valuutan, mistä kokevat itselleen olevan eniten hyötyä*. Tässä instrumentissa tietty on vahvat verkostoefektit, mitä enemmän tietyllä valuutalla on käyttäjiä sitä hyödyllisempi se on.

*mikäänhän ei estä ketään käyttämästä erilaisia valuuttoja eri tarkoituksiin. Valuutta on vain ollut valtion pakottama monopoli, niin ajatus vapaammasta valuuttakilpailusta tuntuu varmasti valtaosalle oudolta.

“En usko että juuri kukaan käyttää bitcoin-protokollaa altruistisesti tai ideologisista syistä”

Olen tuosta hiukan eri mieltä. On tietysti paha mennä sanomaan mitään muiden puolesta, mutta itse näen Bitcoinin rahan
vallankumouksena jossa on kiva olla mukana. Tavallaanhan sekin on kyllä egoistinen näkökulma jos siitä saa
itselleen mielihyvää :slight_smile:

Erittäin hyvin perusteltu.

Onko veikkauksia siitä, että nousevatko siirtokulut merkittävästi kun uusien coinien louhiminen
loppuu tai muuttuu kannattamattomaksi.

Parasta tässä kuitenkin on se että tämä ei ole kusetus, vaikka jotkut niinkin luulevat.
Jokainen joka näihin sijoittaa ja on edes vähän lukenut aiheesta tietää miten homma toimii ja ottaa tietoisen riskin.

Minä olen erittäin yllättynyt että tämä on kasvanut näin suureksi jutuksi ja vauhti tuntuu vain kiihtyvän.
Tosin itse kuulin koko betonista vasta 2 viikkoa sitten.

Hauskaa vappua kaikille!

Reilu 1.5 tuntia odotellut eikä vieläkään ole siirto vahvistunut

Se siitä nopeudesta!

Oletko huomioinut mitä pörsseissä tällä hetkellä tapahtuu?

Olen, erittäin hyvin, mutta kun on väitelty nopeuksista, niin se mun pointti oli.
Kyllä tiedän että siirtomäärät pörssin liikkeiden takia kasvavat varmaankin vaikka varsinainen pörssikauppa ei siihen vaikutakkaan.

Mutta rahat siirtyivät nopeammin kuin bitcoinit

Joten pankki voitti tämän erän.

Kuten sanottu, “rahat” liikkuvat suomalaistenkin eri pankkien välillä vähintään päivän viiveellä. Puhumattakaan eri maiden pankkien välisistä siirroista…

[quote=“arikobitti, post:26, topic:788”]Olen, erittäin hyvin, mutta kun on väitelty nopeuksista, niin se mun pointti oli.
Kyllä tiedän että siirtomäärät pörssin liikkeiden takia kasvavat varmaankin vaikka varsinainen pörssikauppa ei siihen vaikutakkaan.

Mutta rahat siirtyivät nopeammin kuin bitcoinit

Joten pankki voitti tämän erän.[/quote]

Joo kyllä varmasti siirtyi, kun maksoit saman pankin alla tililtä toiselle. Kenties puhut nyt kotimaisesta (bittipörssin) palvelusta(?)

Kyllä, puhuin juuri bittipörssin palvelusta.
Enkä väitä edelleenkään, etteikö bitcoinit liikkuisi ripeästi, mutta ei voida yksiselitteisesti väittää,
että bitcoin liikkuisi nopeammin kuin raha, oli sitten kyse vaikka pankin sisäisistä siirroista.

Tiedän että tämä on hiuksen halkomista, mutta kuitenkin.

Jos nyt siirrän rahaa vaikka kaverilleni jolla on tili samassa pankissa ja kaveri seisoo pankkiautomaatilla, hän voi nostaa rahat ulos
välittömästi kun olen painanut maksun ja käyttää ne, mutta kauanko menee, että vastaavasti bitcoin on käytettävissä, siirron aloituksen jälkeen?
esim. jos kaverilla ei ole bitcoineja ja haluaa maksaa niillä vegemestassa

[quote=“arikobitti, post:29, topic:788”]Jos nyt siirrän rahaa vaikka kaverilleni jolla on tili samassa pankissa ja kaveri seisoo pankkiautomaatilla, hän voi nostaa rahat ulos
välittömästi kun olen painanut maksun ja käyttää ne, mutta kauanko menee, että vastaavasti bitcoin on käytettävissä, siirron aloituksen jälkeen?
esim. jos kaverilla ei ole bitcoineja ja haluaa maksaa niillä vegemestassa[/quote]

Tässä on sama tilanne kuin se, että siirtäisit gox (tai easywallet tjsp) tililtäsi kaverin samassa palvelussa olevalle tilille, jolloin rahat siirtyy myöskin välittömästi ja ovat heti käytettävissä. Jos lohkoketjua käytetään, niin silloin saadaan odotella niitä konfirmaatioita aikansa, mutta jälleen rahat näkyy kyllä heti. Pankkisiirrolla jos siirrät toiselle puolelle palloa, niin kesto on ihan eri luokkaa.

[quote=“arikobitti, post:29, topic:788”]Kyllä, puhuin juuri bittipörssin palvelusta.
Enkä väitä edelleenkään, etteikö bitcoinit liikkuisi ripeästi, mutta ei voida yksiselitteisesti väittää,
että bitcoin liikkuisi nopeammin kuin raha, oli sitten kyse vaikka pankin sisäisistä siirroista.

Tiedän että tämä on hiuksen halkomista, mutta kuitenkin.

Jos nyt siirrän rahaa vaikka kaverilleni jolla on tili samassa pankissa ja kaveri seisoo pankkiautomaatilla, hän voi nostaa rahat ulos
esim. jos kaverilla ei ole bitcoineja ja haluaa maksaa niillä vegemestassa[/quote]

Teknisesti mahdollista ymmärtääkseni on että kaveri käyttää samat outputit samantien (konfirmoimattomana). Tällöin transaktioon pitää kyllä sisällyttää hyvä kulu, että mainaajat sisällyyävät sen blokkiin.

Bitcoinien nopeus/kulu -järjestelmä ei ole kovinkaan yksinkertainen, ja sitä monesti markkinoidaan harhaanjohtavasti esim. ilmaisia kuluja jne.

http://bitcoinstats.org/

Siitä huolimatta minä en pystynyt kahteen tuntiin käyttämään bitcoinejani.

Eikä se oikean rahankaan siirrossa ole siitä kiinni etteikö se teknisesti olisi mahdollista.

Mutta kun saadaan jokaiseen maahan bittirahan tyylinen palvelu alkaa homma olemaan hyvällä mallilla, ellei sitten siirtojen kustannukset ole oleellisesti nousseet

Bitcoinien edelleen lähetys onnistuu normaalitilanteessa yhden vahvistuksen jälkeen, jossa menee keskimäärin 10 minuuttia. Tämä siis, jos siirtää kaverille rahaa. Jos siirtää johonkin palveluun bitcoineja, voi se hyväksyä ne oman riskiprofiilinsa mukaan. Joissain palveluissa pelkkä kuulutus verkolle riittää (siinä kestää noin 2 sekuntia), ja joissain pyydetään 1-6 konfirmaatiota.

Bittiraha.fi:n palvelulle yleensä riittää pelkkä siirron kuulutus verkolle, jotta otamme myyntitoimeksiannon mukaan tilausajoon. Voimme tarkistaa vahvistukset ennen rahojen tilitystä. Samaan hommaan perustuu sekin, että Bitcoin-maksut voi postimyynnissä aina hyväksyä välittömästi, koska vahvistusten todellinen tilanne selviää kuitenkin ennen postitusta.

Ei sovi:
-Varallisuuden säilyttämiseen. Bitcoin on liian epävakaa siihen, paljon epävakaampi kun useimmat rahastot.
-Päivittäistavarakauppaan. Liian hidas, ainakin toistaiseksi. Verratkaa esimerkiksi siihen että työntää Visan automaattiin tai kaivaa lompakon takataskusta.

Sopii:
-Nettiostoksiin. Luottokorttia ei ole tarkoitettu netissä käytettäväksi, eikä siinä ole aina osattu huomioida netin tuomia turvallisuusjuttuja.

[quote=“eZ5xe7eD, post:34, topic:788”]Ei sovi:
-Varallisuuden säilyttämiseen. Bitcoin on liian epävakaa siihen, paljon epävakaampi kun useimmat rahastot.[/quote]

Tästä voi olla ihan todistetusaineiston tukemana eri mieltä. Bitcoin on arvoltaan parhaiten kehittyneitä hyödykkeitä, ellei parhaiten kehittynyt, viimeisen 4 vuoden aikana (eli koko Bitcoinin olemassaolon aikana).

Bitcoinien arvo noteerattiin Mt. Goxissa ensimmäistä kertaa vuonna 2010, jolloin se oli muutaman dollarisentin per bitcoin. Vuoden 2011 alussa oltiin $1:n tienoilla. Vuoden 2012 alussa $4,5:ssä. Vuoden 2013 alussa $13,5:ssä. Nyt olemme noin $110:ssä.

Itseasiassa, bitcoinien arvo on ollut nykyistä korkeammalla vain yhteensä alle 2 viikon pituisen jakson tänä vuonna. Kaikkina muina aikoina bitcoinit ovat olleet arvoltaan nykyistä alempana. Tämä on melko vahva todistusaineisto sille, että Bitcoin on itseasiassa äärimmäisen hyvä kohde varallisuuden säilyttämiselle.

Bitcoinissa on korkea lyhyen tähtäimen volatiliteetti, erittäin korkea, mutta jos tavoitteena on varallisuuden säilytys pidemmällä tähtäimellä, Bitcoin on ollut oikeastaan mihin tahansa muuhun verrattuna ylivoimainen.

-Päivittäistavarakauppaan. Liian hidas, ainakin toistaiseksi. Verratkaa esimerkiksi siihen että työntää Visan automaattiin tai kaivaa lompakon takataskusta.

Tästäkin saanen olla eri mieltä. Bitcoin-mobiilimaksamisen nopeus on ihan verrattavissa Electronilla maksamisen nopeuteen. Pienillä optimoinneilla se on itseasiassa nopeampaa, kuten on demonstroitu tässä videossa.

Varallisuuden säilyttämisessä bitcoineissa on aina kuitenkin se että huomenna sen arvo voi olla 0.
Rahastojen rahat on jaettu hajautetusti, niiden arvon putoaminen nollaan on olemattoman pieni.
Ja edelleen hoen samaa, niillä on arvoa ainoastaan jos joku haluaa ostaa niitä.
Osakkeissa on muutakin arvoa, kuin vain hankinta. Niihin on sidottu todellista omaisuutta.

Se on iso ero.

[quote=“arikobitti, post:36, topic:788”]Varallisuuden säilyttämisessä bitcoineissa on aina kuitenkin se että huomenna sen arvo voi olla 0.
Rahastojen rahat on jaettu hajautetusti, niiden arvon putoaminen nollaan on olemattoman pieni.
Ja edelleen hoen samaa, niillä on arvoa ainoastaan jos joku haluaa ostaa niitä.
Osakkeissa on muutakin arvoa, kuin vain hankinta. Niihin on sidottu todellista omaisuutta.

Se on iso ero.[/quote]

Osakkeillakaan ei ole arvoa, jos kukaan ei halua niitä ostaa. Eikä rahastoillakaan, mutta toki niillä riski on aika pieni hajautuksen takia (joka syö myös tuottoja, kuten myös kulut - suurin osa rahastoista häviää indekseille).

Bitcoin voi toki mennä nollaan, mutta ajan kuluessa se riski pienenee kokoajan. Bitcoineja käytetään kaikkialla maailmassa, kuten kultaa. Meillä on localbitcoins.com:ssa tällä hetkellä käyttäjiä jo 140 maasta. Itse en usko, että bitcoineille kävisi useamman vuoden tähtäimellä mitenkään, vaikka nyt suurimmat vaihdantapalvelut sulkisivat ovensa. Toki lyhyellä tähtäimellä arvo varmaan tippuisi aika lailla.

Isoin yksittäinen riski Bitcoin-sijoittajalle on se, että menettää omat bitcoininsa huolimattomuuttaan tai hakkeroinnin seurauksena. Minun mielestäni. Monia muitakin riskejä on kyllä olemassa, mutta tuota pidän suurimpana yksittäisenä riskinä. Siihen voi onneksi vaikuttaa itse aika paljon perehtymällä siihen miten bitcoineja säilytetään turvallisesti.

Se riski, että bitcoinien kysyntä katoaisi johonkin, on oikeastaan lähes olematon. Mikään regulatiivinenkaan muutos (poikkeuksena ehkä Internetin sulkeminen tms) ei lopeta bitcoinien kysyntää, se vaan siirtyisi enemmän piiloon.

Bitcoinien todellinen kysyntä voi lakata vain jos pelikentälle tulee kilpailijoita, jotka kykenevät tarjoamaan samoja asioita kuin Bitcoin, mutta vielä paremmin, ja sen lisäksi kykenevät ottamaan Bitcoinin erittäin vahvan network effect etumatkan kiinni.

Suurimmat riskit, joihin on vaikea itse vaikuttaa, ovat Bitcoin-protokollaan liittyvät tekniset riskit. Niin kauan kuin Bitcoin-protokolla toimii ja on turvallinen, Bitcoinin tilanne on hyvä. Tuohon bitcoinien hukkaamis- ja menetysriskiin taas voi itse vaikuttaa, joten se on siinä mielessä kontrolloitavissa oleva riski.

Ketjun alkuperäiseen viestiin oma näkemykseni:

Minun mielestäni Bitcoinin merkittävin killer app, ainakin tällä hetkellä, on nettilahjoitukset ja tipit. Bitcoin on siihen niin käytännöllinen, että se on itseasiassa luomassa ihan uudenlaista nettilahjoittamisen ja tippaamisen kulttuuria. Näen tuohon liittyvän kehityksen omalla tavallaan vallankumouksellisena.

En tunne toimintaa, mutta onko riski mainaamisen loppumiselle minkäänlaiset?
Tarkoitan siis että muuttuu niin kannattamattomaksi että se alkaisi vaikuttaa siirtoihin.

Ja alkuperäiseen aiheeseen on mielestäni se että bitcoin sopii mielestäni mihin tahansa mihin kaikki muutkin valuutat. Miksi se sopisi sen huonommin tavanomaiseen kaupankäyntiin kuin eurot tai dollarit.

Koko maailman yhteinen valuutta, mikä sen parempi.

Jos sen tarina ei ole tuhoon tuomittu on mielestäni tulevaisuudessa vain kaksi vaihtoehtoa.

Joko se että se aletaan hyväksyä valuutaksi myös pankkien ja valtioiden puolella.

Tai sitten alkaa valtiolliset vainot ja yritykset tuhota sen käyttö ja olemassaolo