Mihin kaikkeen bitcoinin kaltainen valuutta sopii?

Ajattelin että voisimme listata bitcoinin tai muun vastaavan valuutan käyttömahdollisuuksia. Sijoitan itse bitcoiniin paitsi spekulatiivisena instrumenttina myös käyttökelpoisena vaihdon välineenä, jolle olen löytänyt ja jolle uskon tulevaisuudessa löytyvän käyttöä. Haluaisin hahmottaa käyttötarkoituksia paremmin, se nimittäin helpottaisi bitcoinin arvottamista sijoitusmielessä. Bitcoinistahan tai vastaavasta saattaa tulla jopa maailman hallitseva reservivaluutta, mutta se ei ole varmaa koska on selvää että eurot yms. toimivat monissa tarkoituksissa kuitenkin ainakin ihan ookoosti, vaikkakin ehkä huonommin kuin bitcoin. Samoin ei ole varmaa että onko juuri bitcoin se tulevaisuuden hajautetusti hallittu valuutta koska teknisen puolen kestävyys pitkässä juoksussa on vielä epäselvä. Mutta se on selvää että tämän tapaiselle valuutalle on paljon käyttöä ja juuri tätä käytön kirjoa haluaisin tässä tredissä hahmottaa. Pistän tähän nyt itse kaiken mitä mieleen tulee ja heittäkää ihmeessä lisää ehdotuksia! :slight_smile:

Anonymiteetti

[ul][li]Yksityishenkilöiden harmittomat mutta laittomat ostokset (Silk Road yms.)[/li]
[li]Verojen vältteleminen[/li]
[li]Yritysten kuluttajakäyttäytymisen seurannan välttäminen[/li]
[li]?[/li][/ul]

Nopeus

[ul][li]? Millaisessa toiminnassa tästä on erityistä hyötyä?
[/li][/ul]

Keskushallinnon puute

[ul][li]Varallisuuden säilyttäminen maissa joissa pankkitalletukset ovat vaarassa
[/li][li]?[/li][/ul]

Deflaatio

[ul][li]Mikäli yllä mainitut käyttötarkoitukset yleistyvät, bitcoinin arvonnousu tulee jäädäkseen. Kertokaahan taloustieteilijät deflaation positiivisista vaikutuksista itse bitcoinille.[/li][/ul]

Mitäs muuta?

Nopeus-kohtaan:

lähes välittömät siirrot mihin tahansa maailmassa, myös taloussaarrossa oleville alueille

Kulut tietysti myös. Mutta bitcoin-järjestelmässä kulut eivät ole kovin yksinkertaisia, vaikka ovat kyllä suht matalia, sen takia se on huono markkinointi-angle.

Minä ihmettelen ylipäätänsä mitä hyötyä on ylipäätänsä maksaa bitcoineilla mitään.

Jos voin ostaa tuotteen euroilla, niin miksi käyttäisin bitcoinia.
Teoriassa ihan sama kuin miksi haluasin maksaa vaikka dollareilla jonkun asian minkä voin ostaa euroillakin.

Ainoastaan tavarat mitkä on ostettavissa ainoastaan bitcoineill, olisi syy käyttää bitcoineja olemassaolevien valuuttojen sijasta.

Ja tuohon pointtiin “lähes välittömät siirrot mihin tahansa maailmassa, myös taloussaarrossa oleville alueille”
totta , mutta jokaisessa maailman kolkassa ei löydy välittäjää joka muuntaa ne puolestasi käyväksi valuutaksi.

Hyötyä olisikin nimenomaan kansainvälisissä siirroissa joista pankit repivät hävyttömiä siirtomaksuja.

Esim. jos haluaisin siirtää rahaa Suomesta vaikkapa Turkkissa olevalle tilille, niin ei löydy välttämättä paikallista vaihtajaa (ainakaan todistetusti luotettavaa tai edullista).
SEPA alueella homma toimii, mutta sepa alueen ulkopuolella homma ei joka maassa olekaan niin yksinkertaista.

Siinä vaiheessa kun vaihtoverkosto alkaa olemaan kattavaa ja kustannustehokasta, hyötyjä alkaa tulla. Toki nyt jo monia maita, mutta toistaiseksi liian suppea.

Ei tarvitse vaihtaa bitcoinejaan euroiksi ensin!

Nopeampaa, halvempaa ja turvallisempaa. Lisäksi edellinen pointti, eli jos säilyttää varallisuutensa mieluummin bitcoineissa kuin euroissa, niin välttyy tältä vaihtamiselta euroihin.

No ei ihan, esimerkiksi kulta olisi parempi esimerkki kuin toinen inflaatio- & keskusjohtoinen valuutta.

Miksi?

Olisi kyllä siinäkin, oikeassa olet!

SEPA-alueella homma toimii… nojoo, niin, nojoo, miten sen nyt ottaa. Hidasta se on ainakin, verrattuna siihen mitä nykytekniikka mahdollistaisi. Lisäks siirtoja ja tilejä voidaan jäädyttää mielivaltaisesti ja pitää luottaa siihen että niiden hallinnoija pysyy pystyssä kunnes varat on siirretty pois.

Ja 5 vuotta sitten - kun bitcoinia ei oltu keksittykään - ei ollut yhtään Bitcoin-vaihtopistettä! Nyt homma onnistuu 130+ maassa. Ei mielestäni ole ihme ettei asiat tapahdu sormia napsauttamalla :slight_smile:

Rontuksen pointit olivat hyviä. Siinä vaiheessa kun lähes kaikki varallisuudesta on bitcoineina, arvostaa sitä ettei tarvitse vaihtaa bitcoineja euroiksi maksaessaan. Usko pois, tällaisia ihmisiä joilla on lähinnä bitcoineja käytettäväksi, on jo olemassa.

Toki kurppaiset eurot kulutetaan ensin lompakon pohjalta pois kuleksimasta :slight_smile:

Joo, tottakai jos bitcoinit on tullut muualta kuin euroista vaihtamalla.

Mutta jos rahat on euroissa, niin ei ole mitään järkeä vaihtaa niitä bitcoineiksi vain niillä maksamista varten jos kyseiset asiat voi ostaa vaihtamatta.
Ainoastaan usko arvonnousuun, olisi peruste.

• Et voi toistaiseksi saada palkkaa bitcoineina, tai jos voit niin joudut vaihtamaan ne euroiksi joka tapauksessa, mikäli olet normaali työssä käyvä ja tulot menevät menoihin.
    Ja vaikka voisit niin itse en uskaltaisi vaihtoehtoa valita koska arvo ei ole vielä kovinkaan stabiili.

• Et voi maksaa laskujasi bitcoineilla

• Et voi maksaa ruokaostoksiasi tai bensaa bitcoineilla.

Ja älkää ymmärtäkö väärin, en ole bitcoineja vastaan vaan päinvastoin täysin niiden kannalla, mutta toistaiseksi ne eivät sovi juuri muuhun kuin sijoituksena oletuksella arvonnousu.

Uskon ja toivon että nykymeno vain kiihtyy ja siitä tulee enemmän ja enemmän käytetty, enkä todellakaan väitä että vauhti olisi ollut liian hidasta, nopestihan käyttömahdollisuudet kasvaa ja hyvä niin!!

“SEPA-alueella homma toimii… nojoo, niin, nojoo, miten sen nyt ottaa. Hidasta se on ainakin, verrattuna siihen mitä nykytekniikka mahdollistaisi. Lisäks siirtoja ja tilejä voidaan jäädyttää mielivaltaisesti ja pitää luottaa siihen että niiden hallinnoija pysyy pystyssä kunnes varat on siirretty pois.”

Tarkoitin että BITCOIN toimii sepa-alueella.

"Rontuksen pointit olivat hyviä. Siinä vaiheessa kun lähes kaikki varallisuudesta on bitcoineina, arvostaa sitä ettei tarvitse vaihtaa bitcoineja euroiksi maksaessaan. Usko pois, tällaisia ihmisiä joilla on lähinnä bitcoineja käytettäväksi, on jo olemassa.

Toki kurppaiset eurot kulutetaan ensin lompakon pohjalta pois kuleksimasta "

Arvostaa sitä ettei tarvitse vaihtaa??, milläköhän mahdolliseti hoitaa päivittäisostokset?? minä en pystyisi arvostamaan, koska mitään muuta tarpeelista en toistaiseksi voi bitconeilla ostaa kuin euroja.

"Ainoastaan tavarat mitkä on ostettavissa ainoastaan bitcoineilla, olisi syy käyttää bitcoineja olemassaolevien valuuttojen sijasta.

Miksi?"

Koska ensin joutuisi vaihtamaan eurot bitconeiksi, pelkkä ostaminen ei mielestäni riitä syyksi vaihtaa jos saman voi tehdä vaihtamatta!!

[quote=“arikobitti, post:7, topic:788”]- Et voi toistaiseksi saada palkkaa bitcoineina, tai jos voit niin joudut vaihtamaan ne euroiksi joka tapauksessa, mikäli olet normaali työssä käyvä ja tulot menevät menoihin.
Ja vaikka voisit niin itse en uskaltaisi vaihtoehtoa valita koska arvo ei ole vielä kovinkaan stabiili.[/quote]

Itse pyöritän startuppia jonka tuloista valtosa on bitcoineissa. Tarvitsemme euroja tietysti mm. verojen maksuun. En aio muuttaa euroiksi bitcoineista nyt ja tulevaisuudessakaan kuin määrät, jotka ovat riskienhallinnan kannalta välttämättömät. Myös pyrin hoitamaan mahdollisimman suuren osan menoista bitcoineina.

Tämä on tietysti kovan riskin strategia. Saa nähdä miten käy ja realisoituuko kurssiriski. Ei minulla kuitenkaan erityisesti housut tutise, startupit ovat joka tapauksessa riskisiä, ja niitä menee muutenkin nurin kuin sieniä sateella.

Esim. seuraavan palkan itselleni maksan bitcoineina. Siinä ei ole juridisesti mitään ongelmaa selvityksiemme mukaan.

[quote=“arikobitti, post:7, topic:788”]"Rontuksen pointit olivat hyviä. Siinä vaiheessa kun lähes kaikki varallisuudesta on bitcoineina, arvostaa sitä ettei tarvitse vaihtaa bitcoineja euroiksi maksaessaan. Usko pois, tällaisia ihmisiä joilla on lähinnä bitcoineja käytettäväksi, on jo olemassa.

Toki kurppaiset eurot kulutetaan ensin lompakon pohjalta pois kuleksimasta "

Arvostaa sitä ettei tarvitse vaihtaa??, milläköhän mahdolliseti hoitaa päivittäisostokset?? minä en pystyisi arvostamaan, koska mitään muuta tarpeelista en toistaiseksi voi bitconeilla ostaa kuin euroja.[/quote]

Niin, eli henkilön, jolla on bitcoin-varallisuutta, pitää ensin vaihtaa ne euroiksi että pystyy tekemään päivittäisostoksia yms. Se ettei tarvitse rahanvaihtoa tehdä, on monelle ihan rahanarvoinen juttu -> voidaan valikoida kauppa sillä perusteella, ottaako se vastaan bitcoineja vai ei.

Veikkaisin että kuitenkin bitcoinia käytetään ja holdataan lähinnä sen takia, että uskotaan sen säilyttävän arvonsa paremmin kuin eurot tai muut valuutat. Joillekkin tämä on merkittävä peruste minimoida kaikki euromääräinen omistus, jopa riskillä että joutuu maksamaan vaihtokuluja/näkemään vaivaa hieman enemmän.

Ylimääräisen varannon pitämisen bitcoineina ymmärrän oikein hyvin, toki riski on olemassa, mutta niin kaikessa sijoittamisessa.

Mutta minä tarkoitankin tavallista pulliaista, kuten minä jonka tulot menevät päivittäis menoihin, ei ole mitään järkeä veivata rahoja edestakaisin.
Toki jotain hiluja jää ja pikkuhiljaa on tarkoituksena alkaa säästämään bitcoineina.

Mutta niitäkään harvoja bitcoineja ei sitten halua käyttää ostoksiin, koska niihin voi käyttää “oikeaa rahaa”

Ja firman pyörittämisen jossa tulot tulee bitcoineina on myöskin ihan järkevää.

Yritän edelleen vain painottaa vain sitä, että ellei ole ylimääräistä rahaa niin ei ole mitään järkeä vaihtaa sitä bitcoineiksi vain ostamista varten.

Jos bitcoineja saa tuloina mm. louhinta, verkkokauppa yms.
Silloin se on hyödyllinen!

Jokainen ihminen tarvitsee ruokaa elääkseen, kun niitä ei bitcoineilla toistaiseksi saa, niin vain “oikea raha” jää vaihtoehdoksi

Euroissa varannon pitäminen on myös riski. Oma näkemykseni on että se riski on iso, eikä pelkästään inflaation vuoksi.

“Joku”:
Nopeus
Se on nopein tarjolla oleva vaihtoehto. Kansainvälisesti, kansallisesti, miten vaan.

[quote=“rontus, post:10, topic:788”][quote author=arikobitti link=topic=830.msg5604#msg5604 date=1367323469]
Ylimääräisen varannon pitämisen bitcoineina ymmärrän oikein hyvin, toki riski on olemassa, mutta niin kaikessa sijoittamisessa.[/quote]
Euroissa varannon pitäminen on myös riski. Oma näkemykseni on että se riski on iso, eikä pelkästään inflaation vuoksi.

“Joku”:
Nopeus
Se on nopein tarjolla oleva vaihtoehto. Kansainvälisesti, kansallisesti, miten vaan.[/quote]

Jos suostuu maksamaan tarpeeksi niin kyllä pankkisiirrot, myös kansainväliset onnistuu myös instana, tosin se on erittäin kallista.
ja saman pankin sisällä, täysin ilman minkäänlaista viivettä.

Eli ei ne tässä sarjassa ihan vielä pärjää
ja teoriassa luottokortilla maksaessa et välttämättä tarvitse edes rahaa ostettaessa, vaan voit maksaa ne jopa 30 päivän viiveellä.

[quote=“arikobitti, post:11, topic:788”]Jos suostuu maksamaan tarpeeksi niin kyllä pankkisiirrot, myös kansainväliset onnistuu myös instana, tosin se on erittäin kallista.
ja saman pankin sisällä, täysin ilman minkäänlaista viivettä.[/quote]
Kyllä se Bitcoin on nopeampi kuin mikään pankkien tarjoama palvelu. Aika päätöksestä siirtää arvo siihen että se on vastanaottajalle siirtynyt on lyhyempi. Ihan millä tasolla tarkasteltuna.

Eli ei ne tässä sarjassa ihan vielä pärjää ja teoriassa luottokortilla maksaessa et välttämättä tarvitse edes rahaa ostettaessa, vaan voit maksaa ne jopa 30 päivän viiveellä.
Mikä ihmeen loppukaneetti tuo nyt on, että Bitcoinit ei pärjää nopeudessa jos kerran pankit pääsevät edes verrattain hieman lähelle maksamalla erittäin kalliin, varmaan useampia satasia?, pikasiirtomaksun, jota sitäkään tuskin on tarjolla kaikkialle missä on Internet (Bitcoin on tarjolla). Kelataan nyt ihan globaalisti vaikka suomalainen foorumi onkin.

Luottopuolen hehkutukseen kommentoin: Kyllä Bitcoinin ympärille varmasti syntyy näitä luotollista Bitcoin-lompakkoa tarjoavia palveluita myös. Se on tietysti hyvä ja huono asia, mutta sen toteutumisesta olen täysin varma.

Toivottavasti minua ei bannata, kriittisyyteni takia.
haluan vain tuoda myös muita näkökohtia esiin.

Itse asiaan, olen ymmärtänyt että siirroille vaaditaan varmistukset.
Ja ymmärtääkseni se tuo pienen viiveen, jos nyt aletaan hiuksia halkomaan.

Ja globaalisti ei ole käyttö ja nostomahdollisuuksia lähellekään rahaan verrattuna. Tulevaisuudesta ei tiedä.
Eikä se verkkopankkimaksaminen ole koskaan kauhean hidasta ollut.

Ei ole myöskään bitcoin käyttö tai rahaksimuuttamis mahdollisuutta jokapaikassa missä on internet.
Veikkaan että esim pohjoiskoreassa ei ole valtiolla hirveä kynnys bannata palveluja.
(Tosin nykytilanteessa ne saattaisivat jopa mieluusti siirtyä siihen)

Ja ainakin puheiden perusteella mahdolliset kortithan muuttaisivat bitcoinit rahaksi jota kortilla olisi, ainakin alkuun

Ja sitten kun puhutaan taas bitcoinin riippumattomuudesta, niin kaukana se on siitä kun sen arvon mittari on kuitenkin juuri raha.

Ja siinä myös sen yksi iso ongelma. Se ei ole sidoksissa mihinkään, mutta kuitenkin tavallaan rahaan ilman mitään itseisarvoa

En haluaisi sekaantua tähän muuten kuin toteamalla että valtaosa ihmisistä Suomessa ei elä kädestä suuhun.
Rahaa jää joka kuukausi yli ja siitä on ihan kiva laittaa vähän bitcoineihinkin.
Jos osan palkasta saisi bitcoineina niin ei tarvitsisi vaihdella niitä.

Ja lopuksi :

HYVÄÄ VAPPUA, RESISTANCE IS FUTILE ;D

Kyllä keskusteluihin voi osallistua, sitä vartenhan tämä palsta on.
Väitänkin että valtaosa sijoittaa bitcoineihin ainoastaan toiveena arvonnousu. Ja se on ainoa syy mikä sen saa nousemaan. Kun arvo perustuu ainoastaan kysyntään ja tarjontaan. Niin mahdollinen arvonnousu on ainoa mikä herättää kiinnostusta, tulee ongelma eteen jos nousu pysähtyy ja kiinnostus laskee ja se taas saa aikaan hinnan laskun joka vähentää ennestään kiinnostusta ja synkkä oravanpyörä on valmis. En usko että vielä se on lähellä mutta se on ainoa suunta mitä minä loppujen lopuksi näen ainoana mahdollisuutena. Kyllä tästäkin hommasta jää monelle mustapekka käteen.

Ei kannata olla mukana hommissa mihin ei usko, miksi ihmeessä olet millään tavalla tekemisissä Bitcoinin kanssa jos tuo suunta on ainoa mahdollisuus minkä näet ?

Itse asiaan, olen ymmärtänyt että siirroille vaaditaan varmistukset. Ja ymmärtääkseni se tuo pienen viiveen, jos nyt aletaan hiuksia halkomaan.

Isommilla summilla varmistukset kannattaa odottaa (tunnissa saa yleensä jo tarpeeksi varmistusta siirrolle). Pienemmillä summilla siirto käytännössä varmistuu <5sec sisään kun siirto on levitetty koko verkkoon. Jos joku toinen yrittää siirtää samoja kolikoita (double spend -yritys), mainaajat - jotka siirrot varmistavat - eivät salli sitä, sillä he tod.näk. tietävät jo aikaisemmasta siirrosta.

Ja globaalisti ei ole käyttö ja nostomahdollisuuksia lähellekään rahaan verrattuna. Tulevaisuudesta ei tiedä. Eikä se verkkopankkimaksaminen ole koskaan kauhean hidasta ollut.

Pankit voivat pyöritellä rahojasi aikansa ennen kuin siirtävät ne - itse asiassa pankeilla on muutama päivä aikaa siirtää rahat ainakin Suomessa. Bitcoineilla säännöt ovat kaikille samat (ja niitä poikkeuksetta noudatetaan p2p-luonteen vuoksi) ja toiminta on täysin avointa. Eli siirrot voivat kestää pitkäänkin, esimerkiksi siirto suomalaisesta pankista toiseen suomalaiseen pankkiin voi kestää parikin arkipäivää. Verkkomaksupainikkeilla maksut on saatu “instaksi” mutta ne maksavat kauppiaille suht paljon.

Enhän väittänytkään että pankeilla olisi paremmat tai halvemmat hinnat, puutuin nopeus väitteeseen.
Ja edelleen näen hyviä ja suuria mahdollisuuksia bitcoinille.

Mutta mitkä ovat edut kuluttajalle. Tietysti jos maksutavat ovat edullisempia myyjälle mahdollistaa se alentamaan hintaa asiakkaalle.

Tosin löytyykö tällä hetkelläkään verkkokauppaa jossa on molemmat maksutavat mutta bitcoin hinta olisi edullisempi?

Siinä on se ongelma minun näkökulmasta, en näe hyötyä bitcoin maksamisessa verrattuna rahaan.
Edes hinnat eivät varmaan ole kiinteät bitcoinille vaan se on sidottu kurssiin ja silloin se on erittäin tiukasti kiinni normi valuutoissa.

Samasta syystä kuin uskon valtaosan olevan mukana. Toivon ja uskon arvonnousuun.

Enkä todellakaan usko että maalaamaan synkkä loppu olisi välttämättä lähellä vielä vuosiin.

Onko ihmisillä loppujen lopuksi muita syitä mihinkään rahaan liittyvään kuin hyötyminen.

Todellakin toivoisin että pankkien hävyttömälle ylivallalle saataisi haastaja, mutta siihen on vielä pitkä matka.
Suunta on ollut hyvä, mutta yhtä ongelmaa on vaikea poistaa, arvolla ei ole mitään muuta perustaa kuin kysyntä.

Jos kysyntä hyytyy, mitä jää?

Olisikin mielenkiintoista tietää foorumilla kävijöistä jotai jakaumaa. Joku jos osaa tehdä semmosen lyhkäsen kyselyn tms millä selviäis ikä, siviilisääty, tulotaso ja koulutus. Voisihan se laajempikin olla ja anonyymi tietenkin.