Ajattelin että voisimme listata bitcoinin tai muun vastaavan valuutan käyttömahdollisuuksia. Sijoitan itse bitcoiniin paitsi spekulatiivisena instrumenttina myös käyttökelpoisena vaihdon välineenä, jolle olen löytänyt ja jolle uskon tulevaisuudessa löytyvän käyttöä. Haluaisin hahmottaa käyttötarkoituksia paremmin, se nimittäin helpottaisi bitcoinin arvottamista sijoitusmielessä. Bitcoinistahan tai vastaavasta saattaa tulla jopa maailman hallitseva reservivaluutta, mutta se ei ole varmaa koska on selvää että eurot yms. toimivat monissa tarkoituksissa kuitenkin ainakin ihan ookoosti, vaikkakin ehkä huonommin kuin bitcoin. Samoin ei ole varmaa että onko juuri bitcoin se tulevaisuuden hajautetusti hallittu valuutta koska teknisen puolen kestävyys pitkässä juoksussa on vielä epäselvä. Mutta se on selvää että tämän tapaiselle valuutalle on paljon käyttöä ja juuri tätä käytön kirjoa haluaisin tässä tredissä hahmottaa. Pistän tähän nyt itse kaiken mitä mieleen tulee ja heittäkää ihmeessä lisää ehdotuksia!
Anonymiteetti
[ul][li]Yksityishenkilöiden harmittomat mutta laittomat ostokset (Silk Road yms.)[/li]
[li]Verojen vältteleminen[/li]
[li]Yritysten kuluttajakäyttäytymisen seurannan välttäminen[/li]
[li]?[/li][/ul]
Nopeus
[ul][li]? Millaisessa toiminnassa tästä on erityistä hyötyä?
[/li][/ul]
Keskushallinnon puute
[ul][li]Varallisuuden säilyttäminen maissa joissa pankkitalletukset ovat vaarassa
[/li][li]?[/li][/ul]
Deflaatio
[ul][li]Mikäli yllä mainitut käyttötarkoitukset yleistyvät, bitcoinin arvonnousu tulee jäädäkseen. Kertokaahan taloustieteilijät deflaation positiivisista vaikutuksista itse bitcoinille.[/li][/ul]
Mitäs muuta?