Leikitään hetki ajatuksella: Mitäpä jos suomen bitcoin yhteisö hankkisi

Jeh. Bittiraha aikoo melko varmasti itse hankkia Lamassun vehkeen, se kiinnostaa eniten. Siihen tosin tarvittaisiin mahdollisesti yhteistyökumppani sijainnin ja ylläpidon osalta. Isokivi? Tykkäsin itse tuosta Lamassun vehkeestä ihan pirusti tuolla konferenssissa. Laitteen Bitcoin-vaihdot sun muut tulevat menemään Bittipörssin kautta reaaliajassa.

Tuossa nyt aika kauan kestää ennen kuin tuollainen saadaan kehiin, mutta nämä ovat ihan mahtavia.

Sijainnin suhteen onnistun varmasti järjestämään juttutuokion kaisaniemen K-supermarket kauppiaan kanssa ja todennäköisesti sama keissi Kampin suhteen. Mitään muuta etua ko. liikkeet eivät sinäänsä tarjoa kuin sen että ketään ei naureta hulluna ulos kauttani järjestetyn tapaamisen alkumetreillä. Teoriassa ei ole lainkaan mahdotonta saada em. pisteissä myöskin ulkoistettua laitteen rahaliikenne kaupan kassavastaavan tehtäviin… luonnollisesti korvausta vastaan. Etuna tässä olisi se että laitetta ei todennäköisesti ainakaan rutiinihommissa tarvitsisi avata kun tila on “yleisölle auki” mikä on iso etu rahaturvallisuutta mietittäessä.

Lamassun laite vaikuttaa kotelointinsa ja kokonsa puolesta liian heppoiselta nykytilassaan. Ajatelkaa RAY:n pelikoneita, sen kokoista ja painoista esinettä on pakko miettiä kun toimitaan julkisessa tilassa jossa kuka tahansa känninen apina pääsee sitä runtelemaan, tai koppaa koko vehkeen mukaansa! Myöskin Lamassun demolaite on niin pieni ettei sitä huomata. Henk koht en ole hirveän innoissani lähdössä arvokuljettajan rooliin projektissa, kunhan mainitsin että kokemusta moisesta löytyy. Ei todellakaan ole mitään herkkua avata muutamaa lukkoa ja sulloa paria tuhatta euroa pussiin kantoon tallelokeroa kohti avoimessa julkisessa tilassa. Mutta kuten mainittu pystyn tarpeen vaatiessa hommaa tekemään.

Mä voin mahdollisesti järjestää paikan ja ylläpidon Asematunnelissa sieltä Kompassin aukiolta. Juttelen siitä ensi viikon torstaina liiketilan omistajan kanssa ja kerron sen jälkeen yksityiskohtia lisää, jos saan vihreän valon.

Kompassin aukio on Suomen vilkkain paikka, josta siis kulkee läpi enemmän ihmisiä kuin missään muualla Suomessa. Liikkeen sijainti on myös sellainen, että automaatille saa hyvän näkyvyyden metrosta liukuportaita ylös nuoseville ihmisille.

Tämän raportin mukaan:

Suomen väestöstä 0.5%:lla on Bitcoin-lompakko

Rautatieasemaa käyttää päivittäin 200,000 ihmistä. Hankin torstaina tarkemmat tiedot, kuinka paljon ihmisiä kulkee tuon Kompassitason kautta päivittäin. 200,000:sta 0.5% on 1000 ihmistä. Voisi joka tapauksessa olla realistista arvioida, että puhutaan sadoista Bitcoin-lompakon omistavista ihmisistä, jotka näkisivät tuon atomaatin päivittäin.

Voitaisko me järjestää joku tapaaminen, tutustua vähän toisiimme ja stormata :slight_smile: jossain? Niinku esim. olisko se Startup Saunan tilaisuus 11.6. Siellä on localbitcoins.comikin. Voisi samalla tutustua siihenkin porukkaan.

lenin_ra (Vladimir Halme)

[quote=“Isokivi, post:22, topic:845”]Sijainnin suhteen onnistun varmasti järjestämään juttutuokion kaisaniemen K-supermarket kauppiaan kanssa ja todennäköisesti sama keissi Kampin suhteen. Mitään muuta etua ko. liikkeet eivät sinäänsä tarjoa kuin sen että ketään ei naureta hulluna ulos kauttani järjestetyn tapaamisen alkumetreillä. Teoriassa ei ole lainkaan mahdotonta saada em. pisteissä myöskin ulkoistettua laitteen rahaliikenne kaupan kassavastaavan tehtäviin… luonnollisesti korvausta vastaan. Etuna tässä olisi se että laitetta ei todennäköisesti ainakaan rutiinihommissa tarvitsisi avata kun tila on “yleisölle auki” mikä on iso etu rahaturvallisuutta mietittäessä.

Lamassun laite vaikuttaa kotelointinsa ja kokonsa puolesta liian heppoiselta nykytilassaan. Ajatelkaa RAY:n pelikoneita, sen kokoista ja painoista esinettä on pakko miettiä kun toimitaan julkisessa tilassa jossa kuka tahansa känninen apina pääsee sitä runtelemaan, tai koppaa koko vehkeen mukaansa! Myöskin Lamassun demolaite on niin pieni ettei sitä huomata. Henk koht en ole hirveän innoissani lähdössä arvokuljettajan rooliin projektissa, kunhan mainitsin että kokemusta moisesta löytyy. Ei todellakaan ole mitään herkkua avata muutamaa lukkoa ja sulloa paria tuhatta euroa pussiin kantoon tallelokeroa kohti avoimessa julkisessa tilassa. Mutta kuten mainittu pystyn tarpeen vaatiessa hommaa tekemään.[/quote]

Hyvältä kuulostaa. Ensinnäkin täytyy todeta, että tuo Lamassun prototyyppi on rakenteeltaan heppoisempi, kun lopullinen versio tulee olemaan. Eli siihen tulee parannuksia. Koko hieman kasvaa myös. Silti se tulee olemaan Robokioskiin verrattuna pieni, josta itse kyllä tykkään. Se toinen muistuttaa perinteistä ATM-boksia, joka on suunta johon ei mielestäni Bitcoinin kanssa pitäisi mennä (vaan mieluiten jotain muuta). Laite on myös regulaation kannalta ihan vaan “Bitcoin vending machine”, mikä se itseasiassa onkin. Lamassun laite toimii vain yhteen suuntaan eli siitä voi ostaa bitcoineja. Se on regulatiivisesti helppo.

Rahaa sinne tulee varmasti enemmän kuin vain pari tonnia kerralla. Mietin, että parikymmentä tuhatta maksimiksi kerralla olisi järkevä, muuten se loppuu kesken heti. Siitä voi kuitenkin tehdä kertaostojakin ainakin tonnilla (ideaalisesti). Tätä voi tosin pohtia vielä, että mikä on järkevää ja minkälaiset riskit siinä on. Myös mahdolliset vakuutukset mietittävä. Käytännössä se toimisi niin, että laite ilmoittaa ylläpitäjille ajoissa kun ollaan lähellä maksimia, jolloin voidaan jo lähteä paikalle keräämään rahoja.

Olennaista tuossa on saada jokin sisätilasijainti, jossa on ihmisiä valvomassa sitä. Valvomattomaan tilaan tuollaista Lamassun laitetta ainakaan ei kannata laittaa. lenin_ra:n ajatus kuulosti myös hyvältä, itse en tosin tuonne kyseiseen tapahtumaan pääse, joten tätä voidaan suunnitella muita kanavia pitkin.

Tässä on myös hintakysymys taustalla. Lamassun laite tulee maksamaan, heidän tavoitteidensa mukaisesti, vain 4 000 dollaria. Tuo robokioski tulee maksamaan tyyliin 20 000 dollaria, eli hinnassa on eroa. Meillä olisi tavoitteena saada noita jokaiseen isoon kaupunkiin Suomessa, mutta ensiksi aloitettaisiin Helsingin keskustasta demomielessä.

[quote=“Technomage, post:24, topic:845”]Rahaa sinne tulee varmasti enemmän kuin vain pari tonnia kerralla. Mietin, että parikymmentä tuhatta maksimiksi kerralla olisi järkevä, muuten se loppuu kesken heti. Siitä voi kuitenkin tehdä kertaostojakin ainakin tonnilla (ideaalisesti). Tätä voi tosin pohtia vielä, että mikä on järkevää ja minkälaiset riskit siinä on. Myös mahdolliset vakuutukset mietittävä. Käytännössä se toimisi niin, että laite ilmoittaa ylläpitäjille ajoissa kun ollaan lähellä maksimia, jolloin voidaan jo lähteä paikalle keräämään rahoja.

Olennaista tuossa on saada jokin sisätilasijainti, jossa on ihmisiä valvomassa sitä. Valvomattomaan tilaan tuollaista Lamassun laitetta ainakaan ei kannata laittaa. lenin_ra:n ajatus kuulosti myös hyvältä, itse en tosin tuonne kyseiseen tapahtumaan pääse, joten tätä voidaan suunnitella muita kanavia pitkin.

Tässä on myös hintakysymys taustalla. Lamassun laite tulee maksamaan, heidän tavoitteidensa mukaisesti, vain 4 000 dollaria. Tuo robokioski tulee maksamaan tyyliin 20 000 dollaria, eli hinnassa on eroa. Meillä olisi tavoitteena saada noita jokaiseen isoon kaupunkiin Suomessa, mutta ensiksi aloitettaisiin Helsingin keskustasta demomielessä.[/quote]

Lamassun laitteelle ei tule olemaan mahdollista ottaa vakuutusta sitten… ja siitä voikin päätellä riskitasoa.

Riskitaso täytyy tosiaan pitää kohtuullisena jos vakuutusta ei saa. En tosin ymmärrä miksei tälläiselle laitteelle saisi vakuutusta? Sehän on julkisessa tilassa oleva boksi, josta vakuutetaan sen setelirahasisältö. Mitään muuta ei tarvitse vakuuttaa.

Toki vakuutus on vain tarpeellinen jos säilytämme siinä kerralla kymmeniä tuhansia. Jos mennään tuhansissa, vakuutukselle ei ole tarvetta.

Täälähän on hieno idea käynnissä. Mä olen kyllä mukana.

Riskitaso täytyy tosiaan pitää kohtuullisena jos vakuutusta ei saa. En tosin ymmärrä miksei tälläiselle laitteelle saisi vakuutusta? Sehän on julkisessa tilassa oleva boksi, josta vakuutetaan sen setelirahasisältö. Mitään muuta ei tarvitse vakuuttaa.

Toki vakuutus on vain tarpeellinen jos säilytämme siinä kerralla kymmeniä tuhansia. Jos mennään tuhansissa, vakuutukselle ei ole tarvetta.[/quote]

Vakuutuksen kyllä saa, mutta se lienee kustannustehoton. Jos oikeat firmat eivä lähde vakuuttamaan, niin sovitaan että minä lähden - hinta voi tosin olla hieman suolainen ;D

Valuutanvaihtobisneksessä katteet ovat usein melko pienet.

Minulla on tällähetkellä ongelmana että en tiedä mitä saan kertoa rayn pelikoneista esimerkiksi, entisenä ray:n työntekijänä ja henkilönä joka satunnaisesti rahastaa moisia. Esimerkki olisi hyvä, mutta… mutta. Ainakin voinen sanoa että suojaustaso on väkisinkin lamassun laitetta parempi ja summat joita sisältä löytyy (setelilukollisissakin laitteissa) ovat huomattavasti pienempiä kuin mitä tässä nyt on heitelty.

[esit]
Julkinen tila on myös kohtuullisen merkityksetön seikka kun tarkoitus on estää rikos eikä saada tekijää kiinni. Koska kun tekijä saadaan kiinni niin rahat on jo hukattu. Julkisten paikkojen illuusio turvallisuudesta on myös parhaimmillaan juuri sitä, illuusio. Kun painit kahden isokokoisemman kaljavarkaan kanssa alakynnessä kadulla ja ~50 ihmistä näkee tilanteen niin. Keskimäärin joka tuhannes tulee avuksesi, keskimäärin joka sadas soittaa poliisin ja siinäpä se.

Meidän pitäisi keskustella tästä projektista ihan kahdenkesken. Tässä on selvästi asioita, joista olet paremmin perillä. Tästä saadaan vielä hyvä yhteistyö aikaan, kun hyödynnetään molempien vahvuuksia. Myös lenin_ra voidaan ottaa mukaan keskusteluun.

Ilman muuta, esimerkiksi juhannuksen jälkeen olen pari viikkoa käytettävissä melkein minä tahansa päivänä mihin tahansa aikaan pk-seudulla tai lähistöllä.

Mä oon parhaiten tavattavissa kesäkuun loppuun asti. Juhannuksen jälkeen just onnistuu varmaan aika hyvin.

Heinäkuussa meidän perheeseen syntyy toinen lapsi ja aion pitää sen kuukauden vapaana. Elokuusta lähtien mä aloitan päivätyöt, mutta mulla on 2-3 päivää viikossa varattu omille projekteille.

Mä oon kiinnostunut osallistumaan projektiin sijoittamalla, osallistumalla bisneksen kehitykseen (kontaktit, rahoitus jne) ja tekemällä devausta. Mulla on siis itselläni Bitcoin-palvelu työn alla just nyt, josta olisi hyötyä automaatille ja toisinpäin.

Mua kiinnostais selvittää, minkälainen ohjelmisto noissa eri automaattivaihtoehdoissa on. Minkälaisia “apeja”, ohjelmoitavuutta tai konffattavuutta.

Sovitaanko siis joku tapaamispäivä? Tänä kesänä juhannus on pe 21.6. Olisko seuraavalla viikolla esim. maanantai tai tiistai? Mulle sopis parhaiten päivällä.

lenin_ra

No? Olisiko se edellisessä viestissä ehdottamani tapaamisajankohta sopiva kiinnostuneille?

lenin_ra

Mulla on se ongelma, että reissaan paljon kesän aikana, enkä asu pääkaupunkiseudulla. Tulen kyllä käymään pääkaupunkiseudulla silloin tällöin, mutta en tiedä varmasti milloin. Enkä tiedä kannattaako tähän liittyvää ensitapaamista varten bookata erillistä reissua sinne, jos mulla ei ole pk-seudulle muuta asiaa silloin.

Vaihtoehtoisesti me voitaisiin kokoontua Skypessä ja keskustella tästä ensin netissä - tavata livenä sitten jos/kun homma etenee pidemmälle. Miltä se kuulostaisi?

Käy mulle. Käviskö Technomagelle ja Isokivelle (muita?) ens ma (17.6) tai ti (18.6) klo 12?

Mulle käy molemmat päivät mainiosti. Kellonaika tosin on huono, mielummin klo 13. Mulle käy klo 13 tai myöhemmin milloin tahansa.

Kumpikaan ei käy, olen jumissa päivätöissä tuohon aikaan.
[edit] Seuraavalla viikolla passaa melkein mikä vaan ajankohta puolestaan.

Ok, no olisko sitten ma 24.6 tai ti 25.6 klo 12 sopiva? Iltapäiväkin onnistuu, jos toi päiväaika on huono.

Olis hyvä pitää joku reaaliaikainen keskustelu, koska forumilla tää asynkroninen viestintä on vähän tehotonta tietyllä tavalla.

lenin_ra

[quote=“lenin_ra, post:38, topic:845”]Ok, no olisko sitten ma 24.6 tai ti 25.6 klo 12 sopiva? Iltapäiväkin onnistuu, jos toi päiväaika on huono.

Olis hyvä pitää joku reaaliaikainen keskustelu, koska forumilla tää asynkroninen viestintä on vähän tehotonta tietyllä tavalla.

lenin_ra[/quote]
Molemmat käy.

[quote=“Isokivi, post:39, topic:845”][quote author=lenin_ra link=topic=891.msg7022#msg7022 date=1371365456]
Ok, no olisko sitten ma 24.6 tai ti 25.6 klo 12 sopiva? Iltapäiväkin onnistuu, jos toi päiväaika on huono.

lenin_ra
[/quote]
Molemmat käy.[/quote]

Mulle käy molemmat päivät, mutta ajankohdan suhteen minulle pätee joka arkipäivä se, että ei mielellään ennen klo 13. Eli jos klo 13 käy niin se olisi mainio. Ihan sama kumpi päivä.