Leikitään hetki ajatuksella: Mitäpä jos suomen bitcoin yhteisö hankkisi

Mitäpä jos suomen bitcoin yhteisö, tai osa siitä hankkisi yhteisomistukseen bitcoin automaatin. https://robocoinkiosk.com/
Vedetään pari numeroa hatusta ihan teoriapohjaksi: Sanotaan että laite maksaa 10k€ + alvit päälle shipattuna, tilanvuokra keskeisellä ja turvallisella paikalla voisi juosta 500€/kk suuruusluokassa, sopimus arvokuljetusliikkeen kanssa joka täyttää rahaa ja vaihtaa kuittipaperin x, alkupääoma käteisienä vaikka 10k€

Jos oletetaan että vaikka 20 bitcoin hörhöä lähtisi hommaan mukaan ja että vaadittu alkupääoma olisi 30k€, niin sehän on vain vaivaiset ~17 btc per osuus.

Spekuloikaa!

Olisikohan tuolle kuinka paljon käyttöä? Suomessa on kumminkin bittiraha.fi:n takia bitcoinien ostaminen ja myyminen erittäin helppoa jo muutenkin. Hauska ajatus kumminkin.

Hyvä idea, mutta sinun pitäisi laskea ensin tarkkaan kulut ja tuotot. Kysyt heiltä suoraan paljonko laite maksaa, otat selvää rahakuljetuksista yms.

Jos homma laskennan jälkeen kannattaisi, niin voisin olla mukana muutamallakin tuhannella eurolla. Sillä ehdolla, että homma tehdään ihan virallisesti: perustetaan esim. osakeyhtiö joka laitteen omistaa ja hallinnoi ja jokainen omistaa sijoituksensa verran osakkeita.

Jos olet vakavasti liikkeellä niin laita privaattiviestiä minulle. Itse mielellään olisin mukana bisneksessä, joka kehittää BitCoinia.

[quote=“archangelus, post:3, topic:845”]Hyvä idea, mutta sinun pitäisi laskea ensin tarkkaan kulut ja tuotot. Kysyt heiltä suoraan paljonko laite maksaa, otat selvää rahakuljetuksista yms.

Jos homma laskennan jälkeen kannattaisi, niin voisin olla mukana muutamallakin tuhannella eurolla. Sillä ehdolla, että homma tehdään ihan virallisesti: perustetaan esim. osakeyhtiö joka laitteen omistaa ja hallinnoi ja jokainen omistaa sijoituksensa verran osakkeita.

Jos olet vakavasti liikkeellä niin laita privaattiviestiä minulle. Itse mielellään olisin mukana bisneksessä, joka kehittää BitCoinia.[/quote]

Vielä tälläerää olaan liikkeellä tasolla “kunhan jokeltelen ja odotan krittikkiä”. Mutta mitä enemmän asiaa ajattelen niin ei se kovin huonolta vielä ainakaan maistu. Isoin mutta matkaan mitä olen tähän mennessä keksinyt on se että laite ja sen sisältö ovat vääjäämättäkin niin arvokkaat että se on pakko saada pultata kiinni lattiaan, vakuutusyhtiö vaatisi tuota melko varmasti.

Count me in. Jos ei muut niin ainakin itse tulisin käyttämään laitetta hyvin ahkerasti. Joten jos ei muuta, niin ainakin saisin osan omista käyttökuluista osinkoina takaisin :smiley:

Mutta jos ihan vakavasti puhutaan, niin tässä on potentiaalia suuresti.

Kiinnostaa! Onko mahdollista saada tarkempia infoja tai numeroita? Kiitos.

Keskeiset alueet, jonne kannattaisi sijoittaa:
Tampere?
Helsinki?
Kauppakeskukset?
Otto automaattien viereen?

OT:
Uhkapeli automaatit olisi myös toteuttamiskelpoinen idea, jos RAY:llä ei olisi monopoliasemaa…

Tämä ei ole mikään ongelma. Suomi ei ole mikään kriminaalimaa, jossa laite häviää ekana päivänä jonkun matkaan. Ihan varmasti jos tehdään sopimus kauppakeskuksen kanssa niin laite pultataan lattiaan tai seinää. Ja kun laite sijoitetaan juurikin kauppakeskukseen, missä on 24/7 videovalvonta ja vartijat heilumassa, niin laite on 100% turvassa.

Itse laittaisin ekan laitteen Kampin kauppakeskukseen Helsinkiin (katutasolle). Siellä käy 100’000 ihmistä päivässä, arvatkaa minkälaista julkisuutta BitCoin saa, kun jengi ihmettelee mitä tällä tehdään.

Erittäin mielenkiintoinen idea, millaisetkohan kulut tuossa olisi ostajalle? Paljonko omistajien marginaali on? Täytyy toki huomioida laitteen mainosarvo, joka tuottaa btc-holdaajille lisäarvoa vaikkei itse laite järin kannattava olisikaan :slight_smile:

Kyllä tuolle ihan käyttöä voisi olla, kun käteisellä bitcoinien ostaminen ei ihan niin helppoa ole. Ainoa vaan, että miten tuo taipuu Suomen lakiin? Onko tuo nyt sitten bitcoinien myyntiä, josta pitäisi kaiketi maksaa 24% ALV… tuollainen tappaisi idean kyllä hyvin äkkiä.

En ole täysin varma, mistä päin maailmaa noita laitteita saa, mutta vakuutus on hyvä olla.

Sen verran olen kuullut logistiikka-alalla työskenteleviltä ihmisiltä, että noita kontteja nimenomaan “katoaa”(myrskyn aikana) välillä. Vauriot on luettava myös mukaan (esim. lastauksessa tapahtuvat onnettumuudet). Oletan, että kuljetukset tehdään meriteitse.
Kaikki on hyvä ottaa huomioon, kyllä.

Konttien vuokrat ei näytä kovin pahoilta (<500€).

En ole nyt 100% (pitää tarkistaa verottajalta). Mutta kun kyseessä on rahaliikenteen palvelu tai välityspalvelu ei ALVia makseta. Eihän pankit maksa ALVia tai esim. Suomen Verkkomaksut. Laki ei koske pelkkää rahaa, vaan esim. osakkeiden tai rahastojen myynnistä/ostamisesta ei myökään makseta ALVia.

Itse näen tämän enemmänkin bitcoin markkinoinniksi kuin rahastuskeinoksi. Olisi kyllä todella upeeta, mikäli meissä riittäisi yhteishenkeä tällaisen toteuttamiseksi!

Kamppi vaikuttaa tosiaan järkevimmältä laitteen sijoittamiskohteelta. Paikallinen mediahype olisi varmaan helppo homma järjestää alkuun. Keksiikö kukaan mitään lupaa minkä toiminta saattaisi vaatia ?

Niin kauan kuin Suomen Pankki katsoo bitcoinien olevan digitaalisia hyödykkeitä automaattia voinee verrata tavalliseen juoma-automaattiin - jos laitteessa voi maksaa vain käteisellä.

Jos maksaa voi myös mobiililaitteilla, luotto- ja maksukorteilla (ja tilisiirrolla) maksulaitoslaki tulee ottaa huomioon (Maksulaitoslaki, Finanssivalvonta - Toimilupamaksut).

Näin siis mututuntumalta. Maksulaitoshan (ja mikä tahansa kauppa mikä vastaanottaa yli 15 000 € yhdeltä asiakkaalta yksittäisenä tai toisiinsa kytkettyinä suorituksina) taas sitten kuuluu sen rahanpesulain 18.7.2008/503 piiriin, mikä saattaa asettaa lisähaasteita toiminnan pitämiseksi laillisena. Maksulaitospalvelut voinee ostaa myös jonkin maksulaitospalveluja tarjoavan yhtiön kautta, ettei itse tarvitse säätää?

[quote=“voneiden, post:13, topic:845”]Niin kauan kuin Suomen Pankki katsoo bitcoinien olevan digitaalisia hyödykkeitä automaattia voinee verrata tavalliseen juoma-automaattiin - jos laitteessa voi maksaa vain käteisellä.

Jos maksaa voi myös mobiililaitteilla, luotto- ja maksukorteilla (ja tilisiirrolla) maksulaitoslaki tulee ottaa huomioon (Maksulaitoslaki, Finanssivalvonta - Toimilupamaksut).

Näin siis mututuntumalta. Maksulaitoshan (ja mikä tahansa kauppa mikä vastaanottaa yli 15 000 € yhdeltä asiakkaalta yksittäisenä tai toisiinsa kytkettyinä suorituksina) taas sitten kuuluu sen rahanpesulain 18.7.2008/503 piiriin, mikä saattaa asettaa lisähaasteita toiminnan pitämiseksi laillisena. Maksulaitospalvelut voinee ostaa myös jonkin maksulaitospalveluja tarjoavan yhtiön kautta, ettei itse tarvitse säätää?[/quote]

Eikö maksulaitoslaki päde riippumatta siitä millä maksaa? Eli jos maksaa käteisellä kuuluu sen piiriin myös.

Sitten tuo rahanpesu. Jos asiakas maksaa käteisellä ja tallettaa rahaa eri bitcoin lompakoille, niin miten automaatin haltija tai varsinkaan valtio voi tietää, että hän on ostanut bitcoineja yli 15’000€:lla esim. viimeisen kuukauden sisällä? Se on täysin mahdotonta! Ei tosta voi tulla haasteita, sillä kukaan ei voi todistaa että sellainen on tapahtunut.

Lakia voinee kukin yrittää tulkita parhaansa mukaan. Minä tulkitsen (tai yritän tulkita) siten, että jos maksaa käteisellä, ja kauppa toteutuu samantein ilman että varat siirtyvät erikseen asiakkaan maksutilille, ei ole kyseessä maksupalvelulaissa määritelty maksupalvelu.

Maksulaitos siirtää asiakkaan rahaa eteenpäin. Esimerkiksi jos maksat visa electronilla, maksupääte tarjoaa maksupalvelua, jossa tilillesi tehdään katevaraus, ja varat siirretään automaattisesti tulevaisuudessa jolle annat suostumuksen katevarauksen yhteydessä. Maksupäätepalvelu kannattaa (ja on varmaan pakko) varmasti alihankkia.

Voidaan kuitenkin todistaa, että palvelua tarjoava yritys ei ole noudattanut lakia jättäessään epäilyttävän henkilön henkilöllisyyden todentamatta. Oletetaan, että keskusrikospoliisi tulee kysymään, kuinka paljon rahaa automaattiin survottiin 16.5.2013 kello 12-13. Yritys ilmoittaa 200 000€ ja sitten tiedustellaan, että no kuka/ketkä siellä tallettivat noin paljon, ja yritys ei sitä tiedä, niin ei muuten auta itku markkinoilla.

Kyllähän tuollaiseen automaattiin asetetaan rajat silleen, ettei se salli nopeassa tahdissa niin isoja ostoja, että siitä ongelmia syntyisi.
Kuluja tosin syntyy jo vaikka ihan pelkästään pankkien käteiskäsittelystä veloittamista kuluista. Sekin on jo yksinään sen verran merkittävä, että
prosentuaaliset kulut päätyvät varsin isoiksi tuon takia.

Kuulostaa oikein mielenkiintoiselta. Minä ilmoittaudun halukkaaksi osalliseksi, tosin vain jos tuo 17btc on realistinen maksimi-investointi.

Moi! Minuakin kiinnostaa tosi paljon. Mulla on itselläkin Bitcoinpalveluprojekti päällä ja mä en oo ehtiny tutkia yhteistyökuvioita kunnolla. Mulla on ihan devops-valmiudet, jotka painottuu eniten devauspuolelle. Lisäks mulla on mahdollisuus saada projektiin yritysrahoitusta ihan reiluilla ehdoilla.

Mua kinnostaa paitsi se automaatti, joka on siis ihan mahtava idea, myös sitten ne nettipalvelut, joita sen automaatin ympärille voi kehittää.

Kirjoitelkaahan tänne, YV tai vhalme Gmailissa infoa ja aloitteita etenemisestä. Olisin mielelläni mukana! :slight_smile:

Voisimme myös esim. tava Startup Saunan eventissä 11.6

Varatkaahan äkkiä liput ennen kuin loppuu! :slight_smile:

Mainiota kesänjatkoa!

lenin_ra

Itse olen kiinnostunut projektista lähinnä rahoittajana… ja en oikeastaan usko että bitcoin yhteisön ulkopuolista rahoitusta tarvitaan.

Oma skillsettini ei kauhean hyvin ainakaan projektin johtoon taivu:
Koulutukseltani olen K-kauppias. Pystyn tarpeen vaatiessa rahastamaan automaattia ja minulla on aseenkantolupa juuri vastaavia hommia varten. Pystyn antamaan haastatteluja ja hoitamaan projektin PR:ää. Mikäli automaatin sijoituspaikan kanssa tulee ongelmia niin pystyn melko varmasti hyvin nopeasti sopimaan uudesta sijoituspaikasta… joka on parhaimmillaankin jo mainittuihin sijoituskohteisiin verrattuna tier 3 tasoa.

Kiinnostavaa joka kantilta, mutta esim. San Josessa oli muitakin myllyjä…

http://t.co/XX0LzuEsnK alkaen n.58min kohdalta.