Hei vaan kaikille tällekin foorumille. Ajattelimpa jakaa tähän muutaman viimeviikon vähintäänkin mielenkiintoisia tapahtumia ja kysellä samalla josko jollakin olisi jokin knoppi tai johtolanka jonka perään sännätä seuraavaksi.
Olen siis pyöritellyt pienimuotoista louhintaa jo pidemmän aikaa ja joulukuussa alkoi kutkuttamaan toiminnan virallistaminen ja osakeyhtiön perustaminen. Ongelmaksi muodostui kuitenkin pankit, osakeyhtiön perustaminen edellyttää pankkitiliä, jolle osakkeet maksetaan. Minun tapauksessani kyse oli vieläpä tuosta minimistä eli 2500 eurosta. Pankit eivät yksinkertaisesti enää tänäpäivänä avaa tiliä yritykselle jonka toimialana on kryptovaluutta. Oikeastaan koko kryptovaluutta oli punainen vaate, asioin nimeltämainitsemattomassa suomalaisessa pankissa josta minut lähes tulkoon häädettiin pois enempiä selittelemättä.
Olenkin ollut yhteydessä jokaiseen suomessa toimivaan pankkiin ja kaikissa vastaus on sama : “emme halua olla mukana toiminnassa joka liittyy millään muotoa kryptovaluuttoihin”. Yhdestä pankista sain pienellä tenttaamisella hiukan lisäinfoa mistä tässä negatiivisuudessa on kysymys. Kyse on tiukentuneista rahanpesulaista ja koska “kryptovaluutoissa rahan alkuperää ei pystytä todistamaan” ei tälläiseen toimintaan voida lähteä mukaan. Koitin tässä kohtaa kyllä useammallekin virkailijalle selitellä että yritykseni rahaliikenne tulisi pelkästään pörsseiltä joilla ovat lakien mukaiset KYC protokollat käytössä, mutta ei.
Keskustelin muutamankin virkailijan kanssa pidempään siitä, että tämä tekee kryptoyrityksen perustamisesta suomeen käytännössä mahdotonta, vastaukseksi sain lähinnä olkien kohautuksia. Muutama henkilö kenenkanssa asiasta keskustelin ymmärsi kyllä lohkoketjuteknologian potentiaalin ja voivotteli “oikeusmurhaa”.
Kyselin myös piruuttani mitä tapahtuisi jos hypoteettisessa tilanteessa toimisin yksityishenkilönä ja nostaisin louhimisesta saatuja rahoja tililleni. Pankki voisi halutessaan pyytää minua todistamaan rahojen alkuperän mitä en siis ilmeisesti pystyisi tekemään koska kansainväliset tai kotimaiset kryptopörssit ei tähän selitteeseen riitä. Lisäksi minua muistutettiin pykälästä, jonka mukaan elinkeinotoimintaa ei saa harjoittaa yksityishenkilöntilillä. Näihin nojaten pankki voi ymmärtääkseni takavarikoida tilini ja rahani.
Bonuksena vielä kerrottakoon, että olen selvitellyt myös verottajan kanssa asiaa tuntitolkulla. Odotuksistani poiketen verottaja oli erittäinkin yhteistyöhaluinen ja molempia tyydyttävään lopputulokseen päästiin aika helpolla. Verottajahan ei tällä hetkellä ota sivuillaan kantaa louhintayrityksen verotukseen.
Tällä hetkellä ollaan kuitenkin umpikujassa mikä on vähän sääli koska louhintalaitteistojen kasaaminen ja säätäminen on sekin ammattitaito ja yritykseni olla toiminnassani virallinen ja läpinäkyvä kaatui pankkeihin. Olen melko varma että tätäkin foorumia lukee tahoja, jolla on varmasti asiasta kattavaa tietoutta. Kuuntelen kiitollisena jos joku osaisi työntää minua tässä oikeaan suuntaan. Puhelinnumeroakin saa yksityisviestillä.