Kho:2019:42

Sain positiivisen päätöksen syksyllä. Ja tiedän muitakin. Tiedän myös niitä jotka ei ole vielä saaneet. Negatiivisista päätöksistä en ole kuullut.

2 tykkäystä

Perkele, arvatkaa onko mulla haaveena ison skaalan louhinta BCH siitä muuntaa -> BTC ja siitä käteiseksi, olisi vähän kiva tavata “diileriä”=rahanvaihtajaa kaksi kertaa viikossa. Olisi aina käteistä. Isoa taloa haaveissa on ensimmäisenä, joskus mulla on ollut Turbo Diesel Subaru, aika kivaa tankata siihen polttoöljyä, paljon paremman laatuista polttoainetta, kun “ekopelleily” diesel, jossa ties mitä “eko” sontaa tungettu. Kone ei kestä vanhoissa 2000 luvun laadukkaissa twin turbo koneissa huonolaatuista ekosontaa.
Asiasta toiseen, Sitten tarjota jollekkin neitokaiselle tarjota kultakihlat, niinkuin ex neitokaiselle. Timanttihäät sitten tietysti. Sen BTC saa, USD/EUR

Tosi turhauttavaa, kun verottaja pommittaa kokoajan ja luottamus on pelkkää voitontavoittelua. Ihan kiusaa vaan tekevät, kun tietävät.

Sain marraskuun puolivälissä oman päätöksen, hakemuksen tein heti kun se päätös keväällä tuli.

1 tykkäys

Huhtikuussa tein oikaisuvaatimuksen mutta päätöstä ei ole vielä tullut.

Oli muuta asiaa verotoimistoon niin samalla kysyin oikaisuvaatimuksesta
Kuulemma 12kk kestää käsittely vaikka 6kk lupailtiin kun sen tein

Mitä hakemuksen tekemisessä tulisi ottaa huomioon, jotta se menisi mahdollisimman kivuttomasti läpi? Itse tein muistaakseni verotuksen tuona vuonna ns. könttäsummalla, koska verottaja ohjeisti tekemään muuna pääomatuloina. Varmaankin siis pitää kauppakohtaisesti eritellä kaupat ja viitata kho päätökseen?

Verottajalla on jo kaikki tiedot, koska aiemmin ainoa vaihtoehto oli verottaa voitto hankintahinnan ja kulujen vähennysten jälkeen.

Esim. tappioita ei saanut vähentää, joten mistä ne tiedettäisiin? Lisäksi vähentää sai nimenomaan kuluja mutta niitä ei yksilöity ja hankintameno-olettamaa käytettäessä niitä ei saa vähentää.

Totta tappioita ei saanut vähentää, itse olen hodlaaja niin ei ole ollut tätä ongelmaa koskaan:)

Eli myynti - hankintahinta - kulut (esim. coinmotion ilmoittaa kauppakohtaisesti) = verotettava voitto.

Nyt kun saa käyttää hankitameno-olettamaa niin riittä kun ilmoittaa myynnin. Hankitameno-olettamassa ei voi vähentää kuluja.

Eli verottajalla on kaikki tiedot lukuunottamatta mahdollisia tappiollisia kauppoja, jotka toki nyt kannattaa ilmoittaa ja vähentää.

Kertauksena vielä: onko niin että coinmotion myynti nyt kun hankintameno-olettamaa voi käyttää, tulee ilmoittaa verottajalle sarakkeiden “määrä” esim 10000€ SEKÄ KULU 200€
summana 10200€ eikä puhtaana voittona kuten on veroilmoitukseen merkinnyt 2017 (10000€).

Eli hankintameno-olettama ei käsitteenä sisällä ainoastaan bitcoinin hankinnan kuluja vaan myös bitcoinin jälleenmyynnin ostajan provisio tulee laskea mukaan?! Uskon että tämä aiheuttaa huomattavaa sekaannusta. “hankintaneno-olettama” terminä aiheuttaa heti väärinkäsityksen. Nimi pitäisi olla “hankintameno- ja jälleenmyyntikuluolettama” jos asia on kuten esitin.

määrät tässä vaan esimerkin vuoksi.

Kuluja ei saa vähentää kun käyttää hankitameno-olettamaa.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/osakkeet_ja_osingot/osakkeiden_myynt/