Hei,
Helsingin OP jäädytti pankkitilini, jonne olen tallettanut kryptoilla tehtyjä myyntivoittoja.
Pankki vetoaa lakiin: 1) heillä on oikeus tuntea asiakkaansa, 2) heillä on oikeus tietää rahojen alkuperä.
Minua pyydetään (= painostetaan) nyt toimimaan seuraavien ohjeiden mukaisesti, tai tili pysyy jäädytettynä:
* Julkinen kryptovaluuttalompakon numero(t) / osoite(et). Tunnetaan arkikielessä monesti myös bitcoin –osoitteena. Osoite näyttää yleensä tämänkaltaiselta: 2CvKMSEKstYetrHKm3Ae6n9GFg1xJaLON1
* Täydellinen osto / myyntihistoria asiakkaan käyttämästä palvelusta. Tämä on välillä saatavilla vain CSV –muodossa tai ei laisinkaan, jolloin dokumentti näyttää päällisin puolin bittipuurolta.
* Jos alkuperäiset rahasiirrot välittäjälle ovat tapahtuneet jonkun muun tilin kuin OP:n tilin kautta. Olisi hyvä saada tiliotteita / kuitteja asiakkaalta tilisiirroista välittäjälle. Näillä dokumenteilla voidaan tutkia kurssimuutoksia.
Olen pöyristynyt. OP käyttäytyy, kuin poliisi- tai veroviranomainen. Mielestäni nämä asiat eivät heille kuulu, esim. bitcoinlompakkoni osoite. Pidän toimintaa mielevaltaisena. OP pystyy jäädytyksellä kiristämään minulta mitä tahtoo. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Ja jos on, niin miten olette toimineet? Onko minulla muuta vaihtoehtoa, kuin toimittaa kaikki em. tiedot?