Helsingin OP jäädytti pankkitilini, jonne olen tallettanut kryptoilla tehtyjä myyntivoittoja.
Pankki vetoaa lakiin: 1) heillä on oikeus tuntea asiakkaansa, 2) heillä on oikeus tietää rahojen alkuperä.
Minua pyydetään (= painostetaan) nyt toimimaan seuraavien ohjeiden mukaisesti, tai tili pysyy jäädytettynä:
* Julkinen kryptovaluuttalompakon numero(t) / osoite(et). Tunnetaan arkikielessä monesti myös bitcoin –osoitteena. Osoite näyttää yleensä tämänkaltaiselta: 2CvKMSEKstYetrHKm3Ae6n9GFg1xJaLON1 * Täydellinen osto / myyntihistoria asiakkaan käyttämästä palvelusta. Tämä on välillä saatavilla vain CSV –muodossa tai ei laisinkaan, jolloin dokumentti näyttää päällisin puolin bittipuurolta. * Jos alkuperäiset rahasiirrot välittäjälle ovat tapahtuneet jonkun muun tilin kuin OP:n tilin kautta. Olisi hyvä saada tiliotteita / kuitteja asiakkaalta tilisiirroista välittäjälle. Näillä dokumenteilla voidaan tutkia kurssimuutoksia.
Olen pöyristynyt. OP käyttäytyy, kuin poliisi- tai veroviranomainen. Mielestäni nämä asiat eivät heille kuulu, esim. bitcoinlompakkoni osoite. Pidän toimintaa mielevaltaisena. OP pystyy jäädytyksellä kiristämään minulta mitä tahtoo. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Ja jos on, niin miten olette toimineet? Onko minulla muuta vaihtoehtoa, kuin toimittaa kaikki em. tiedot?
Kiinnostaisi kyllä tietää tuossa tilanteessa miten eurojen käy jos ei vaan kertakaikkiaan ole esittää dokumentteja mistä bitcoinit hommattu milloin mihin myyty/vaihdettu yms yms…Itsellänikin muutama coini jotka jostain pörssistä vaihdettu louhituista litecoineista bitcoineiksi enkä edes muista enää koko pörssin nimeä tai muutakaan kun aikaa tyyliin 5v.
Antavatko he vaihtoehdoksi, että tili suljetaan ja rahat siirretään muualle? AML/KYC -säännöt koskevat kaikkia pankkeja, mutta en usko että esim. S-pankki noin tarkkoja tietoja kyselisi.
Tästä ei ilmeisesti ollut kyse, mutta postaan kuitenkin.
27.4.2018
Tietojen kalastelu OPn nimissä jatkuu sähköpostitse ja puhelimitse!
Tietojen kalastelu OPn nimissä jatkuu edelleen huijaussähköposteilla, joilla kalastellaan asiakkaiden pankkitunnuksia ja yhteystietoja. Viestin lähettäjänä näkyy OPn sähköpostia muistuttava osoite ja allekirjoittajana asiakaspalvelu. Huijausviestissä viitataan pankkipalveluiden rajoittamiseen perustuen rahanpesulakiin ja pyydetään tekemään tietojen päivitys klikkaamalla sähköpostin linkkiä. Linkki ohjaa OPn sivua muistuttavalle huijaussivustolle.
Mikäli huijaussivustolla on antanut henkilökohtaisia tietoja kuten puhelinnumeron, huijari saattaa esiintyä pankin edustajana ja soittaa puhelinnumerosta, mikä on väärennetty näyttämään OPn asiakaspalvelun numerolta. Puhelu voi tulla myös asiakaspalvelun puhelinnumeroa muistuttavasta numerosta. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!
Ei. Tämä varoituksena kaikille. Täytyy sanoa, että tämän kokemuksen perusteella en suosittele OP:ta kryptosijoittajille.
Sain muutoinkin aivan järkyttävää kohtelua. Minua on kohdeltu koko prosessin ajan, kuin rikollista. Henkilökohtaisesti lopetan kaiken asioinnin OP:n kanssa tämän tapauksen seurauksena niin pian, kuin mahdollista. Olen jo avannut tilin toiseen pankkiin ja keskustellut asiat siellä halki ennen yhdenkään talletuksen tekemistä.
En osaa sanoa. En haluaisi vastata kyselyihin. Ainakaan kaikilta osin. OP:lla on kaikki minua koskevat perustiedot. Toivoisin, että joku jolla on kokemusta tällaisesta tilanteesta osaisi täällä kertoa mitä tapahtuu, jos en vastaa. Oletan, että tili pysyy jäädytettynä. Joku asiakkuusjohtaja oli minuun tänään yhteydessä. Hän ilmoitti, että rahat vapautetaan, kun he ovat saaneet tutkia haluamansa asiat ja niissä ei ole todettu epäselvyyksiä. Tällä hetkellä en saa edes tiliotetta.
Jos tilisi on OP:ssa, etkä halua vastaavanlaisia ongelmia, niin suosittelen vaihtamaan pankkia.
Soittelin eilen useaan pankkin. Kerroin heti avoimesti mistä tilini avaamisessa on kysymys. Pop ja Handelsbanken kieltäytyivät kokonaan avaamasta minulle tiliä.
Ainakin rahoituspuolella toimintaohjeet vaihtuvat viikottain.
Tiedän, koska olen useamman rahoituslaitoksen kanssa tekemisissä.
Olen itse OP:n asiakas ja ennen omaa kotiuttamistani olin pankkiiin yhteydessä. Mitään kysymyksiä ei esitetty. Sama koski verottajaa, mutta verotus viime vuodelta vielä kesken, joten lopputulos ei ole vielä selvillä.
Pankkisektori pelkää kovasti virtuaalivaluuttoja, koska se on pankin tuloksesta pois.
Vaihtoehtoja löytyy, mikäli raha ei kelpaa pankille. Jos on hoitanut asiansa kunnolla, voi nukkua yönsä rauhassa, oli tulojen lähde mikä hyvänsä.
Itselläkin OP ja kotiutin sinne suurehkon summan pitkulavoittoja, ei kyllä ollut mitään ongelmia. Ainoastaan se ihmetytti, että heti soitti OPn kiinteistövälittäjä ja yritti hieroa asuntokauppoja. Joku munapää siis vuotanut tilitietoni kiinteistönvälittäjälle Sellainen pankkisalaisuus meillä.
Se, mitä pankki voi kysyä ei ole määritelty missään. Voit kysyä asiasta Finanssivalvonnasta, mutta tähän asiaan tuskin on tullut mitään tarkempaa ohjeistusta.
Pankkihan ei välttämättä kysy mitään jos bitcoiniin liittyvät transaktiot ovat pieniä suhteessa asiakkaan muuhun rahaliikenteeseen, mutta siitä ei tässä tilanteessa varmaankaan ole kyse.
Finanssivalvonnan puhelinneuvonta on tiistaisin ja torstaisin.
Voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat tällä (esim. laittaa linkkejä): “Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan näitä ilmoituksia tehdään paljon”
Olen kyllä Fivaan yhteydessä. Olen tosin asioinut heidän kanssaan aikaisemminkin, eivätkä odotukseni neuvonnan suhteen ole korkealla.
Mitään salattavaa ei ole. Periaatteellisista syistä asioisin mieluummin KRP:n, kuin pankin kanssa.
Jahas. Onkohan FIva uhkaillut Osuuspankkia kun noin hädissään kyselevät talletuksista.
Riippuu tietenkin että miten isoista talletuksista on kyse. Alle 1000 euron talletuksista
ei lain mukaan tule kysellä mutta sen yli vaatii Fiva eli finanssivalvonta mahdollisesti
sitä, että pankki alkaa kysellä. Ilman finanssivalvonnan paperin täyttöä ei pankilla
ole oikeutta jäädyttää asiakkaan talletuksia. Olen itse tallettanut joskus käteistä isoja summia
ja kyseinen paperi on pitänyt täyttää Pop pankissa.
Talletan kryptoista saatuja varoja erään toisen pankin tilille
menestyksellä Coinbasesta ilman mitään kyselyjä. Voihan OP:n talletusautomaattiin tallettaa myös jos rahan pystyy jollain konstilla ensiksi vaihtamaan käteiseksi ja silloin ei tule kyselyjä. Sähköinen tilisiirto voi aiheuttaa ongelmia jos kyse on isoista summista.
Pop pankissa kyllä kyseltiin, että mitä varten tili avataan. Saahan sitä aina harrastustoimintaa varten avata tili.
Jos pankit käyvät noin hankaliksi, niin ainahan voi maksaa esim. Bittirahan laskupalvelulla maksut bitcoineilla. Tietenkin voi myös nostaa käteistä Bittimaatista.
Mikäli tilanne menee oikein kunnolla hankalaksi ja kryptovarallisuutta on paljon, niin voi tietysti muuttaa johonkin kryptoystävällliseen maahan asumaan vaikka pysyvästi.
Miten muuten suomalaiset pankit suhtautuvat paluumuuttajaan, joka siirtää suomalaiseen pankkiin esim, asuntokauppaa varten ulkomaalaisesta pankista suuren rahanmäärän?