BTC-EUR 10-10000 vaihtopiste Helsingissä

Hei,

Olen liikkeeni yhteyteen suunnitellut Helsingin Bitcoin-mekkaa, eli paikka, jossa voi omalta eurotililtään lähteneellä arkistointitunnuksella, tai ihan vain käteisellä, milloin vain ostaa bitcoineja, jotka saa heti mukaan.

Olisin itse tarvinnut palvelua silloin, kun piraatti veti palvelunsa kiinni ja bitcoinia sai 6 €:lla. (Tai siis olisi saanut jos olisi pitänyt euroja kärkkymässä inflaation syötävänä riskialttiissa goxissa).

Paikassa voi nyt jo käydä kauppaa fyysisellä hopealla ja kullalla kaikissa muodoissaan, ja hyväksymme maksuna kaikki setelivaluutat. Bitcoineissa ajattelin, että 10000€ olisi maksimi toimeksiannon koko. Näin myös seniorisijoittajat voivat ostaa ja myydä vähän kerrallaan. Isommat summat voin välittää, tai sitten ostajan täytyy heittää anonyymiys ja rekisteröityä mtgoxiin ihan ite.

Vastaavasti myyntipuolella - eikö olisi hienoa kulkea avaimet taskussa etelä-Helsingin katuja, tietäen että aina saa haluamansa määrän käteistä kun poikkeaa Pursimiehenkadulle? Tai sitten voi vaihtaa BTC:t kultaan tai hopeaan.

Olen tosi avoin kuulemaan, olisiko tällaiselle palvelulle kysyntää!

Jos hinnat on kohdillaan niin mikä ettei. Turhat preemiot vaan karkoittaa asiakkaat pois. Ymmärrän kyllä senkin, että jostain täytyy yrittäjän rahaa saada.

Eiköhän sitä kysyntää ole. Monet kyllä arvostavat sitä, että saavat halutessaan ostaa ja myydä bitcoineja ihan paikallisesti käteisellä. Siihen tarkoitukseen myös kehittelemme tuota localbitcoins.com -palvelua, ja kyllä selvästi tällaiselle tilausta on.

Berliinissä toimi useampikin tyyppi, jotka treidailivat bitcoineja ympäri kylää, ja ymmärtääkseni tekivät ihan mukavaa sivutuloa siinä pääduunin ohella. Helsinki toki on paljon pienempi kaupunki.

Yks aika kova juttu olis kulta-bitcoin! Ilmottele onnistuuko. Ostan heti unssin.

Millaisilla marginaaleilla on tarkoitus pelata? Asiakkaan näkökulmasta siis tietysti.

Itse olen kiinnostunut tuosta Bitcoin-kulta-treidauksesta. Kunhan ei joudu maksamaan preemiota kahdesti, koska palvelun etu olisi nimenomaan suora treidaus.

Tervetuloa forumille!

Montako BTC tarjotaan 1oz KR/Maple kolikosta? Yksityishenkilöiden välinen kauppa, ei alvia, mahdollinen myyntivoitto/-tappio pitää itse ilmoittaa.

Tässä vaiheessa on aikaista lähteä avautumaan siitä, millaiset kulut pitää saada peitettyä kun on oikea myymälä, ja kuinka paljon kassanhallinta maksaa, ja kuinka verottaja puraisee joka välissä… Ei siis mietitä hinnoittelua vielä :slight_smile:

Vaan palveluvalikoimaa:

• Asiakastyyppi 1 on vanhempi herrasmies, joka ei tiedä tekniikasta mitään; haluaa sijoittaa koska hajautus ja hinta nousee. Otetaan vastaan käteistä ja lyödään tilalle kohopainettu arvopaperi, jossa on selkokielinen avain. Pyydetään säilyttämään huolellisesti ja muistutetaan, että avain kannattaa vaihtaa. Vai ladotaanko sen sijaan 100BTC casascius harkkoja salkku täyteen? Koko palvelutapahtuma 15 minuuttia, oleellisesti vähemmän ja kätevämpää kuin pyytää häntä lähettämään rahaa Japaniin.

• Asiakastyyppi 2 on kuka tahansa, joka haluaa kotiuttaa bitcoin-voittoja. Otamme btc-siirron vastaan, ja sen saavuttua liikkeestä voi tulla noutamaan vasta-arvon verran kultaa, hopeaa, valuuttaa tai muuta arvokasta. Any time.

• Asiakastyyppi 3 on sellaiset, jotka haluavat ostaa kokeilumielessä vähän bitcoineja. Pystynkö palvelemaan tällaisia lainkaan? Miten? Myymällä 1 tai 5BTC casascius kolikoita ehkä. Auttakaa!

• Asiakastyyppi 4 on bitcoinin tehokäyttäjät, jotka tietävät siitä paljon enemmän kuin minä ja rutiininomaisesti tekevät erilaisia siirtoja, usein pienillä summilla. Heille olisi hyvä olla self-service tyyppinen palvelu, jossa EUR->BTC tai toisinpäin vaihto onnistuisi mahdollisimman pienellä kauppiaan ajankäytöllä. Muuten ei asiakkaan palkkionmaksuhalu ja kauppiaan tarve kohtaa :wink:

Tässä jossain vaiheessa on tarkoitus panostaa hieman enemmän tuohon easywallet.org:in kuponki-ominaisuuteen, joka tekee tällaisen kaupan helpommaksi. Eli siis kupongit voi määrittää ihan euroissa, ja lunastushetkellä muutetaan sen hetken kurssin mukaisesti bitcoineiksi. Näitä voi siis kätevästi myydä mukaan esim. kioskilta vaikkapa paysafecardien tyyliin, ilman että myyjälle tulee kohtuutonta kurssiriskiä tai jatkuvan uudelleenhinnoittelun tarvetta.

Tämä ominaisuus tehtiin alussa erääseen kolikkoautomaattiprojektiin - itse asiassa yritin saada kolikkoautomaattia assembly-messuille, mutta lähetys saksasta myöhästyi. Koitan järjestää automaatille jostain helsingin seutuvilta paikan, kunhan pääsen itse sinne.

Tarkoitus on pidemmässä juoksusa tehä tuohon kuponkitoiminnallisuuteen mm. verojen laskeminen ja raportointitoiminnallisuudet, jolloin kuka tahansa yrittäjä voi noita myydä helposti ilman päänvaivaa kirjanpidosta yms. Tähän tosin menee vielä aikaa, kun on niin reilusti muutakin työn alla.

https://easywallet.org/coupons

Tuo on kiinnostava! Skaalautuuko se myös isommille ja kömpelömmille ostajille (#1)? Miten kuponki teknisesti toimii? Tuleeko siitä minulle kuluja?

Kuponki skaalautuu millaiseen käyttöön vain, toki . Kulut ovat 0,9% lunastattessa, ja ne veloitetaan kupongin tekijän lompakosta kuten myös siirrettävä summa. Jos kupongin peruuttaa tai jättää lunastamatta, kuluja ei ole.

Eli siis:

• Lataat bitcoineja easywallet.org -lompakkoosi (esim. 20 BTC)
  • Teet kuponkeja (“coupon” -lähetys kenttään)
  • Rahaa lompakosta menee vasta kun joku lunastaa kupongin

Jos kiinnostusta käyttää tätä ominaisuutta löytyy, voin ruveta parantelemaan sitä nopeammallakin aikataululla.

Niin vielä sellainen, että kuponki lunastetaan ihan vain menemällä kupongissa olevaan web-osoitteeseen (koodi n. 10 kirjainta, helposti kirjoitettavissa). TÄllöin palvelu generoi uuden lompakon jossa bitcoinit ovat heti käytettävissä ja siirrettävissä esim. turvallisempaan paikkaan.

Olen hyvin kiinnostunut ko. palvelusta. Otatko yhteyttä privana?

Laadinpa aikani kuluksi vaihdantakaavion, jossa noteerataan ristiin neljää Suomessa yleisesti käytettyä valuuttaa, siis euroja, sijoituskultagrammoja, AGD-sijoitushopeaa ja bitcoineja.

—>> EUR AUG AGD BTC
EUR 1,0000 0,0220 0,0445 0,0995
AUG 43,0500 1,0000 1,9715 4,4040
AGD 20,8800 0,4718 1,0000 2,1557
BTC 9,0900 0,2054 0,4196 1,0000

Lähdevaluutta on y-akselilla. Vaikkei nettisivullani (Hopea.fi) ole tällä hetkellä reaaliaikaisesti päivittyviä kursseja, niin tekniikka ei sinänsä ole mahdoton toteuttaa. Yllä oleva on laskettu tämän hetkisillä hinnoilla, ja siinä on laskettu preemio (2,7%-4,7%) vaihdon volatiilimman komponentin mukaan. Jos siis vaihtaa suoraan esim. BTC->AUG, hoituu kullan osto suoraan keskikurssilla ja ainoastaan BTC-vaihdon 4,7% peritään.

Yllä mainittuun lisättäisiin default-vaihtoehdon ylittävät kulut, esim. Casascius-kolikoista tuleva lisähinta, tai lisähinta siitä että kulta halutaan muuten kuin edullisimmassa muodossa (100g laattoina). Vaihtopalvelu ei rajoittuisi tässä mainittuihin valuuttoihin, mutta näille olisi 24/7 noteeraukset. Tietysti vastaava hyvitys jos tuo premium-tavaraa.

Mun mielestä tämä on aivan loistava juttu. Kullan/hopean ja bitcoinien välinen suora vaihto on mahtava asia ja tietysti tämä mahdollistaa välittömän ja anonyymin vaihdon käteisen ja bitcoinien välillä.

Tietysti kulut tälläisessä palvelussa tulevat olemaan aika varmasti suuremmat kuin esimerkiksi Bittirahan palvelussa, mutta se ei ole oleellista. Tämä tarjoaa monenlaista lisäarvoa ja jos sille lisäarvolle on tarvetta niin siitä maksaa ihan mielellään.

Propsit ideasta… toivottavasti saat homman käyntiin. Kannattaa kuitenkin miettiä toiminnalle selkeät rajat, et varmastikkaan halua että keskiverto-asiakkaasi on yhtäkkiä pirikoukussa oleva 24/7/365 “keikalla” oleva nisti. Eli esimerkiksi sekalaisen romukullan vaihtaminen bitcoineihin on ainakin hyvin huonon kuuloinen toimintamalli, joka kanssa saisi aivan varmasti ennenpitkää viettää aikaa poliisikuulusteluissa.

Minun kannaltani bitcoinit tuovat melko vähän uutta. Tähän asti nistit ovat myyneet romukultansa käteiseuroja vastaan, eikä siihen liene tulossa muutosta. Alalla on vakiintuneet käytännöt mitä silloin tehdään kun myytävä omaisuus ei näytä omalta. Poliiseja vierailee säännöllisesti.

Jeremias kertoi, että hänen palvelunsa Easywallet.org lunastuskupongit soveltuvat pienten summien myymiseen (“myyminen” tarkoittaa sitä, että minä otan vastaan euroja ja annan bitcoineja). Tosin niissä näyttää olevan valuuttakonversio automaattisena, mikä jättää riskiä myyjälle, hmm…

Isommille määrille etsin ratkaisua - missä muodossa asiakas saa bitcoinit, niin että erilaiset riskit on mahdollisimman hyvin minimoitu ja hajautettu? Esim. useilla on tili MtGoxissa, mutta on hyvin riskialtista pitää siellä suuria summia, koska MtGox on niin kiinnostava hyökkäyskohde. Vastaavasti tilin pitäminen Easywalletissa ei tarjoa yhtä hyvää tietoturvaa, mutta todennäköisyys joutua hyökkäyksen kohteeksi on myös pienempi. Casasciusilla on oman tyyppisensä riski, ja paperimuotoon tulostetulla ja kassakaappiin laitetulla omansa.

Minulle on hyvin selvää, että omaisuus kannattaa hajauttaa ja bitcoinit kannattaa hajauttaa eri palveluihin. Asiakkailleni etsin kuitenkin ratkaisua, jossa ei joutuisi luottamaan minkään yksittäisen tahon luottokelpoisuuteen. Vai pitäisikö useamman tonnin sijoitukset lähtökohtaisesti antaa eri palveluiden kautta?

Kuten näette, tulossa oleva palvelu lähtee hyvin alkeista ja pyrkii tekemään bitcoinia tutuksi perinteisille sijoittajille, joiden tietotekninen mukavuusalue ei yllä bitcoinin tehokäyttöön :slight_smile:

Mikäli luottaa omaan muistiinsa, niin brainwallet on ylivoimaisesti turvallisin tapa säilyttää bitcoineja. Tämä kuitenkin sillä edellytyksellä että käyttää oikeasti satunnaista salaista lausetta. Ihmisen tuottama satunnaisuus on liian heikkoa.

Käytännössä tarvii valita 10 satunnaista sanaa ja muistaa sekä ne, että niiden järjestys. Näin syntyvästä salaisesta “lauseesta” muodostetaan yksityinen avain ja Bitcoin-osoite. Bitcoin-osoite otetaan talteen ja varmistetaan, että salainen lause ja siitä muodostettu yksityinen avain eivät jää sähköisesti talteen.

Tämän jälkeen kun joskus tulevaisuudessa haluaa käyttää bitcoinejaan, tarvitsee muistaa käytetty salainen lause ja luoda siitä samalla algoritmilla yksityinen avain, joka oikeuttaa siirtämään bitcoinit eteenpäin.

Tuo brainwallet kiehtoo, ja luin siitä lyhykäisen wikinkin:
https://en.bitcoin.it/wiki/Brainwallet

Siinä sanottiin, että koodinmurtaminen ei edellytä internet-yhteyttä. Minua kiinnostaisi, kuinka hakkeri tämän tekee. Valitseeko hän tietyn tilin, jota sitten yrittää murtaa, vai voiko jossain syöttää, että “varmastikin ‘My name is Bond, James Bond.’ -fraasia vastaava hash on jonkun avaimena koko maailmassa”?

Entäpä jos koostan passphrasen kymmenestä asiasta, mutta unohdan niiden järjestyksen. Kuinka helppoa minun on itse kokeilla kaikkia permutaatioita?

http://www.google.fi/#hl=fi&q=10!&fp=1
onhan siinä yli 3,5 miljoonaa järjestystä. En tiedä kuinka helppoa niiden kokeilemisen automatisointi olisi.

Brainwalletin murtamiseksi murtaja tarvitsee listan lohkoketjun sisältämistä osoitteista, joissa on bitcoineja ja algoritmin jota on käytetty salaisen lauseen muuntamiseen yksityiseksi avaimeksi. Tämän algoritmin raskaus on suora kerroin murtoyrityksen raskaudelle. Se nimittäin määrää paljonko tarvitaan laskentatehoa yhden yrityksen tekemikseksi.

Käytännössä murtamisprosessi menee näin:

[ol][li]generoi salainen lause jota kokeilet ja muunna se yksityiseksi avaimeksi[/li]
[li]laske avainta vastaava Bitcoin-osoite ja tarkista onko tämä osoite listassa.[/li]
[li]palaa kohtaan 1.[/li][/ol]

Internet yhteys siis tosiaankaan ole tarpeen. Tämän lisäksi, huonot salaiset lauseet on hyvin todennäköisesti jo murrettu ja jollakin on niistä ja niitä vastaavista osoitteista massiivinen tietokanta, jota vastaan verrataan jokaista uutta Bitcoin-siirtoa. Tästä syystä on kriittistä että valittu salainen lause on oikeasti valittu kunnon satunnaisuudella.

Käytetty algoritmi on iso tekijä tässä yhtälössä. Yksi helpoimmista algoritmeistä muuntaa lause yksityiseksi avaimeksi on SHA-256, jota käytetään esimerkiksi Bitcoin-louhintaan. Alle tuhannella eurolla irtoaa tietokone joka kykenee yli miljardiin yritykseen sekunnissa.

On olemassa myös algoritmeja joiden raskautta on helppo säätää, esimerkiksi scrypt ja bcrypt. Näitä käyttämällä voi moninkertaistaa yhden yrityksen viemän ajan. Esimerkiksi voisi mitoittaa yhden yrityksen viemään sekunnin tällä samalla laitteella joka kykenee yli miljardiin SHA-256 operaatioon sekunnissa. Haittapuolena tässä on, että salaisen lauseen lisäksi tarvisi muistaa tämän jälkeen seka algoritmi, että raskausasetukset.

10 sanan järjestyksen hakemisen raskaus riippuu myös algoritmin valinnasta. SHA-256 algoritmilla tehty avain löytyisi alle sekunnissa, mutta sekunnin mittaiseksi säädetyllä scrypt tai bcrypt algoritmilla tehdyn avaimen löytäminen veisi pahimmassa tapauksessa 3,5 miljoonaa sekuntia.

[quote=“rpietila, post:18, topic:287”]Tuo brainwallet kiehtoo, ja luin siitä lyhykäisen wikinkin:
https://en.bitcoin.it/wiki/Brainwallet

Siinä sanottiin, että koodinmurtaminen ei edellytä internet-yhteyttä. Minua kiinnostaisi, kuinka hakkeri tämän tekee. Valitseeko hän tietyn tilin, jota sitten yrittää murtaa, vai voiko jossain syöttää, että “varmastikin ‘My name is Bond, James Bond.’ -fraasia vastaava hash on jonkun avaimena koko maailmassa”?

Entäpä jos koostan passphrasen kymmenestä asiasta, mutta unohdan niiden järjestyksen. Kuinka helppoa minun on itse kokeilla kaikkia permutaatioita?[/quote]