Itse olen kyllä samaa mieltä tuosta. En usko, että kukaan, joka oikeasti tykkää Bitcoinista ja haluaa sen menestyvän pitkällä tähtäimellä, haluaa isoja kuplia vähän väliä. Ne kuitenkin haittaavat sen käyttöä vaihdonvälineenä. Markkinat kuitenkin ovat markkinoita ja mitä vaan voi tapahtua.
Ideaali olisi siis se, että pysyteltäisiin suurinpiirtein nykyisessä kurssissa pidemmän aikaa, mutta hervoton keulinta saattaa alkaa jos tuo all time high ylittyy ensi viikolla. Korjausliikekin on nyt jäänyt melko lyhyeen, kun ollaan taas yli kolmenkympin.
Kaduttaa kyllä vähän se, etten laittanut enempää rahaa kiinni silloin kun oltiin n. 7 € arvossa. Jos 15 $ nähdään, niin saatanpa hyvinkin panostaa (minulle) isoillakin rahoilla. Olisi tietysti mukava, jos bitcoinilla voisi pikkuhiljaa ostella asioita. Voisi olla aika jäätävää kyytiä, jos joku Dealextreme tms. ottaisi käyttöön. Jos olisi asiantuntemusta ja resursseja, selvittäisin minkälaiset markkinat olisi esim. Euroopan alueella myydä elektroniikkaa bitcoinilla, missä olisi varastot jne.
Toinen asia, mitä olen jännityksellä odottanut on se, milloin joku pelilafka tajuaa kryptorahat. Millaisiahan implementaatioita saisi aikaiseksi esim. viedä kryptoraha jonkin massiivipelin talouteen. Eli virtuaalimaailman talous ja reaalimaailman talous yhdistyisivät saumattomasti jossain kryptorahassa.
Voi tietysti olla mahdollista, että 15 dollarin hintaa odottaminen kannattaa, mutta näin ei välttämättä ole. Tässä on yksi suuri fundamentaalinen ja psykologinen sudenkuoppa, jota yritän hieman avata tässä.
Bitcoin ei historiallisesti ole kovin montaa suurta pudotusta tehnyt ilman merkittäviä negatiivisia uutisia. Markkinat saattavat olla yliostettuja, kyllä, mutta laskua on lähes aina avittanut negatiiviset tapahtumat. Tämä saa ihmisten mielialan muuttumaan ja näkemään asiat eri tavalla.
Toisin sanoen, jos bitcoinien kurssi palaa 15 dollariin vielä, tai vaikkapa 10 dollariin, voi olla, että jotain melko negatiivista on tapahtunut, eikä 15 dollarin hintaa nähdä siinä vaiheessa enää niin loistavana ostopaikkana.
Jos 15 dollaria on oikeasti niin loistava ostopaikka, kurssi ei ikimaailmassa tule menemään niin alas, koska kaikki ajattelevat niin, ja ostavat hyvän ostopaikan menettämisen pelossa jo paljon ennen sitä.
Kannattaa siis miettiä tätä näkökulmaa tarkkaan, kun suunnittelee bitcoinien ostamista. Henkilökohtaisesti suosittelen suuresti aikasarjahajautusta, eli ei mieti sitä mitä se kurssi on nyt tai viikon päästä, ja ostaa tietyn väliajoin bitcoineja tietyllä summalla. Tasaisesti kerää pottia, kunnes potti on kerätty.
Sillä kun ei loppupeleissä ole paljoa merkitystä mitä bitcoinien kurssi on parin kuukauden päästä, sillä on merkitystä mitä se on parin vuoden päästä. Ja riippumatta siitä mitä se on parin kuukauden päästä, voi se parin vuoden päästä olla sadoissa dollareissa.
Minun mielestäni hyvä ostostrategia on kaikki-kiinni-nyt.
Bitcoinin kurssi on noussut keskimäärin 15-20% kuukaudessa sen ajan, kun sillä on ylipäätään ollut kurssi. Hajauttamalla ostojaan saa kyllä kiinni seuraavan N kuukauden (tai vuoden) keskimääräisen hinnan. Mutta kuka haluaisi, kun on historiallisen kehityksen valossa järkevämpää ottaa tämän päivän hinta?
Jos käy niin, että hinta tämän jälkeen romahtaa ja romahduksella ei ole teidän mielestänne järkevää syytä, sitten vain ostamaan lisää.
Mitään kovin pitkää hajautusta ei kyllä kannata tehdä, koska Bitcoin-maailmassa asiat etenevät poikkeuksellisen nopeasti. Hajautus 2-3 kuukauden ajanjaksolle riittää, vuoden pituista hajautusta en itsekään suosittele.
Myös oma rahatilanne ratkaisee. Yksi strategia on tehdä ensin isompi kertaosto ja sen jälkeen laittaa palkkatuloista tietty osuus bitcoineihin joka kuukausi. Se on myös kannatettava strategia minun mielestäni.
Juu, keskiarvoa varmaan laskeskelisin uusille ostoksilleni. Toisaalta tuo litecoin näyttää olevan sen verran halpaa, että voisi ostella sitäkin pois jonkin verran, sillä se on minun silmissä tällä ymmärryksellä parempi maksuväline siinä kohtaa, jos bitcoinin arvo nousee kovastikin. Mutta niidenkin ostaminen näyttäisi olevan yksinkertaisinta bitcoinilla. Huvikseen mainasin uudella pelikoneellani tässä kuussa 2 coinia, eli onlinessa olisi sen verran käytettävissä, mutta en raaskisi luopua, niillä kun on tunnearvoa ;D.
Litecoiniakin kokeilin toki mainata, mutta catalystit kyykkää jostain syystä siinä hommassa. Saas nähdä, ensi kuussa ostan toisen 7950:n niin voisi taas katsella uusiksi sitä.
Jumissa ollaan edelleen. ATH ei ole helppo nakki, 32 dollarin tienoilla on melko iso muuri. Sinällään stabiliteetti on hyvä asia, mutta jotenkin en usko pidempään vakauteen tällä kurssilla.
Uusin huippukurssi on tällä hetkellä $34.52, eli on keulinut ihan kivasti vielä tuosta aiemman huipun ylityksestä.
Eilen illalla tehtiin yksittäinen vajaan 20 000 bitcoinin myynti, joka näkyy isona punaisena piikkinä tuossa kuvassa. Sen takia kaikki muut volyymipiikit näyttävät suhteessa niin pieniltä. Markkinat eivät olleet moksiskaan tuosta suhteellisen isosta myynnistä, vaan kurssi on pysytellyt 34 dollarin tienoilla.
Nyt on tietysti viikonloppu taas tulossa, että saa nähdä mitä käy. Vahvalta näyttää kuitenkin edelleen.
eilen satuin olemaan mtgox livessä juuri tuon dipin aikoihin. hinta kävi ehkä parin minuutin ajan alhaalla, jonka jälkeen palautui taas siihen missä se oli ennen dippiä.