Linux `?
[quote=“Cesara, post:81, topic:2752”][quote author=zenmorrison link=topic=3106.msg25231#msg25231 date=1440535872]
voihan olla että nörteilläkin menee sormi suuhun kun jo tietokoneen käyttöjärjestelmä falskaa…siinä ei paljon auta vaikka bitcoin-koodi itsessään olisi kuinka puhdas…
[/quote]
Linux `?[/quote]
Intelin mikrokoodi ja Lenovon BIOS hoitaa hommat käyttiksestä riippumatta.
Hearnilta uusi artikkeli, “XT FAQ”.
Tässä on selitettynä Coren ja XT:n erot.
Tl;dr = XT on hyvinkin relevantti blokkikokokysymyksestä riippumatta. Coren ja XT:n softakehitysfilosofiassa on eroja, jotka ovat paikoittain aika merkittäviä.
Itse olen hyvin monista artikkelin osoittamista Core-kehityksen epäkohdista samoilla linjoilla, koska olen törmännyt juuri noihin asioihin joista Hearn puhuu.
Core kehittäjien ja avustajien avoin kirje julkaistu. Ehkä tästä jokin yhteisymmärrys syntyy vielä tänä vuonna…
http://www.coindesk.com/bitcoin-developers-pen-open-letter-on-network-scalability/
Pitääkö sitävarten kasata oma XT raspnode? Linuxilla pyörii ilmeisesti? Paljonkohan vie pitkoa tai synkronointi verkon kanssa?
Julkaisimme artikkelin aiheesta: https://bittiraha.fi/content/bitcoinin-lohkokokokiista-mista-siina-kysymys
Juu, kiitos, tuosta selviää vakuuttavasti miksi lohkokokoa on kasvatettava, ei huomautettavaa. Toisaalta täältä selviää ihan yhtä vakuttavastti miksi sitä EI voi kasvattaa (ainakaan ilman valtavia riskejä):
Meillä on siis seuraava tilanne: on totta SEKÄ väite
- Lohkokokoa on pakko kasvattaa ETTÄ väite
- Lohkokokoa ei VOI kasvattaa.
Pattitilanne. Tämä on ilmeisesti markkinoillakin tajuttu kun kurssi laahaa ja jos se jonnekin suuntaan on menossa niin pikkuhiljaa alaspäin. Sillä jonkinlaisia isoja ongelmia on näköjään joka tapauksessa luvassa vaikka kumpi tahansa edellisistä vaihtoehdoista 1) tai 2) päätettäisiin sivuuttaa. Yksi asia minua tosin tuossa muuten mainiossa van Wirdumin artikkelissa ihmetyttää. Toisaalta hän vaikuttaa olettavan että bitcoin ei sisäisesti skaalaudu (kohta “why even bother building software, investing startups, and spend time evangelizing bitcoin, if it inherently doesn’t scale?”). Ja toisaalta hän vaikuttaa jättävän asian auki lopettamalla artikkelinsa sitaattiin, jossa Peter Todd viittaa uusiin MAHDOLLISIIN tekniikoihin jotka sittenkin mahdollistaisivat lohkoketjujen järkevän ja bitcoinin desentralisoidulle olemukselle riskittömän skaalautumistavan…
[quote=“zenmorrison, post:87, topic:2752”]Meillä on siis seuraava tilanne: on totta SEKÄ väite
- Lohkokokoa on pakko kasvattaa ETTÄ väite
- Lohkokokoa ei VOI kasvattaa.
Pattitilanne.[/quote]
Tämä voi olla huono vertaus mutta mieleen tulee n.10 vuotta sitten tehty digi-tv uudistus ja miten siinä kävi. Suunniteltiin kaikkia hienoja interaktiivisia palveluja ym jotka jäi sitten käyttöön ottamatta kun nettipalvelut ym ohitti ne. Yksi uudistus oli superteksti-tv josta ei lopulta tullut mitään ja vanha teksti-tv systeemi jätettiin voimaan.
Eli kaikki on mahdollista.