[quote=“Technomage, post:4, topic:2752”][quote author=Anduck link=topic=3106.msg25097#msg25097 date=1439752975]
Jonkin verran olen lueskellut noita juttuja XT:n puolesta ja XT:tä vastaan. Tämä summaa aika hyvin mitä mieltä itsekin olen: https://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/3h864r/bitcoin_xt_is_the_wrong_approach_to_raising_the/
[/quote]
Itse pidän Coren konsensusmenetelmää viallisena ja vaarallisena. Coressa suhtaudutaan optio nollaan (ei tehdä mitään) niin, että sillä on erityisasema. Eli jos optiot 1, 2 tai 3 ei saa täyttä konsensusta, mitään ei tehdä. Näin toimitaan erityisesti jos kyse on hard forkista.
Core-kehitykseessä on erityisen vaikea tehdä päätöksiä koska selkeää johtajaa ei ole. Myöskin hard forkkeja pelätään aivan liikaa. Lisäksi Coren ydinkehittäjissä on henkilöitä jotka eivät välttämättä tue blokkikoon nostoa missään tilanteessa. Heidän visionsa Bitcoinista on lievästi sanottuna mielenkiintoinen.
Itse en pidä XT:tä täydellisenä ratkaisuna yleisesti enkä välttämättä heidän valitsemaa blokkikoonnostoimplementaatiotakaan. Siitä huolimatta tuen XT:tä.
Hyvin olennaista on se, että Bitcoinin kehityssuunnan visio on erilainen Corella ja XT:llä. Core painottaa ylläpidon hajautuneisuutta yli kaiken muun, XT taas käytön hajautuneisuutta. Siinä on merkittävä ero.
XT ja Mike Hearn myös suhtautuu Bitcoin-maailmaan käyttäjiin (yksilöt, yritykset ja louhijat) PALJON suuremmalla kunnioituksella. Hän on sitä mieltä että Bitcoin-yrityksissä on vahva ymmärrys Bitcoinista ja sen käyttäjinä heidän pitää saada päättää kehityksen suunta - ei kehittäjien.
Siitä on kyse tässä XT-äänestyksessä. Coressa tästä ei tietenkään tykätä koska he ovat sitä mieltä että he tajuavat Bitcoinia paremmin kuin muut, joten heidän pitäisi päättää mitä tehdään. Myös Coren kannattajat uskovat näin.
Itse olen sillä kannalla että Bitcoin-ekosysteemin täytyy saada vaikuttaa kehityssuuntaan ja sen ideologiaan. Se ei ole vain kehittäjien käsissä.[/quote]
Bitcoinin kehittäjät tekevät jatkuvasti työtä skaalautuvuuden eteen. Bitcoin Coreen hyväksytään muutokset, joita on testattu ja mietitty kunnolla. Kaikki tämä tapahtuu tietyn prosessin (BIP) kautta. Prosessi on hyväksi havaittu. Toimiva kehitysprosessi tuo uskottavuutta ja luotettavuutta projektille.
Bitcoin-kehittäjien Gavin Andresenin ja Mike Hearnin ehdotukset Bitcoin Coren lohkokoon limiitin nostolle eivät saavuttaneet Bitcoinin kehittäjien keskuudessa kannatusta - tästähän on ollut paljon vääntöä. Lopputuloksena kunnollisten analyysien ja pohdinnan jälkeen reippaasti suurin osa Bitcoinin kehittäjistä on edelleen perustellusti sitä mieltä, että Andresenin ja Hearnin ehdotukset eivät ole varteenotettavia ratkaisuja ongelmiin. Tämän takia niitä ei hyväksytty tai hyväksytä Bitcoin Coreen - se olisi vastuutonta. Mentiin siis normaalin (paitsi jonkin verran syvemmän) prosessin kautta, samalla tavalla kuin muutkin kehitysideat.
Andresen ja Hearn eivät kuitenkaan tyytyneet tähän päätökseen vaan päättivät, että nämä päivitykset Bitcoiniin ovat toimivia ja että se on se polku mitä Bitcoinin kehityksen pitäisi kulkea. Tehtiin siis tämä Bitcoin-XT, vaihtoehtoinen Bitcoin. Bitcoin-XT alkaa toimimaan Andresenin ja Hearnin päivitysten mukaisesti, jos 75% tuhannesta viimeisimmästä lohkosta on merkattu hyväksymään nämä päivitykset. Tavoitteena on siis ajaa nämä päivitykset Bitcoiniin.
Mielestäni on paljon kunnioittavampaa (kaikkia kohtaan) kehittää järjestelmää rauhassa ja tehdä asiat huolellisesti, turhaa kiirehtimättä. Toisaalta taas on erittäin epäkunnioittavaa vetää matto muiden kehittäjien alta, hylätä toimiva kehitysprosessi ja vahingoittaa tahallaan konsensusta, kuten Bitcoin XT:n kohdalla on toimittu.
Itse kannatan Bitcoin Coren nykyistä tapaa toimia. Oikeasti skaalautuvat ratkaisut ongelmiin saadaan ehkäpä myös paremmin kehitettyä näin.
Täytyy myös muistaa, että kaikilla Bitcoinisteilla on sama päämäärä. Kaikki haluavat halvat ja nopeat siirrot suurelle käyttäjämäärälle, kuitenkin säilyttämällä Bitcoinin ydin-idea. Halvat ja nopeat siirrot kun saa Paypal-verkossakin tehtyä.