Hämmentävää, kuinka laadukkaaksi keskustelu muuttuu, heti kun minä lähden pois. Siis oikeesti.
Huomaan sen herättäneen kiinnostusta, että konferenssin ohjelmaa ei ole kerrottu. Syy on se, että ohjelma kehitetään osallistujien kesken. Tyypillisesti tällaiset “kovan rahan konferenssit” ovat näyttävillä kulisseilla varustettuja yksisuuntaisia tilaisuuksia, joissa yleisö istuu puhujan hauskuutettavana, kuvittelee saavansa jotain mullistavaa, mutta kenenkään elämä ei muutu kun vuotta myöhemmin tarkastellaan.
En ole koskaan itse käynyt, enkä muista kenenkään ennestään miljonäärin ikinä osallistuneen tuollaisiin konferensseihin. Vetäjilleen ne toki ovat tuottoisia, ja sisältö sinänsä laadukasta. Osallistuja-aines ei tosin keskimäärin ole siinä tilassa, että pystyy konferenssia täysipainoisesti hyödyntämään. Vähän kuin Kirby-pölynimurit, jotka ovat tosi laadukkaita vehkeitä, mutta joita myydään nolostuttavalla tavalla ihmisille, joiden kannattaisi käyttää rahansa tärkeämpiin perustarpeisiin. Olin vähällä ostaa Kirbyn, kunnes minulta kysyttiin, “minkä suuruinen kuukausierä laitetaan, että ei vie voita leivän päältä?” Mitvit??!? Luulin, että yli 2000€ pölynimuri ostetaan käteisellä. Tarkemmin googletettuani boikotoin koko laitosta, nehän myy niitä varattomillekin. Käytetyn voin ehkä ostaa, silloin raha menee sentään hyvään tarkoitukseen (jollekin, joka osti liian kalliin, eikä edes tarvitse sitä, ja haluaa siksi luopua).
Tämän konferenssin idea lähti siitä, että tutkin nykyistä Bitcoin-konferenssitarjontaa, lopulta päätellen, etten osallistu kumpaankaan. Nykyiset konferenssit eivät sattumien, osin harmillistenkin, summan kautta sopineet minulle. Mietin, millaiseen haluaisin itse tulla, ja spottasin bitcointalk-foorumilta muutamia ihmisiä, joiden kanssa haluaisin jotain tehdä. Olin jo pari viikkoa aikaisemmin tarjoutunut lentämään Kyprokselle huippukokoukseen erään heistä kanssa, tosin tämä oli vaihtanut sillä välin mannerta, ja oli kiireiden uuden elämänsä järjestelyissä. Jos joku näistä ajattelemistani ihmisistä järjestäisi samanlaisen kuin mitä minä nyt, osallistumismaksu ei olisi minulle este. 10-20 ihmistä on varsin sopiva konferenssin koko, ja ajatus siitä, että rahalliset resurssit paranevat osallistujamäärän neliössä olisi täysin OK. Jos kuitenkin kävisi niin, että käytännön syistä en pääsisi paikalle, voisin lohduttautua sillä, että popula on joka tapauksessa laadukasta.
Jos “rpietila” olisi joku muu kuin minä, olisin niin kiinnostunut, että varmaan itse osallistuisin. Samoin jos konferenssin isäntänä olisi jokin muutamasta bitcointalk-nimestä, johon oikeasti haluaisin tutustua. Toisaalta jos kuka tahansa muu järjestäisi tällaisen, en olisi kiinnostunut, ja pitäisin varmaan todennäköisimpänä, että kyseessä on härski ponzi. Kaikki ponzin tunnusmerkithän täyttyvät, jos aikaisemmat lipun ostajat saavat sitä enemmän “tuottoa” (=materiaalisesti laadukkaamman konferenssin) mitä enemmän uusia tulee mukaan, ja etenkin kun he voivat myydä oman lippunsa voitolla. <- Jälkimmäinen on ihan tavallinen käytäntö kyllä niissä konferensseissa joita kritisoin yllä, eikä niissäkään lipun hinta kaikille sama ole, eikä hinnoittelumalli ole pilkulleen selväksi tehty heti alussa, niin kuin minulla.
Eli joo. Hinnoittelu yksinään varmistaa, että tähän konferenssiin tulijat ovat valkoisia yli 25-vuotiaita miehiä, joilla on raha-asiat kunnossa, vaikka ei päivätöissä tarvitsekaan käydä, todennäköisesti osallistujien omistaman bitcoin-määrän mediaani on yli 2100, ja määrä on lisäksi hinnannoususta huolimatta kasvussa. Kukaan saapuvista ei ole kädetön bisneksessä, koska muidenhan lippu menisi hukkaan jos siellä yhdeltä alettaisiin pyyhkimään nenää perusasioiden kanssa. Ajattelin, että tämän kirjoittaminen auki toisi “mikävituneliittisinäluuletolevasi-paskamyrskyn”, mutta näköjään saman sai aikaan pelkkä hinnoittelu. No suolaa haavoihin sitten.
Ajatelkaa korkea lipun hinta vakuutuksena siitä, että ei tarvitse istua puolta päivää paikallaan kuuntelemassa valmiiksi tehtyjä esitelmiä aiheista, joista oikeastaan tiedät ennestään ihan yhtä paljon kuin puhuja, kun kuitenkin konferenssin varsinainen anti koetaan vapaassa ryhmäytymisessä, ja kaikki tietää sen, mutta silti istutaan ja jäkitetään.
Jaa mikä “korkea hinta”… 4 BTC on jotain <300 €, lähden Lontooseen parin tunnin päästä ja kuluni ovat huomattavasti korkeammat siltä reissulta. Konferenssiosallistumisen hinta menetettynä työaikana, lentolippuina ja kuluina, on aina tuhansia euroja. Siksi ei ole juuri merkitystä sillä, onko lipun hinta 100 vai 1000 euroa. Enhän osallistu ilmaiseksikaan tilaisuuksiin, joissa ei ole minulle mitään valueta.
Sitäpaitsi ne, joiden saatoin tältä foorumilta ehkä harkita tämänkaltaiseen osallistumista, ovat jo kommentoineet positiivisesti, eli seurailkaa tilannetta ja tulkaa mukaan jos tahdotte. Ymmärrän täysin niitä, jotka haluavat ostaa lipun vasta, kun niitä on myyty jo 10. Enhän itsekään ostanut bitcoineja heti kun ne tuli myyntiin vaan vasta hinnan noustua 100-kertaiseksi, enkä myöskään ole mainannut koskaan. Siksi olen ihan tyytyväinen olooni kun lähden juttuihin silloin, kun ne ovat minun mukavuusalueellani.