Bitcoin-liikemieskonferenssi kesäkuun alussa

Aikaisemmin annoin liian herkästi haastatteluja, nyt olen 2 vuotta kieltäytynyt kaikista. Aikansa kullakin. Niin kauan kuin bitcoinit on halpoja niin ostetaan niitä. Kun hinta taas nousee 300+ tasolle niin ehtii taas muutakin kuin bisnestä.

Konferenssin tarkoitus on jakaa osaamistani muillekin. Hinta on määrätty siksi korkeaksi, ettei kenenkään aika mene hukkaan. Varmasti jos jollain ei ole edes 500 BTC niin ei kannata haaveilla tulemisesta, vaan tiskata vähän lisää ja sijoittaa rahat paperilompakkoon.

Luepa muutkin viestini niin ehkä alat ymmärtää, miksi konferenssi on ihan vakavamielinen yritys saada kasaan todella kovia bitcoin-nimiä, jotka voivat röllien estämättä kehittää palvelut, jotka nostavat bitcoinin seuraavalle tasolle.

Ja kyllä siis tuntiansioni olivat ~ 600€ viime viikolla, eli konsultointi on hinnoiteltu omakustannehintaan. Sitten kun markkina rauhoittuu, ja alkaa tulla tylsää, hintakin laskee.

Pyydän ystävällisesti moderaattoreita siirtämään muita bisneksiä koskevat keskustelunavaukset omaan ketjuunsa.

Meillä oli eilen neljän miehen kokous ja ihan rauhassa saatiin olla. On se kumma kun kaikkia kiinnostaa heti kun aletaan myymään lippuja…

[quote=“rpietila, post:23, topic:732”]Pyydän ystävällisesti moderaattoreita siirtämään muita bisneksiä koskevat keskustelunavaukset omaan ketjuunsa.

Meillä oli eilen neljän miehen kokous ja ihan rauhassa saatiin olla. On se kumma kun kaikkia kiinnostaa heti kun aletaan myymään lippuja…[/quote]

Mikäköhän siinä on, että ihminen ei saisi järjestää maksullista tapahtumaa erikoisella hinnoittelulla?

Ymmärrän hyvin pointin, että mitä useampi tulija (ja siten kalliimmat liput), sitä parempi konferenssi voidaan järjestää. Se, että mulla itselläni ei ole varaa osallistua, ei suoraan sanottuna harmita pätkääkään. Olisi siellä varmasti mielenkiintoista juttua (varsinkin “puolenyön jälkeen” tai tällä kertaa “suoraan asiaan” [tarjoilu alkaa ovelta?]), mutta pärjään ilmankin. Jos olisi enemmän coineja tullut joskus kasattua, ehkä olisin nyt osallistumassa.

Mun mielestä kukin saa itse päättää onko mainostettu konferenssi osallistumisen arvoinen. Ilmiselvää on se, että hinta ei ole halpa – tuskin siis kukaan ihan kokeilumielellä lähtee mukaan. Ihmetyttää siis se, että monen mielestä on aiheellista nimetä konferenssi suoraan huijaukseksi tmv. Jos se sitä on, voi lipun maksaja syyttää vain itseään, onhan hän itse päätöksen rahojensa käyttämisestä tehnyt. Eikä musta Ristokaan ole mitenkään yrittänyt johtaa harhaan tai maanitella, vaan ollut päin vastoin hyvinkin rehellinen:

Konferenssin sisältö toki on vielä avoin, jos kerran osallistujat siitä päättävät, mutta hieman ristiriitaisia tietoja tähänastiset ovat.

Risto on jo paikalla, tarvitaanko muita, muuta kuin oppilaiksi?

Terveellä epäilyksellä siis kukin tehköön itse päätöksensä siitä, mitä tapahtuma sisältää. Vaikka itse kyseenalaistankin hieman sisältöä, en ala väittämään täällä, että koko homma on mätä. Kun en paremmin tiedä, eikä taida tietää moni muukaan. :wink:

[quote=“rpietila, post:23, topic:732”]Pyydän ystävällisesti moderaattoreita siirtämään muita bisneksiä koskevat keskustelunavaukset omaan ketjuunsa.

Meillä oli eilen neljän miehen kokous ja ihan rauhassa saatiin olla. On se kumma kun kaikkia kiinnostaa heti kun aletaan myymään lippuja…[/quote]

Kaikella kunnioituksella, jota on muuten noin 600% vähemmän kuin ennen tätä threadia, kannattaa vähän miettiä mitä tänne suoltaa, saamasi reaktio on täysin ansaittu: “Ekponentiaalisesti nousevasti hinnoiteltu seminaari jonka sisältöä tai puhujia ei ilmoiteta, mutta ainakin yhdellä osallistujalla on rahaa.” …Ihan tosi hei, et ostais itsekkään. Kannattaa myös pitää mielessä että vaikka huimilla ansioilla kerskuminen on hirmu kivaa niin et ole ihan niin kauhean iso kala tässä altaassa, edes tässä maassa.

Minun laskujeni mukaan Suomessa on 10, jolla on yli 2100 coinia, ja että tunnen heistä 7. Oletko joku puuttuvista? :slight_smile: Hauska tutustua!

En oikein ymmärrä tätä mr. Pietilään kohdistuvaa pottuilua.
Jos mies järjestää jonkun tapahtuman ja hinnoittelee sen…mikä ihme siinä oikein ahdistaa ?
Risto tekee arvokasta työtä Bitcoinin tunnettuudenkin eteen ja siitä voisi Bitcoin-yhteisö nostaa hattua hänelle.

Hitto, kiusaus vastata tuohon erinomaisesti asetetuun kysymykseen on suuri. Oma näkemykseni bitcoin omistuksista on hyvin voimakkaasti “dont ask, dont tell”. Jos olen hiljaa niin joku tulkitsee sen myöntämiseksi … Ei olisi pitänyt postata koko lankaan yhtään mitään. Mutta nyt lienee pakko vastata jotain: Ei, minulla ei ole 2100 coinia. Asiasta seinään: Pidän muuten hieman outona että luku johon kokoajan vertaamme omiamme ja muiden coini-positioita ei tule käytännössä täyttymään elinaikanamme. Se että käännät ajattelua bitcointalkissa mbtc:hen on mielestäni oikein, mutta pitäisiköhän meidän ajatella jotain muuta lukua kuin tuota maagista 21 miljoonaa, josta X on jo tuhoutunut ja ~10 miljoonaa on vielä virtuaali-kiven sisässä ?

[quote=“katlisa5963, post:28, topic:732”]En oikein ymmärrä tätä mr. Pietilään kohdistuvaa pottuilua.
Jos mies järjestää jonkun tapahtuman ja hinnoittelee sen…mikä ihme siinä oikein ahdistaa ?
Risto tekee arvokasta työtä Bitcoinin tunnettuudenkin eteen ja siitä voisi Bitcoin-yhteisö nostaa hattua hänelle.[/quote]
Oma kantani on että saatan olla potentiaalinen asiakas tälle tuotteelle, mutta sen kuvaus on niin puutteellinen etten ostaisi nykytilassa, hinnoittelumalli puolestaan on omiaan johtamaan tilanteeseen jossa en osta enää kuvauksen täsmennyttyä.

[quote=“katlisa5963, post:28, topic:732”]En oikein ymmärrä tätä mr. Pietilään kohdistuvaa pottuilua.
Risto tekee arvokasta työtä Bitcoinin tunnettuudenkin eteen ja siitä voisi Bitcoin-yhteisö nostaa hattua hänelle.[/quote]

No ei siinä nyt mikään ahdista. Tässä vaiheessa vaan “konferenssista” ei ole julkaistu muuta kuin hinnoittelu, jonka ideana voisi sanoa olevan borderline-kusetuksenomainen “nopein saa halvimmalla”. Siis tuosta jää vähän se maku suuhun, että tarkoitus on rahastaa hätäisimmiltä rahat pois. Ja mikäli oikein ymmärsin, osallistujat myös hoitavat järjestelyt keskenään?

Luulen että Pietiläkin arvostaa rehellistä palautetta, ja sanoin vaan sen mikä tästä nyt mieleen ensimmäisenä tuosta tuli.

Verratkaapa nyt vaikka tuohon jenkkilän bitcoin 2013 konferenssiin, jonka hinta on 4.6 BTC (300 USD). Uskooko joku tosiaan, että Pietilä saa edes murto-osan tuontasoisia puhujia paikalle?

http://www.bitcoin2013.com/bitcoin-2013-panelists.html

Onko joku tässä ketjussa sitten sanonut, ettei saisi?

Tämähän on vain yksi Riston monista zydeemeistä…olisi mielenkiintoista tietää montako tuntia hän kerkiää
vuorokaudessa nukkumaan ja mistä saa kaiken virtansa, mokoma Duracell-pupu.
With all do respect, of course :slight_smile:

Minun mielestäni tämä konferenssi on täysin OK ja ei tässä ole mitään kummallista. Konferenssin idea on selkeästi olla niin sanottu high-end konferenssi, johon halutaan pääasiassa rahamiehiä, jotka oikeasti haluavat tehdä jotain merkittävää Bitcoiniin liittyen. Kahvirahoja pyörittelevillä ei ole tälläisiin tapahtumiin asiaa. Suurempaa yleisöä varten on ihan erilaiset tapahtumansa.

Tapahtuman nimihän on “liikemieskonferenssi”. Sellaisten konferenssien liput kulkevat vähintään useissa sadoissa euroissa, usein tuhansissa euroissa. Pikkurahalla jää nuolemaan näppejään tälläisten tapahtumien osalta. Eläkää sen kanssa.

Lopuksi voin sanoa, että en tiedä olenko itsekään tulossa kyseiseen tapahtumaan, saa nähdä :smiley:

Markkinatalouteen nyt kuuluu mielestäni myös informaation vapaa liikkuvuus, ja sitähän tässä käydään. Näillä tiedoilla tuota konferenssia nyt en vain yksinkertaisesti voi suositella yhtään kenellekkään.

Vähän sama kuin joku kaupittelisi netissä jotain ruosteista autoa ylihintaan, ja kaveri olisi ostamassa sitä, niin tietysti sanoisin että älä osta. Mutta silti toki jokainen saa yrittää myydä ruosteista koslaansa kymppitonnilla, ei se ole keltään pois. Lisäksi tietty ruosteisen auton kaupittelija saa osakseen vinoilua.

Pietilä hinnoittelee oman aikansa 600 eur/h. Se on Pietilän vaihtoehtoiskustannus omalle duunilleen. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että Pietilän konsultaatio olisi maksajalle tuon arvoinen, niinkuin vähän annettiin ymmärtää (ja jollekkin se saattaa jopa mennä läpi perusteluna).

Ja edelleenkään ei millään pahalla Riston bisneksiä kohtaan. Tää nyt vaan tuoksahtaa vähän siltä että myytäisiin kakkapökelettä lahjapaketissa, niin pitäähän siitä nyt informoida ;D

Jos jollain riittää aikaa ja energiaa todellisen skämmivaaran seuraamiseen, kannattaa ennemmin seurata sivustolle äskettäin liittynyttä kaveria joka ensin oli “perustamassa” valtavaa bittipörssiä muiden rahoilla ja on äskettäin “bongannut” uuden maksupalveluzydeemin joka on siis hänen oma virityksensä.
Risto on oikea liikemies.

Siis tottakai pitää sanoa mitä on mieltä. Mun mielestä on hyvin ymmärrettävää epäillä tätä, olla osallistumatta, ja suositella muita olemaan osallistumatta. Tuskinpa tuo osallistujamäärä suureksi kasvaa tässä tapahtumassa tuolla hinnoittelumallilla. Tosin kyllähän rahamiehiä riittää ei siinä.

Kangasbros voisi järjestää toisenlaisen tapahtuman, joka on avoimempi ja isommalle porukalle tarkoitettu. Se voisi kiinnostaa suurinta osaa täällä huomattavasti enemmän.

[quote=“Dogah, post:32, topic:732”][quote author=ottulo link=topic=771.msg4930#msg4930 date=1366230093]
Mikäköhän siinä on, että ihminen ei saisi järjestää maksullista tapahtumaa erikoisella hinnoittelulla?
[/quote]
Onko joku tässä ketjussa sitten sanonut, ettei saisi?[/quote]

Ei kirjaimellisesti, mutta sen verran suoraa syyllistämistä on tullut, että ei kaikkea voi ottaa edes kritiikiksi, saatikka rakentavaksi sellaiseksi.

Muidenkin viesteissä on ollut ajatus “älä viitsi edes yrittää” ilmaistuna yhdessä tai toisessa sanamuodossa. Keskustelu on parantunut ketjun viimeisillä sivuilla, mutta alkupäässä oli aika sisällötöntäkin viestintää, joka ei ainakaan rohkaise ketään yrittämään mitään uudenlaista.

…mitä helvettiä? :smiley:

a) Ei mainintaa sisällöstä
b) Ei mainintaa puhujista
c) Ei tarkkaa ajankohtaa
d) Ei tarkkaa paikkaa
e) …mutta lippujen hinnottelu ja näihin liittyvät yksityiskohdat äärimmäisen tarkkaan mainittu?

En pysty ymmärtämään.

Hämmentävää, kuinka laadukkaaksi keskustelu muuttuu, heti kun minä lähden pois. Siis oikeesti.

Huomaan sen herättäneen kiinnostusta, että konferenssin ohjelmaa ei ole kerrottu. Syy on se, että ohjelma kehitetään osallistujien kesken. Tyypillisesti tällaiset “kovan rahan konferenssit” ovat näyttävillä kulisseilla varustettuja yksisuuntaisia tilaisuuksia, joissa yleisö istuu puhujan hauskuutettavana, kuvittelee saavansa jotain mullistavaa, mutta kenenkään elämä ei muutu kun vuotta myöhemmin tarkastellaan.

En ole koskaan itse käynyt, enkä muista kenenkään ennestään miljonäärin ikinä osallistuneen tuollaisiin konferensseihin. Vetäjilleen ne toki ovat tuottoisia, ja sisältö sinänsä laadukasta. Osallistuja-aines ei tosin keskimäärin ole siinä tilassa, että pystyy konferenssia täysipainoisesti hyödyntämään. Vähän kuin Kirby-pölynimurit, jotka ovat tosi laadukkaita vehkeitä, mutta joita myydään nolostuttavalla tavalla ihmisille, joiden kannattaisi käyttää rahansa tärkeämpiin perustarpeisiin. Olin vähällä ostaa Kirbyn, kunnes minulta kysyttiin, “minkä suuruinen kuukausierä laitetaan, että ei vie voita leivän päältä?” Mitvit??!? Luulin, että yli 2000€ pölynimuri ostetaan käteisellä. Tarkemmin googletettuani boikotoin koko laitosta, nehän myy niitä varattomillekin. Käytetyn voin ehkä ostaa, silloin raha menee sentään hyvään tarkoitukseen (jollekin, joka osti liian kalliin, eikä edes tarvitse sitä, ja haluaa siksi luopua).

Tämän konferenssin idea lähti siitä, että tutkin nykyistä Bitcoin-konferenssitarjontaa, lopulta päätellen, etten osallistu kumpaankaan. Nykyiset konferenssit eivät sattumien, osin harmillistenkin, summan kautta sopineet minulle. Mietin, millaiseen haluaisin itse tulla, ja spottasin bitcointalk-foorumilta muutamia ihmisiä, joiden kanssa haluaisin jotain tehdä. Olin jo pari viikkoa aikaisemmin tarjoutunut lentämään Kyprokselle huippukokoukseen erään heistä kanssa, tosin tämä oli vaihtanut sillä välin mannerta, ja oli kiireiden uuden elämänsä järjestelyissä. Jos joku näistä ajattelemistani ihmisistä järjestäisi samanlaisen kuin mitä minä nyt, osallistumismaksu ei olisi minulle este. 10-20 ihmistä on varsin sopiva konferenssin koko, ja ajatus siitä, että rahalliset resurssit paranevat osallistujamäärän neliössä olisi täysin OK. Jos kuitenkin kävisi niin, että käytännön syistä en pääsisi paikalle, voisin lohduttautua sillä, että popula on joka tapauksessa laadukasta.

Jos “rpietila” olisi joku muu kuin minä, olisin niin kiinnostunut, että varmaan itse osallistuisin. Samoin jos konferenssin isäntänä olisi jokin muutamasta bitcointalk-nimestä, johon oikeasti haluaisin tutustua. Toisaalta jos kuka tahansa muu järjestäisi tällaisen, en olisi kiinnostunut, ja pitäisin varmaan todennäköisimpänä, että kyseessä on härski ponzi. Kaikki ponzin tunnusmerkithän täyttyvät, jos aikaisemmat lipun ostajat saavat sitä enemmän “tuottoa” (=materiaalisesti laadukkaamman konferenssin) mitä enemmän uusia tulee mukaan, ja etenkin kun he voivat myydä oman lippunsa voitolla. <- Jälkimmäinen on ihan tavallinen käytäntö kyllä niissä konferensseissa joita kritisoin yllä, eikä niissäkään lipun hinta kaikille sama ole, eikä hinnoittelumalli ole pilkulleen selväksi tehty heti alussa, niin kuin minulla.

Eli joo. Hinnoittelu yksinään varmistaa, että tähän konferenssiin tulijat ovat valkoisia yli 25-vuotiaita miehiä, joilla on raha-asiat kunnossa, vaikka ei päivätöissä tarvitsekaan käydä, todennäköisesti osallistujien omistaman bitcoin-määrän mediaani on yli 2100, ja määrä on lisäksi hinnannoususta huolimatta kasvussa. Kukaan saapuvista ei ole kädetön bisneksessä, koska muidenhan lippu menisi hukkaan jos siellä yhdeltä alettaisiin pyyhkimään nenää perusasioiden kanssa. Ajattelin, että tämän kirjoittaminen auki toisi “mikävituneliittisinäluuletolevasi-paskamyrskyn”, mutta näköjään saman sai aikaan pelkkä hinnoittelu. No suolaa haavoihin sitten.

Ajatelkaa korkea lipun hinta vakuutuksena siitä, että ei tarvitse istua puolta päivää paikallaan kuuntelemassa valmiiksi tehtyjä esitelmiä aiheista, joista oikeastaan tiedät ennestään ihan yhtä paljon kuin puhuja, kun kuitenkin konferenssin varsinainen anti koetaan vapaassa ryhmäytymisessä, ja kaikki tietää sen, mutta silti istutaan ja jäkitetään.

Jaa mikä “korkea hinta”… 4 BTC on jotain <300 €, lähden Lontooseen parin tunnin päästä ja kuluni ovat huomattavasti korkeammat siltä reissulta. Konferenssiosallistumisen hinta menetettynä työaikana, lentolippuina ja kuluina, on aina tuhansia euroja. Siksi ei ole juuri merkitystä sillä, onko lipun hinta 100 vai 1000 euroa. Enhän osallistu ilmaiseksikaan tilaisuuksiin, joissa ei ole minulle mitään valueta.

Sitäpaitsi ne, joiden saatoin tältä foorumilta ehkä harkita tämänkaltaiseen osallistumista, ovat jo kommentoineet positiivisesti, eli seurailkaa tilannetta ja tulkaa mukaan jos tahdotte. Ymmärrän täysin niitä, jotka haluavat ostaa lipun vasta, kun niitä on myyty jo 10. Enhän itsekään ostanut bitcoineja heti kun ne tuli myyntiin vaan vasta hinnan noustua 100-kertaiseksi, enkä myöskään ole mainannut koskaan. Siksi olen ihan tyytyväinen olooni kun lähden juttuihin silloin, kun ne ovat minun mukavuusalueellani.