Avalon ASIC-piirien joukkotilaus ja DIY-ASIC!?!

Aah, kamoon!

Tarkistapa kuka omistaa domainin ‘inqvision.com’.
En ole koskaan omistanut sitä ja olen vuosia kytännyt saadakseni sen itselleni.
Domainissa ei ole mitään ja domainin omistaja ei suostu sitä minulle myymään.

En ole koskaan toiminut minkään muun domainin alla kuin ‘inqvision.net’.

Kauppahuone Meritie Oy (Y-tunnus: 0782963-9) omistaa Meritie AXNdata (www.axndata.fi) nimisen hosting-palveluntarjoajan jonka tekninen tuki ja ylläpito on minun yritykseni yksi toimiala. Tottakai rekisteröin ja hostaan omia sivujani palveluntarjojalla jonka ylläpidosta maksetaan minulle.

Eli mikään ei vieläkään haiskahda, pitää vaan selvittää asiat tarkemmin ja uskaltaa kysyä, kerron kyllä mielelläni.

Niin, piti vielä mainita että ne siellä PRH:lla ovat onnistuneet mm.kategorioimaan yritykseni:

o Vaate- ja sisustussuunnittelua
o Sähköpiirrustus ja teknistä suunnitelua
o Rakennus- ja arkkitehtisuunnittelua

…tekeväksi yritykseksi ihan omatoimisesti. En ole koskaan tehnyt mitään näistä toimialoista.
Viimeksi eilen soitti Talentumilta myyjä ja tarjosi minulle kirjaa jossa uusimmat rakennustekniset määräykset.
Ihmettelin mihin ihmeeseen tarvitsisin kyseistä opusta, kunnes selvisi että heidän kannassaan toimialanani on tuo alin, eli rakennus- ja arkkitehti suunnittelu.

Yrityksen nimeä vuosituhannen vaihteessa muutettaessa nimenomaisesti ilmoitin domainiksi ‘inqvision.net’, EN .com.
Silti siellä kirjattiin .com. Luulin että ajan kuluessa saan sen hankittua mutta sen omistaja vain panttaa sitä ja luulee että saa minut ostamaan sen pyytämällään hinnalla, mitä en tule tekemään.
Joten tämän takia siellä on ne tiedot mitä on.

mua kiinostaa ostaa valmis toimiva tuote jonka ostosta saa kuitin ja jonku 2-3 v takuun
:smiley:

[quote=“hossein, post:23, topic:816”]mua kiinostaa ostaa valmis toimiva tuote jonka ostosta saa kuitin ja jonku 2-3 v takuun
:D[/quote]

Piirit, kortit ja laitteet ovat ostettavissa meiltä ihan normi laskua vastaan, tai kuitilla jos haluaa maksaa käteisellä.
Lasku/kuitti toimii takuutodistuksena. Hinnoissa huomioittehan että alvi tulee aina päälle, ei poikkeuksia.
Jos on mahdollisuus ostaa oman yrityksen kautta, alvin saa verotuksessa vähennettyä mikä on aina kotiinpäin.

Päätettävänä on vielä mitä takuu käytännössä kattaa, koska Avalonilta ei saa itse laitteisiin eikä piireihin käytännössä minkäänlaista takuuta.
Valmiille korteille ja niiden valmistuksen laadulle, virtalähteelle ja tuotteen yleiselle rakenteelle annan mielelläni takuun mikä yleisesti olisi vuosi, mutta koska tiedän alihankkijoitteni laadun, voin yhtähyvin luvata kolmekin vuotta kun tiedän että tavara on kuitenkin laadukasta.

Mutta, jos pelaat jäähdytyksen kanssa, ylikellotat, leikit jännitteiden kanssa tms mikä selkeästi hyvin suurella todennäköisyydellä poikkeaa tuotteelle annetuista spekseistä ja rikkoo tuotteen, ei kenenkään takuu kata sellaista.

10.000 piiriä ei mene tasan laitteiden kesken, ylimääriseksi jää 80 piiriä eli yhden modulillisen verran.
Suunnitelmana on ostaa nämä piirit itsellemme jotta voimme käyttää ne mahdollisten viallisten tai vikaantuneiden piirien korvaamiseen.
Avalon ei viallisia piirejä lähde vaihtelemaan joten mahdolliset vikaantuvat tai jo valmiiksi vialliset piirit ovat oma menetyksemme.

On hyvin todennäköistä että 10k määrästä jokunen komponentti on viallinen vaikka niitä tehtaalla tietyissä määrin testataankin.
En jaksa uskoa että joka ikinen piiri toimisi 100% virheettä ja seilaisimme Avalonilla auringonlaskuun ilman mitään ongelmia.
Ellei vaihtokappaleita varata, olisi julmettu homma lähteä hankkimaan jostain muutamaa yksittäistä piiriä korjausta varten, ylimääräiset ovat siksi hyvä olla käsillä ja sen järjestämme.

Teknisen tuen osalta copy-pastettaisin Avalonin kaupan sivuilla olevan tekstin jossa lyhykäisyydessään sanotaan että tuotteet ovat ‘not newbie friendly’ ja käytännössä ‘you’re on your own’.
Niiden toimintaan saattaminen edellyttää hyvää teknistä osaamista ja tuntemusta Bitcoinista ja sen toiminnasta, meillä ei myöskään ole resursseja tarjota teknistä tukea valmiille laitteille sen enempää kuin mikä on ilmeisintä laitteen toimintaan saattamisen kannalta. Kerromme mielellämme mitä olemme itse tehneet saadaksemme laitteet toimintaan ja sillä pitäisi pärjätä. Yritämme testauksen kautta saattaa laitteet sellaiseen pisteeseen että niiden käyttöönotto on malliin ‘asetukset paikalleen ja mainaamaaan’.

Yksittäisille piireille emme pysty antamaan minkäänlaista teknistä tukea, jälleen Avalonin malliin.
Onneksi foorumeilta löytyy kuitenkin jo todella paljon materiaalia tähän liittyen joten uskon että kaikki mahdolliset kysymykset ovat pikkuvaivalla selvitettävissä, ei tämä nyt niin rakettitiedettä ole.

No, onkos ne minun terroristiyhteydet ja poliittiset Bilderberg-koplaukset jo hiljalleen selvitelty? :smiley:

Päivitys: Jäljellä tilauksesta 3200 piiriä eli 10 Avalonin verran.

Itse näkisin että oikea aika iskeä on kun Avlaon tuo kolondiken seuraajan markkinoille, eli pienemmän nanometrin prosessilla tehdyn tehokkaamman chipin. Hyvän käsityksen heidän nykyisestä ja tulevasta toiminnasta saa katsomalla Yifun hiljattaisen konferenssipuheenvuoron http://www.youtube.com/watch?v=LY1xgGiejIc

Oma investointikiinnostukseni on suuruusluokkaa 100btc, valmiisiin toimiviin tuotteisiin, seuraavan sukupolven chippeihin.

Toki minuakin kiinnostaa aina uudempi ja tehokkaampi ratkaisu, mutta siihen mennessä kun minulla on next-gen Avalon käsissä, nykyisillä ollaan mainattu jo melkolailla pitkään ja siinä kohdassa en usko budjetinkaan riittämisen olevan enää ongelma.

Saan vahvistuksen ma-ti aikana, näyttää siltä että kahden Avalonin verran menee taas piirejä, joten jäljellä on enää 8 Avalonin verran piirejä kokonaistilauksesta.
Epäilevien tuomasten mielipiteistä huolimatta karavaani kulkee eteenpäin ja näyttää siltä että tilaus tästä pian päästään tekemään.

Kuten tuossa videossakin oli mainittu, piirien tilauksen jälkeen jo neljän viikon päästä toimittavat samplet joilla pääsee testaamaan kortteja sekä itse laitteen designia, kahdeksan viikkoa piirien valmistusaika.
Nyt kun emme edes tee elektroniikalle mitään, haluamme vain tehdä kloonin jo toimivasta ratkaisusta, odotan että pääsemme katsomaan mainaavaa laitetta jo melko pian.

Olisi tosi hienoa jos Technomagegin reilusti vahvistaisi olleensa väärässä tuon viime kommenttinsa suhteen, ja ehkä katsoneen asiayhteyksiä turhan hätäisesti väittäessään jopa yhden yrityksen olemassaolemattomuutta, selvittämättä kunnolla asian oikeaa laitaa.

Paljon puheen perusteella ei pidä tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Kyllä maailmaan puhetta mahtuu :slight_smile:

Edit: näissä puheissa huvittaa erityisesti suureellisuus ja lukuisat ristiriidat, esim. osakkuudet yli kymmenessä yrityksessä…
silti kaveri on muutaman kymppitonnin puutteessa joita ei heru edes pankista :smiley:

Puhun täsmälleen sen verran kuin oikean asianlaidan ja kysyjän esittämän vastauksen täyttäminen edellyttää.
Jos kertoisin asioista vähemmän niin olisiko kommenttina:“Kovin on niukkaa tiedonsaanti, tuoksahtaa jo pahasti kun ei enempää voi kaveri kertoa.”
Parempi reilu avoimuus mielestäni. Toistaiseksi minä taidan olla meistä ainoa joka on täällä omalla nimellään.

Okei, olen myös kirjailija (https://www.booky.fi/tuote/marcus_toivonen/tietotekniikka_elektroniikka_ja_sahkoalan_slangisanakirja/9789521408663), kirjoitan luonnostaankin paljon tekstiä nopeasti joten päädyn kertomaan aika paljon. Pahoittelen jos silmiä alkaa kirvellä lukeminen, on hyvä pitää taukoja välillä.

[quote=“IQD, post:29, topic:816”]Puhun täsmälleen sen verran kuin oikean asianlaidan ja kysyjän esittämän vastauksen täyttäminen edellyttää.
Jos kertoisin asioista vähemmän niin olisiko kommenttina:“Kovin on niukkaa tiedonsaanti, tuoksahtaa jo pahasti kun ei enempää voi kaveri kertoa.”
Parempi reilu avoimuus mielestäni. Toistaiseksi minä taidan olla meistä ainoa joka on täällä omalla nimellään.

Okei, olen myös kirjailija (https://www.booky.fi/tuote/marcus_toivonen/tietotekniikka_elektroniikka_ja_sahkoalan_slangisanakirja/9789521408663), kirjoitan luonnostaankin paljon tekstiä nopeasti joten päädyn kertomaan aika paljon. Pahoittelen jos silmiä alkaa kirvellä lukeminen, on hyvä pitää taukoja välillä.[/quote]

Oma nimeni, osoitteeni, Y-tunnukseni on täysin julkista tietoa ja selviää kahden minuutin doogletuksella. Positioni tähän projektiin muutaman yksityisviestin jälkeen on että en lähde itse muodostamaan IQD:n luotettavuudesta koska investointipäätöksen tueksi saatavissa luvuissa on liian monta tuntematonta muuttujaa joihin ei tarjota edes arviota, lähinnä toimitusaika ja hinta. Kun en pysty tekemään edes karkeita best/worst case scenario laskelmia niin ei anna rautakanki selässä periksi harkinnan aloittamiseen.

Sanoja sanojen jälkeen, mutta mitään ei tapahdu kun herra saanu avalon -piirit itelleen.

Noniin, se on hienoa. Selvä peli.

Ymmärrän pointtisi mutta tosiaan puhumme vielä asiasta jonka osakokonaisuuksia ei ole vielä valmistettu ja osaa kuten kotelointi ei ole edes vielä suunniteltu, sen suunnittelutyö on lähtenyt jo käyntiin. Heti kun lopulliset valmistustiedostot ovat käsillä, niihin saadaan tarkat tarjoukset.
Olen tehnyt tähän mennessä lukuisia tuotteita ja minulla on aika hyvä käsitys siitä mitä asiat maksavat. Aiempi arvioni 3200-3500 euroa on mielestäni täysin riittävällä tontilla arvion tarkkuuden suhteen ja sitä se on muillekin osapuolille ollut.

Realistisesti katsoen vaihtoehdot ovat nämä:

  1. Jäädä kokonaan ilman ja saada sitten katsoa vierestä kun muut mainailee.
  2. Ottaa sen riskin että arvio voi aina heittää satkun, pari suuntaan jos toiseen.
    Mitäpä siitä jos näin käy, omakustannushintaan tuskin kovin moni lähtee
    näitä tarjoamaan, siinä on sitten hyvä läski päällä kun joku näitä alkaa
    myyntiin painamaan.
  3. Tilata kokonainen laite suoraan Avalonilta 7200 euron hintaan per pala
    ja arvuutella koska se saapuu ovelle.

Kuten Avalonilta Yifu tuossa aiemmin linkatussa videossakin sanoi, heitä ei kiinnostaisi tehdä kokonaisia laitteita enää ollenkaan, he tekisivät mieluummin vain piirejä ja katsoisivat vierestä kun muut tekevät hienot laitteet. Siksi piirien toimitus näyttää olevan heillä tällä hetkellä etusijalla laitetoimituksiin nähden.

Olipahan tyypillisen perisuomalainen kommentti josta ei välity mitään muuta kuin kateus.

Että minäkin pistäisin aivan kaikki säästöni tässä kiinni näiden kamojen toteutukseen ja jäisin sitten istumaan piirien päälle kun ne saapuvat, näin menettäen kaikki säästöni ja ajaen itseni konkurssiin. Juuri näinhän se varmaan sinun kateellisessa mielessä saisikin mennä. Kaikki on hyvin kun kukaan ei saa menestyä tässä maassa.

Ruokitaan kateutta hieman.
Laskepa huviksesi paljonko mainaan kohta minulle tästä erästä tulevalla noin 0.7 THash teholla.

Onnea yritykseen!

Kiitoksia! Uskon että tästä tulee hieno juttu.

[quote=“IQD, post:32, topic:816”]Ymmärrän pointtisi mutta tosiaan puhumme vielä asiasta jonka osakokonaisuuksia ei ole vielä valmistettu ja osaa kuten kotelointi ei ole edes vielä suunniteltu, sen suunnittelutyö on lähtenyt jo käyntiin. Heti kun lopulliset valmistustiedostot ovat käsillä, niihin saadaan tarkat tarjoukset.
Olen tehnyt tähän mennessä lukuisia tuotteita ja minulla on aika hyvä käsitys siitä mitä asiat maksavat. Aiempi arvioni 3200-3500 euroa on mielestäni täysin riittävällä tontilla arvion tarkkuuden suhteen ja sitä se on muillekin osapuolille ollut.

Realistisesti katsoen vaihtoehdot ovat nämä:

  1. Jäädä kokonaan ilman ja saada sitten katsoa vierestä kun muut mainailee.
  2. Ottaa sen riskin että arvio voi aina heittää satkun, pari suuntaan jos toiseen.
    Mitäpä siitä jos näin käy, omakustannushintaan tuskin kovin moni lähtee
    näitä tarjoamaan, siinä on sitten hyvä läski päällä kun joku näitä alkaa
    myyntiin painamaan.
  3. Tilata kokonainen laite suoraan Avalonilta 7200 euron hintaan per pala
    ja arvuutella koska se saapuu ovelle.

Kuten Avalonilta Yifu tuossa aiemmin linkatussa videossakin sanoi, heitä ei kiinnostaisi tehdä kokonaisia laitteita enää ollenkaan, he tekisivät mieluummin vain piirejä ja katsoisivat vierestä kun muut tekevät hienot laitteet. Siksi piirien toimitus näyttää olevan heillä tällä hetkellä etusijalla laitetoimituksiin nähden.[/quote]

Varmastikkin osaat tuolla pohjalla sanoa siis että hinta ei missään tapauksessa ylitä X euroa ?
Toinen merkittävä kysymysmerkki minulle on aikataulu, ymmärrän tietenkin ettet voi luvata kuuta taivaalta ja parempi niin. Mutta minulla ei ole pienintäkään käsitystä mikä on se aikaväli joka edes suunnilleen menee siitä hetkestä kun saat chipit käteen siihen hetkeen kun puhelin soi: “tuu hakemaan rautas.” .

[quote=“Isokivi, post:36, topic:816”]Varmastikkin osaat tuolla pohjalla sanoa siis että hinta ei missään tapauksessa ylitä X euroa ?
Toinen merkittävä kysymysmerkki minulle on aikataulu, ymmärrän tietenkin ettet voi luvata kuuta taivaalta ja parempi niin. Mutta minulla ei ole pienintäkään käsitystä mikä on se aikaväli joka edes suunnilleen menee siitä hetkestä kun saat chipit käteen siihen hetkeen kun puhelin soi: “tuu hakemaan rautas.” .[/quote]

Niin kauan kun kyse on omakustannehintaan toimimisesta eli suorastaan hyväntekeväisyydestä en itse ainakaan myyjänä antaisi minkäänlaisia takeita lopullisesta hinnasta tai toimitusajasta. Eri asia sitten jos on kyse voitollisesta toiminnasta jossa katteesta voidaan ko riskit kattaa.

Ok, nyt on tuoksahtelut tuoksahdeltu ja epäilyt epäilty, on aika siirtyä toteutusvaiheeseen.


10.000 Avalon piirin tilaus on TÄYNNÄ!

Kiitän mitä yllättävimmäksi nousseesta kiinnostuksesta, en olisi uskonut että tämä saadaan näin nopeasti kasaan.
Joukossa on todellakin voimaa. Tänä viikonloppuna asia lähti todella liikkeelle.
Optimistisimmissakin toiveissani odotin tilauksen olevan koossa ehkä tämän kuun lopussa, en edes kuvitellut että määrä on koossa jo alle viikossa.

Ensi viikko menee eurojen vaihtamiseen Bitcoineiksi, sillä sekunnilla kun tarvittava BTC summa on koossa niin tilaus Avalonille lähtee.
Epäilijöiden kiusaksi laitan tänne aikanaan jakoon vielä Bitcoin osoitteet mistä ja mihin maksu suoritetaan, sekä Avalonin tilausvahvistuksen.
Niistä voi kukin todentaa tapahtumien kulun.

Lisäksi voin yleisen mielenkiinnon johdosta laittaa tänne vielä kuvamateriaalia lopputuotteista ja komponenteista sitä mukaa kun niitä valmistuu ja vastaanotetaan.
Kiitoksia vielä kaikille, tehdään tästä hieno juttu jolla kaikki osallistuneet tekevät maksimaalisesti rahaa.

Tervehdys,

Piirit ovat tosiaan 10k erissä, lisää saadakseen pitäisi ottaa toinen 10k erä.
Olisikin hyvä jos tuo 10k olisi vain minimi ja maksimimäärä mikä vain yli minimin, sillä nyt asia on kääntynyt niinkin päin että ottajia olisi enemmän kuin mitä 10k erä mahdollistaa joten tämä erä on jo aika tiukalti varattu.

Suunnitelmissa on kyllä tämän jälkeen tehdä toinen 31 laitteen erä koska tämän erän laitteisto tulee mainaamaan tarvittavan BTC määrän melko nopeassa ajassa jo henkilökohtaisesti minulle tulevilla laitteilla.
Lähtökohtaisesti tekisin toisen erän pelkästään itselleni, mielessä on kyllä käynyt (ja kovasti on kyselty) osan erästä myyminenkin, esim.10 koneen verran.
Hinta per laite ei tällöin todellakaan olisi enää omakustannushinta kuten nyt, kuten sanottu tämä ei tule toistumaan, vaan riittävällä katteella mikä kattaa riskin ja vaivan sekä on liiketoiminnallisesti kannattavaa.

Hinta on vielä täysin avoin, tasaista 5000 euron hintaa per laite on minulle ehdotettu ja onhan sekin nyt vielä pari tonnia vähemmän kuin Avalonilla itsellään.
Jos Avalonin oma hinta tai vaikeustaso muuttuu ratkaisevasti tällä välillä niin myös tämä hinta revisoidaan, sillä pitäähän laitteiden olla omistajilleen kannattavia sijoituksia.

Laitteet saisi sitten tässä tapauksessa heti hyllystä, eli valmistan ne jo etukäteen kenellekään sen kummemmin hiiskumatta ja tilaus pystyttäisiin näin lähettämään matkaan heti, en aio mitään pre-order etumaksuratkaisua pyörittää.

Tämän erän toteutus on lähtenyt hyvin liikkeelle, osa suoraan tarvittavista komponenteista on jo ostettu, maksettu ja matkalla Suomeen.
Kontrollerikortit lähtevät tällä viikolla valmistukseen.

Myös BFL myy chippejä. Kuulema 3kk tilauksesta menisi. Olisi hyvä diili, jos vain olisi totta ja voisi heidän sanaansa luottaa.