Avalon ASIC-piirien joukkotilaus ja DIY-ASIC!?!

Huomio kaikki elektroniikkanörtit ja Roope Ankat bittivaluutat silmissään! 8)

Monet onkin varmaan tietoisia, että Avalon myy piirejään “vapaasti” verkkokaupssaan. Jotkut on ehkä myös huomanneet, että muutamat etevät tyypit ovat viime aikoina alkaneet kehitellä omien ASIC-minerien rakentamista perustuen Avalonin piiriin. Yksi ehkä kiinnostavin ja toistaiseksi pisimmälle edennyt DIY-projekti, jota itse olen erittäin kiinnostuneena seuraillut, on Thaimaalaisen kaverin osuvasti nimetty “Klondike”: https://github.com/bkkcoins/klondike

Olen itse harkinnut myös laitteen rakentamista ja tästä päästäänkin pienen aasinsillan kautta siihen, että jostain pitäisi saada piirit siihen… :slight_smile:

http://store.avalon-asics.com/?product=avalon-asic-chips-10000

Avalon ennakkomyy siis piirejään tällä hetkellä vain 10 000 kappaleen erinä, jollaisen määrän tilaamiseen ainakaan itselläni ei ole mitään mahdollisuutta, eikä varmaan kovin monella muullakaan? :stuck_out_tongue:

Varsinainen kysymykseni nyt on, löytyisikö tältä palstalta kiinnostusta piirien joukkotilaamiseen?

Ulkomaisilla foorumeilla näitä joukkotilauksia onkin jo joitain järjestetty (enkä itse ole niihin ehtinyt mukaan) mutta ainakaan tietääkseni ei vielä täällä?

Omasta BTC-taloudestani liikenisi tällä hetkellä piirien tilaamiseen korkeintaan n. 15BTC. Se olisi siis 1/52-osa tuosta koko erästä, jos kaikkien tilaus olisi yhtä suuri. Luultavasti 50 suomalaisen tilaajan saaminen täältä on mahdotonta ja homman organisoiminenkin kävisi jo melko työlääksi, mutta jos joku pystyisikin tilaamaan yksin vaikka 100BTC:llä, niin tilanne toki muuttuisikin oleellisesti…

Tämä olisi siis alustava tsekkaus, löytyisikö ylipäätään kiinnostusta, joten jos sinusta tuntuu, että saattaisit olla kiinnostunut vaikka ihan pienelläkin määrällä, listaa itsesi tähän!

Kiinnostaisi myös kuulla, jos löytyisi muita “näpertelijätyyppejä”, jotka on edes harkinnut oman laitteen rakentamista? Jos sellaisia olisi enemmän, ehkä voitaisiin yhdistää voimamme ja kerätä sopiva porukka rakentamaan Suomen tai jopa Euroopan ensimmäinen DIY-ASIC?!? ::slight_smile:

Ja tokihan niitä piirejä voisi ajatella myös sijoitusmielessä, siinä missä nyt Ebayssa myytäviä varhaisten Avalon tai BFL-laitteiden ennakkotilauksiakin… Ehkä ensi syksynä nyt tilattuja piirejä myydään moninkertaiseen hintaan, kun DIY-projektit konkretisoituvat ja saavat enemmän julkisuutta ja sitä kautta suuremmat massat heräävät tilaamaan itse omat piirinsä?? Tai ammattimaisemmat sijoittajat alkavat hamstraamaan niitä kilokaupalla? Yksi Belgialainen yritys onkin jo alkanut välittää piirien ennakkotilauksia pienemmissä erissä ja tietysti hieman alkuperäistä hintaa kalliimmalla: http://www.asic-chips.com/

Itse joka tapauksessa uskon, että toi DIY-ASIC meininki tulee ehdottomasti jossain vaiheessa lähtemään kunnolla lentoon, jos vaan BTC-talous (ja muut bittivaluutat) ylipäätään jatkaa kehitystään odotetulla tavalla, kun kotikoneella mainailu tulee lopullisesti tiensä päähän lähiaikoina ja etsitään sille paremmin “Bitcoin-henkeen” sopivia ratkaisuita, kun mitä vaikka jonkun Butterfly Labsin toiminta on tähän asti ollut…

Jos porukkaa löytyy riittävästi, voin alustavasti lupautua organisoimaan ainakin piiritilausprojektin käytännön järjestelyt, mutta toisaalta mulle käy myös hyvin pelkkä osallistuminen, jos joku toinen olisi erityisen innostunut vetämään hommaa?

Rakennusprojektin yksityiskohdista on ehkä liian aikaista puhua tarkemmin vielä tässä topicissa, kun piirien saamiseenkin saattaisi mennä vähintään kuukausia jos nyt tilaisi, mutta jos vaikka haluaa jutustella siihen liittyen kanssani privatisti, niin mailia vaan tulemaan, olen myös avoin kaikenlaisille ehdotuksille: [email protected]! :slight_smile:

Omasta taustastani tuohon liittyen kuitenkin sen verran, että en ehkä ole mikään über-elektroniikka-osaaja, mutta muutamia henkilökohtaisia projekteja on silti parhaillaankin työn alla ja yleensä näissä taidon ja tiedon puute on korjaantunut suurella määrällä innostuneisuutta ja sitä kautta riittävän syvällisellä perehtymistä aiheeseen ja sitten vaan tekemällä ja kantapään kautta oppimalla… 8)

-VonSpecht

Kyllä olisi kiinnostusta tommoiseen projektiin, olen käynyt elektroniikka alan koulutuksen ja piirikorttien suunittelua ja kasausta olen tehnyt aika paljonkin.
Juottaminen on hyvin hallussa.

  • piirilevyt varmaan tilattaisiin kiinasta, kauanko siinäkin menisi?

Cherenkov: Kuten sanottu, tässä vaiheessa haluisin lähinnä tietää voisko täältä löytyä kiinnostusta ylipäätään - käytännön toteutusta en vielä ole kovin tarkasti miettinyt, mutta se nyt on ainakin selvää, että en odota porukan rupeavan lähettämään pelkälle nimimerkille coineja tämän perusteella!! :o

Jos nyt ajatellaan, että saataisiin tilaus kasaan ja itse sen järkkäisin, niin ehdottomasti tehtäisiin selkeet kaikkien hyväksymät ehdot siitä miten homma toimii ja mun koko henkilöllisyys olisi tottakai kaikkien tilaukseen osallistuvien tiedossa (eikä mulla muutenkaan ole mitään syytä salailuun, laita viestiä, niin kerron mitä haluat tietää?). Tai kenties tilaus voitaisiin järjestää jonkun yrityksen kautta, jolla on luotettava maine ja joka ehkä muutenkin käsittelee suuria määriä ihmisten rahoja… Voisikohan esim. bittiraha.fi:n takana oleva yritys olla halukas järjestämään sitä?

Huomasin myös juuri, että Bitcointalkissa on edelleen avoin joukkotilaus: https://bitcointalk.org/index.php?topic=189220.80

Harkitsen nyt sitten myös, josko itse osallistuisin siihen, tosin en ole ihan vakuuttunut tuon järjestelyistä - jokainen voi itse tsekata ja tehdä omat johtopäätöksensä… Voi hyvin olla, ettei järjestäjällä ole mitään epärehellisiä tarkoituksia, mutta ehkä ton voisi silti tehdä paremminkin? Ideoita?? Miten tällainen joukkotilaus pitäisi järjestää?

Jumpsu: Piirilevyjähän voi valmistaa itsekin (esim. http://www.kolumbus.fi/pami1/pcb/pcb.html), tosin ei kylläkään ei ole henkilökohtaista kokemusta, kuinka vaikeaa käytännössä tällasen piirin (http://i.imgur.com/Pfb2qli.png) valmistaminen sitten olisi… Kaikkia muita komponentteja ei ainakaan tarvitsisi tilata Kiinasta asti, vaan esim. tossa Klondikessa käytetyt (https://github.com/bkkcoins/klondike/blob/master/Parts%20List.pdf) on sitä Avalonin piiriä lukuunottamatta käsittääkseni aika peruskamaa, mitä varmaan löytyis ihan kotimaisiltakin toimittajilta (esim. Yleiselektroniikka, Elfa). Tossa PDF:ssä noi osien hinnat on suurimmaksi osaksi amerikkalaiselta Mouserilta, mikä on vissiin maailman suurimpia ellei suurin elektroniikan tukkumyyjä?

Toi peruskomponenttien toimitusaika olisi kuitenkin joka tapauksessa pienempi kuin itse piirien, joten siinä mielessä sillä ei olisi paljonkaan väliä mistä ne tulee (Kiinasta tai Jenkeistä kestää mun kokemuksen mukaan tulla perus lentopostina yleensä viikon verran)… Jos oikeesti suuria määriä komponentteja tilaisi, niin sitten kannattaisi ehkä kääntyä suoraan valmistajien puoleen ja noista suurin osahan taitaa olla Japanilaista alkuperää (Panasonic, TDK, Murata…), mutta toisaalta suurin kustannuskaan ei tule niistä, vaan Avalonin piireistä - yksi piiri (ilman postikuluja ja veroja) maksaisi n. 0,078 BTC eli tän hetken kurssin mukaan n. 7 euroa ja yhteen 4512 MH/s moduuliin noita tulisi 16, eli 1,25 BTC/112 EUR. Muut komponentit tekisivät yhteensä ehkä n. 20-40 euroa, riippuen mistä tilaa ja minkälaisia määriä (tukkurit myy aina halvemmalla suurempia määriä). Sitten tietysti siihen päälle virtalähteet (ton mukaan yksi 16 moduulille eli 72GH/s) ja mahdolliset kotelot ym…

[quote=“Cherenkov”]Taitaa olla monikerrospiirilevystä kyse tässä tapauksessa, ja vielä paremmin lämpöä johtavasta versiosta että jäähdytys saadaan riittämään. Noita ei kotona voi kannattavasti tehdä.

Jos joku elekroniikka-alan yritys ottaisi vetovastuun tässä ja projekti toteutuisi X bitcoinin kasaan saamisen jälkeen niin eiköhän tälle löydy kysyntää Suomesta/Scandinaviasta tai jopa Euroopasta asti ihan riittävästi.

Ilman rautaista piirilevyosaamista tästä tulee hyvin epävarma projekti pelkästään harrastelijavoimin tehtynä.[/quote]

Monikerrospiirilevyn voi vetää myös yksitasoiseksi, jolloin siitä tulisi leveämpi, tämä kyllä onnistuisi minulta. Jäähykin toimisi paremmin kun pinta-alaakin olisi enemmän. Vaikka kokeilumielessä näin alkuunsa.

Vielä kun olin elektroniikka luokalla koulussa, monet tilailivat kiinasta valmiita piirikortteja projekteihin, vaikka koululla oli työkalut piirikorttien tekoon.
Kuitenkin pitäis olla kunnon välineet, jos piirikortteja alettaisiin tekemään.

Tervehdys kaikille,

Olen yritykseni puolesta tilaamassa Avalonilta piirejä.
Yritykseni pääasiallinen liiketoiminta pyörii elektroniikka-, mekaniikka- ja ohjelmistotuotannon ympärillä.
Pystymme Avalonin tarjoamien tietojen pohjalta suunnittelemaan ja valmistamaan täysin omia Avalon-mainareita.

Suunnitelmana on toteuttaa nyt lähinnä omaan käyttöön siistin näköinen 19" räkkiasenteinen kotelointi tehokkaalla jäähdytyksellä, sekä Avalonin itsensä käyttämästä jäähdytyselementistä asteen parempi vedos. Emme lähtisi sooloilemaan piirikortin kanssa tässä vaiheessa, vaan valmistamme jo toimivaksi todettuja kortteja joista valmistamme laitekokonaisuuksia kolmen 19" räkillisen verran konehuoneeseemme pöhisemään.
Pyrkimys on päästä mainaamaan mahdollisimman nopeasti jotta nouseva vaikeustaso ei vähennä määräänsä enempää tuotto-odotuksia.

Tilaamme näillä näkymin itsellemme 5840 piiriä, ja tarjoamme mahdollisuutta ottaa osaa tilaukseen loppujen 4160 piirin osalta.
Jos tekee tiukkaa ja jokin piirimäärä jää avoimeksi, pystymme ottamaan sen itsellemme jotta 10k määrä saadaan kasaan.

Yhteen Avaloniin menee normikokoonpanossa 80 x 4 eli 320 piiriä, eli tämä tarkoittaisi 13 kokonaista Avalon-konetta jos ne kokoaisi samaan formaattiin, johon nyt pyrimme aikaa säästääksemme.

Voimme joko:
o Välittää pelkät piirit omakustannehinnalla, tehkää niillä mitä teette.
o Valmistuttaa alihankkijallamme ylimääräisiä kortteja ja toimittaa valmiit kortit.
o Toimittaa kokonaiset valmiiksi kasatut ja testatut mainarikoneet.

Otamme tullauskustannukset omaan piikkiimme, mutta toimituksen arvon johdosta piirien hintaan tulee arvonlisävero päälle koska sen joudumme Suomeen toimitettaessa maksamaan.

Jos kiinnostuneita löytyy niin lähettäkäähän postia. Yritämme saada summan kokoon mahdollisimman nopeasti jotta emme hukkaa aikaa, koska piirienkin valmistus vie muistaakseni 9-11 viikkoa. Tällä ajalla suunnittelemme ja valmistamme kaiken muun ympärille, jotta piirien saavuttua voimme toimittaa ne nopsaan alihankkijalle joka kasaan meille ruuvausvalmiit kortit.

Jos haluaa lähteä mukaan euroilla, pystymme laskuttamaan summan, jolloin meille yrityksenä jää lainmukainen toimitusvastuu, toivon sen tarjoavan riittävän luottamuksen asian hoitamiseen. Myös Bitcoineina toki voi ottaa osa ja se olisikin parempi koska silloin poistuu viive summan siirtelyn osalta Goxille BTC:iksi vaihtoa varten.

Annan mielelläni yhteystietoni ja jos olette Tampereen alueella, voidaan vaikka tavata ja kerron tarkemmin mitä kaikkea olemme tehneet ja mitkä suunnitelmamme projektin suhteen ovat, jos valmiimpi ratkaisu kuin pelkät piirit kiinnostavat.

[quote=“Cherenkov”]Kyllähän tuo kiinostaa, minkälaisesta hinnasta puhuttaisiin täysin valmiin ratkaisun osalta (miinus virtalähde) ja millä spekseillä?
Yrityksen nimi, kotisivut, perustettu milloin, referenssit?[/quote]

Tervehdys,

Koska suunnittelutyötä ei ole vielä toteutettu, lopullisia hintoja ei ole käsillä, mutta kaikkine oheisosineen virtalähde (n.250e arvoltaan) mukaanlukien olemme itse menneet noin 3200-3400 euron budjetäärisellä omakustannehinnalla. Määrällisesti puhutaan kuitenkin pien-erästä mikä on aina kalliimpi valmistaa kuin isompi setti.
Mitä enemmän hinta-arvio alittuu - sen parempi. Tämä hinta ilman alvia. Jo pelkät piirit ovat yhteen koneeseen n.2500 euroa, Avalon ottaa niistä toki oman kohtuullisen siivunsa.

http://store.avalon-asics.com/?product=avalon-asic-unit
Nykyiseen Avalonin kolmossarjan hintaan nähden tuo on mielestäni vielä hyvin kannattava paketti minkä odotan tuovan sijoituksena itsensä takaisin melko nopeasti.

Speksien osalta puhutaan täysin samasta koneesta kuin mitä Avalon tarjoaa; samat kortit, vain eri kotelointi ja tehokkaampi jäähdytysratkaisu.
Kotelointeja emme Avalonilta kuitenkaan saa joten se on joka tapauksessa keksittävä itse.
Tuo ei ole meille ongelma koska teemme monessa muodossaan mekaniikkasuunnittelua, joten siistin räkkikoteloinnin suunnittelu tuolle paketille ei ole työnä kummoinenkaan tehtävä. Meillä on erinomaiset alihankkijat jotka valmistavat meille metallikomponentteja vaihtelevia määriä toistasataa eri komponenttityyppiä vuodessa hyvin erilaisiin tuotteisiin.

En haluaisi tosiaan lähteä säätämään elektroniikan kanssa tässä vaiheessa sen enempää kuin tuottaa samaa jo toimivaksi todettua tavaraa kuin mitä Avalonilla on jo kentällä. Ylimääräinen säätäminen tarkoittaisi vain hyvän mainausajan hukkaamista ja monia potentiaalisia epävarmuustekijöitä piirin kanssa.
Mahdolliseen seuraavaan erään voin hyvin nähdä designin parantelua ja kokeilua uusilla ratkaisuilla kun piireistä ja niiden käyttäytymisestä eri olosuhteissa on jo siinä vaiheessa käytännön kokemusta.

Jos joku haluaa tehdä omat kortit ja koteloinnit ympärille niin mielellämme vain välitämme pelkät piirit omakustannehintaan.
Pääasiallinen intressimme on tehdä valmiit mainarit lähtökohtaisesti vain itsellemme, ei suoranaisesti myytäväksi muille minkäänasteisena tuotteena, mutta jos kiinnostusta ilmenee niin ‘samoilla tulilla’ niitä voidaan valmistaa enemmänkin ja tässä vaiheessa täysin omakustannehintaan sen intressin nimissä että pääsemme mainaamaan näillä mahdollisimman nopeasti.

Olemme pienyritys Tampereelta, perustettu vuonna 1994, yrityksen nimi on inQvision design.
Kotisivut ovat menossa vaihtoon niiden todella vanhan sisällön vuoksi, mutta www.inqvision.net.

Referenssejä on vuosien varrelta mm.IBM, Tallink, Amica, Kesko, S-Ryhmä, Puolustusvoimat plus iso liuta PK-yrityksiä ympäri maata.

Pannaan nyt sitten ihan nimen kanssa.
Terveisin,
Marcus Toivonen
inQvision design

Päivitys: Meillä on nyt 6480 piiriä 10k määrästä koossa.

Kaikella kunnioituksella, yrityksen kotisivut eivät vakuuta.
Uusi kaveri esiintyy jonkun unohduksen suosta kaivetun firman edustajana :slight_smile:

Edit: suosittelen äärimmäistä varovaisuutta rahan lähettämisessä tuntemattomien
henkilöiden “projekteihin”.

[quote=“katlisa5963, post:9, topic:816”]Kaikella kunnioituksella, yrityksen kotisivut eivät vakuuta.
Uusi kaveri esiintyy jonkun unohduksen suosta kaivetun firman edustajana :)[/quote]

Olen tästä todella pahoillani, en tiennyt että sivusto on niinkin merkityksellinen tämän yksittäisen asian kannalta.
Juuri tästä syystä sivusto on tarkoitus laittaa uusiksi koska en enää itsekään siitä kovemmin pidä.

Olen viimeisen 12 vuotta tehnyt käytännössä katkotta asiakastöitä, sivuston päivitys ei ole ollut ensimmäisenä listalla koska asiakkaani eivät ole koskaan löytäneet minua sivustoni kautta, joten siitä on tullut käytännössä merkityksetön yleisen toiminnan kannalta.
Ajattelin jopa poistaa koko sivuston ja laittaa sinne vain logon ja yhteystiedot, en kuitenkaan saa asiakastöitä koskaan julkisesti mainostaa joten mitäpä siellä esittäisin.

Olen toki uusi tällä foorumilla koska liityin varta vasten kertoakseni hankkeestamme, mutta se ei tee esittämästäni asiasta yhtään sen vähempiarvoista eikä poista asian faktoja.

“Unohduksen suosta”? En nyt sanoisi ihan näinkään…
Jos olet Tampereella päin, tule käymään niin näytän mielelläni kuinka unohduksen suosta painamme töitä asiakkaille vuodet läpeensä.

Parhain terveisin,
Marcus

[quote=“katlisa5963, post:9, topic:816”]Kaikella kunnioituksella, yrityksen kotisivut eivät vakuuta.
Uusi kaveri esiintyy jonkun unohduksen suosta kaivetun firman edustajana :)[/quote]

Tarkemmin itse tämän ketjun sisältöön puuttumatta, viittaatko kenties Avalonin sivuihin (http://store.avalon-asics.com/).

Voin vakuuttaa (en ole asiakas/osakas) että kyseessä on ihan oikea firma, joka toimittaa tuotteitaan. Lisää infoa bitcointalk.org foorumilta.

Edit. Ilemisesti oli kuitekin kyse www.inqvision.net/ . Me bäd, lukeminen ymmärtäminen jne. pahoittelut!

[quote=“majere, post:11, topic:816”][quote author=katlisa5963 link=topic=860.msg6584#msg6584 date=1369944507]
Kaikella kunnioituksella, yrityksen kotisivut eivät vakuuta.
Uusi kaveri esiintyy jonkun unohduksen suosta kaivetun firman edustajana :slight_smile:
[/quote]

Tarkemmin itse tämän ketjun sisältöön puuttumatta, viittaatko kenties Avalonin sivuihin (http://store.avalon-asics.com/).

Voin vakuuttaa (en ole asiakas/osakas) että kyseessä on ihan oikea firma, joka toimittaa tuotteitaan. Lisää infoa bitcointalk.org foorumilta.

Edit. Ilemisesti oli kuitekin kyse www.inqvision.net/ . Me bäd, lukeminen ymmärtäminen jne. pahoittelut![/quote]

Joo, Avalonin sivusto vakuutti minua sitäkin vähemmän, eihän se aiemmin edes toiminut kuin puoliksi.
Osaltaan tästä syystä jätin ekan erän Avalonit itsekin tilaamatta kun ei ollut mitään varmuutta kenen ASICit ovat oikeasti olemassa ja Avalon ei itsekään kovin aktiivisesti töitä tehnyt lisätäkseen uskottavuutta markkinoilla. Paras heiltä tullut todiste on kehno kännykkävideo jonka senkin sisältö oli vähintään kyseenalaista, ei todellakaan vakuuttanut.

Mutta kyseistä yritystä pyörittävät silti kehnoista sivuista huolimatta osaavat yksilöt jotka saivat aikaiseksi alan ensimmäiset ASICit ja pyyhkivät ButterflyLabsilla lattiaa.
Ehkä se sivusto ei sittenkään ole kaikkein pyhin asia, vaan työn lopputulos?

Nyt perssilmällä katsottuna - hitto, olisinpa tilannut!!!

[quote=“IQD, post:12, topic:816”]Mutta kyseistä yritystä pyörittävät silti kehnoista sivuista huolimatta osaavat yksilöt jotka saivat aikaiseksi alan ensimmäiset ASICit ja pyyhkivät ButterflyLabsilla lattiaa.
Ehkä se sivusto ei sittenkään ole kaikkein pyhin asia, vaan työn lopputulos?[/quote]

Best design has no fireworks.

Nyt perssilmällä katsottuna - hitto, olisinpa tilannut!!!

Doh?

Mutta palaatakseni itse asiaan, olenkin vähän odotellut että joku suomenmaasta tulisi esiin ja alkaisi rakentaa bitcoin asiccia. Tiedän että tietotaitoa siihen hommaan löytyy nimittäin aika tavalla - varsinkin nyt kun Nokian veturi ei ole entisenlaisena (terveisiä salon tehtaalta joitakin vuosia sitten). Jos olen mansen suunnalla jonakin päivänä, saatanpa vaikka pirauttaa jos tarjoatte minulle kahvit. ^^

[quote=“majere, post:13, topic:816”][quote author=IQD link=topic=860.msg6589#msg6589 date=1369945717]
Mutta kyseistä yritystä pyörittävät silti kehnoista sivuista huolimatta osaavat yksilöt jotka saivat aikaiseksi alan ensimmäiset ASICit ja pyyhkivät ButterflyLabsilla lattiaa.
Ehkä se sivusto ei sittenkään ole kaikkein pyhin asia, vaan työn lopputulos?
[/quote]

Best design has no fireworks.

Doh?

Mutta palaatakseni itse asiaan, olenkin vähän odotellut että joku suomenmaasta tulisi esiin ja alkaisi rakentaa bitcoin asiccia. Tiedän että tietotaitoa siihen hommaan löytyy nimittäin aika tavalla - varsinkin nyt kun Nokian veturi ei ole entisenlaisena (terveisiä salon tehtaalta joitakin vuosia sitten). Jos olen mansen suunnalla jonakin päivänä, saatanpa vaikka pirauttaa jos tarjoatte minulle kahvit. ^^[/quote]

Samaa mieltä.
No mutta, tervetuloa! Toki pannaan kaffet porisemaan.
Soita vain hieman etukäteen niin tiedän laittaa kaffet päälle ja etten ole asiakaskäynnillä tms.

Terv,
Marcus

[quote=“katlisa5963, post:9, topic:816”]Kaikella kunnioituksella, yrityksen kotisivut eivät vakuuta.
Uusi kaveri esiintyy jonkun unohduksen suosta kaivetun firman edustajana :slight_smile:

Edit: suosittelen äärimmäistä varovaisuutta rahan lähettämisessä tuntemattomien
henkilöiden “projekteihin”.[/quote]

Nopea googlettaminen olisi säästänyt meidät näiltä spekuloinneilta. Ennakkoperintärekisterissä oleva yli 15v toiminut yksityinen elinkeinonharjoittaja. Ei tässä tosiaan mistään unohduksen suosta ole noustu. Yrittäjä ei myöskään pysty piiloutumaan taloudellisilta velvoitteiltaan osakeyhtiön taakse eli eiköhän tässä kannata olla ihan yhtä varovainen kuin aina muutoinkin.

Ehkäpä näin.
Kovasti vaan ihmetyttää että kaveri joka on omien sanojensa mukaan tehnyt 12 vuotta töitä
vuodet läpeensä asiakkainaan Suomen suurimpia yrityksiä ja yhteisöjä tarvitsee ulkopuolista
rahoitusta. Lisäksi ihmettelen mainintaa siitä, ettei hän saa julkisesti mainostaa asiakkaitaan
jotka kuitenkin mainitsee täällä.
Kummallista on myös se, että yrityksen kotisivuilla kerrotaan tuotteista jotka valmistuvat 2005
ja 2006. Noin yksinkertaisen sivuston pitäminen ajan tasalla ei vaadi juuri mitään vaivaa.
Kyllä minun on pakko edelleenkin todeta, että vanhan nokkaan tämä homma vähintäänkin
tuoksahtaa.

[quote=“katlisa5963, post:16, topic:816”]Ehkäpä näin.
Kovasti vaan ihmetyttää että kaveri joka on omien sanojensa mukaan tehnyt 12 vuotta töitä
vuodet läpeensä asiakkainaan Suomen suurimpia yrityksiä ja yhteisöjä tarvitsee ulkopuolista
rahoitusta. Lisäksi ihmettelen mainintaa siitä, ettei hän saa julkisesti mainostaa asiakkaitaan
jotka kuitenkin mainitsee täällä.
Kummallista on myös se, että yrityksen kotisivuilla kerrotaan tuotteista jotka valmistuvat 2005
ja 2006. Noin yksinkertaisen sivuston pitäminen ajan tasalla ei vaadi juuri mitään vaivaa.
Kyllä minun on pakko edelleenkin todeta, että vanhan nokkaan tämä homma vähintäänkin
tuoksahtaa.[/quote]

Nyt pitää tarkentaa että kukaan ei ole tässä hakemassa tai tarvitsemalla tarvitse ulkopuolista rahoitusta.

Kaikki laitteet jotka tulemme näistä piireistä valmistamaan ja omalla rahalla maksamme - jäävät meille.
Emme me niitä myy kenellekään. Miksi myisimme? Myisitkö sinä koneen mikä painaa sinulle rahaa?

Tarjoamme ainoastaan mahdollisuuden kimpassa ostaa loput piireistä joihin meillä ei ole varaa, ja hyvää hyvyyttämme voimme omakustannushinnalla myydä loput joko piireinä, kortteina tai valmiina laitteina kun muutenkin niitä olemme tekemässä.

Korostan vielä että olemme tekemässä kyseistä rautaa vain ja ainoastaan itsellemme - emme minkäänlaiseksi kuluttajille myytäväksi tuotteeksi jota olisi tarjolla jatkossa off-the-shelf tuotteena. En tekisi näitä mielellään kenellekään tämän erän jälkeen ja mainatuilla varoilla valmistaisimme näitä lisää vain ja ainoastaan itsellemme.
Tämä täysin itsekkäistä syistä. Jos painaisimme näitä tuhatmäärin markkinoille, vaikeustaso nousee entistä nopeammin ja koko hommalta lähtee pohja, se aiheuttaa riskin sijoitukselle ja vaikuttaa kaikkiin. Tällä hetkellä rahallisesti kaikkein kannattavin ratkaisu on minimoida muiden mahdollisuudet saada ASIC-pohjaisia laitteita käsiinsä.

Olen henkilökohtaisesti ja liikekumppanieni kanssa pistämässä yli 45.000 euroa näihin piireihin henkilökohtaisista säästöistämme ja yritystemme varoista sillä uskomuksella että tämä homma tuottaa.
Mekään emme kuitenkaan ole niin varakasta sakkia että pystyisimme ostamaan koko 10k piirierän kerralla, ja siksi lähdin tiedustelemaan voisiko kiinnostusta olla muilla ottaa loppuerä.
Jos pystyisimme ostamaan koko erän, minua ei täällä olisi näkynyt välttämättä koskaan, olisimme vain kaikessa hiljaisuudessa mainailleet menemään.

Todettakoon myös että olen osakkaana 13 muussa yhtiössä Suomessa ja ulkomailla jotka ovat syntyneet eri tuotteiden kehityksen kautta spinoffina, toimintani hajautuu monelle eri alalle ja olet tarkastellut nyt hyvin pientä osaa siitä ja sen perusteella tehnyt kuvasi minusta, mikä on vähintäänkin vaillinainen.

Tottakai saan julkisesti mainostaa asiakkaitani, se ei kerro yhtään mitään siitä mitä olen heille tehnyt, en näin ollen riko minkäänlaista luottamuksellisuussopimusta.
Saan muutamia juttuja henkilökohtaisesti esitellä ja niin mielelläni teenkin, mutta kerron lähinnä päällisin puolin asioista, en mene yksityiskohtiin.

Olet täysin oikeassa että sivustoni oli täynnä vanhaa roinaa mikä oli merkityksellistä melkein 10 vuotta sitten. Olin tahallani jättänyt sivuston täysin huomiotta ja se oli tietoinen valinta, mainituista syistä.
Ihan -sinua- varten tein nyt sivuston siihen muotoon mihin se jo muutama viikko sitten piti tehdä.
Toivon että sisältö miellyttää nyt paremmin silmää ja epäkohtia ei ole.

Helppoa ja nopeaa tai ei, en todellakaan halua kiireiseen elämääni sitä lisävaivaa mikä tulee verkkosivujen päivittämisestä.
Samasta syystä en tuhlaa aikaani palveluihin kuten Twitter tai Facebook. Niillä ei ole minkäänlaista funktiota liiketoiminnassani.

En edes tiedä ketä varten sivujani päivittäisin, asiakkaani koostuvat melko kapea-alaisesta ryhmästä ja en tee minkään yrityksen puitteissa tuotteita mitä myytäisiin missään muodossa yksityisille. Kenenkään ulkopuolisen ei suoranaisesti edes tarvitsisi löytää minua. Eri yhtiöissä olevat liikekumppanini hoitavat myynnin omien kontaktiensa kautta, minun tehtäväni on vain luoda hyviä tuotteita ja sen teen.

Jos ihan näin pienestä asiasta tulee mielikuva että jokin tuoksahtaa niin pitääpä olla varovaisempi jatkossa, koska tämä mielikuva on ensinnäkin täysin väärä ja olen pahoillani jos olen sellaisen välittänyt. Olen esiintynyt tässä julkisesti omalla nimelläni ja kaikki tietävät nyt missä teen töitä.
Jotta pääsemme luotettavuuden nimissä samalle tasolle, voisitko sinä kertoa oman koko nimesi, sekä työpaikkasi ja sen käyntiosoitteen?

Ihan oikealla asialla tässä kuitenkin ollaan ja tähän ei tarvitse mitenkään ottaa osaa jos yhtään epäilyttää. Me muut sitten mainaamme mielellämme sinunkin edestä.

[quote=“Rider, post:15, topic:816”][quote author=katlisa5963 link=topic=860.msg6584#msg6584 date=1369944507]
Kaikella kunnioituksella, yrityksen kotisivut eivät vakuuta.
Uusi kaveri esiintyy jonkun unohduksen suosta kaivetun firman edustajana :slight_smile:

Edit: suosittelen äärimmäistä varovaisuutta rahan lähettämisessä tuntemattomien
henkilöiden “projekteihin”.
[/quote]

Nopea googlettaminen olisi säästänyt meidät näiltä spekuloinneilta. Ennakkoperintärekisterissä oleva yli 15v toiminut yksityinen elinkeinonharjoittaja. Ei tässä tosiaan mistään unohduksen suosta ole noustu. Yrittäjä ei myöskään pysty piiloutumaan taloudellisilta velvoitteiltaan osakeyhtiön taakse eli eiköhän tässä kannata olla ihan yhtä varovainen kuin aina muutoinkin.[/quote]

Olet oikeassa, suurempi riski minulla on toimia tässä toiminimen puitteissa, kun riitatilanteessa henkilökohtainen omaisuuteni on vaakalaudalla.
Sen luulisi ainakin jollain tasolla vakuuttavan pyrkimyksestä tehdä toimiva lopputulos.

Jos ei, aina voi ostaa pelkkiä piirejä ja tehdä miten itse tahtoo.

Tarkemmalla tutkimuksella tässä keississä on monia merkittäviä hämäryyksiä. Inqvision designin nettisivu on yritystietokannan tietojen mukaan inqvision.com (jossa ei ole mitään), ei inqvision.net. Se sivu on jonkin meritie oy:n sivu, joka ei näytä edes olevan oikea firma. Eli aika paljon selittelemistä riittää, haiskahtaa tällä hetkellä pahasti.

[quote=“Technomage, post:19, topic:816”]Tein IQD:lle taustatarkistukset samantien, kun hän rekisteröityi, enkä huomannut mitään outoa. Tämä juttu vaikuttaa legitiltä. Forumilla esiintyneiden scammien takia täällä ollaan hyvin epäileväisiä, Bitcoin-maailmassa ylipäätään sattuu ja tapahtuu kaikenlaista.

Kritiikki nettisivuja kohtaan on vähän niin ja näin. Yrityshän on keskittynyt erikoistuneeseen B2B-bisnekseen, sellaisessa on melko normaalia että yrityksen ns. frontendiin ei juuri panosteta. Se ei haittaa sellaisessa toiminnassa.

Mun mielestä tämä on alustavasti tarkasteltuna mahtava projekti, täytyy jopa miettiä lähtisinkö jollain siivulla itsekin mukaan.[/quote]

Olen samaa mieltä, Bitcoin-yhteisö on nähnyt ihan liikaa kaikenlaisia kekkuleita jotka ovat huijaustarkoituksessa liikenteessä, ja se saisi pikkuhiljaa loppua.
Noita kauhujuttuja on tullut minullakin Bitcointalkista luettua, kuinka törkeän kiiltäväotsaista meno on joillain yksilöillä ollut.

Törkeimpiä mielestäni ovat olleet nämä tyhjän myyjät jotka väittävät omaavansa ihan jonkin uudenlaisen ASIC-mainarin retusoituja kuvia myöten, tai jonkin erän Avalonin tai pre-order slotin, ja myyvät niitä kylmästi verkossa ihan pro:n näköisillä sivuilla kauppoja myöten. Laatikossa tulee sitten tiiliskiviä jos sitäkään ja tekijöitä mahdoton tavoittaa.

Juuri tästä syystä halusin osoittaa olevani oikealla asialla kertomalla alusta lähtien suoraselkäisesti tietoni jotta minut voisi helposti tarkistaa ja en olisi vain jokin nikin takaa huuteleva jekkumaakari.

Saman varovaisuuden takia en itsekään uskaltanut alun perin BFL:n ja Avalonin ekoihin tilauksiin lähteä.
Jos hekin olisivat suoraan kertoneet tilanteen ilman turhaa shaiban jauhamista ja välttelyä, sekä laittaneet vaikka muutaman kuvan/videon jakoon, uskottavuus olisi ollut alusta lähtien ihan toista ja olisin varmaan tällä hetkellä onnellinen Avalonin omistaja.

Olen avoimin ovin pelissä ja en mitenkään halua tai oikeastaan tässä kohdassa enää pystykään piilottelemaan. Minut tavoittaa lähestulkoon aina puhelimella ja istun toimistolla 99% kaikesta hereilläoloajastani, minut löytää aikalailla helposti halutessaan kotiosoitteita myöten pikkuvaivalla.

Kiinnyin Bitcoiniin heti kun siihen ensi kertaa tutustuin viime vuoden lopulla, ja intressini eivät jää pelkästään tähän.
Haluan osaltani kehittää yhteisöä eteenpäin ja työn alla on kaksikin projektia jotka mahdollistavat uusia juttuja Bitcoinien osalta. Kerron näistä tarkemmin kun on oikeasti jotain näytettävää.