Huomio kaikki elektroniikkanörtit ja Roope Ankat bittivaluutat silmissään! 8)
Monet onkin varmaan tietoisia, että Avalon myy piirejään “vapaasti” verkkokaupssaan. Jotkut on ehkä myös huomanneet, että muutamat etevät tyypit ovat viime aikoina alkaneet kehitellä omien ASIC-minerien rakentamista perustuen Avalonin piiriin. Yksi ehkä kiinnostavin ja toistaiseksi pisimmälle edennyt DIY-projekti, jota itse olen erittäin kiinnostuneena seuraillut, on Thaimaalaisen kaverin osuvasti nimetty “Klondike”: https://github.com/bkkcoins/klondike
Olen itse harkinnut myös laitteen rakentamista ja tästä päästäänkin pienen aasinsillan kautta siihen, että jostain pitäisi saada piirit siihen…
http://store.avalon-asics.com/?product=avalon-asic-chips-10000
Avalon ennakkomyy siis piirejään tällä hetkellä vain 10 000 kappaleen erinä, jollaisen määrän tilaamiseen ainakaan itselläni ei ole mitään mahdollisuutta, eikä varmaan kovin monella muullakaan?
Varsinainen kysymykseni nyt on, löytyisikö tältä palstalta kiinnostusta piirien joukkotilaamiseen?
Ulkomaisilla foorumeilla näitä joukkotilauksia onkin jo joitain järjestetty (enkä itse ole niihin ehtinyt mukaan) mutta ainakaan tietääkseni ei vielä täällä?
Omasta BTC-taloudestani liikenisi tällä hetkellä piirien tilaamiseen korkeintaan n. 15BTC. Se olisi siis 1/52-osa tuosta koko erästä, jos kaikkien tilaus olisi yhtä suuri. Luultavasti 50 suomalaisen tilaajan saaminen täältä on mahdotonta ja homman organisoiminenkin kävisi jo melko työlääksi, mutta jos joku pystyisikin tilaamaan yksin vaikka 100BTC:llä, niin tilanne toki muuttuisikin oleellisesti…
Tämä olisi siis alustava tsekkaus, löytyisikö ylipäätään kiinnostusta, joten jos sinusta tuntuu, että saattaisit olla kiinnostunut vaikka ihan pienelläkin määrällä, listaa itsesi tähän!
Kiinnostaisi myös kuulla, jos löytyisi muita “näpertelijätyyppejä”, jotka on edes harkinnut oman laitteen rakentamista? Jos sellaisia olisi enemmän, ehkä voitaisiin yhdistää voimamme ja kerätä sopiva porukka rakentamaan Suomen tai jopa Euroopan ensimmäinen DIY-ASIC?!? :
Ja tokihan niitä piirejä voisi ajatella myös sijoitusmielessä, siinä missä nyt Ebayssa myytäviä varhaisten Avalon tai BFL-laitteiden ennakkotilauksiakin… Ehkä ensi syksynä nyt tilattuja piirejä myydään moninkertaiseen hintaan, kun DIY-projektit konkretisoituvat ja saavat enemmän julkisuutta ja sitä kautta suuremmat massat heräävät tilaamaan itse omat piirinsä?? Tai ammattimaisemmat sijoittajat alkavat hamstraamaan niitä kilokaupalla? Yksi Belgialainen yritys onkin jo alkanut välittää piirien ennakkotilauksia pienemmissä erissä ja tietysti hieman alkuperäistä hintaa kalliimmalla: http://www.asic-chips.com/
Itse joka tapauksessa uskon, että toi DIY-ASIC meininki tulee ehdottomasti jossain vaiheessa lähtemään kunnolla lentoon, jos vaan BTC-talous (ja muut bittivaluutat) ylipäätään jatkaa kehitystään odotetulla tavalla, kun kotikoneella mainailu tulee lopullisesti tiensä päähän lähiaikoina ja etsitään sille paremmin “Bitcoin-henkeen” sopivia ratkaisuita, kun mitä vaikka jonkun Butterfly Labsin toiminta on tähän asti ollut…
Jos porukkaa löytyy riittävästi, voin alustavasti lupautua organisoimaan ainakin piiritilausprojektin käytännön järjestelyt, mutta toisaalta mulle käy myös hyvin pelkkä osallistuminen, jos joku toinen olisi erityisen innostunut vetämään hommaa?
Rakennusprojektin yksityiskohdista on ehkä liian aikaista puhua tarkemmin vielä tässä topicissa, kun piirien saamiseenkin saattaisi mennä vähintään kuukausia jos nyt tilaisi, mutta jos vaikka haluaa jutustella siihen liittyen kanssani privatisti, niin mailia vaan tulemaan, olen myös avoin kaikenlaisille ehdotuksille: [email protected]!
Omasta taustastani tuohon liittyen kuitenkin sen verran, että en ehkä ole mikään über-elektroniikka-osaaja, mutta muutamia henkilökohtaisia projekteja on silti parhaillaankin työn alla ja yleensä näissä taidon ja tiedon puute on korjaantunut suurella määrällä innostuneisuutta ja sitä kautta riittävän syvällisellä perehtymistä aiheeseen ja sitten vaan tekemällä ja kantapään kautta oppimalla… 8)
-VonSpecht