Olen uusi tuttavuus bitcoin-maailmassa, en ole vielä vaihtanut itselleni yhtään bitcoinia. Olen jonkin verran lukenut tätä ja muita tietolähteitä asiaan liittyen. Mielessä on kuitenkin muutama kysymys. Olen miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että alkaisin pitämään suuren osan rahasta bitcoin-muodossa. Tässä kaksi eri vaihtoehtoa, joita olen miettinyt:
Kun saan tilille euroja niin vaihdan ne bitcoineiksi ja hoidan kaikki euro-ostokset luottokortilla, jossa 1 kk korotonta maksuaikaa. Luottokorttilaskun maksaisin sitten aina bitcoineilla. Huomioitavaa? Kuinka paljon tulee vaihtomaksuja ja muita kuluja? Voinko käyttää tätä ratkaisua myös esim. Aasiassa? Tuleeko lisäkuluja?
Maksan kaiken electronilla eurotililtä, jolla pidän esim. kuukauden eurot aina kerrallaan. Miten tässä kannattaisi tehdä vaihdot, että pysyisi vaihtokustannukset minimissään ja saisi maksimoitua valuutan bitcoin-muodossa samalla? Onko ulkomailla parempi?
Mikä olisi helpoin globaali tapa, jossa kustannukset olisi minimissä, lähes kaikki valuutta voisi olla bitcoineina ja silti voisi tehdä kätevästi ostoksia eri maissa?
Olen uusi tuttavuus bitcoin-maailmassa, en ole vielä vaihtanut itselleni yhtään bitcoinia. Olen jonkin verran lukenut tätä ja muita tietolähteitä asiaan liittyen. Mielessä on kuitenkin muutama kysymys. Olen miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että alkaisin pitämään suuren osan rahasta bitcoin-muodossa. Tässä kaksi eri vaihtoehtoa, joita olen miettinyt:
Kun saan tilille euroja niin vaihdan ne bitcoineiksi ja hoidan kaikki euro-ostokset luottokortilla, jossa 1 kk korotonta maksuaikaa. Luottokorttilaskun maksaisin sitten aina bitcoineilla. Huomioitavaa? Kuinka paljon tulee vaihtomaksuja ja muita kuluja? Voinko käyttää tätä ratkaisua myös esim. Aasiassa? Tuleeko lisäkuluja?[/quote]
Vaihtokulujahan tuossa tulee se 1-3% ja siirtokulut päälle, mitkä ovat esim. mtgoxissa tai bitstampissa melko olemattomat. Tuo voi olla ihan fiksu tapa harrastaa inflaatiosuojausta. Verot pitää käsittääkseni maksaa myyntivoitoista. Listaukset omista ostoista/myynneistähän saa näppärästi kyllä vaihdantapalveluista.
Itse olen suunnitellut aloittavani vastaavaa käyttömallia, jos joku jaksaa tehdä tuosta jonkun laskelman niin olisin kiitollinen
Jos teet SEPA-maksuja, niin on sama onko suomitili vai eurotili. Siirtokustannukset ovat maks luokkaa euron per siirto. Siirtoja ei tietnkään kannata tehdä kovin usein, mutta transaktiokulut ovat mielestäni sen verran pieniä että esim. ulkomaisen pankktilitin avaaminen tuntuu vähän turhalta.
[quote=“gandhibr, post:1, topic:446”]3. Mikä olisi helpoin globaali tapa, jossa kustannukset olisi minimissä, lähes kaikki valuutta voisi olla bitcoineina ja silti voisi tehdä kätevästi ostoksia eri maissa?
Jos haluat tehdä ihan bitcoin-maksuja, niin sitten sama mitä lompakko-softaa käytät - transaktiokulut ovat lähes kaikissa suht olemattomat. Vaihdantapalveluista mtgox on likvidein, mutta esim. bitcurexista näyttää ostaminen olevan halvinta jne. Voit käytellä useampaa pörssiä ja samalla harrastaa pientä arbitraasia.
Jos taas mietit, miten “kotiuttaa” bitcoineja, niin siihen järkevin mielestäni on ylläkuvattu luottokorttisysteemi. Se on tosin työläs. Vaihtoehto on esim. bitcurexin kortti, jota en suosittele (bitcoineista saa bitcurexissa niin huonoa hintaa). Bitcointalk.org -foorumilla myydään myös muita debit-kortti-palveluita, niihin en ole juuri perehtynyt.
Sais tulla se BitInstantin Debit-kortti niin saattaisin siirtyä elämään kokonaan bitcoineilla. Siirtää siihen vaan coineja, kun tarvii maksaa museorahalla.
Aasiassa jos nostaa luottotililtä tai normaalilta tililtä tulee esim. S-pankilla kuluja 2 eur + 2,5%. Tuo nostaminen on siis luultavasti ainut tapa käyttää rahaa suurimmassa osassa aasiaa ja olisiko kulut pienempiä vaikka maksaisi suoraan luottokortilla jossain kahvilassa, joka sen sattuu hyväksymään?
S-pankkiin jos siis tekisi luottotilin ja normaalin tilin ja luottokorttilaskun tullessa siirtäisi esim. tuolta spinneristä rahaa s-tilille, jotta voi maksaa luottokorttilaskun. Kuinkahan kauan tuossa menee?
Jos MtGoxista siirrän rahaa Spinneriin tai tuonne Blockchainiin niin tuleeko näistä bitcoin verkon sisäisistä siirrosta, missä siis ei valuutta vaihdu, niin kuluja?
Tälläinen ketju missä pyöritellään ihan tälläisiä ruohonjuuritason käytännönjuttuja voisi olla rohkaiseva aloittelijoille aloittamaan ensimmäisen siirron.
Mites muuten tuo kurssi näyttää laskevalta niin onkohan odotettavissa pieni dippi, jolloin olisi hyvä vaihtaa eurot biteiksi? Proot voisi vähän tässä opastaa =)
[quote=“gandhibr, post:5, topic:446”]Aasiassa jos nostaa luottotililtä tai normaalilta tililtä tulee esim. S-pankilla kuluja 2 eur + 2,5%. Tuo nostaminen on siis luultavasti ainut tapa käyttää rahaa suurimmassa osassa aasiaa ja olisiko kulut pienempiä vaikka maksaisi suoraan luottokortilla jossain kahvilassa, joka sen sattuu hyväksymään?
S-pankkiin jos siis tekisi luottotilin ja normaalin tilin ja luottokorttilaskun tullessa siirtäisi esim. tuolta spinneristä rahaa s-tilille, jotta voi maksaa luottokorttilaskun. Kuinkahan kauan tuossa menee?
Jos MtGoxista siirrän rahaa Spinneriin tai tuonne Blockchainiin niin tuleeko näistä bitcoin verkon sisäisistä siirrosta, missä siis ei valuutta vaihdu, niin kuluja?
Tälläinen ketju missä pyöritellään ihan tälläisiä ruohonjuuritason käytännönjuttuja voisi olla rohkaiseva aloittelijoille aloittamaan ensimmäisen siirron.[/quote]
Bitcoin -> bitcoin ei tule käytännössä kuluja koskaan kuin muutamia senttejä. Sen sijaan fiat -> bitcoin tai bitcoin -> fiat kuluja yleensä tulee, ja toisinaan paljonkin. Markkinat bitcoineille ovat vasta syntymässä. Mikäli jaksaa käyttää aikaa ja vaivaa, arbitraasilla yms on jopa mahdollista tehdä rahaa. Jos taas haluaa kaiken tapahtuvan helposti, saa luultavasti maksella kuluja aika paljon.
Tosiaan jos siirrät bitcoin-pörssistä rahat jollekkin perinteiselle tilille, siihen perinteiseen tiliin liittyy ihan ne kulut mitä ennenkin. Eli kulujärjestelmä on luultavasti melko monimutkainen ympäri maailmaa.
Localbitcoins.com:n avulla on tarkoitus rakentaa ruohonjuuritason verkosto, jonka avulla ihmiset pystyvät muuttamaan bitcoineja paikallisvaluuttoihin ja takaisin, reilulla menetelmällä. Palvelussa alkaa olemaan kansainvälisesti melko paljon käyttäjiä, yli 80 maasta. Tulevaisuudessa uskon sen auttavan melko paljon matkustelevaa bitcoin-käyttäjää.