Yrityksen perustaminen

Minulla on jo jonkin aikaa pyörinyt mielessä eräs bitcoiniin liittyvän yrityksen perustamis idea. Nettiosoite minulla on jo valmiina, mutta osaisiko joku sanoa kuinka paljon maksaa ja onko työläs laittaa yritystä pystyyn johon liittäisi kaksi nimeä ja kaksi netti osoitetta ja sitten rakennella systeemi rauhassa suurempaa kultaryntäystä odotellessa.

Lähinnä että voinko tehdä niin että perustan toiminimen(halvin vaihtoehto), avaan pankin ja täytän vain hakemuksen perustayritys sivulta ja rekisteröin yritykselle vaikka kaksi nimeä ja en tee kuin korkeintaan nettisivut jossa kerrotaan että aukeaa joskus vuoden päästä tai vastaavaa…?

Oletko ajatellut yksin tehdä yritykselle töitä vai onko tarkoitus työllistää yrityksellä muitakin henkilöitä? Tämäkin vaikuttaa yritysmuotoon. Jos yksin ajattelit lähteä yrittämään niin toiminimi on halvin vaihtoehto.

Onko kummatkin osoitteet saman alan firmoja - esimerkkinä valmistaa vaikka saappaita? Jos on niin mielestäni on mahdollista saada aputoiminimi, jolla pyörität myös toisen nimistä firmaa ensin rekisteröidyn alaisuudessa.

Ei kait tuolla ole väliä koska ko firmat aukeaa muuten kuin verottajan suuntaan, johon pitää maksaa yrittämisestäsi verot.

Korjatkoon joku yrittäjä, jos olen jossain asiassa väärässä. Nimittäin itse en ole yrittäjä, mutta olen toiminut aloittelevassa yrityksessä alusta asti ja nähnyt miten tehdään 3 vuoden periodilla liikevoitollisesti n. 30 kertainen kasvu. :wink:

Yritystoiminnan aloittaminen yksityisenä ammatinharjoittajana on todella vaivatonta. Jos haluat välttää suurinta osaa paperihommista, voit avata toiminalle rinnakkaistilin omien pankkitunnustesi alle ja ilmoittaa verottajalle toimintasi alkaneeksi. Ei maksa satoshiakaan ja pääset heti keskittymään itse toimintaan. Toiminimi on pakollista rekisteröidä vain, jos harjoitat luvanvaraista elinkeinoa, otat alaisia tai toimintaa varten on hankittu kodin ulkopuoliset tilat.

Yhtiömuotoja voi myöhemmin pyöritellä kohdilleen jos idea ottaa tuulta purjeisiin. Nimet toki kannattaa rekiteröidä jos haluat suojata ne omaan käyttöösi.

Suosittelen lämpimästi myös ottamaan huomioon sen että mikäli saat jostain laskutettua esim 1000 euroa, niin voit nostaa siitä noin 500 eur itsellesi palkkaa.
Loput 500 eur livahtaa pääosin valtion kassaan ja muihin pakollisiin menoihin.

Kiitos Suomen Valtion :-\

Nimim. kokemusta o!

Useamman yrityksen vetäjänä suosittelen että mietit yrityksen perustamista useamman kerran. Yrittäjäksi (T:mi) pääset muutamassa tunnissa, mutta tavalliseksi kuolevaksi paluu on tuskallinen tie. Jo muutamien kuukausien yrittämisen jälkeen olet pysyvästi yhteiskunnan tukiverkoston ulkopuolella. Menetät yhteiskunnan tarjoamat monet tuet, esimerkiksi työttömyyskorvaukset, työllisyyskurssit, jne…, jne…, joihin yrittäjäksi ryhtyneellä ei ole enää mitään oikeutta. Vaikka lopetat yrityksesi, olet loppuelämäsi tukien ulkopuolella niin kauan kunnes onnistut työllistymään vieraan palveluksessa min. 9 kk. Ajat ovat huonot ja se voi olla 10 vuoden ”karenssi”.
Yrittäjillekin on olemassa työttömyyskorvausvakuutuksia, mutta sitä ei yleensä mainita että se on anottavissa vasta konkurssin jälkeen, ei vapaaehtoisella yrityksen lopettamisella.

Oliko työsi sitten mitä tahansa, voit laskea että ajasta yli 50% menee yrityksen paperisodan pyörittämiseen. Jos saat yrityksesi pyörimään, saat verottajalta kuukausittain ennakkoverolaput maksettavaksi, jotka pitää maksaa tuloksesta huolimatta vaikka velkarahalla. Myöhemmin voit toki anoa oikaisua, mutta maksaa ne pitää ensin joka tapauksessa. Kun huomioidaan pakolliset menot; loma-ajan palkka/lomaraha, sotu, sairaslomapäivät, tel, arkipyhäkorvaukset, tapaturmavakuutus, työttömyysvakuutus, ryhmähenkivakuutus ja alv, ei tienatusta satasesta jää kassaan kuin alle puolet. Ja siitäkin maksat vielä verokorttisi mukaisen veron ottaessasi sitä palkkana omalle tilillesi. Muut kulut, mm. tilitoimistopalkkiot vievät loput roposet.
Pahimmillaan vaikka vedät 15 h työpäiviä voit vain velkaantua jos voitto ei ole kohdallaan. Ihminen ei yleensä heti usko epäonnistumistaan ja homma saattaa jatkua, kunnes seinä tulee vastaan. Tällöin yleensä niskassa on jo kymmenien tuhansien velat. Ennen kuin ne on maksettu, menee toinen kymmenen vuotta. Kymmenien vuosien päästä voit saavuttaa saman taloudellisen tilan jossa olet yritystoiminnan alkaessa.

Yhteiskunnassa yrittämisen pelisäännöt on tarkoituksella laskettu niin että yrittäjästä tulee yhteiskunnan huora. Siksi näin että systeemi ei muutoin pyöri. Jos ”työntekijän” varallisuus ja valta menee ohi sutenöörin niin asiat eivät ole linkissä. Kuin houkuttelevana esimerkkinä yrittäjistä n. 5% pärjää hyvin, mutta yli 90% menee loppuun palaneena suossa rämpien.

Suosittelen yrittäjyyttä, mutta niin että ensin käytät jotain ulkopuolista laskutuspalvelua (esim. ukko.fi) ja kun toteat että homma toimii, katkaiset vasta narut yhteiskuntaan.

Toivon onnea ja menestystä.

Tuosta ennakkoverosta ja ennakkoperintärekisteriin tehdystä ilmoituksesta.



Ennakkoperintärekisteriin merkitsemisen tarkoitus on osoittaa, ettei suorituksen maksajan tarvitse tehdä maksusta ennakonpidätystä vaan rekisteriin merkitty toimija huolehtii ennakkoverojen maksamisesta itse. http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Ennakkoperintarekisteri

Onko tämä se pointti? Siis kun yritys on ennakkoperintärekisterissä, niin yritykseltä housut ostaneen asiakkaan ei tarvitse maksaa ennakkoveroa, vaan sen tekee yritys. Kylläpä on hieno sekä jalo tarkoitus tuollakin rekisterillä. Monikohan yritys haluaa ne verot muuten jättää asiakkaan tilitettäväksi.

Ja voiko joku selventää tuota ennakkoveroa, kuinka hatusta ja perseestä verottaja ne vetää? Nimittäin veroja hankala maksaa ennen, kuin on edes tuloja. Verottaja on kusipää. Ja mikä on vaikutus sillä onko tehty ilmoitus toiminimestä kaupparekisteriin vai ei?
http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/perustaminen.html

Täältä muuten löytyykin tuohon juttua.

Kannattaa siis aliarvioda yrityksen tulos.

Tuo ukko.fi ja eezy.fi on tosiaan suositeltavia, siinä kun ei tarvitse itse minkäänlaista byrokratiaa eikä verottajalla ole mitään otetta. Kuinkahan tuollaisen hyödyntäminen onnistuu, jos myy tuotteita. Ne varmaankin suosittelevat myymään työsuoritteita fyysisten tavaroiden sijaan.

Osakeyhtiön perustaminen ei maksa paljoa nykyään.

Minimiosakepääoma 2500€ käsittelykulut PRH:lle jotain 300€

Jos tuommoista rahaa ei ole olemassa niin yrityksen perustaminen kannattaa unohtaa suosiolla.

Minä mietin kanssa yritysideaa bitcoinille.

Edellä “ake38” kertoikin hyvin yrittäjä elämän vaikeudesta ja riskeistä Suomessa. Mietin sitä kun bitcoini ei ole virallisesti rahaa, jos “yritys” tienaa pelkästään bitcoineja eikä vaihda niitä euroiksi, tarvitseeko ollenkaan perustaa edes mitään virallista yritystä tai maksaa veroja? Eihän kyseisessä toiminnassa virallisesti tienata rahaa, näin ollen voiko sitä yritykseksi luokitella virallisesti? Voisiko näin välttää kaikki byrokratia ja yrittäjä leima?

Edit:
Ahaa… Luin vero.fi sivuilta: “Rahana tai rahanarvoisena etuutena saatu tulo on siten veronalaista, jollei sitä ole erikseen säädetty verovapaaksi.”
Eli jos yritys tai henkilö käyttää bitcoineja millään tavalla hyödyksi, se voidaan katsoa etuutena joka on veronalaista.

[quote=“Mr. Massimo, post:8, topic:2293”]Minä mietin kanssa yritysideaa bitcoinille.

Edellä “ake38” kertoikin hyvin yrittäjä elämän vaikeudesta ja riskeistä Suomessa. Mietin sitä kun bitcoini ei ole virallisesti rahaa, jos “yritys” tienaa pelkästään bitcoineja eikä vaihda niitä euroiksi, tarvitseeko ollenkaan perustaa edes mitään virallista yritystä tai maksaa veroja? Eihän kyseisessä toiminnassa virallisesti tienata rahaa, näin ollen voiko sitä yritykseksi luokitella virallisesti? Voisiko näin välttää kaikki byrokratia ja yrittäjä leima?[/quote]

Itse olen perustamassa yritystä Viroon jossa on yrittäjäystävällisempää kuin Suomessa ja nyt kaduttaa kun ei tehnyt vuosiasitten jo näin. Verotus on kevyempää ja voi keskittyä yrityksen kehittämiseen ja investointeihin toisin kun Suomessa jossa Verottaja on heti kimpussa. Ei ole kyllä ihme miksi yritykset siirtyvät pois Suomesta, koska täällä rankaistaan yrittämisestä!

[quote=“Kimmo, post:7, topic:2293”]Osakeyhtiön perustaminen ei maksa paljoa nykyään.

Minimiosakepääoma 2500€ käsittelykulut PRH:lle jotain 300€

Jos tuommoista rahaa ei ole olemassa niin yrityksen perustaminen kannattaa unohtaa suosiolla.[/quote]

Ei tarvitse tuota jos perustaa Viroon ;D

Ei siitä pääomasta varmaan haittaa siellä eestin puolellakaan olisi?
Noh kohtahan tuo viron e-kansalaisuus on mahdollista ja siten yrityksen perustaminen mutta kyllä mä pidän tota vähän niinkun kusetuksena, sen taakse sitten paetaan vastuuta myös kun kuluttaja sitä vaatii.

Itse kaipaisin kanssa mielipiteitä tuosta bitcoinilla pyöritettävästä yrityksestä. Kun tosiaan verottajan ohjeessa sanotaan, että virtuaali valuutan arvo määräyryy kurssin mukaan. Ja jos sitä ei ole saatavilla, niin osapuolten sopimuksen mukaan. Jos siis sovitaan, että kurssi on joku nimellinen, niin ostaja ei joudu maksamaan pääomaveroa, ja yrittäjälle verot konkretisoituu vasta kun coinit vaihdetaan fiatiksi, tavaraksi tai palveluksi. Onko jollain tästä käytännön kokemusta?

Ja tuosta ennakkoverosta.
Kun perustat sen y-tunnuksen, niin kannattaa alkuun ilmoittaa, että liikevaihto on alle sen muutaman tonnin, eli elä ilmoittaudu ennakkoperintärekisteriin… jos näyttää, että homma lähtee rokkaamaan, niin tee se vasta sitten, tai pistä rahat jemmaan, niin, että verottajan niitä periessä on varaa ne maksaa. Siinähän on siis kyse alvista.

Tuo on ihan verottajankin näkökanta… eniten verottajaa työllistää juuri, se kun yrittäjät ilmoittautuvat ennakkoperintä rekisteriin ja homma ei rokkaa… ensin kustaan omat asiat hirveillä veromätkyillä… ja korko juoksee… sitten niitä selvitellään jälkikäteen ja haetaan palautuksia.

Joka tapauksessa jos ilmoittaudut siihen rekisteriin, ja näyttääkin, että hommasta tulee vähemmän kapitaalia, kuin oletettu, ja verottaja muistaa verolaskulla. NIIN HAE SIIHEN VÄLITTÖMÄSTI MUUTOSTA! Pahin skenaario on, että masennut ja heität lusikan nurkkaan, annat veromätkyjen kertyä.

Niihin saa kyllä muutoksen, mutta pitää olla asialla itse. Verottaja ei lähde oma-aloitteisesti sitä muuttamaan.

Mutta mikäli et ole 120% varma, että sulla on ihan todella hyvä idea, ja se tuottaa reippaasti tulosta ja liikevaihtoa, niin elä ilmoittaudu rekisteriin… sen voi tehdä myöhemmin jos näyttää tarpeelliselta.

y-tunnus ja rekisteriin ILMOITTAUTUMATTOMUUS hoituu sillä samalla y3 lomakkeella.

Suomessa on yritysvihamielinen systeemi joo, mutta eestissä taas on bitcoinvihamielinen systeemi mikä on mielestäni pahempi.

Jos siirrän virolaisen firmani pankkitililtä rahaa vaikkapa bitstamppiin niin tilit jäädytetään. Bitcoineihin joutuu lisäämään alv 20% jopa yksityishenkilöille myydessä…
Bitcoinfirmojen on rekisteröidyttävä paikalliseen finanssivalvontasysteemiin 3v vankilatuomion ja sakkojen uhalla. Rekisteröintiprosessi on monimutkainen ja vaatii käytännössä lakimiehen palkkaamista.

Suomessa verottajalta ja finanssivalvonnalta on tullut erittäin selkeät ohjeistukset bitcoinien kanssa pelaamiseen mitä ei voi sanoa naapurimaistamme.

Olen ollut yhteydessä paikalliseen verottajaan ja finanssivalvontaan näistä asioista sen verran että tajuan joten kuten miten homma toimii mutta en ole selvitellyt asiaa mainausbisneksen kannalta mikä on oletettavasti lähempänä sinun juttuja. Olisin toisaalta itsekin hieman kiinnostunut selvittämään myös tätä asiaa.

.ee -yritykseni on perustettu juuri ennen näitä uusia direktiivejä mistä johtuen en ole voinut tehdä koko firmalla mitään tähän mennessä.

[quote=“AVS Store Oy, post:10, topic:2293”][quote author=Kimmo link=topic=2561.msg20410#msg20410 date=1412444441]
Osakeyhtiön perustaminen ei maksa paljoa nykyään.

Minimiosakepääoma 2500€ käsittelykulut PRH:lle jotain 300€

Jos tuommoista rahaa ei ole olemassa niin yrityksen perustaminen kannattaa unohtaa suosiolla.
[/quote]

Ei tarvitse tuota jos perustaa Viroon ;D[/quote]

Joo ei perustamista varten mutta kusetusriski kasvaa olennaisesti noissa kaikissa halvimmissa .ee firmoissa, saahan niitä alle tonnilla mutta jos sinua kusetetaan niin asian selvittäminen tulee monin verroin kalliimmaksi. Äärimmäisen varovasti siis jos et todella tunne henkilökohtaisesti mestaa joka hoitaa tuon perustamisen / ostat valmiin yrityksen.

[quote=“Kimmo, post:13, topic:2293”][quote author=AVS Store Oy link=topic=2561.msg21976#msg21976 date=1418292212]
Itse olen perustamassa yritystä Viroon jossa on yrittäjäystävällisempää kuin Suomessa ja nyt kaduttaa kun ei tehnyt vuosiasitten jo näin. Verotus on kevyempää ja voi keskittyä yrityksen kehittämiseen ja investointeihin toisin kun Suomessa jossa Verottaja on heti kimpussa. Ei ole kyllä ihme miksi yritykset siirtyvät pois Suomesta, koska täällä rankaistaan yrittämisestä!
[/quote]

Suomessa on yritysvihamielinen systeemi joo, mutta eestissä taas on bitcoinvihamielinen systeemi mikä on mielestäni pahempi.

Jos siirrän virolaisen firmani pankkitililtä rahaa vaikkapa bitstamppiin niin tilit jäädytetään. Bitcoineihin joutuu lisäämään alv 20% jopa yksityishenkilöille myydessä…
Bitcoinfirmojen on rekisteröidyttävä paikalliseen finanssivalvontasysteemiin 3v vankilatuomion ja sakkojen uhalla. Rekisteröintiprosessi on monimutkainen ja vaatii käytännössä lakimiehen palkkaamista.

Suomessa verottajalta ja finanssivalvonnalta on tullut erittäin selkeät ohjeistukset bitcoinien kanssa pelaamiseen mitä ei voi sanoa naapurimaistamme.

Olen ollut yhteydessä paikalliseen verottajaan ja finanssivalvontaan näistä asioista sen verran että tajuan joten kuten miten homma toimii mutta en ole selvitellyt asiaa mainausbisneksen kannalta mikä on oletettavasti lähempänä sinun juttuja. Olisin toisaalta itsekin hieman kiinnostunut selvittämään myös tätä asiaa.

.ee -yritykseni on perustettu juuri ennen näitä uusia direktiivejä mistä johtuen en ole voinut tehdä koko firmalla mitään tähän mennessä.[/quote]

Uskoisin että Eestissä tullaa luopuaan näistä rajoituksista jossakin vaiheessa, mutta tosiaan näin olen kuullut että tuolla olisi vähän eriasenne kuin Suomessa Bitcoiniin. Se että rahaa ei menisi Virolaiselle tililli kun Bitcoinia käyttää niin asia on ratkaistu ::slight_smile:

[quote=“Kimmo, post:14, topic:2293”][quote author=AVS Store Oy link=topic=2561.msg21977#msg21977 date=1418292761]

Ei tarvitse tuota jos perustaa Viroon ;D
[/quote]

Joo ei perustamista varten mutta kusetusriski kasvaa olennaisesti noissa kaikissa halvimmissa .ee firmoissa, saahan niitä alle tonnilla mutta jos sinua kusetetaan niin asian selvittäminen tulee monin verroin kalliimmaksi. Äärimmäisen varovasti siis jos et todella tunne henkilökohtaisesti mestaa joka hoitaa tuon perustamisen / ostat valmiin yrityksen.[/quote]

Tuosta pääomasta se on Viroilaisellayhtiöllä valmiiksi maksettu jo! Sitten jos siirtää Bitcoineista saatuja tuottoja Virolaiselle tilille niin en usko että jäädyttävät tilin :-\

Joo, valitettavasti tällä hetkellä näyttää aika kehnolta.

http://basedreport.com/2014/12/bitcoin-under-assault-in-estonia/

Jos vaikka suomalaisesta firmasta siirtää rahoja virolaiselle firmalle niin ei tietenkään jäädytetä tilejä.
Virolaisen firman pääasiallinen funktio verosuunnittelun kannalta onkin toimia säästöpossuna, sitten hollannista toinen firma kylkeen niin päästään vielä eroon pääomatuloverostakin :slight_smile:

Mutta jostain bitcoin-pörssistä ei kannata kotiuttaa rahoja lahden eteläpuolelle.

[quote=“AVS Store Oy, post:15, topic:2293”][quote author=Kimmo link=topic=2561.msg21999#msg21999 date=1418341575]

Suomessa on yritysvihamielinen systeemi joo, mutta eestissä taas on bitcoinvihamielinen systeemi mikä on mielestäni pahempi.

Jos siirrän virolaisen firmani pankkitililtä rahaa vaikkapa bitstamppiin niin tilit jäädytetään. Bitcoineihin joutuu lisäämään alv 20% jopa yksityishenkilöille myydessä…
Bitcoinfirmojen on rekisteröidyttävä paikalliseen finanssivalvontasysteemiin 3v vankilatuomion ja sakkojen uhalla. Rekisteröintiprosessi on monimutkainen ja vaatii käytännössä lakimiehen palkkaamista.

Suomessa verottajalta ja finanssivalvonnalta on tullut erittäin selkeät ohjeistukset bitcoinien kanssa pelaamiseen mitä ei voi sanoa naapurimaistamme.

Olen ollut yhteydessä paikalliseen verottajaan ja finanssivalvontaan näistä asioista sen verran että tajuan joten kuten miten homma toimii mutta en ole selvitellyt asiaa mainausbisneksen kannalta mikä on oletettavasti lähempänä sinun juttuja. Olisin toisaalta itsekin hieman kiinnostunut selvittämään myös tätä asiaa.

.ee -yritykseni on perustettu juuri ennen näitä uusia direktiivejä mistä johtuen en ole voinut tehdä koko firmalla mitään tähän mennessä.
[/quote]

Uskoisin että Eestissä tullaa luopuaan näistä rajoituksista jossakin vaiheessa, mutta tosiaan näin olen kuullut että tuolla olisi vähän eriasenne kuin Suomessa Bitcoiniin. Se että rahaa ei menisi Virolaiselle tililli kun Bitcoinia käyttää niin asia on ratkaistu ::)[/quote]

Viron kaksoiskansalaisuutta voi hakea myös netin kautta. Joskus luin siitä HS.fi? ::slight_smile:
Töitä tarvisin minäkin :frowning: Eezyn olen kokenut hyväksi palveluksi. Siis sitä on tosi helppo käyttää nimensä mukaisesti!