Wallet backuppi

No nyt on sitten aloiteltu ihmettelemään näitä bitcoinejakin.Koneena macci ja siinä Bitcoin-Qt.Ihan hyvin tuntuu vastaanottavan ja lähettelevänkin.Vaan jos tuo omaisuus joskus karttuu isommaksikin,kun pari coinia,pitänee varmaankin opetella varmistelemaan.Ohjelmahan tekee xxx.dat tiedoston haluttuun paikkaan varmuuskopio komennolla.Mutta sitten ne mutat.Eikös tuo pitäisi päivittää aina kun lompsassa on tapahtumia?Automaattiseksi sitä ei ainakaan tunnu asetuksista saavan.Löytyisiköhän jostain vähän lisäohjeita aloittelijalle?

Bitcoin-Qt:n wallet.dat -varmuuskopio pysyy ajantasalla 100:n osoitteen ajan. Lompakko luo uuden osoitteen kahdessa tilanteessa. Ensinnäkin silloin, kun itse luot uuden vastaanotto-osoitteen lompakkoosi. Lisäksi se luo uuden osoitteen aina, kun lähetät bitcoineja jonnekin. Sitä uutta osoitetta käytetään niin sanottua “vaihtorahaa” varten, käsittääkseni. Se on aika tekninen aihe, josta voi lukea lisää täältä.

Pointtini oli kuitenkin se, että se yksi varmuuskopio on ajantasalla niin kauan kuin tuota sadan osoitteen varastoa on vielä jäljellä. Aina kun Bitcoin-Qt tarvitsee uuden osoitteen, se ottaa tästä varastosta osoitteen ja lisää varastoon taas yhden osoitteen. Varastossa on siis aina 100 osoitetta, mutta varmuuskopiosi on ajantasalla sadan osoitteen verran siitä hetkestä, kun varmuuskopion teit.

Tavallisella pikkukäytöllä kestää aika kauan, että tuo 100 osoitetta tulee täyteen, joten sitä varmuuskopiota ei todellakaan tarvitse jatkuvasti päivittää. Pidät vaan aika ajoin kirjaa montako osoitetta sulla on kohdassa “Bitcoinien vastaanottaminen” ja montako kertaa olet lähettänyt bitcoineja. Jos näiden yhteenlaskettu summa on yli 100, tulee sinun päivittää varmuuskopiosi. Sen jälkeen jos se on yli 200, tulee sinun päivittää varmuuskopio uudestaan.

Tietysti voi hieman pitää kirjaa omasta käytöstä ja alkaa varmuuskopioimaan sitä säännöllisesti, vaikkapa kerran kuukaudessa. Sen pitäisi riittää ellei käytä lompakkoaan todella ahkerasti. Mulla on monenlaisia lompakoita käytössä, mutta päälompakko on Bitcoin-Qt, ja mun tarvii varmuuskopioida se uudelleen ehkä kerran puolessa vuodessa.

Lisäneuvona voisin sanoa, että kannattaa laittaa se varmuuskopio useaan eri paikkaan. Itse olen tallentanut omalle USB-kovalevylle ja sähköpostiin (sähköpostin tilalla voi myös olla Dropbox tai Google Drive). Hyvällä salasanalla suojattuihin RAR-tiedostoihin, jotta bitcoinit ovat turvassa vaikka joku pääsisi käsiksi niihin varmuuskopioihin.

Tällä tavalla mulla on aina pääsy siihen varmuuskopioon ja ne bitcoinit ovat pelastettavissa vaikka asuntoni palaisi poroksi tuhoten sekä tietokoneen kovalevyn että ulkoisen USB-kovalevyn.

Tässä vois samalla kysästä tämmöstä: Pitkällä salasanalla kryptattu lompakko mahdoton avata? Sen siis voi laittaa esim. kaverin koneelle ja kaveri näkee mun BTC saldon + siirrot, mutta ei voi itse tehdä kolikoille yhtään mitään?

Jep. Bitcoin-Qt:n kryptaus toimii niin, että se kryptaa ainoastaan ne yksityiset avaimet siellä lompakon sisällä, ei koko lompakkoa. Eli käyttämällä niitä kryptattuja lompakkoja näkee kaiken, mutta ei voi lähettää mitään ilman salasanaa.

Kryptausta voin yleisesti suositella, mutta kannattaa pitää tarkkaan mielessä se, että Bitcoinin kanssa ei ole mitään tahoa joka salasanan palauttaa siinä tapauksessa jos sen unohtaa. Ne bitcoinit ovat siinä tapauksessa mennyttä. Eli kannattaa olla tarkkana sen kanssa.

Hyvän salasanan kanssa ei tosiaan tarvitse pelätä sitä, että joku sen murtaisi. On kuitenkin yksi tapa, jolla hyökkääjä voi kiertää tämän ongelman. Se onnistuu näppäimistön toimintaa tarkkailevalla trojan-viruksella. Niiden varalta kannattaa oman tietokoneen perustietoturva pitää hyvässä kunnossa. Tietokoneen perustietoturvalla (käyttöjärjestelmän tietoturvapäivitykset, virustorjunta ja palomuuri) ja järjenkäytöllä pärjää hyvin pitkälle.

Hyviä salasanoja on kahdenlaisia. Toiset ovat vähintään 10-merkkisiä suhteellisen satunnaisia salasanoja, joissa on isoja ja pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Toinen tapa on tehdä salasanoja tavallisiin sanoihin perustuen, mutta silloin ne täytyvät olla pitkiä lauseita, joissa on monta sanaa. Sen tulee myös olla sellainen lause, jossa ei ole oikeasti mitään järkeä, mutta jonka kuitenkin pystyy opettelemaan.

YubiKey lienee hyvä ratkaisu, pitkällä staattisella salasanalla.

Salasanoja kaappaava Keylogger lukee näppäimistöä, usb-porttiin liitettävä YubiKey tulostaa salasanan suoraan näytölle.

http://www.yubico.com/static-password

Minulla on tuon käyttöwalletin suojana tuo BitcoinQt-kryptaus, jonka puran aina tarvittaessa Keepass-salasanatietokantaohjelmalla. Keepass on muutenkin kätevä keino salasanojen säilyttämiseen, sillä pystyy ylläpitämään kirjautumistietoja ja vahvoja salasanoja joita ei tarvitse itse pitää mielessä. Varmuuskopio kulkee lähes aina mukana muistitikulla.

“Säästötili”, jossa minulla on sitten vähän enemmän bitcoineja säilössä, on taas talletettuna ext4-formatoidulla muistitikulla sijaitsevalle TrueCrypt-virtuaaliasemalle, ja aina käytön jälkeen hävitän wallet-tiedoston kiintolevyltä jäljettömiin. (Linuxia käytän ainoastaan tähän tarkoitukseen, päivittäiskäytössä minulla on Windows.) Varmuuskopio on säilössä ihan eri paikkakunnalla.

Jotku foliohatuthan sanoo, että salasanojen copypastettelu ei olisi turvallista. Itse en ole tästä säännöstä välittänyt :slight_smile: Copypastettelu voi olla kuitenkin turvallisempaa kuin näpyttely, keyloggereiden takia.

Liekö nuo keyloggerit edes kovin yleisiä? Luulisi että sellaiset jäisi aika helposti virustutkaan.

Riippuu nuuskiiko joku malware sitä leikepöytää jonne salasana jostain kopioidaan - vai näppäimistöä jonne näpyttelee - vai molempia :slight_smile: Summa summarum: ei kumpikaan, jos virus koneelle pääsee.

Yleisyydestä en tiedä, mutta virustutkat laahaa kuitenkin aina askeleen jäljessä. Jäljet opitaan huomaamaan vasta kun tartunta raportoidaan eli uusi virustyyppi / tekniikka raportoidaan. Eli ajantasaisuuskaan ei aina takaa turvallisuutta koska paikat tulee vasta hyökkäysten jälkeen.

Moi!

Tosta wallet backupista, haluisin varmistaa seuraavan asian. Eli tehdäänkö jostain erikseen wallet backuppi,
vai riittääkö tuo “Export private key” ja sen laittaa vaikka erilliselle usb-muistille?
Eli jos tietokone vaikka syttyy tuleen niin saako tosta muistitikulla olevasta .key-tiedostosta btc:t siirrettyä?
Kyseessä Multibit.
Kiitos jo etukäteen!

[quote=“manazer, post:11, topic:166”]Moi!

Tosta wallet backupista, haluisin varmistaa seuraavan asian. Eli tehdäänkö jostain erikseen wallet backuppi,
vai riittääkö tuo “Export private key” ja sen laittaa vaikka erilliselle usb-muistille?
Eli jos tietokone vaikka syttyy tuleen niin saako tosta muistitikulla olevasta .key-tiedostosta btc:t siirrettyä?
Kyseessä Multibit.
Kiitos jo etukäteen![/quote]

Tuo export private key -toiminto taitaa varmuuskopioida vain sen kyseisen osoitteen, joka on siinä kohtaa valittuna. Se .key -tiedosto sisältää siis vain tuon yhden osoitteen avaimen, ja saat siinä osoitteessa olevat bitcoinit palautettua sieltä tikulta vaikka tietokone tuhoutuisi. Järkevämpää voi kuitenkin olla koko lompakon varmuuskopio. Multibit-lompakkojen tiedostopääte on .wallet

[quote=“Technomage, post:12, topic:166”][quote author=manazer link=topic=130.msg11441#msg11441 date=1385064110]
Moi!

Tosta wallet backupista, haluisin varmistaa seuraavan asian. Eli tehdäänkö jostain erikseen wallet backuppi,
vai riittääkö tuo “Export private key” ja sen laittaa vaikka erilliselle usb-muistille?
Eli jos tietokone vaikka syttyy tuleen niin saako tosta muistitikulla olevasta .key-tiedostosta btc:t siirrettyä?
Kyseessä Multibit.
Kiitos jo etukäteen![/quote]

Tuo export private key -toiminto taitaa varmuuskopioida vain sen kyseisen osoitteen, joka on siinä kohtaa valittuna. Se .key -tiedosto sisältää siis vain tuon yhden osoitteen avaimen, ja saat siinä osoitteessa olevat bitcoinit palautettua sieltä tikulta vaikka tietokone tuhoutuisi. Järkevämpää voi kuitenkin olla koko lompakon varmuuskopio. Multibit-lompakkojen tiedostopääte on .wallet[/quote]

Okei. Tietty. Mutta käytäntö… En löydä ainakaan Multibitistä mitään sellaista koko lompakon varmuuskopiointia, niin onko se niinkin
yksinkertainen toimenpide, että copypasteen vaan .wallet-tiedoston?

[quote=“manazer, post:13, topic:166”]Okei. Tietty. Mutta käytäntö… En löydä ainakaan Multibitistä mitään sellaista koko lompakon varmuuskopiointia, niin onko se niinkin
yksinkertainen toimenpide, että copypasteen vaan .wallet-tiedoston?[/quote]

Kummallista, että noinkin perustoimintoa ei löydy sieltä. Bitcoin-QT:ssakin löytyy tuollaiset. Itse en käytä Multibitiä aktiivisesti, joten en tiedä siitä sen enempää.

Jokatapauksessa, varmuuskopioinnin voi aina tehdä manuaalisesti ja se on tosiaan niinkin yksinkertaista, kuin .wallet -tiedoston kopiointi varmuuskopiomedialle.

Minule jäi sellainen mielikuva että pitäisi kopioida muutakin kuin pelkkä walleti, muissa tiedostoissa on sitten nitä avaimia tj?

Pelkkä walletin kopiointi riittää, Multibitissä se on jotain.wallet ja Bitcoin-QT:ssa wallet.dat. Sieltä lompakosta voi erikseen exportata yksittäisiä avaimia, joista tulee .key -tiedostoja. Mutta tuossa .wallet -tiedostossa on kaikki tarpeellinen.

Olen nyt jo tätä mäcciä penkonu monet kerrat enkä ikinä ole .wallet loppuista löytänyt mistään. Aina on Multibit.app tai jotain. Voisko joku nyt vielä kerran rautalangasta vääntää tän homman niin olisin kiitollinen.
Vai riittääkö että koko koneesta ottaa varmuuskopion ulkoselle levylle?

[quote=“Kassava, post:17, topic:166”]Olen nyt jo tätä mäcciä penkonu monet kerrat enkä ikinä ole .wallet loppuista löytänyt mistään. Aina on Multibit.app tai jotain. Voisko joku nyt vielä kerran rautalangasta vääntää tän homman niin olisin kiitollinen.
Vai riittääkö että koko koneesta ottaa varmuuskopion ulkoselle levylle?[/quote]
Tämän mukaan sijainnissa:

[user.home]/Library/Application Support/MultiBit
OSX 10.5+: /Users/example/Library/Application Support/MultiBit

Mainitsevat, että “Library” on normaalisti piilotettu, ohjeet sen löytämiseen täällä.

ISOT kiitokset Ottulolle! :smiley: Selvisihän se. Eli piilossa oliva.
No mutta, vastavuoroisesti voisin neuvoa vaikka että kuinka saat Nissaniisi uudet kärjet. Heh! Noniin. :smiley: