Verohallinnon vastauksia Bitcoinista

[quote=“rpietila, post:20, topic:305”]Ratkaisupyynnössä on hyvä valmiiksi “uhkailla” niitä siitä, mitä käytännössä tapahtuu jos bitcoinit pistetään alville. Hirveä laillinen sekasotku, aivovuoto, ja kansalaisten lainkuuliaisuuden heikentyminen tulee ensiksi mieleen :slight_smile:

Hauska kirjoitella kun tietää että tännehän verottaja ensiksi tulee kun miettii, millaisen vastauksen antaa…=D[/quote]
Minä yksinkertaistaisin tuota hieman malliin: “te valtio joko saa siivun jos luotte järkevät ja kohtuulliset säännöt joiden noudattaminen ei tuota kohtuuntonta vaivaa… tai sitten ette ei”.

Eli teillä siis on yritys joka ottaa osan maksuista bitcoineina, joista haluatte maksaa veroa. Entä jos minä alan myydä jotain palvelua pelkästään bitcoin-maksulla perustamatta erikseen mitään yritystä, niin tulkitaanko se veronkierroksi? Jos ei tulkita, niin voisin käytännössä esim. nostaa täydet opintotuet samalla kun tienaan bitcoineja yli tukirajojen, mikä ei minusta kuulosta ihan täydellisen lailliselta. Miten on?

Yleisin tulkinta bitcoineille on virtuaalihyödyke, ja se tulkitaan barterina. Lain kirjaimen mukaan barter-kauppa pitää kirjata kirjanpitoon tavaran arvioidun arvon mukaan. Bitcoineissa se on helppoa, koska niillä on yksiselitteisesti ja kiistattomasti noteerattu kurssi markkinoilla. Uskon että jos esim. käyttää kurssia mtgoxUSD*USD_in_EUR, niin verottajalla ei liene nokan koputtamista.

Yksityisten ihmisten vaihtokauppojahan (tai edes käytetyn tavaran kauppaa) ei niin hirveän tarkasti valvota, eikä ole kirjanpitovelvollisuutta. Olen kuitenkin melko varma, että jos tietoisesti tienaat sen yli määrätyn rajan (8k euroa?) bitcoineina tai ihan minä tahansa vaihtotavarana, vaikka hopeana, niin lain tulkinnan mukaan se on tuloa ja ALV-raja ylittyy. Veikkaisin että verottajaahan tuo ei hirveästi kiinnosta ennenkuin rupeat ajelemaan ferrarilla tms.

Ehdottaisin suuren vaihtelun vuoksi kerran kuussa tapahtuvaa parin suurimman pörssin 24h keskiarvoon perustuvaa kirjausta. Joko myynti ensin myyntipäivänä euroissa sisään ja bitcoinien muutos rahoituseriin ns. kurssimuutoksena. Riippuu liiketoiminnan laajuudestakin mikä on helpoin. Vuosi kuitenkin liian pitkä aika.