Varustelekan facebook-sivujen BTC-keskustelu

Paljon hyvää ja huonoa keskustelua bitcoiniin liittyen. Minä näen tämän aika positiivisena vaikka varusteleka ei näyttäisi bitcoinista innostuvankaan. Toisaalta kun koko keskustelun lukee niin varovaisestihan siellä peukutetaan bitcoinia vain “maksuvälittäjänä” jossa kauppiaalle rapsahtaa euromuodossa maksu tilille.

E: Kun katsoo kyseisen päivityksen jakoja ja niiden kommentteja niin nousee vahvasti pinnalle vihamielisyys bitcoinia kohtaan. Onko tämä joku nykyajan villitys dissata kaikkea rajusti mitä ei itse käytä? Vai pelkäväätkö ihmiset? Vai mistä tuollainen alatyylin pilkkaaminen kumpuaa? Harmittaako että ei tullut ostettua single digit-aikaan bitcoineja? :smiley:

Ei siinä sen kummempaa. Bitcoin vain on vähän vieras juttu yleisölle, ja sellaisen kanssa on hyvä olla varovainen.

Tossa keskustelussa oli mielenkiintoista se, että aluksi Varusteleka oli melko negatiivinen. Sitten joku mainitsi BitPayn ja heidän asenteensa muuttui selkeästi. Vaikka asia onkin täysin looginen, niin minulle tuli jotenkin yllätyksenä, että he eivät tuota ennen tienneet BitPaysta, ja miten helppoa sen avulla olisi ottaa Bitcoinit maksutavaksi.

Vielä kun miettii miten monet ovat heitä Bitcoin-asiassa lähestyneet, eikä kenellekään (tai ainakaan tarpeeksi monelle) ole tullut mieleen hieman avata, että miten mahdollinen Bitcoiniin siirtyminen kannattaisi toteuttaa… Siksi aionkin tästä lähtien mainostaa kaupoille myös BitPayta samalla kun mainostan Bitcoinia :slight_smile:

Kyllä, tuo käytännön puolen avaaminen on erittäin tärkeää. Niinhän se on, että kaikki uusi ja tuntematon tuppaa pelottamaan ihmisiä. Ihmettelin vain lähinnä sitä, että näin tietoyhteiskunnan aikanakin ensireaktiot on perusteetonta dissaamista eikä sitä, että “ahaa, mikäs juttu tämä on, otetaas selvää”.

Uusien juttujen varominen ja vältteleminen on jo sisäänrakennettu ominaisuus ihmisen ja muidenkin eläinten geeneissä. Ja onhan totta varmaan sekin, että käsitys siitä miten Bitcoinit voisi ujuttaa omaan verkkokauppaan on varmasti heikko varmaan hihasta heitettynä lukuna vaikka 95% verkkokauppaa ylläpitävillä tahoilla.

Itse asiassa itsekään vaikka noin vuoden ajan Bitcoineihin tutustunut. Niin en ymmärrä vieläkään miten se Bitcoinien ottaminen maksuvaihtoehdoksi verkkokauppaan sujuisi. Ja mitä kuluja siitä tulisi. En ole edes vielä maksanut mitään Bitcoineissa edes verkkokaupoissa. Tai edes tietäisin kenen ottaisi yhteyttä jos moisen maksuvaihtoehdon tahtoisin verkkokauppaani jos minulla siis sellainen olisi. Puhumattakaan kuinka kalliiksi se tulisi?

Ja jos vielä pohditaan perinteisiä maksuvaihtoehtoja, niin enhän tiedä niistäkään mitään. Edes paljon niiden käyttö minulle maksaisi. Mutta oletan, että saisin niiden käyttöönotosta hyvin pikaisesti tietoa ihan vain netistä etsimällä. Tai ehkä kysymällä suoraan jostain pankista. Tai voihan olla että verkkokauppa-alustassa jossa mahdollista verkkokauppaani ehkä pyörittäisin. Niin siinä olisi parin napin takana perinteisten maksutapojen käyttöönotto ja opastusta suomeksikin mitä kaikkea muuta minun pitäisi tehdä.

Voisikin siis olla ihan paikallaan vaikka Bittiraha.fi tai joku muu taho tekisi selkeän opastuksen Bitcoinien käyttöönotosta verkkokaupassa vaikka video muodossa nettiin. Mielellään suomeksi tietty sen voisi sitten myös tekstittää englanniksi. Se voisi olla kotimaisia ja ulkomaalaisiakin verkkokauppoja pyörittävien epäluuloja, pelkoja ja vääriä tietoja hälventävä opastusvideo.

Eräs sukulainen on varustelekassa töissä ja puhuin tässä joku viikko sitten, että kannattais ottaa bitcoin maksuvaihtoehdoksi, kun sitä täällä foorumilla ollaan niin ehdoteltu.

Sanoi, että ottavat sen puheeks tässä tän vuoden puolella ku mietitään ens vuotta. Näin muistaakseni. Ei hän ainakaan mitenkään kriittisesti siihen suostunut.

Sukulainen ei ole omistajia, mutta ei ihan perusduunarinakaan puodissa. Muistaakseni mainitsin siitä bitpaysta, ja siitä, että kurssi riskin voi sillä poistaa. Ettei tarvii itse sinänsä bitcoiniin sekaantua. Ja hehkutin kuinka paljon myyntiä monelle firmalle on bitcoinin hyväksymisestä tullut. Plus sitä, että monet joilla on bitcoinia, haluavat ihan kokeilun ja tukemisen vuoksi maksaa sillä, ja siirtää ostoksiaan paikkaan missä ne kelpaa.

Itse ainakin uskon, että se vielä tässä lähiaikoina hyväksytään lekassa.

nojoo… nyt vasta luin ton face keskustelun… Toivottavasti toi kieltäytyminen tullut sen luvatun aiheen pöydälle ottamisen tienoilta:P

Noo… se oli vähän sellanen kahvipöytä keskustelu ja ohimennen mainitsin ku tuli mahdollisuus. Toivotaan, et ne järkiintyy.

Kiintoisa statement lekalta, eritoten Bitcoinin markkina-analyysin kohdalla. Suomalaista ennakkoluuloisuutta parhaimmillaan.

Onneksi suomalainen ennakkoluuloisuus ei tarvi pulverisoimisekseen useinkaan muuta kuin pari rohkaisevaa esimerkkiä.

Nopealla googlettamisella löytyi Varustelekan tyyppinen verkkokauppa mikä hyväksyy myös bitcoinit http://doubletapsurplus.com/

Miten Bitcoin voi olla kusetus, kun se on protokolla ja tietokoneiden hajautettu verkko… Bitcoin toimii koodinsa mukaan… Itkut markkinoilla siihen ei auta… Sen minkä verkko hyväksyy niin se myöskin hyväksyy… Lähdekoodi on vapaasti saatavilla ja se on moneen kertaan tutkittu. Se, että tekijä on anonyymi ei ole mitään
väliä… Tekijä ei voi pysäyttää coinia enää, kun se on julkaistu… Bitit elää niin, kauan, kuin verkossa on vähintään 2 konetta kiinni ja joku mainaa…

Ja voi tehdä kuten minä eli luoda oman cryptovaluutan tuosta noin vain vaikka coinreatorilla… ;D Ja tuntea kun massia tulee!

Käyttäjät määrittävät viimekädessä millainen Bitcoin on… Ja jos bitcoin ei kelpaa voi aina pykätä oman pystyyn… Näen jo sen: VarustelekaCoin (VAC)

tämän kun saat taottua suomalaisten päähän niin Avot! ;D

Toinen vaihtoehto varustelekalle: https://www.supernova.fi/

Ohh, mahtavata! Kiitos linkistä, tuolta lähteekin ripstopilliset housut tilaukseen bitcoineilla :slight_smile:

Onko mitään hakemistoa mistä löytyy kaikki suomalaiset yritykset jotka hyväksyy bitcoinit?

Oliko täällä bittiraha.fi sivuilla joskus joku kartta minne oli listattu näitä yrityksiä vai muistanko väärin?

[quote=“Kimmo, post:14, topic:2214”]Onko mitään hakemistoa mistä löytyy kaikki suomalaiset yritykset jotka hyväksyy bitcoinit?

Oliko täällä bittiraha.fi sivuilla joskus joku kartta minne oli listattu näitä yrityksiä vai muistanko väärin?[/quote]

Tarkoittanet tätä: https://bittiraha.fi/content/bitcoin-karttapalvelu

Itse diggailisin ihan verkkopalveluja listaavasta saitista, kun eipä noi kivijalkakaupat mielestäni niin mielenkiintoisia ole. Eli kaupat, missä toimii shippaus suomeen hyvin.

Erityisen hienoa olisi, jos joku eurooppalainen laadukas viini/olutnettikauppa alkaisi hyväksymään bitcoineja :slight_smile:

[quote=“Aleksi Räisä, post:15, topic:2214”][quote author=Kimmo link=topic=2445.msg18944#msg18944 date=1408016242]

Onko mitään hakemistoa mistä löytyy kaikki suomalaiset yritykset jotka hyväksyy bitcoinit?

Oliko täällä bittiraha.fi sivuilla joskus joku kartta minne oli listattu näitä yrityksiä vai muistanko väärin?
[/quote]

Tarkoittanet tätä: https://bittiraha.fi/content/bitcoin-karttapalvelu[/quote]

Joo tämä se oli, kiitos :slight_smile:

[quote=“kangasbros, post:16, topic:2214”]Itse diggailisin ihan verkkopalveluja listaavasta saitista, kun eipä noi kivijalkakaupat mielestäni niin mielenkiintoisia ole. Eli kaupat, missä toimii shippaus suomeen hyvin.

Erityisen hienoa olisi, jos joku eurooppalainen laadukas viini/olutnettikauppa alkaisi hyväksymään bitcoineja :)[/quote]

Kivijalkakaupat on niin harvassa vielä, ne on aika nopeasti käyty läpi. Helsingissäkin :slight_smile:

Tuossa verkkopalvelujen listaamisessa on kyllä ideaa. Ehkä sitä voisi laajentaa vielä kattamaan verkkopalvelujen lisäksi myös kivijalkaliikkeet? Meinaan jos suomessa sijaitsevan fyysisen toimipisteen ohella on myös verkkokauppa. Kriteereinä sivulle olisi että se olisi ajan tasalla koko ajan, hyvät hakutoiminnot ja joku uutisjuttu josta näkisi jos on tullut joku uusi mesta joka hyväksyy bitcoinit. Jos tämmöinen sivu olisi olemassa niin luultavasti vilkaisisin sitä itse aina silloin tällöin. Nykytilanne missä infoa joutuu kaivamaan jostain foorumeilta == tökkivä user experience…

Coinmap listaa kohtuu hyvin noita kauppoja: http://coinmap.org/

Joo. Kyllä kun tuosta yrittää hakea jotain niin… olen entistä vakuuttuneempi siitä että kartta on mahdollisimman huono käyttöliittymä tämmöiselle palvelulle.

Lokalisoitu juttu, kaikki suomalaiset putiikit listattuna ja verkkokaupat jotka toimittaa suomeen - kartan saisi esiin sitten jostain syvemmältä jos on joku fyysinen toimipiste… semmoinen olisi hyvä systeemi.