Varoitus Kraken.con taitaa olla huijaus

Moi.
Minulle on viime viikkoina muodostunut kjäsitys, että virtuaalivaluuttapörssi kraken.com on huijaus. Lähetin sinne SEPA-maksulla rahaa, joka ei ikinä ilmestynyt tililleni siellä. Aluksi tuki vastasi viesteihini, mutta nyt en ole saanut sieltä moneen päivään mitään vastausta, eikä rahoja näy. Yritän ottaa yhteyttä omaan pankkiini Suomessa, jos vaikka rahat saadaan jotenkin palautettua (tuskin). Krakenista löytyi myös muutamia muita scam-epäilyjä:
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1e5gt5/a_warning_about_krakencom/
Tää on valitettavaa. Krakenin prosessit ja webbiliittymä oli ihan toimiva ja luotettavan oloinen, mutta taas on todettava, että kaunis ulkokuori ei takaa mitään.

Muilla mitään saman suuntaisia kokemuksia.

Lähinnä hyvää olen kuullut kyseisestä pörssistä, ja ylläpitäjä ei ole scammeri, se on 99,99%:n varmaa. Jokin ongelma tässä toki on, ei siinä.

Linkkaamasi Reddit-ketju on ajalta, jolloin Kraken oli vielä betassa (7kk sitten), ja muutenkin aika bs:ää. Kommentit läpi lukemalla pääsee pitkälle.

No kiitos kommenteista. Minäkin toivoisin, että asia on juuri kuten sanot. Maltan varmaan tässä vielä odotella siirron tapahtumista.

Ajattelisin, että asiakkaiden kysymyksiin ja huoliin vastaaminen olisi jotenkin ykköstärkeää. Erityisesti kun on kyse rahansiirroista jne. Minäkään en olisi tästä huolestunut, koska ymmärrän mahdolliset viivästykset, mutta kun asiakaspalvelusta ei vastata mitään moneen päivään. Ja joo ymmärrän mahdolliset ruuhkatkin, mutta ajattelisin, että keskeneräisten tukipyyntöjen loppuun saattaminen olisi etusijalla.

Pistin eilen aamulla SEPA maksun menemään (OP). Tänään iltapäivällä varat ovat ilmestyneet näkyviin Krakenin päässä.

Ilmeisesti mun hilloissa on joku kummallinen korvamerkki :-
Maksu lähti Nordeasta 2.12. oikeilla tilinumeroilla ja viitteellä. Ei näy vielä tänäänkään.

Nyt näyttäis siltä, että Kraken on kadonnut bittitaivaaseen? Vai liekö jotain muuta. Jotenkin nyt kaikki pompauttaa sydäntä.

Varmaan tekninen ongelma. Saitin ylläpitäjähän ei ole anonyymi, olen jutellutkin kaverin kanssa bitcoin-konferensseissa.

Joo. Jesse ei taida olla salaisuus.

Anyway mun deposit on yhä kateissa. Tuntuu, että saitin pitäjät haluu jollainlailla kyykyttää. En oikein ymmärrä miksi. Ajattelisin, että ihmisten hillot olis niille tärkeä assetti samoin kuin luottamus. Luottamusta ei rakenneta herkkusienien kasvatusmenetelmällä (=pidetään pimeessä ja syötetään jaskaa).

Sieltä niiden supportista on vastaillut laiskanletkeästi yks kaveri. Välillä hän laittoi jakeluun Jessen ja jonkun Mincyn, mutta oli viimeisistä viesteistä taas poistaneet heidät.

• Väittävät, että mun deposit ei ole tullut perille.
  • Laitoin viikko sitten maanantaina pankista tulostetun kuitin heille (ensin halusivat faxilla, mutta kerroin, että faxilinjojen kupari on täällä laitettu jo kierrätykseen). Support systeemissä on myös liitteiden upload-mahdollisuus, mutta se ei toimi, vaan antaa joka kerta herjan “upload took too long. XXX”. Sain vihdoin maili-osoitteen, johon saatoin kuitin lähettää.
  • Ainoastaan CEO (Jesse) saa ja pystyy lukemaan sisääntulevia maileja. On kuulemma ruuhkaa ja CEO:lla on muutakin duunia.
  • heput lähtivät conferenssiin (siis jälkeenpäin väittävät niin, mene ja tiedä). Kukaan ei 4-5 päivään vastannut mihinkään mitään.
  • tulivat perjantaina conferenssista ja kertoivat siitä…
  • laitoin perjantaina kyselyn Krakenin Saksalaiseen pankkiin (Fidor Bank AG), joka näyttää varsin pieneltä putiikilta ainakin taseen perustella, kyselyn. Ei isoja odotuksia.
  • viikonloppuna ei luonnollisesti kuulunut asiasta mitään. Tänään sain mailin, jossa normittivat minua, kun olin avannut useimman support-pyynnnön. Lisäksi kertoivat, että lähettämäni maili ei ollut saapunut heille, tai ainakaan keskustelukumppanini ei ollut saanut sitä; voi kuulemma olla, että CEO:lla on ollut kiireitä, eikä ole kerennyt välittämään kaikkia viestejä.
  • laitoin uudelleen mailin, jossa sama kuitti liitteenä. Nyt hoksasin laittaa napit päälle, että mailisyseemi vahvistaa mailin perillemenon kuittausmaililla. Laitoin kellonajat ja kuittaukset heille support-systeemiin.
    *… ja kuinka ollakaan Fidor Bank AG lähestyi minua mailitse ja kertoivat, etä lähettämäni hillot ovat olleet Krakenin tilillä 3.12.2013 lähtien (eli sen SEPA-siirron vaatiman päivän jälkeen lähetyksestä).

Herää vaan kysymys, että mistä tässä on oikeastaan kysymys ? Mitään veikkauksia ?

Oma veikkaus on, että krakenin pyörittäjät taitavat vaan olla vähän lunkimpaa sakkia, eikä ota “turhasta” stressiä. No ei ehkä paras profiili jos haluaa finanssipalveluja pyörittää. Mutta aikaisemminhan noi on pyörittänyt jotain virtuaalisälä yms kauppaa, ja onhan toi “vähän” eri ala kuitenkin sitten oikeasti.

Eli, en usko että kyseessä on mikään pahantahtoinen kusetus, vaan pikemminkin se ettei tyypit jaksa niin paljoa sykkiä asiakkaiden murheiden vuoksi. Eli rahat tulee sitten ku ne tulee, tarpeeksi kauan kun painostaa niin kyl ne sieltä varmasti tulee.

SEPA-maksut tilille on tullut päivän viiveellä ja samaten talletus mennyt Krakeniin päivän viiveellä ja kaikki toiminut just niinkuin pitääkin. Pienivaihtoinen, mutta päinvastoin minusta tuntuu varsin luotettavalta.

No niin… jälleen update tässä Kraken jutussa.

Nyt sitten vihdoin yli kahden viikon jälkeen ovat löytäneet rahat. Selittivät, että mailit meni kuulemma spam/junk folderiin. Bullshit sanon minä.
Nyt kuulemma esteenä tilin hyvittämiseen on se, että rahojen lähettäjänä näkyy tyttären nimi. Meillä on siis yhteiskäyttöoikeudellinen tili. Nyt näkyy sama sukunimi, mutta eri etunimi. Mitään selitystä tälle ei anneta. Onkohan minut laitettu jonnekin FBI:n treasure-money-laundry -jonoon odottamaan käsittelyä. Eivät kuulemma myöskään palauta rahoja edes samalle SEPA-tilille mistä ne on lähteneet. Tulee mieleen paljon julkaisukelvotonta. SEPA maksuissa, samoin kuin kansallisissa maksuissa aiemmin Suomessa, vain ja ainoastaan viitenumero on kelvollinen viite. Ts.esimerkiksi Veijo Fortum ei välitä kenen tililtä hillot lähtee, kunhan viite vastaa laskussa olevaa viitettä.

Yhden tai kaksi sattumusta yhden rahansiirron matkalla voisi vielä ymmärtää, mutta tässä tuntuu olevan minun kannalta murheellisia sattumuksia ihan liikaa. Toi spam-juttu on jo ihan naurettava. Kenelläkään vakavasti otettavalla toimijalla ei kuviot mene näin päin pershettä, ainakaan saman tapahtuman osalta. Mä olen kujitenkin verifioitunut heidän systeeminsä mukaan ja lähetellyt sinne passikopiot ja paskalaskun kopion ja luottokortin numeron jne…

Tätä juttua on nyt pyöritetty 2. Joulukuuta alkaen.

…update again.

Tänään myöhään illalla suomalaista aikaa, sain Krakenilta viesti, että ovat armollisesti nyt hyvittäneet tililleni tallettamani €urot. Pikkusen reilut kaksi viikkoa mäni.
Selitys oli, että jossain välillä oli hävinnyt sekä viitetieto, että maksajan tieto. Nyt kuitenkin kun pystyin kertomaan arkistotunnuksen ja ajankohdat, niin saattoivat hyvittää tiliäni. Huh huh. Tän pitäis olla pankki/rahoitustoimintaan verrattavaa businesta. Ei ihan täytä kaikkia kriteerejä.

No, alku aina hankalaa, mutta lopussa seisoo, luojan kiitos.

—Hogan