Vanha lompakko, vuosia vierinyt, nyt taas homma haltuun

Moikka!

Joskus aikoinaan, ehkä noin neljä vuotta sitten hankin vähän bitcoinia. Suojasin tikun truecryptillä ja todennäköisesti käytin multibit lompakkoa silloin. Vasta nyt ajattelin avata lompakon ja katsoa mikä on tilanne.

Voitteko te viisaammat vahvistaa minulle, että onko paras keino siirtää varat tästä vanhasta ja ei tuetusta lompakosta uuteen on se, että avaan uuden puhtaan lompakon, ja tämän uuden lompakon osoitteeseen lähetän vanhalla multibit softalla bitcoinit? Mikä on paras tie? Olen hieman tätä yrittänyt opiskella mutta toivoisin teiltä saavani selkeän vastauksen. Jos tapani on täysin väärä, niin kehtaisitteko kertoa sen oikean? Kaikki vinkit ovat tervetulleita, kiitos vaivannäöstäsi!

Yt. Nico

Kyllä yksinkertaisin ja turvallisin tapa on siirtää vanhasta lompakosta varat uuden lompakon vastaanotto-osoitteeseen.

Jos vanhan lompakon luotettavuus tms. ominaisuudet jostain syystä epäilyttää voi myös ottaa siitä ns. private key:n talteen ja siirtää sen uuteen lompakkoon. Mutta tämä ei ole siis ihan vain yhden klikkauksen takana.

Tällaista pitkäaikaista säilyttämistä varten kannattaisi harkita paperilompakkoa. Siihen pystyy siis vaivattomasti lisäämään saldoa ja tutkimaan sen sisältöä. Myös paperin säilytys voi olla turvallisempaa pidemmällä tähtäimellä, kuin esim. usb tikku:

https://bitcoinpaperwallet.com/

Keinolla millä hyvänsä yritä saada siitä vanhasta lompakosta yksityisavaimet niihin osoitteisiin joissa sinulla on saldoa!

MIksi. Koska siinä tapauksessa sinulla on myös nyt sama määrä BCH joka sinulla on BTC.

Sen jälkeen siirrä lopakon BTC mieluummin paperilompakkoon jolloin olet varmuudella myös yksityisavaimen haltija. Kun toimit tässä turvallisesti sinulla on nyt ne BTC varmassa tallessa.
Älä generoi paperilompakkoa koneessa joka on kytkettynä nettiin. Itse kätän aina ylimääräsitä läppäriä joka ei koskaa tule näkemään nettiä mitään kautta.

Sen jälkeen kun BTC on turvassa uudessa osoitteessa ja yksityisavain sinun hallussa. ne ovat suojassa.

Nyt tarvitset edelleen sen vanhan BTC osoitteen sekä että sinulla on nyt tallessa ja suojassa sen vanhan osoitteen yksityisavain.

Mene sillä vanhalla BTC osoiiteella (joka BTC saldo näyttää nyt nollaa) tutkimaan sen osoitteen sisältä BCH lohkoketjuselaimella. Esim https://blockchair.com/bitcoin-cash/blocks
Jos siellä on näkyvillä sama saldo kuin siellä vanhassa oli BTC on sinulla nyt myös BCH hallussasi koska sinulla on edelleen sen vanhan BTC osoitteen yksityisavain. Älä vielä käytä sitä avainta mutta pidä se tallessa.

Luo uusi paperilompakko. BTC paperilompakot käy tietenkin.

Sen jälkeen siirrä BCH lonhkoketjussa oleva BCH saldosi uuteen turvalliseen paperilopakko osoitteeseen.

Tämä kaikki onnistuu vain jos saat selville sen vanhan BTC osoitteesi tai osoittedesi yksityisavaimet.

Minä en koskaan! pidä muissa osoitteissa saldoa kuin prikulleen niissä joiden yksityisavaimet ovat omassa hallinnassani. Poislukien tietenkin tilanne jossa BTC tai BCH lähetteään toiseen osoitteeseen joko myydessäniitä tai muusta syystä. Myynnillä tarkoitan vaihtoia johonkin muuhun, esim fiat valuuttaan tai toiseen virtuaalirahaan.

Siis, pyri saamaan sen alkuperäisen vanhan saldosi kaikkien ositteiden yksityisavaimet haltuusi.
BCH nimittäin ei myöskään ole turhake! Uskon että tässä suhteessa moni taho joka on sanonut etteivöt kajoa BCH tulevat muuttamaan kantaansa. Raha on kova pomo.

Jos sinulla on vuosien takaa useampikin bitcoin ota avuksi joku luotettava asiantunteva taho pelastamaan niitä. Luulen että sellaisiakin löytyy. Älä käänny ns säätäjä ässien puoleen. Olen varoittanut.

Moikka,

ja kiitos paljon vastauksista ja avusta. Minulla on paperilla tunnuksia ylhäällä, mitä ne ovat tarkalleen en ole aivan varma. Kun joskus ostin bitcoinia, loin paperille tunnukset truecrypt, wallet ja key nimillä. Ensimmäinen nyt on selviö, ja eiköhän tuo viimeinen ole juuri se yksityisavain.

Toisinsanoen, voin siis pelkän tämän avaimen avulla siirtää varat uuteen lompakkoon koskematta ollenkaan vanhaan Multibit lompakkosovellukseen? Sattuuko tähän olemaan jotain selkeää ohjetta noviisille? Minua lähinnä tosiaan epäilyttää se vanhan lompakon turvallisuus, tosin ei tästä nyt suuresta rahamäärästäkään ole kyse.

EDIT: Löysinkin Youtube videon tuohon Multibit Classic -> Electrum siirtoon, katson sen auttaako.

EDIT2: Mikä on ero minulle siinä, että siirrän varat lompakosta toiseen (send/receive), ja sillä että tuon bitcoinit import functiolla käyttäen apuna private key:tä?

/Nico

Jos siirrät rahat vanhalla lompakolla niin siirron muodostaa siis vanha multibit lompakko. Tämä on ok, jos luotat siihen sen yhden siirron verran. Muussa tapauksessa tai jos esim. vanha lompakko ei toimi enää lainkaan niin se private key:n käyttäminen siis tarkoittaa, että siirron suorittaa uusi electrum lompakko.

Muistuu mieleen, että jossain vaiheessa joku raportoi Multibitin siirroista jotain ongelmia. Ehkä siirtokulut on olleet liian pieniä tai sitten jotain muuta toimimattomuutta.

Siirrosta aasinsilkkitie lähettämiseen :
joissakin ohjeissa suositellaan ettei kannata/pidä käyttää samaa vastaanottaja-osoitetta kahta kertaa, kun vastaanottaa bitcoineja.
Miksi?

Kerran olen käyttänyt samaa osoitetta ja toisella kertaa lähetys kesti yli 12 h.