Onko turvallisuuden kannalta merkitystä sillä onko lompakkoonsa yhteydessä selaimella (esim. Firefoz, Safari, Chrome) tai sitten valmistajan tekemällä lompakkosovelluksella (esim. App Store, blockchain) ?
Näitä selaimiahan paikataan aika ajoin, kun taas erillinen sovellus on tehty tukemaan vain lompakon ominaisuuksia.
Näin yleisesti ottaen sivuston ylläpitäjän tarjoama lompakkosovellus on parempi vaihtoehto kuin käyttää sivustoa selaimella. Ero ei kuitenkaan ole valtava.
Jos käytät lompakkosovellusta, niin silloin et ainakaan eksy kirjautumaan jonkun huijarin ylläpitämälle phishing sivustolle, jonka tarkoitus on kerätä käyttäjäntunnuksia ja salasanoja ja tyhjentää lompakot. Myös siltä tapaukselta on hyvä suoja, että blockchain sivuston palvelimelle murtautuisi joku ja lisäisi sinne oman koodinsa joka tyhjentää sisään kirjautuvien lompakot.
Jos yhtään isompaa summaa on säilömässä, niin kannattaa harkita täysin offline lompakkoa, kuten paperilompakkoa.
Käyttöjärjestelmällä taitaa olla isompi merkitys selainvalintaan verrattuna kun puhutaan tietoturvasta.
En ole nähnyt missään mitään tilastoja mutta voisin kuvitella että Microsoft pitää ykkössijaa kun jengiltä on pöllitty bitcoineja. Itse en ainakaan uskaltaisi pitää kovin monta mBTC:tä Windows-purkissa puhumattakaan nettilompakon avaamisesta… Android on toinen mutta kännykkälompakot on tietysti asia erikseen.
Microsoft varmasti pitää kärkipaikkaa, sitä kun käytetään ylivoimaisesti eniten. Noita nettilompakoita hakkeroidaan vähän väliä. Itse en uskaltaisi sellaiseen juuri mitään laittaa. Offline lompakko, jos haluaa turvaa ja sitten pieni määrä jossain muualla.
Joo käytetään eniten, samalla myös vuotaa eniten ja tästä johtuen eniten riskialtis hyökkäyksille.
Toki itse pystyy Windows-ympäristössä vaikuttamaan todella paljon tietoturvan tasoon mutta tämä ei onnistu perehtymättä äärimmäisen laajasti asioihin mikä on kohtuuton vaatimus monelle ihmiselle.
Itse olen laiska ja käytän Linuxia, olen säästänyt tosi paljon aikaa säätämisessä.
Oma selainvalinta on Firefox + NoScript + Adblock + Ghostery + Httpseverywhere ei tule hirveästi ylimääräistä läpi