Uusi emo, uudet ongelmat... Apua?

Noniin, kolmas emo hankittu farmiin ja siihen 5kpl kortteja, joista 3kpl kiinni. Käytän SMOS:a, ihan kuin BAMT mutta vähän tuunattu litecoinille.
Hankin Gigabyten emon jossa ei ole tuota Realtekin ethernet-piiriä, josta minulla aiemmin ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Startata piti x+1 kertaa että toimi netti.

Ihan aluksi ei millään syttynyt valot ethernet-portissa. Päivitin lopulta biosin uusimpaan versioon, nyt valot toimii. Kuitenkin vain “lo” löytyy, ei muuta “ifconfig” komennolla.
No asiaan. Uudessa emossa on Atheroksen 1090 ethernet piiri. Tiedän että tuollaisella numerolla ei piiriä löydy, mutta sen komento “lspci”-komento antoi.
Yritin asentaa Atheroksen sivuilta niiden ajuria, ei onnistunut. Tuli sekalainen määrä virheilmoituksia.

Surfattuani netissä, tuli sellainen käsitys että tarviin alx-ajurin. Etsin git-reposta alx-ajurin, jonka readme:ssa sanotaan että tarviin vielä compat-paketin. Sen readme:ssa taas
kerrotaan haettavan x-määrä muita repoja. Tämähän ei käy laatuun, koska homma pitää ethernet-portin toimimattomuuden takia hoitaa offline ja tunkea tiedostot pöytäkoneelta
suoraan SMOS:n tikulle. Sieltä sitten ajella…

Onkos mitään konstia arvon foorumin väellä, mitä kannattaisi koittaa. Pitää vielä korostaa, että “sudo apt-get” on aika huono komento ilman nettiä.

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

Tuossa kohtaa voisi olla paikallaan laittaa emolle vaikka joku vanha erillinen perus pci-verkkokortti niin ei tarvitsisi arpoa ajureiden kanssa…

-jarsumarsu

Joo, jos sellainen olisi. Pitää hommata.

Saa tosin kertoa jos keksii konstit.

Terve Antti,

Miten sinulla voi olla noin paljon vaikeuksia verkkokorttien kanssa? Ensin minä nytten kysyn että oletko vaihtannut kykimen ja kokellut toisella verkko piuhalla tai useamalla verkko piuhalla?

Minun 10 vuoden linux historian ajan ole asenntannut montaa eri distroa moneelle eri koneelle minulla on vain pari kertaa tullut verkkokortti ongelmaa vastaan, just noiden realtekin piirien kanssa jotain 5 vuotta sitten ja ei sen jälkeen ja sitten vmwaren busybox linuxin tosi suppean ajuri tuen takia.

Olisi kiva tietää mikä emolevy sinulla on niin voisin vähän kattoa miksi sillä ei ole tukea linux ajureille.

Olisi varmaan kannattannut hake emon kierätys keskuksesta 5€:lla niin olisit saannut kunnon vanhan hyvän emo, kaikki mitkä minä olen ostannut sielltä toimii kuin junan vessa, ja niissä oli prossu ja muistit kaupan pälle. :slight_smile:

Hyvä vinkki kierrätyskeskuksesta!
Onko niitä joka keskuksessa?
Joo-o on sitä itsekin tullut sadateltua. Kaikkina noina verkkokortti/portti -ongelmina olen käyttänyt nurkissa löytyneitä kolmea piuhaa ja yleensä (kuten nyt) hankkinut vielä tehdas-uuden piuhan.

Tuon Realtek-piirin ongelman ymmärrän ominaisuutena, kuten rellun sähköviat. Mutta että sitten ainoan vaihtoehdon tarjoavan Atheroksen kanssa on linux-ajuri-ongelmia!?
Hommasin erillisen pci-väylään laitettavan kortin ja heti lähti pelaamaan.

PRKL! Kun vaan olisin aina hommannut tollaisen halvan 4,9€ kortin joka emon kanssa!