Tulossa lisää sääntelyä virtuaalivaluuttoihin Suomeen ?


#1

Meni vähän ohitse ainakin iteltä tämä kuukausi sitten annettu ehdotus joka on lausuntokierroksella 8.elokuuta asti.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ensi syksynä.
Veikkaan että tuskin menee läpi tällaisenaan tai tulee jotain muutoksia ja uutta matkan varrella ennen syksyä.

"Virtuaalivaluuttojen vaihtopaikkojen ja liikkeeseenlaskijoiden olisi ehdotuksen mukaan rekisteröidyttävä Finanssivalvonnan ylläpitämään rekisteriin. Velvoite koskisi myös lompakkopalvelujen tarjoajia.
Kaikkiin näihin toimijoihin sovellettaisiin muun muassa vaatimuksia asiakkaiden tuntemisesta ja tunnistamisesta. Lisäksi asiakasvarat täytyisi pitää erillään omista varoista."

"Lisäksi perustettaisiin toinen rekisteri, johon kirjattaisiin pienempien toimijoiden, kuten maksulaitosten ja virtuaalivaluutan tarjoajien, asiakkaiden perustiedot. Tätä rekisteriä ylläpitäisi Tulli.
Rekisteriin ei kirjattaisi tilitapahtumia. Kukin viranomainen lähettäisi tarkemmat tiedustelut toimijoille esimerkiksi suojatun sähköpostin kautta."


#2

Tämä on tärkeä asia. Esimerkiksi Prasoksen ja muiden suomalaisten toimijoiden tulee kommentoida asiaa 8.8. mennessä. Tätä on jo puitu firman sisäisesti ja lakitoimiston avustuksella, mutta otamme toki näkemyksiä vastaan skeneltä yleisesti jotta saamme mahdollisimman kattavan vastineen lähetettyä.

Sellainen huomio tosin, että Suomessahan ei varsinaisesti ole sääntelyä kryptovaluuttoihin liittyvää yritystoimintaa koskien. Eli “lisää sääntelyä” ei ehkä kuvaa tilannetta oikein, vaan että ylipäätään tulee sääntelyä. Olennaista on nyt se minkälaiseksi se sääntely muodostuu.


#3

En näe sääntelyssä mitään pahaa, päinvastoin. Tämä vahvistaa alan asemaa. Sääntely mahdollistaa yritystoiminnan ja luo siitä ennustettavampaa (vähemmän epävarmaa) pitkällä aikavälillä.

On selvää, että suomalainen rekisteri ei kaada Bitcoinin (eikä muiden kryptovaluuttojen) anonymiteettiä, kun aina voi käyttää ulkomaisia palveluita tarvittaessa. Globaaliin rekisterin tai ratkaisun konsensuksen löytäminen voi olla hyvinkin haastellista.

En näe uhkaa henkilötietojen yhdistämisestä yleisesti kryptovaluuttaomistuksiin. Jo pelkästään pienillä, tavallisen treidaajan toimilla, voi siivilöidä krypto-assettejaan siten, ettei kukaan ilman yksilöityjä tietopyyntöjä täydellistä kokonaiskuvaa henkilön krypto-omaisuudesta voi saada. Ulkomaisista palveluista tuskin pelkästään Suomen verottajan mandaatilla niitä ylipäätään annetaankaan.

On myös päivänselvää, että Bitcoinia, ja etenkin anonyymempejä (kirjoitusvirhe? :D) kryptoja käytetään rikollisiin toimiin. Tällä sääntelyllä pyritään toiminnasta tekemään läpinäkyvämpää, ja kitkeä rikollisuutta, mikä lähtökohtaisesti on hyvä asia.

Täytyy muistaa että Bitcoinia ei ole alkuperäisestikkään tarkoitettu veronkiertoon tai omaisuuden piilotteluun. Tärkeintä on oman omaisuuden hallinta. Toki nämä edelliset toiminnat mahdollistavatkin, mutta suunta on oikea.

Tl:dr
Sääntely hyvä, rikollisuus paha. Sääntely mahdollistaa isojen (liike)toimijoiden alelle tulemisen ja markkinan arvon kasvun ja lopulta vakaantumisen (ja vakiintumisen).

Edit:

On hienoa, että suomalaisilta kryptovaikuttajilta (yritykset) on pyydetty konsultointiapua, jotta sääntelystä tulisi mahdollisimman molempia osapuolia palveleva. Toki virkamiehet viimekädessä päätökset tekevät ja Suomen tuntien järjettömyyksiäkin on luvassa. Luotan kuitenkin erityisesti Prasoksen vaikutusmahdollisuuksiin. Täytyy myös hieman nostaa hattua Henry Bradelle, joka kryptoskeneä ajaa eteenpäin visionäärin ottein eikä pelkästään taloudellisin motiivein, vaikka toki niitäkin on.


#4

Erilaiset rekisterit voi johtaa myöhemmin toisenlaisiin käyttötarkoituksiin tai vaatimuksiin ja sen takia suhtaudun varauksella niihin. Rekisteriehtoja voi aina muuttaa niiden haltiija.

Käytännössä se voisi olla jotain lisävaatimuksia myöhemmin finanssivalvonnalta vaikka Prasosta kohtaan jotta se säilyisi heidän rekisterissään lainmukaisena toimijana jne.

Mahdollinen tullin rekisteri (kaikista?) kryptovaluuttoja omistavista taas asettaa heidät pahimmillaan “uhkatekijöiksi” jo ennenkuin mitään rikosta tai haittaa on tapahtunut. Johtaako profilointi vaikka siihen että kun tilaat ulkomailta tavaran niin paketti menee automaattisesti tarkastettavaksi ja saat paketin myöhemmin tms. En tiedä, kenties tätä tehdään jo nytkin.
Rekisterin ylläpitäjänä toimisi tulli mutta varmaan siihen muutkin viranomaiset pääsisi käsiksi jollain tavalla? esim. rajavartiolaitos ja poliisi koska ne tekevät yhteistyötä.

No ehkä menen liikaa asioiden edelle.
Otsikko nyt oli tuollainen kun puhetta ollut verottajankin toimista.
Kaikenlaista keppiä ja porkkanaa on tarjolla bitcoin firmoille ja bitcoinia omistaville.


#5

Joo joo ja meille on tulossa “aktiivi malli”, josta me ei saada euroakaan rahaa lisää. Kiky sopimus oli jo kantahenkilökunnan kanssa kokoustettu, siihen meitä ei päästetty kuuntelemaan. -Eipä paljon olisi muuten kiinnostanutkaan kiky sopimukset.


#6

Pientä päivitystä aiheeseen kun lakimuutoksen on määrä tulla voimaan ensi vuoden alussa.

"Hallitus esittää, että rahanpesulainsäädäntöä tiukennetaan. Esityksen mukaan viranomaiset voivat jatkossa hyödyntää sähköistä tiedonhakujärjestelmää saadakseen tietoja pankkitileistä. "
“Myös Tulli pitää jatkossa rekisteriä, johon kerätään tietoja maksulaitosten, sähkörahayhteisöjen ja virtuaalivaluutan tarjoajien asiakastileistä. Tulli voi luovuttaa tietoja vain viranomaisille.”


#7

Veikkaisin ja toivon, että kysyinen laki jää pyörimään pöydille, kun eduskunnassa keskitytään tuleviin vaaleihin.

Sanosin, että mitään järkeä ei ole käyttää suomalaisia kryptopörssejä bitcoinien myyntiin tai säilytykseen jatkossa (pl. automaatit)


#8

Miksi ei ole järkeä käyttää suomalaisia pörssejä jatkossa myyntiin tai säilytykseen?