TOP-500 bitcoin omistajaa maailmassa

Lista on vielä keskeneräinen ja heppoinen, mutta saan lisää aineistoa kovalla vauhdilla.

Tähän voi itsekin kontribuoida, eli jos jollakin on yli 2100 bitcoinia ja haluaa julkisuutta bisneksilleen, voi ilmoittautua privana. Tai sitten jos ihailee kaveria, joka on sen verran ujo, että ei kehtaa nostaa itseään esiin.

Satoshi Nakamoto 980’000 BTC? Mihin tieto perustuu?

Alkuperäinen. Jotta ymmärtäisi koko jutun niin pitää lukea tätä seuraavatkin blogaukset, joissa tarinaa on tarkennettu aina tuohon 980kBTC asti.

Käytännössä tähän seuraavaan aivan järjettömän typerään väitteeseen:

1. Satoshi mined almost alone from 1/3/2009 to 1/25/2010 (block 0 to block 36288). This assumption is based on the Total Network Strength
(Mhash/s) that was constant at 7 Mhash/s for this period of time.

Tämä “tutkija” siis sivuuttaa täysin muiden bitcoin-veteraanien todisteet siitä, että hekin ovat louhineet vuonna 2009. Hän myös sivuuttaa sen, että verkon laskentateho ei ollut jatkuvasti 7 MH/s!!! Vaikeustason minimi on 1 eli se vaikeustaso on 1, vaikka kukaan ei louhisi koko vuonna.

Tämä on aivan naurettavaa, että Risto jaksaa vieläkin linkata tuota samaa tavaraa tänne. ;D

Satoshi käytti Bitcoin-ohjelmasta erityistä versiota, joka tuotti poikkeuksellisen extraNonce -jakauman mahdollisesti siksi, että hänet voitaisiin tunnistaa. Bitcoin-ohjelman kirjoittajana Satoshi tiesi ohjelman ominaisuudet parhaiten.

Satoshi louhi 4-5/2010 asti. Tuolloin verkossa oli jo runsaasti muutakin kalustoa.

Satoshin louhintalaitteilla generoidut bitcoinit on selvitetty +/- 1% tarkkuudella olevan juurikin tuo 980,000 BTC. Se on noin kolmasosa tuona aikana yhteensä louhituista coineista.

Tutkimus on muilta osin edelleen kesken. Satoshin verkon tietokoneiden lukumäärästä on esitetty arvioita jopa 59 koneeseen saakka. Se käyttäytyi kuin yksi kone, mutta laskentateho oli 4,3-kertainen keskimääräiseen maineriin nähden.

Jos jotain vastaan mukisemista on niin jookosta että kyseenalaistetaan tutkimuksen menetelmiä, ja jos ei jaksa lukea niin sitten ei jaksa kirjoittaakaan…?

OK? ::slight_smile:

Itse en jaksa perehtyä aiheeseen kovin paljoa koska aihe ei niin paljoa kiinnosta. Suhtaudun kuitenkin suhteellisen skeptisesti tuohon tutkimuskeen, minusta se on torpattu pariin otteeseen (en nyt jaksa tonkia näitä). Lisäksi nämä tyypit, joita erityisesti tuntuu tuo jakauma, satoshin omistus yms kiinnostavan, eivät ole sellaisia jotka olisivat erityisesti kunnostautuneet teknisellä kompetenssillaan.

Sinulla kun on hyvä tekninen kompetenssi niin ei kai olisi suurikaan juttu kumota Sergion löydöt jos ne on bubbaa! Kyl se tässä maailmassa on niin että todisteet ratkaisee eikä “minusta se on torpattu pariin otteeseen” ilman mitään linkkiä siihen, kuka sen mahdollisesti olisi torpannut, milloin, ja millä menetelmällä.

Lisätään nyt sekin, että maailmalla vastustusvaihe on jo mennyt ohi. Kun olen käyttänyt Satoshin omistusta sekä tilastollisessa jakaumaketjussa että yksittäisten suurimpien holderien luettelossa lokakuussa, ei se ole enää herättänyt mitään ihmetystä.

Vain suomi on niin takapajula, että selvää faktaa ei hyväksytä siksi, että esittäjä on väärä.

Nolottaa kirjoittaa tämmöseen. Varmaan kukaan edes lukenut niitä linkkejä. :frowning:

0.1 BTC jokaiselle, joka luki ja kirjoittaa tänne 20 rivin suomenkielisen referaatin.

Oletko ikinä kuullut Gregory Maxwellista, Hal Finneysta tai Theymoksesta? Nämä kaikki kolme ovat omien sanojensa mukaan louhineet tuona aikana, jolloin sinun mielestäsi vain Satoshi on louhinut. Suomalainen Martti Malmi oli mukana kehittämässä bitcoinia jo vuonna 2009. Malmi on myös rekisteröinyt domainit bitcoin.org ja bitcointalk.org.

Kyllä tuona aikana on siis moni muukin louhinut kuin Satoshi.

Ja tuosta vastustusvaiheesta. Ei sua taida kovinkaan moni ottaa tosissaan bitcointalkissa, kun tutkimukset käsittelevät lähinnä ihmisten varallisuutta, vastoin heidän tahtoaan.

E: typoja

[quote=“rpietila, post:9, topic:1231”]Lisätään nyt sekin, että maailmalla vastustusvaihe on jo mennyt ohi. Kun olen käyttänyt Satoshin omistusta sekä tilastollisessa jakaumaketjussa että yksittäisten suurimpien holderien luettelossa lokakuussa, ei se ole enää herättänyt mitään ihmetystä.

Vain suomi on niin takapajula, että selvää faktaa ei hyväksytä siksi, että esittäjä on väärä.

Nolottaa kirjoittaa tämmöseen. Varmaan kukaan edes lukenut niitä linkkejä. :([/quote]

Hmm? No ei tuossa bitcointalkin ketjussa nyt ole mitään kovin kredibiliteettejä tahoja, jotka olisivat jotenkin listan hyväksynyt. Ja selvästi sielläkin esitellään jonkinverran skeptisyyttä asian suhteen. Lisäksi se on osastolla “off-topic”, mitä nyt varmaan ei hirveästi lueta.

Edit: tuo siis listasta yleensä, ei tuosta satoshi-tutkimuksesta. Uskon että minun aikani on huomattavasti hyödyllisemmässä käytössä jossain muualla kuin tuon tutkimuksen torppaamisessa. Mutta toisaalta sorruin jo kirjoittelemaan bittirahan foorumille, joten peli on jo hävitty…

Niin kauan kuin käytät vaan olkiukkoja = itse keksimiäsi muka-argumentteja, tiedän ettet ole lukenut ja/tai ymmärtänyt homman pointtia eikä minun kannata käyttää aikaa sinuun. Eli lue ensin jotta keskustelussa olisi edes mitään järkeä.

[quote=“Rider, post:11, topic:1231”]Oletko ikinä kuullut Gregory Maxwellista, Hal Finneysta tai Theymoksesta? Nämä kaikki kolme ovat omien sanojensa mukaan louhineet tuona aikana, jolloin sinun mielestäsi vain Satoshi on louhinut. Suomalainen Martti Malmi oli mukana kehittämässä bitcoinia jo vuonna 2009. Malmi on myös rekisteröinyt domainit bitcoin.org ja bitcointalk.org.

Kyllä tuona aikana on siis moni muukin louhinut kuin Satoshi.

Ja tuosta vastustusvaiheesta. Ei sua taida kovinkaan moni ottaa tosissaan bitcointalkissa, kun tutkimukset käsittelevät lähinnä ihmisten varallisuutta, vastoin heidän tahtoaan.

E: typoja[/quote]

[quote=“kangasbros, post:12, topic:1231”][quote author=rpietila link=topic=1320.msg10251#msg10251 date=1383296420]
Lisätään nyt sekin, että maailmalla vastustusvaihe on jo mennyt ohi. Kun olen käyttänyt Satoshin omistusta sekä tilastollisessa jakaumaketjussa että yksittäisten suurimpien holderien luettelossa lokakuussa, ei se ole enää herättänyt mitään ihmetystä.

Nolottaa kirjoittaa tämmöseen. Varmaan kukaan edes lukenut niitä linkkejä. :frowning:
[/quote]

Hmm? No ei tuossa bitcointalkin ketjussa nyt ole mitään kovin kredibiliteettejä tahoja, jotka olisivat jotenkin listan hyväksynyt. Ja selvästi sielläkin esitellään jonkinverran skeptisyyttä asian suhteen. Lisäksi se on osastolla “off-topic”, mitä nyt varmaan ei hirveästi lueta.

Edit: tuo siis listasta yleensä, ei tuosta satoshi-tutkimuksesta. Uskon että minun aikani on huomattavasti hyödyllisemmässä käytössä jossain muualla kuin tuon tutkimuksen torppaamisessa. Mutta toisaalta sorruin jo kirjoittelemaan bittirahan foorumille, joten peli on jo hävitty…[/quote]

Laitoin linkin Sergion 4 blogipostaukseen, joissa on yhteenvedot hänen tutkimustensa tuloksista. Lisäksi on ketju bitcointalkissa, mutta tieteelliseltä laadultaan yhtä kovia postaajia siellä ei ollut. Vastustusta aikanaan kovasti, mutta se on laantunut ja tulokset on “hyväksytty”, s.e. niiden siteeraaminen ei aiheuta noitavainoa. Tutkimus jatkuu edelleen.

TOP-500 listaa sitävastoin (kiva että palattiin on-topicciin) ei ole mitenkään “yleisesti hyväksytty”, vaan sitä koostetaan paraikaa. Koostaminen on epäkiitollista, koska monilla on vielä pelkoperustaisia käsityksiä omistuksen julkistamisen järkevyydestä. Minä taas en usko, että bitcoin etenee parhaiten pelossa ja piilottelussa, ja haluan koostaa sellaiset tiedot, mitä ihmiset itse on omaisuudestaan levitellyt pitkin nettiä ja mitkä rikollisten ja tiedustelupalvelujen tiedossa jo ovat.

Huvittava yksityiskohta on se, että aluksi ketju oli alueella Economics, josta eräs moderaattori siirsi sen “arvostetummalle” alueelle Bitcoin Discussion. Siellä ei kauaa viihdytty, kun toinen moderaattori veti herneet nenään ja paitsi siirsi ketjun Off-Topiciin niin myös haukkui sen pystyyn. Jollei Bitcoin olisi niin hyvä juttu että siinä kannattaa olla mukana tuoton vuoksi, näyttäisin tuollaisille pennuille jotka leikkivät Bitcoin-mafiaa menettelytavoilla, jotka on suoraan kopioitu nykyiseltä maailmanhallitukselta.

Jopa off-topicissa lukukertoja on itse asiassa varsin paljon, noin 3000 näyttöä 48 tunnissa :slight_smile: Siitä vaan vertailemaan esim. tähän foorumiin.

Mulla ei ole erityistä hinkua osallistua keskusteluun, koska aihe ei juuri kiinnosta, mutta Sergion tutkimus (jonka olen käynyt läpi) ei ainakaan itseäni vakuuttanut, ja pidän hyvin perusteltuna kritisoida sitä. Todisteet ovat parhaimmillaankin hataria.

https://bitcointalk.org/index.php?topic=175996.0

[quote=“deepceleron”][quote author=Sergio_Demian_Lerner link=topic=175996.msg1832533#msg1832533 date=1365892024]I’ve assumed:

1. Satoshi mined almost alone from 1/3/2009 to 1/25/2010 (block 0 to block 36288). This assumption is based on the Total Network Strength[/quote]

That is an incorrect assumption, remember the default behaviour of Bitcoin was to generate coins with just one checkbox in the options menu. You will find there are many people trying out Bitcoin, and before this forum opened, there was about six months of (lost) chit chat on a sourceforge forum too, so it’s hard to examine records of people trying it out (or leaving it running):

[size=8pt][i]2009-06-13 06:41

The new Bitcoin website/portal is up at bitcoin.sourceforge.net.
Forums and a wiki are included, so you’re welcome to join discussion
and wiki documentation.

Martti Malmi
Bitcoin Web Developer[/i][/size]

From here…

[quote author=theymos link=topic=43.msg371#msg371 date=1266300111]
I have noticed some slowdown since the adjustment, but I still generate a lot of coins.[/quote]

But what is true is that anybody running Bitcoin that year with a consumer Core 2 would make about 2000 BTC a day.
[Bounty] 201600 BTC for a time machine, I only need a few hours…[/quote]

Taidat nyt lukea aika pahasti väärin tuon “vastustuksen puutteen”. Veikkaisin, että sen todellinen syy on se, että fanaattiset foliohatut jaksavat jauhaa tästä asiasta vaikka Sergion tutkimus on jo monen melko pätevän tahon toimesta kyseenalaistettu. Näillä tahoilla taas ei varmastikaan ole enää tässä vaiheessa kiinnostusta edes ottaa kantaa koko asiaan, jonka ymmärrän hyvin. Jos ei yhdellä tai kahdellakaan kertaa uskota, niin sitten on parempi jättää kaverit jauhamaan asiasta keskenään.

Taidat nyt lukea aika pahasti väärin tuon “vastustuksen puutteen”. Veikkaisin, että sen todellinen syy on se, että fanaattiset foliohatut jaksavat jauhaa tästä asiasta vaikka Sergion tutkimus on jo monen melko pätevän tahon toimesta kyseenalaistettu. Näillä tahoilla taas ei varmastikaan ole enää tässä vaiheessa kiinnostusta edes ottaa kantaa koko asiaan, jonka ymmärrän hyvin. Jos ei yhdellä tai kahdellakaan kertaa uskota, niin sitten on parempi jättää kaverit jauhamaan asiasta keskenään.[/quote]

Nyt pliis niitä linkkejä jookoskookos!!!

(Tämä on sen takia tärkeää että lukijat näkevät itse, kuinka säälittävää ja asenteellista Sergion tutkimuksia kritisoivien tekstit ovat, sikäli kun Henry, Jeremias tai Rider - tämän foorumin postauskingit - kehtaavat mitään linkkejä laittaa)

edit: Anduck: Kiva että olet alkanut perehtyä. Tutkimuksessa ei enää vaan olla sillä tasolla, että pitäisi olettaa Satoshin louhinnasta yhtään mitään, vaan sen näkee suoraan, koska Satoshi tavallaan “merkitsi” omat kolikkonsa käyttämällä epästandardia softaa. Tekninen selitys linkeissäni.

[quote=“rpietila, post:18, topic:1231”][quote author=Technomage link=topic=1320.msg10263#msg10263 date=1383307834]

Taidat nyt lukea aika pahasti väärin tuon “vastustuksen puutteen”. Veikkaisin, että sen todellinen syy on se, että fanaattiset foliohatut jaksavat jauhaa tästä asiasta vaikka Sergion tutkimus on jo monen melko pätevän tahon toimesta kyseenalaistettu. Näillä tahoilla taas ei varmastikaan ole enää tässä vaiheessa kiinnostusta edes ottaa kantaa koko asiaan, jonka ymmärrän hyvin. Jos ei yhdellä tai kahdellakaan kertaa uskota, niin sitten on parempi jättää kaverit jauhamaan asiasta keskenään.
[/quote]

Nyt pliis niitä linkkejä jookoskookos!!!

(Tämä on sen takia tärkeää että lukijat näkevät itse, kuinka säälittävää ja asenteellista Sergion tutkimuksia kritisoivien tekstit ovat, sikäli kun Henry, Jeremias tai Rider - tämän foorumin postauskingit - kehtaavat mitään linkkejä laittaa)

edit: Anduck: Kiva että olet alkanut perehtyä. Tutkimuksessa ei enää vaan olla sillä tasolla, että pitäisi olettaa Satoshin louhinnasta yhtään mitään, vaan sen näkee suoraan, koska Satoshi tavallaan “merkitsi” omat kolikkonsa käyttämällä epästandardia softaa. Tekninen selitys linkeissäni.[/quote]

Niin, arvon herrat Henry, Jeremias ja Rider - ei mitään “vastatodisteita” ole. Te ette vain ole tiedonhaluisia, vaan pikemminkin vastahakoisia oppimaan. Minäkin aluksi luulin, että 2009 vuoden muinaisuudesta ei mitään tietoa olisi saatavissa, mutta tutustuttuani aiheeseen löysin sitä kyllä. Syy, miksi kirjoitan tänne, on kuvitelma, että foorumia lukisi joku, jolla on kiinnostusta, mutta ei ole yhtä paljon aikaa käytettävissään kuin minulla asioiden penkomiseen. Ei kaikki voi kokopäiväisesti tutkia bitcoinia, ei niillä ole varaakaan siihen.

Täällä on niin surkea ja pinnallinen taso, että kesän jälkeen ainoa asia, mitä olen itse oppinut tätä foorumia lukemalla oli SilkRoadin kaatuminen. Olin ollut lomalla monta päivää ja jälkeenpäin vasta kuulin siitä tätä kautta (Bitcointalkissa uutinen oli jo vanha eikä sattunut silmään). Lähetin Henrylle heti 50 mBTC tippiä.

Ei ole pakko vastata mitään, jos ainoa vastaus on “en jaksa lukea mitään mitä sanot, olen kuitenkin eri mieltä, ja mielipiteeni takana ovat myös auktoriteetit joista en tosin mainitse ainuttakaan, en liioin perusteluja enkä linkkejä”.

“Te ette vain ole tiedonhaluisia, vaan pikemminkin vastahakoisia oppimaan.”

Itse en tunne ketään joka olisi perehtynyt Bitcoiniin niin syvällisesti kuin Henry.
Hän on lukenut varmaan jokaisen alan artikkelin maailmassa ja todella tietää
mistä puhuu.
Moinen väite ainakin Henryn kohdalla on absurdi.