Tilasin Hesarin Bitcoineilla

Hesarin lasku oli ensimmäinen lasku, joka minulle tuli sen jälkeen kun bills4btc.com julkisti palvelunsa. Päätin kokeilla toimiiko palvelu oikeasti.

Syötin omat ja Sanoman yhteystiedot sekä laskun tiedot, maksoin Bitcoinit (käyttävät BitPayta), ja seuraavana päivänä tuli meilissä lakoninen kuittaus että eurolasku on maksettu.

Valitettavasti HS:n nettipalvelusta ei näe omia laskutustietojaan, eli en pysty tarkistamaan menikö maksu oikeasti perille muuten kuin odottelemalla muistutuslaskua.

Plussaa:

[ul][li]palvelu on selkeä ja yksinkertainen[/li]
[li]eurolaskuni suoritus tapahtui tarpeeksi nopeasti[/li][/ul]

Miinusta (lähetin näistä palautetta):

[ul][li]5% palkkio on aika korkea[/li]
[li]vaikea päätellä mitkä laskut kelpuutetaan (“rent and utility”)[/li]
[li]eurolaskun kuittauksessa ei ole suoritetun maksun tietoja[/li]
[li]lomakkeen virheilmoitukset saksaksi[/li]
[li]puhelinnumerojen validointi rikki – hyväksyy vain muodon ###-###-####[/li]
[li]palautelomake ei ymmärrä valideja meiliosoitteita, joissa on plus-merkki[/li][/ul]

Vaikuttaa siltä, että palvelu on aika beta vielä, vaikkeivät sellaista sivuilla mainitsekaan, ja taitavat toistaiseksi hoitaa kaiken aika manuaalisesti.

Palvelu löytyy siis osoitteesta http://bills4btc.com/

Bittiraha.fi on julkaisemassa samantyyppistä palvelua hyvin pian. Näille on kyllä tarvetta.

Bittiraha voisi tehdä tässä poikkeuksen, että ujuttaa samaiseen palveluun myös LTC maksut :wink:

Se on itseasiassa suunnitelmissa. Laskupalvelu on rakennettu sillä tavalla, että siihen on helppo ottaa käyttöön mitä tahansa Bitcoinin kaltaisia kryptorahoja. En ole varma onko launchissa LTC:tä vielä, mutta on hyvin mahdollista että se lisätään siihen.

Yritin tällaista palvelua pistää toimintaan tuossa keväällä, mutta kaatui lupa-asioihin. Saakos siis udella, että onko teillä joku yhteistyökumppani vai miten näätte lupien tarpeen?

Finanssivalvonta pisti mulle ainakin aika kovin vastaan, kun kuulivat bitcoinista :smiley:

Olisi kiinnostavaa kuulla tarkemmin mitä he sanoivat asiasta.

Joo se kiinnostaa paljon. Laita tähän tai privana, jos viittit, jotain tietoja tähän liittyen.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että en näe miten tämä toiminta voisi olla luvanvaraista. Meillä on finanssivalvonnan lausunto, jossa todetaan yksiselitteisesti, että heitä ei kiinnosta Bitcoin tippaakaan. Käsittääkseni tämä on heidän näkemyksensä edelleen (haluan todellakin tietää, jos sieltä on tullut toisenlaista tietoa viime aikoina). Meidän saama lausunto on viime vuoden alussa vastaanotettu.

Ihan käytännön esimerkkinä (pohjautuen heidän kirjoituksiinsa) kuvio menee siis niin, että jos me otetaan vastaan euroja, ja siirretään sitten euroja johonkin toimeksiantona, on kyse maksunvälityksestä (ja tämä on luvanvaraista). Jos me otetaan vastaan bitcoineja, ja siirretään johonkin euroja, se ei millään tapaa kuulu finanssivalvonnan piiriin.

Tuosta minulla on siis ihan kristallinkirkas lausunto. Eli euroja sisään, euroja ulos on no-go ilman lisenssiä - bitcoineja sisään, euroja ulos on vastaavasti evvk heidän näkökulmastaan.

Olin omassa lausuntopyynnössäni maininnut paristakin eri toiminnasta eli en halua tuota vastausta ihan suoraan tänne laittaa. Kyseessä on kuitenkin (jos joskus saan palvelun julkaistua) selvä kilpailija bittirahalle. Oma “tiimi” ei nyt kuitenkaan vedä vertoja teille eli hyvin hitaasti etenee asiat.

Tuo laskujen maksaminen ihan pelkässä yksinkertaisuudessaa on helppoa ja ei tarvitse lupaa (kuten mainitsitte) niin kauan kuin bitcoin ei ole rahaa. Minä käsitin Finanssivalvonnan vastauksesta, että Bitpayn käyttäminen tuossa btc->eur konversiossa olisi ehkä vähän kyseenalaista, koska silloin käsittelen vain euroja. Yritän parhaani mukaan välttää manuaalista työtä ja sen takia Bitpayn käyttö olisi ollut plussaa.

Saa nyt nähdä mitä tästäkin tulee, kun en ehdi olla ensimmäinen toimija ja nimi on vedetty jo valmiiksi lokaan (bittilasku :smiley: ) Suomeen on vain todella vaikea saada mitään oikeasti järisyttävän hyvää ideaa aikaiseksi finanssialaan liittyen, koska regulaatiohelv.

Tuo selventää jo paljon, kiitos vastauksesta. Bitpayn eurokonversiossa on kauppiaille se hyöty, että kirjanpidollisesti se on sama kuin vastaanottaisi euroja. Välittäjälle siitä on tuo haitta, että silloin palvelu ei olekaan bitcoin->euro -välitystä vaan euro->euro. Toki myös tuo bitcoin->euro -skenaario voi muuttua lupavaatimuksiltaan tulevaisuudessa. Me yritetään seurata tarkkaan finanssivalvontaan liittyviä muutoksia.

Ei tietenkään ja ainakin itse tutkin parhaillaan Viroa sopivana maana.

Hyi hesari :stuck_out_tongue:

Mutta totta on, että laskuja olisi kiva bitcoineilla maksella. Tällaiset palvelut ovat kyllä varsin jees.