Suuri talletus vei pankin kuulusteluun

Vaatimattomien säästöjen tallettaminen automaattiin herätti pankissa kysymyksiä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021119177818_uu.shtml

Ilmeisesti raha ei kelpaa Nordealle ;D

ihmettelen kyllä jutussa kommenttia
“Jos vaikka ajatellaan, että henkilö on myynyt autonsa ja tallettanut rahat, häneltä pyydettäisiin kuittia”

Jokunen vuosi sitten kun myin edellisen autoni yksityiselle henkilölle minulta ei kysytty mitään mistä rahat tulleet tilille.
Millaisen kuitin saan kun myyn auton yksityishenkilölle ? tai millainen kuitti pitäisi pyytää ?

Vaikka tässä tapauksessa vika ei ole pankissa, vaan helvetin ärsyttävässä rahanpesun estoon (AML) tarkoitetussa EU-direktiivissä, joka tosiaan määrää että pankin on tunnettava asiakkaansa (KYC) ja myös puututtava poikkeuksellisen suuriin talletuksiin ja siirtoihin. Eli jos tonnin käsitteleminen on tilillä yleisempää, ei sellaisen talletukseenkaan puututa yhtäkkiä. Jos normaali rahaliikenne on paljon pienempää niin voi napsahtaa lisätiedustelut.

Anyway, vaikka vika tosiaan ei ole pankissa itsessään, niin pakko se on myöntää että kyllä mä ainakin sen verran herneitä vetelisin että helposti menisi pankki vaihtoon.

Pojalle käytiin avaamassa pankissa tili ja pankkitäti kyseli sitten sen vuoksi ison läjän kysymyksiä myös vanhemmilta. Minulle kysymyksiä kohdistui yli puolet vähemmän sen jälkeen kun totesin etten käytä pankkeja päivittäiseen rahaliikenteeseen vaan mielummin bitcoinia :slight_smile:

Niin ovat ajat muuttuneet.

70-luvulla perustin kaverini kanssa kerhon. Toimitimme omakustannelehteä, sekä ostimme muutaman osakkeen.
13-vuotiaana marssittin pankkiin ja avattiin kerholle tili.
Kukaan ei kysellyt vanhempien allekirjoituksia yms. Pankkineidillä oli vain naurussa pitelemistä.
Saatiin pankkkirja joka on edelleen minulla muistona :slight_smile:

Nordea tuntuu soveltavan tavallista tiukemmin KYC-säännöksiä. Nordea on ainoa pankki, jossa minulta on koskaan kysytty mitään varsin maltillisten rahavirtojeni lähteistä. Nordean lisäksi olen käyttänyt Handelsbankenia ja OP:ta.

Vanhemmistakin postauksistani voitte lukea tästä asiasta. Postaan nyt kuitenkin uudelleen, koska se sopii tähän ketjuun. Myin vuodenvaihteessa 2013 - 2014 kourallisen koineja pörssissä. Rahat tililleni tulivat normaalina SEPA-siirtona Sloveniasta. Siirron summa ei ollut aiempiin tilitapahtumiini nähden mikään poikkeuksellinen, joten en nähnyt mitään syytä ottaa pankkiin etukäteen yhteyttä. Nordeasta sitten kuitenkin otettiin yhteyttä koska halusivat kuulla vastaukset seuraaviin kysymyskiin: “Mistä varat ovat peräisin?”, “Kenelle välität varoja?” ja “Mihin tarvitset tällaisia rahamääriä?”. Etenkin tuo “tällaisia rahamääriä” oli jännä, koska aikaisemmin ei ollut mitään kysytty saman suuruisista talletuksista.

Pankissa piti lappujen täyttämisen lisäksi selittää tädille, miten Bitcoinit olivat päätyneet hallintaani. Käytin tarkoituksella Bitcoinista nimitystä kryptovaluutta sanan virtuaalivaluutta sijasta. Tästä huolimatta keskustelumme jälkeen Täti tuntui yhä luulevan, että Bitcoinit ovat jotain samanlaista kuin nettipelien virtuaalivaluutat. Päätin jättää luennoimatta aiheen hajautettu järjestelmä, koska minulla ei ollut kiinnostusta jäädä seurustelemaan Tädin kanssa pidemmäksi aikaa.

Mielenkiintoisinta koko farssissa oli se, että täytettävät laput eivät edes olleet täysin asian mukaisia. Esim. selvitys liiketoiminnasta -lomake ei nyt tilanteeseeni oikein sopinut, koska tomintani ei ole ammattimaista eikä liiketoimintaa sen enempää kuin esim. satunnainen auton myyminen.

Jos jotain kysytään noissa tilanteissa, voi vaan sanoa että “sain kaverilta”. Sitten ne kysyy, että kuka tämä kaveri on. Ja siihen vastaa että “ei halua, että sitä kerrotaan”. Asia selvä. Näin ainakin on mennyt niissä tilanteissa joissa itse olen joutunut kyseiseen syyniin. Ja kyseessä siis nimenomaan Nordea.

Nordealla tuo touhu on mennyt naurettavuuksiin, minulta on pyydetty tekstiviestivahvistus jopa alle tonnin tilisiirtoihin.
Danske Bank ei ole koskaan kysynyt mitään viisinumeroisistakaan tilisiirroista.
Suosittelen kysyttäessä vastaamaan Nordealle että sain rahat persettäni myymällä, asiakas ei kertonut nimeään.

[quote=“katlisa5963, post:7, topic:2567”]Nordealla tuo touhu on mennyt naurettavuuksiin, minulta on pyydetty tekstiviestivahvistus jopa alle tonnin tilisiirtoihin.
Danske Bank ei ole koskaan kysynyt mitään viisinumeroisistakaan tilisiirroista.
Suosittelen kysyttäessä vastaamaan Nordealle että sain rahat persettäni myymällä, asiakas ei kertonut nimeään.[/quote]

Illan naurut. :slight_smile: Toivottavasti Nordea ei ala kysellä multa mitään meinaa olen myös parin muun pankin asiakas. Pankin vaihtaminen olisi liiankin helppoa. :wink: Tosin tuskin kyselevät multa mitään koska tililläni siirtyy muutenkin jo paljon rahaa - sekä pieniä että isojakin summia.

Itse on tullut Nordeassa muutamaan kertaan avauduttua heidän ylimielisestä suhtautumisestaan Bitcoiniin. Tuollaiseen palaveriin ei kenenkään pidä suostua missään nimessä! Saa nähdä mitä sanovat kun itse olen tekemässä liikehuoneito kaupaa lähiaikoina ja tulen sijoittamaan pienemmänosan Bitcoiniin ja rahaa tulee liikuteltua edestakaisin. Voivat olla varmoja että eivät saa ainuttakaan selvitystä multa. Vielä kun saisin ostajan maksamaan kaupasta osan Bitcoineissa! Lopetan tilit Nordeaan ja muutenkin pankkien ja heidän määräysvallasta on päästävä eroon keinolla millä hyvänsä.

[quote=“katlisa5963, post:7, topic:2567”]Nordealla tuo touhu on mennyt naurettavuuksiin, minulta on pyydetty tekstiviestivahvistus jopa alle tonnin tilisiirtoihin.
Danske Bank ei ole koskaan kysynyt mitään viisinumeroisistakaan tilisiirroista.
Suosittelen kysyttäessä vastaamaan Nordealle että sain rahat persettäni myymällä, asiakas ei kertonut nimeään.[/quote]

+1 ;D

(y)

Äss-pankissa oli tiukka kuulustelu kun avasin tiliä noin vuosi sitten. En ole muualla moiseen törmännyt, mutta ilmiö lienee aika tuore, ja edellisestä tilinavauksesta oli muutama vuosi. Aika pian sen jälkeen tilille kilahti opiskelijabudjettiin nähden suurehko summa yksityisestä coinimyynnistä, mutta mitään ei ole kyselty sen tiimoilta. Kenties kyseisen niminen pankki on saanut jo tarpeeksi kommentteja luontaistuotteen myynnistä :stuck_out_tongue:

Ehkä tavallista isommissa summissa kannattaa vastata ihan asiallisesti. Pankin vikrailijat eivät tiedä Bitcoinin luonteesta mitään ja heillä saattaa olla siitä median luoma, fiktiivinen mielikuva rikollisuuden rahoituksen välineenä. Kysymykset suurien ja normaalista poikkeavien summien yhtetdessä ovat sikäli perusteltuja.

[quote=“scryptolife, post:12, topic:2567”][quote author=AVS Store Oy link=topic=2878.msg23388#msg23388 date=1423774370]
Itse on tullut Nordeassa muutamaan kertaan avauduttua heidän ylimielisestä suhtautumisestaan Bitcoiniin. Tuollaiseen palaveriin ei kenenkään pidä suostua missään nimessä! Saa nähdä mitä sanovat kun itse olen tekemässä liikehuoneito kaupaa lähiaikoina ja tulen sijoittamaan pienemmänosan Bitcoiniin ja rahaa tulee liikuteltua edestakaisin. Voivat olla varmoja että eivät saa ainuttakaan selvitystä multa. Vielä kun saisin ostajan maksamaan kaupasta osan Bitcoineissa! Lopetan tilit Nordeaan ja muutenkin pankkien ja heidän määräysvallasta on päästävä eroon keinolla millä hyvänsä.
[/quote]
Ehkä tavallista isommissa summissa kannattaa vastata ihan asiallisesti. Pankin vikrailijat eivät tiedä Bitcoinin luonteesta mitään ja heillä saattaa olla siitä median luoma, fiktiivinen mielikuva rikollisuuden rahoituksen välineenä. Kysymykset suurien ja normaalista poikkeavien summien yhtetdessä ovat sikäli perusteltuja.[/quote]

Mediakriittisyys luo kuvan heidän näkövinkkeliinsä juuri kyseisellä tavalla. Olisi hienoa jos joku osaisi kirjoittaa kunnon artikkelin ja mainita vaikkapa fiat valuutan tuomat haitat heidän eteensä. On olemassa toki kyseisiä artikkeleita ja kun tämä saataisiin mediaa ja enemmän julkisuutta niin saisi ihmikset kiinnostumaan Bitdcoinista entistä enemmän. Pankit pelkäävät Bitcoinia se on varmaa! Tulee menettämään asiakkaita ja se on oikein tässä yhteiskunnassa.

+1

Itselläni homma meni niin päin, että kiinnostuin Bitcoinista lähinnä teknisenä innovaationa, mutta pian foorumien kautta alkoi tihkua ajatuksia rahasta ja taloudesta yleisemminkin. Esimerkiksi Money as Debt -videot avasivat silmiä, ja samansuuntaisia ideoita löytyi myös Zeitgeist-videoista. Suomeksi taas löytyi tällainenkin pätevän oloinen sivusto: http://talousdemokratia.fi/ Bitcoin mainitaan näissä lähinnä ohimennen yhtenä mahdollisena ratkaisuna.

1 tykkäys

Mitä mieltä olette tästä pankiltani saamastani viestistä (koskien bitcoin-myyntiä LocalBitcoinsissa):

Hei kiitos viestistäsi,

Saisiko vielä tarkennuksena bitcoin-osoitteesi?

Myös tarvitsemme vielä Bitcoin osto/myyntihistorian tuosta käyttämästäsi palvelusta 2017 osalta. Mikäli mahdollista, niin myyntihistoriassa olisi hyvä näkyä ostajien /myyjien bitcoin -osoitteet myös.

Kiitos

Ystävällisin terveisin [virkailijan nimi]
HELSINGIN SEUDUN OSUUSPANKKI

Olen tietoinen itsekin tuosta finanssivalvonnan seurannasta. Heille täytyy antaa tieto mikäli talletus on 1000 euroa tai sen yli. Pidetään tavan kansa tavallaan nuhteessa ja seurannassa, koska pankkisysteemi on rakennettu tavallista ihmistä vastaan. Sen takia voi olla järkevä tallettaa esim. 900 euroa tai vaikka vittuillessaan 999 euroa jolloin se on alle euron sen mitä finanssivalvonnalle pitää lain mukaan ilmoittaa.

Pitääkö firmojen antaa siirroista Panamalle selvitys pankille?

Mielestäni bitcoin osoitetta ei tule antaa ellei pankki itse ole tarjoamassa bitcoin-palvelua. Älä luota yhteenkään pankkiiin.

1 tykkäys

Enpä tiedä onko viranomaisten ja pankkien kanssa pelleily hyvä neuvo. Onhan se toki eräänlainen protestin muoto.

Strukturointi ei kai vielä ole Suomessa rikos. USA:ssa edustajainhuoneen puhemies oli vankilassa sen takia. Jos teet useita transaktiota raportointirajan alapuolella tarkoituksena estää rajan ylittämisen raportointi, se voi olla rikos.

Nämä olisivat olleet omat vastaukseni yllä olevaan tapaukseen.

Saisiko vielä tarkennuksena bitcoin-osoitteesi?

Bitcoin-osoitteet ovat LocalBitcoinsin hallussa.

Myös tarvitsemme vielä Bitcoin osto/myyntihistorian tuosta käyttämästäsi palvelusta 2017 osalta.

Tämän olisin antanut. Jos lukee niitä rahanpesumääräyksiä, niin ne ovat aika pirullisia. Jos tietoa on kysytty, mutta asiakas ei ole antanut tyydyttävää vastausta, niin on mahdollista ilmiantaa asiakas jollekin kyttäysviranomaiselle, eikä edes ilmoittaa asiakasta että näin on tapahtunut.

Mikäli mahdollista, niin myyntihistoriassa olisi hyvä näkyä ostajien /myyjien bitcoin -osoitteet myös.

Ei tiedossa.

yksi vaihtoehtoinen tapa tallettaa on hankkia oma kassakaappi