Suomen pitäisi erota eurosta

Suomen ero eurosta ei aiheuttaisi taloudellista katastrofia Suomelle tai eurolle. Itse asiassa euroalueen velkojamaana Suomi voisi saada jopa etua ensimmäisenä eurolähtijänä. Näin arvioi investointipankki JP Morgan, joka selvittää tuoreessa julkaisussaan euroeron kustannuksia.

http://ftalphaville.ft.com/blog/2012/07/20/1091091/finland-will-not-hang-itself-to-the-euro-at-any-cost/

Itse olen vahvasti Suomen euroeron kannalla, ja nopeasti ennen muita kun systeemi on vielä pystyssä.
Kannattaa myös muistaa, että Suomen viennistä vain kolmannes suuntautuu euromaihin.

– Iso tulkinta on se, että kriisi pahenee koko ajan. Kaikki suuret merkit viittaavat siihen Holm sanoo.

Itsekkin kannatan eurosta eroamista.

Suosin paikallisvaluuttaidoita.

Vaikka moni pitää ideaa hankalana niin jotenki miusta tuntuu et toimivimpia idoita olisi käyttää paikallistoiminnassa omaa valuuttaa ja sen rinnalla joko koko Suomen, koko Skandinaavian tai vaikka koko maailman kattavaa rinnakkaisvaluuttaa (esimerkiksi FIMK tai Bitcoin).

Eurossa on se vika että se suosii joitain valtioita tai kuntia samalla kuitenkin ollen huono vaihdannanväline toisille valtioille tai kunnille.

Miun logiikkaan kävisi että perustoiminnot pidettäisiin keinolla tai toiselle pystyssä ajattelematta sitä yrityksenä… en usko että kun aikoinaan kyläkouluja perustettiin että ajateltiin paljonko se maksaa. Siinä oli selkeä ohjelma mitä haluttiin ja johon pyrittiin ja mitä oon tuohon koittanu perehtyä ni tais aikalailla vapaaehtoisvoimia vaatia. Jos euro tai muu yhteisvaluutta ei pysty kattamaan näitä menoja niin paikallinen valuutta saattaisi voidakkin. Paikallisesti jos tarvitsee vaikkapa painaa vähän lisää rahaa niin koko valtio ei siitä kärsi vaan ainoastaan ne paikalliset ja ne ottais tietoisen riskin tehdessään liikkeen joka samalla pitää peruspalvelun pystyssä kuitenkin luoden inflaatiota… Suomella ei ole moneen kymmeneen vuoteen ollut mahdollisuutta vaikuttaa oman valuuttansa päätöksiin (edes 90-luvulla Suomi ei voinut tehdä markalleen mitä halusi… voi olla että tämä osittain vaikutti lamankin syvenemiseen… ehkä… syitä oli varmasti monia… uskon että valuutan kontrolloimattomuus oli yksi mutta varmoja todisteita ei ole)

Suomella on Ahvenanmaa, jolla on erityisasema EU:ssa (mm. verovapaan alkoholin osalta). Erityisasemaa kannattaisi hyödyntää ja laajentaa siten, että siellä otettaisiin (ensimmäisenä maailmassa?) käyttöön oikea valuutta. Tämä on aivan huima mahdollisuus, jonka Suomi ja Ahvenanmaa voivat hyödyntää jos haluavat. Toki EU-hallitsijat pyrkisivät sen estämään kaikin keinoin mutta niitten tahtoon ei pidä alistua.

Valuutta voisi olla bitcoin, kulta, hopea, hyödykekori tms. Ei sillä niin väliä mikä se on kunhan se olisi ei-fiat. Tämä toisi hirvittävän määrän julkisuutta Suomelle ja Ahvenanmaalle ja siitä olisi hyvä jatkaa oikean valuutan käytön laajentamista.

Ihan sama mulle, mitä valuuttaa Suomen valtio käyttää verojen keräämiseen ym., koska valtio on jo menettänyt luottamukseni. Ja kun katselee euro- ja eu-vastaista politikointia, se näyttää turhauttavalta pään hakkaamiselta seinään, josta tulee vain kuhmu otsaan ja paha mieli. Poliittinen ym. loiseliitti ovat euroselkärankaisia, eikä sitä voi muuttaa.

Valtiolla ymmärrän ihan eri asiaa kuin suomalaisella yhteiskunnalla, jota suuresti arvostan - terveydenhoitoa, joukkoliikennettä, sosiaaliturvaa jne. Eron voi ilmaista yksinkertaisesti näin: valtiossa ollaan kansalaisia valtiolle l. alamaisia, yhteiskunnassa ollaan kansalaisia toisillemme l. kanssaihmisiä.

Sen sijaan että vaatii eliitiltä eurosta eroamista, raahautuu miekkareihin, turhautuuu puoluepolitiikassa jne jne, on paljon mukavampaa ja hauskempaa olla mukana rakentamassa FIMKiin perustuvaa suomalaista yhteiskuntaa tee-se-itse -meiningillä. Toivon ja luotan, että varmaankin monella tapaa jännittävän rinnakkaiselon siirtymävaiheen jälkeen FIMK tai muut vastaavat hajautetut järjestelmät korvaavat ja syrjäyttävät euron ja keskuspankkivaluutat kokonaan.