Spekulatiivinen kysely

Bittirahan tuore viikkokysely on spekulatiivinen, koska nämä kurssiheilahtelut tuntuvat tällä hetkellä olevan puheenaiheena.

15 dollarin kuplasta on palattu takaisin kympin tienoille. Nyt kannattaa:

a) Ostaa. Parempaa tilaisuutta ei tule.

b) Odottaa ja seurata tilannetta.

c) Myydä. Ei hyvältä näytä.

Vastata voi Bittirahan etusivulla eli https://bittiraha.fi, kommentit ja keskustelu kyselystä tähän ketjuun.

Jos vaihtoehdoissa olisi ollut
d) Ostaa ja holdata (ainakin) vuodenvaihteen yli
Niin olisin valinnut sen, blokkipalkkion puoliintuminen ei välttämättä rahassa mitattuna ole mikään massiivinen muutos, mutta sen psykologista vaikutusta on mielestäni vaikea yliarvioida. Kuten historia osoittaa useinmiten bitcoinin kurssikehitykseen voimakkasti vaikuttavilla asioilla ei läheskään aina ole kauhean kovaa faktoihin perustuvaa pohjaa. Toinen mielenkiintoinen tulokas ovat nuo bitpay:n luottokortit, uskon että rupean itse maksamaan sellaisella ihan jokapäiväisiä ostoksiani.
[edit]

Itse ainakin tyydyn nyt vain katsomaan mitä tapahtuu. Jos joltakulta ylimääräistä pelivaraa löytyy, niin varmaan kannattaisi nyt laittaa osto- ja myyntitarjouksia molemmin puolin kymmentä euroa.

Isokivi: “Bitpay:n luottokortilla” tarkoittanet BitInstantin käteiskorttia (debit card). :stuck_out_tongue: Ja kyllä tuollaisen voisi itsellekin hommata. Tosi siisti juttu.

Jeh toi BitInstantin kortti on huikea. Laitan kohta uutisen siitä Bittirahan etusivulle.

Mun mielestä ei ollut kyl huikea. Ensinnäkin se oli vasta lupaus - tuotetta ei ole oikeasti saatavilla, se voidana tässä vaiheessa laskea vielä bitinstantin kavereiden mielikuvituksen tuotteeksi. Bitcoin-skenessä on hemmetisti “tuotejulkaisuja”, jotka eivät koskaan toteudu.

Toisekseen noita bitcoineilla tankattavia luottokortteja on jo aika reilusti. Kulut ovat yleensä aika korkeat. Pidän aika epäilyttävä sitä, että joku lupaa samanlaista 5x pienemmillä kuluilla. Turhaa hypetystä.

Kolmannekseen bitinstantin kaverit lupailivat ehkä 3kk sitten bitcoin -> käteinen palvelua silloin muistaakseni kahden viikon sisään. Ei ole kuulunut.

Ihan hyvän kuvan oon kyllä saanut niiden toiminnasta. Luulisi, että tästä on jonkinlainen lausunto tullut, että miksi.

En kyllä ostais coineja yli kympin. Kaikki alle $8 halpaa. Seuraan siis ja odottelen.

Vähän samat on fiilikset itsellä. Tankkasin lisää coineja $8.5 paikkeilla. $10+ ostaminen on hieman riskaabelia tällä hetkellä.

Tulipas ostettua bittikolikoita hieman yli 10 kpl n. 8,40 e/btc hintaan. Toivottavasti ei menetä kokonaan arvoaan. Myyn kylä pois mikäli nousee uudestaan 10e/btc.

Euroja ei näihin bittikolikoihin kovin suuria summia vaihtaa, vain sen verran minkä on valmis menettämään kokonaan.

[quote=“Sijoittaja, post:9, topic:269”]Tulipas ostettua bittikolikoita hieman yli 10 kpl n. 8,40 e/btc hintaan. Toivottavasti ei menetä kokonaan arvoaan. Myyn kylä pois mikäli nousee uudestaan 10e/btc.

Euroja ei näihin bittikolikoihin kovin suuria summia vaihtaa, vain sen verran minkä on valmis menettämään kokonaan.[/quote]
Ihan oikea asenne ja varovaisuus, mutta itse suositan kavereitani jotka samanhenkiseen ovat päätyneet jättämään jokusen coinin lompakonpohjalle. Yhdelle kaverille heitin esimerkin että “viidelläkympillä syöt kerran ulkona, tai lottoat x viikkoa… mutta jos jätät sen bitcoineihin niin en pitäisi lainkaan mahdottomana että voit ostaa niillä rahoilla (nyt ~1v) lapsellesi mopoauton kun on sen aika”.

Mun mielestä on myös ihan hyvä myydä niitä coineja välillä, mutta ei ole mitenkään huono strategia säilyttää jonkin verran coineja ns. pysyvästi eli pitkän tähtäimen sijoituksena. Pitkän tähtäimen näkymät ovat Bitcoinin osalta kuitenkin potentiaalisesti varsin tuottavat, joten ei kaikkia coineja kannata myydä.

Ilman lyhyen tähtäimen “buy low, sell high” pelureita Bitcoinin kurssi kuplisi huomattavasti rajummin kuin se kuplii nyt, joten siinä mielessä on tärkeää että heitä on. Itse harrastan harvoin tuollaista eli näen bitcoineihin sijoittamisen pitkän tähtäimen juttuna, olen valmis siis säilömään arvoa bitcoineina monta vuotta ja lyhyen tähtäimen hintamuutokset ovat lähinnä hupia ja taustamelua.

Itseasiassa näen ideaalina sen, että minun ei tarvitsisi muuttaa bitcoineihin sijoitettua rahaa enää koskaan takaisin euroiksi. Eli että pystyisin käyttämään niitä bitcoineja tarpeen mukaan suoraan tuotteisiin ja palveluihin.

Siihen on hyvä tähdätä. Vaihdan bitcoineja euroiksi lähinnä jos on erityistä tarvetta euroille tai jos tuntuu siltä, että haluan vähentää Bitcoin-sijoitustani ja siihen liittyvää riskiä. Siinä on riskiä ja se kannattaa myös pitää mielessä jos sijoittaa bitcoineihin.