Selvityspyyntö virtuaalivaluutan käytöstä - Verohallinto

Bitcoinpankki … hmmm
Vaikuttaa kyllä hyvältä idealta.
Joidenkin asioiden toimivuus kuitenkin mietityttää. Esim “Soittakaa pankkiimme ja pyytäkää tilisiirtoa hotellin ilmoittamalle bitcoin-tilille”. Ilmoittaminen tuskin tarkoittaa puhumista??

Henkilöstö esitelty. Suomalaisia nimiä, naamat - no vois ehkä käydä suomalaisista nippa nappa.
Sivusto vain suomeksi, mutta asiakastuessa häärii Smith :neutral_face:
Guuggeli ei juuri ko. nimiä / naamoja löydä ?

Pyydä kaveria ottamaan yhteyttä: [email protected] Isosti Bitcoin-keissejä päällä tällä hetkellä.

Tartteeko Afrikan tähden timantit ilmottaa? Entä jos antaa lapsille viikkorahan bitcoineina?

Maksaa bitcoinit vauvalle :smiley:

Vauvat on huono sijoituskohde kun nekin vaan holdaa. Teinit pistää leikkirahan liikkeelle ja leikkirahan kuuluu olla liikkeellä.

Nyt kaipaisin hieman vinkkejä, ennen kuin joudun verohallinnon kanssa tekemiseen.Jos tarkastelee sijoitustapahtumiani, vuosi 2017 oli bitcoin sijoitusteni kannalta negatiivinen eli ts. ostin enemmän kuin myin. Nyt vuonna 2018 olen myynyt 2017 hankkimia bitcoineja enkä hankkinut uusia. Kokonaisuutena olen siis tällä hetkellä plussalla. Miten 2017 ostot huomioidaan kun 2018 näkövinkkelistä myynti on “pelkkää” voittoa?

Toinen kysymykseni koskee pilvilouhintaan ja sen verotukseen. Kyseessä on tunnettu ja luotettava palvelu, joita ei ole tällä hetkellä kovin montaa olemassa. Hankin pilvilouhintasopimuksen vuonna 2017. Louhinnasta vähitellen saadut bitcoinit olen siirtänyt louhintapalvelusta pörssin lompakkoon vasta tämän vuoden puolella jossa olen vaihtanut ne myös euroiksi. Tämän lisäksi olen saanut palvelusta hieman ylimääräistä bonusta. Voiko vuonna hankittu 2017 pilvilouhintasopimus laittaa vähennyksiin? Ja miten verottajalle tulisi ilmoittaa vuonna 2018 nostetut tulot ja tuo ylimääräinen bonus?

Verotettava voitto on (myyntihinta-ostohinta)*pääomaprosentti

Ei sillä oston ja myynnin vuodella ole merkitystä.

https://vero24.vero.fi/vastauspankki/#!singlePublishedAnswer?id=2161be42-1d04-9900-3639-ecdbce0473d4&query=Bitcoin

Aika erikoisesti menee lahjaveron kanssa. Pitänee perustaa lahjoittajarinki. Voiko tuohon vastauspankkiin luottaa?

Kannattaa muistaa, että tämä 5000€ kattaa 3 vuotta ja KAIKKI lahjat.

Kannattaakin vaan holdata tai ostaa bitcoinilla leluja. Mistähän sais vaippoja bitcoinilla?

En luottaisi. Kyllä tuossa pääomaverotus on hukkunut johonkin. Sanoisin, että se on ennen 5000€ arvosta bitcoineja lahjoitusta kun tuo realisointi tapahtuisi.

Törmäsin tällaiseen:

https://bitcoin.tax/

Onko kukaan kokeillut, soveltuuko hyvin verojen laskemiseen Suomessa?
Lähinnä tilanne, että on useamman virtuaalivaluutan ja -lompakon kanssa veivaillut. Lähinnä euroiksi lopulta muutettujen kryptojen hankintahintojen määrittely tuntuu työläältä.

Tiedän että veroja virtuaalivsluutoista tulisi maksaa FIFO-periaatteella. Se voi kuitenkin osoittautua hyvinkin haastavaksi, mikäli on pelannut kymmenien eri coinien kanssa samanaikaisesti. Tai oikeastaan onko tästä edes suoraa mainintaa. Jos ostat esimerkiksi pitkoa euroilla, sitten muutat osan etheriksi joilla taas ostat jotain shitcoinia. Sitten esimerkiksi tälle shitcoinille löytyy oma usd-pari (epätodennäköistä kylläkin) ja päätät myydä voitolla. Minkä katsot hankintahinnaksi? Tai myyntihinnaksi? Vertaatko shitcoinin arvoa pitkoon, etheriin vaiko suoraan dollariin jolla et edes sitä hankkinut.

Yksinkertaisimmaksi näen toimia siten, että omat myynnit ovat verottomia niin kauan kuin myyt alle (tai tasan) hankintahintasi verran. Eli jos ostat pitkoa vaikka 5 000e edestä 1kpl ja se on kuukauden päästä 10 000e/kpl niin voin myydä 0.5btc 5 000 eurolla verottomasti ja minulle jää vielä toinen puolikas, jonka myynti tulevaisuudessa on puhtaasti veronalaista hinnasta riippumatta. Tämän tavan helppous korostuu etenkin kun pelaat eri kryprojen kanssa ja päätät realisoida jostakin “omasi takaisin”. Jäljelle jääneet coinit siis vain ovat olemassa ja mikäli joskus päätät ne sitten myydä, niin maksat sitten myyntihinnasta suoraan sen 30-34% veroa.

Tämä ei toki ole suositus eikä varsinkaan yleisesti katsottu ‘oikea’ tapa toimia. Verottajan ohjeistukset ovat huikean vajaavaiset, joten selvää ohjeistusta odottaen toistaiseksi mielestäni näin on mielekkäintä toimia ja ainakaan tämän ei pitäisi olla kovinkaan rangaistavaa, sillä eihän tällä menetelmällä sinulle muodostu yhtään ylimääräisiä tuloja joista et olisi maksanut veroa.

1 tykkäys

Suomen tullin kautta verottaja saa tiedot hyvinkin helposti tai jos on esimerkiksi on/ollut yritys toimintaa, niin verottaja seurailee tarkasti.

Verottaja pyytele lisätietoja virtuaalivaluutan hankintahinnasta, vaikka olen lähettänyt kaikki tilitapahtumani coinmotion pörssistä, joista nämä olisi selvinnyt. Oli vain kaivanut sieltä myynnit, mutta ei ostoja. Nyt haluaa erikseen ostoista tiedot! Kunnon amatöörejä prkl. Ja selvitykselle on aikaa hulppeat 4 päivää. VMP

Syyskuussa kyselee???
Eikös verotuksen pitäisi olla kohta valmista - kaikilla…

Itse olen ollut tyytyväinen kun touko - heinäkuussa ei tullut kyselyjä.
Mutta jos ne vieläkin aikoo jotain selvitellä, niin :frowning:

Tämmöinen:
SELVITYSPYYNTÖ JA VEROILMOITUKSESTA POIKKEAMNEN

Verohallinto selvittää Suomessa asuvien henkilöiden virtuaalivaluutan käytöstä, kaupankäynnistä ja louhinnasta saamia tuloja.

Verohallinto on verotusmenettelystä annetun lain pykälä 21 ja 22 nojalla pyytänyt vertailutietoja virtuaalivaluttoja välittäviltä yhtiöiltä ja finanssialan toimijoita. Näiden tietojen perusteella verohallinnossa on tehty laskelma, jonka mukaan olet saanut virtuaalivaluutan käytöstä tuloa seuraavasti:
Vuonna 2017 X määrän euroja. Jne jne

Eipä tuossa muuta, summa on oikein, mutta paskiaiset ei ole huomioinneet kuin myynnit. Itse vielä erikseen lähetin verottajalle prasokselta saadun .xls-tiedoston mistä selviää myös sieltä tehdyt ostot. Mutta niitä ei ole jaksettu laskea, vaan pyydetään ilmoittamaan ne erikseen 7.9 mennessä tai muuten verotetaan ilman ostovähennyksiä. Laiskat mulkut! Tai no allekirjoituksen on
Birgit Niskanen
Verosihteeri

ennakoivat kai sitä että tulee 250 sivuisia listoja…
eivät käy niitä läpi vaan pitää olla alussa tai lopussa kohta jossa
on menot ja tulot summattuina.

Tein itse laskelmat erilliselle liitteelle ja laskin myös
vähennykset/verojen osuuden valmiksi. Näiden lisäksi
hinnat kaupankäynnin hetkeltä.
Vielä ei ole tullut kyselyä.

Verohallinto jostain syystä vaatii ilmoittamaan ne hankinnat itse ja noteeraavat vertailutarkastuksista saaduista tiedoista vain myynnit. Nihkeää, mutta niin se on.