http://bitslog.wordpress.com/2013/04/17/the-well-deserved-fortune-of-satoshi-nakamoto/
Ei tuossa kyllä todisteita ole. Tutkin aikoinaan jonkin verran tuota bitcoinin ensimmäistä vuotta ja en ainakaan itse pystynyt aukottomasti todistamaan yhtään mitään. Ainahan voi olettaa, kuten tuonkin blogitekstin kirjoittaja on tehnyt parissakin kohdassa.
Siis luit vai et? Kommentistasi ei voi päätellä, mitä yritit sanoa.
Entä jos louhikin? Olisiko sillä mitään järisyttävää merkitystä Bitcoinin tulevaisuudelle?
Tietysti koska satun itse olemaan Satoshi, niin voin vain todeta: Ehkä louhin, ehkä en, so not kunhan bitti kulkee
Mikä siinä on, kun on pakko kommentoida vaikka ei lukenut koko linkkiä
Minun mielestäni on kiinnostavaa, että vihdoinkin on löytynyt kunnon näyttö sille, että satoshilla oli päällä 24/7 mainauskone, joka toimi bitcoin-verkon runkona. Tietysti vastaoletus (että tällaista konetta ei ollut, minkä johdosta verkko ei olisi välttämättä ollut löydettävissä jos joku halusi ottaa Bitcoin 0.1.0 käyttöön) on aivan typerä. Mutta kuitenkin. On eri asia päätellä jotain loogisesti, kuin näyttää se blockchainanalyysillä.
[quote=“rpietila, post:5, topic:731”]Mikä siinä on, kun on pakko kommentoida vaikka ei lukenut koko linkkiä
Minun mielestäni on kiinnostavaa, että vihdoinkin on löytynyt kunnon näyttö sille, että satoshilla oli päällä 24/7 mainauskone, joka toimi bitcoin-verkon runkona. Tietysti vastaoletus (että tällaista konetta ei ollut, minkä johdosta verkko ei olisi välttämättä ollut löydettävissä jos joku halusi ottaa Bitcoin 0.1.0 käyttöön) on aivan typerä. Mutta kuitenkin. On eri asia päätellä jotain loogisesti, kuin näyttää se blockchainanalyysillä.[/quote]
Tuossa ei nimenomaan ole näytetty yhtään mitään toteen blockchainanalyysillä. Oletus 247 päällä olleesta koneesta on täysin tuulesta temmattu, eikä edes pidä paikkaansa. Tuo koko tutkimus on täyttä soopaa ja bloggaaja ei ilmeisesti ole oikein sisäistänyt miten bitcoinien louhintaan liittyvä vaikeusaste toimii. Siinä ei myöskään ole päätelty mitään loogisesti. Kirjoittaja on arvaillut ja tehnyt rohkeita oletuksia. Sitä ei kukaan tiedä kuinka lähelle totuutta nuo arvailut menevät.
Ihan riittää kun katsoo kuinka usein difficulty on muuttunut vuoden 2009 aikana ja etenkin sen alussa. Muutama ihminen on myöntänyt mainanneensa bitcoineja vuonna 2009 eli kyllä siellä on vähintään kolme ihmistä ollut verkkoa ylläpitämässä. Ei ole minkäänlaisia todisteita, että Satoshi olisi louhinut miljoonaa tai edes sataa tuhatta bitcoinia. Ihan ensiksi voitaisiin päättää onko Satoshi yksi henkilö vai kenties monta henkilöä.
Kiitos vastauksesta, mutta et ilmeisesti edelleenkään ole lukenut bitcointalkin todistelua aiheesta (pari 30+ viestin ketjua). Tämä on ollut päivän kuumin aihe, ja täällä porukka on vain sormi suussa. Tai sitten mulla on vaan kaikki kosmisesti solmussa, kun jokainen keskustelunavaukseni teilataan
Ei se mitään, huomenna on uusi päivä.
Vilkaisin nopeasti, eikä siellä ollut sen enempää faktaa.
Emme voi mitenkään todistaa, että Satoshi olisi mainannut ison osa. Ensimmäisen vuoden bitcoineista. Lähempi tarkastelu oikeastaan osoittaa, ettei Satoshi ole voinut mainata isoa osaa itse. Mielellään torppaan kaikki väitteet uudestaan vielä täällä, vaikka ne on hyvin jo tuhottu btctalkissa ensimmäisten mainaajien toimesta (theymos, gmaxwell).
Olisi parasta, jos sirius kertoisi oman näkemyksensä tähän.
Niin, siis ihan perusloogisella ajattelulla tuo kuulostaa täysin järjettömältä. Satoshi ei alkuvaiheessakaan ollut ainoa henkilö, joka osallistui Bitcoiniin ja bitcoinien louhintaan. Yksi niistä ainoista kyllä, mutta ei todellakaan ainoa. Sen enempää en ole asiaa tutkinut vielä kuin pintapuolisesti. Aihe ei yleisestä kuumuudestaan kiinnosta kyllä kauheasti ennen kuin siitä on jonkinlainen “yleinen konsensus”.
Mukavaa, että jaksatte vääntää siitä huolimatta, että bct-foorumilla Sergio Demian Lerner on ainakin minua tyydyttävällä tavalla analysoinut 2009 luotujen blokkien coinbasen extranonceja, ja todennut, että valtaosa edelleen “unspent outputeista” on mainattu vakio-hashraten koneella, joka on säännöllisin väliajoin käynnistetty uudelleen. Vaikka kone olisi eri (minkä oletuksen tekemiseen ei ole mitään järkevää syytä), käyttäjän tapa ottaa varmuuskopio vakiovälein viittaa vahvasti samaan käyttäjään. Kun lisäksi ensimmäinen genesis-blokille rakentuvien blokkien sarja on mainattu tällä koneella, ja tämä sisältää blokin, josta käyttäjä “satoshi” on spendannut, aletaan olla aika lähellä arvoituksen ratkaisua.
Tietenkin vaatii 2 tuntia aikaanne, että ymmärrätte mitä siellä lukee. Älkää lukeko, jos ei kiinnosta, mutta älkää myöskään suotta kaatako vanhoja mielipiteitänne tähän ketjuun, jos ne eivät perustu viimeisen 48 tunnin aikana saatuun tietoon (tai mihinkään muuhunkaan paitsi gmaxwellin vakuutteluun, että “ei satoshi varmaankaan ole mainannut, ja olihan siellä muitakin, eli katsokaa tuonne!”).
Minun mielestäni tämä on siis hyvä uutinen. Tarkemmat perustelut myös mielipiteelleni on bct:ssä, niiden suomentaminen tuntuu turhalta jos täällä ei kerran ole ketään kiinnostunutta.