Ripplen paikka valuuttojen joukossa?

Olen koittanut sisäistää Ripplen konseptia, ja uskon käsittäväni miten se toimii. Kuitenkaan en käsitä miksi! Mitä Ripplessä on niin hyvää, että sitä kannattaisi käyttää bitcoinin sijaan? Jos olen ymmärtänyt oikein, se toimii ikäänkuin todellisen asian välittäjänä olematta itse minkään arvoinen. Sen ymmärtäminen on vaikeaa (paljon vaikeampaa kuin bitcoinin), ja siksi käynee niin että sen ottaa käyttöön pankit ym tahot, mutta tavan pulliainen jää edelleen käyttämään Euroja, joiden määrä on edelleen Euroopan valopäiden käsissä.
Eurojen lähettäminen Etelä-Afrikkaan on helpompaa bitcoineina, kun vaihtopörssejä on enemmän, ja niiden toiminta on helposti ymmärrettävissä.

Näen asian niin että Ripplen avulla pankit saavat edelleen harrastaa kyseenalaista toimintaansa, ja hyötyä Ripplen tehokkuudesta maksunvälityksessä verrattuna nykyisiin ilmeisen antiikkisiin menetelmiin, mutta tavan pulliainen ei siitä hyödy mitenkään. Onko näin? Miten minä tai joku kauppias voi hyötyä Ripplestä?

Eikös pankki voisi ottaa minkä tahansa vastaavan käyttöönsä nopeuttaakseen omia palveluitaan - oli siitä hyötyä asiakkaalle tai ei. Miksi pankki valitsisi juuri ripplen? Siksikö juuri että se on niin arvoton ettei pankki ehdi hävitä siirtoajassa koskaan juurikaan mitään? Luulisi että jos pankit haluaisivat oman siirtosysteemin tehdä niin he ottaisivat jostai kolikosta kopion, loisi oman kolikon joka ei ole missään julkisessa pörssissä koskaan… siis mikäli pankit nimenomaan haluavat jonkin nopean tavan siirtää rahaa…

Onko ripple muka niin turvallinen että pankit sitä oikeasti käyttäisivät? Mihin tämä pankkiväite perustuu?

Ainakin Fidor pankin on uutisoitu ottaneen (tai on ottamassa) käyttöön Ripplen.
Ehkä yksi syy sen käyttöönottoon on että se ei ole minkään kilpailevan pankin keksintö, vaan vapaammilla markkinoilla kehitetty ja toimivaksi todettu systeemi, sekä se että Ripplen näyttää olevan vain jatke nykyvaluutoille, joten mallin luulisi sopivan hyvin pankkien liiketoimintaan sitä liikaa sekoittamatta.

Edelleenkään en ymmärrä miten Ripple voisi olla tulevaisuuden valuutta. Ehkä se toimiikin vain siirtymävaiheen valuuttana, kun kynnys pankeille on (?) matalampi. Ainakaan sillä ei voi säilyttää varallisuutta, kuten muilla kryptoilla.

Ripple ei ole valuutta.
Yhdyn siihen että konsepti on tosi vaikea tajuta, mutta ihme kyllä se toimii.
Hienointahan tuossa on hajautettu pörssi jossa saa vekslata bitcoineja.

Ripplessä on sisäänrakennettu pre-mainattu valuutta XRP jolla torjutaan spämmiä verkossa siirtomaksun muodossa. XRP:tä joutuu hommaamaan jostain että pääsee käyttämään systeemiä.

Ripple.com nettisivu on perseestä. Sieltä ei avaudu oiken että mistä on kyse…

Ne mainostaa että Ripplellä voi lähettää mitä tahansa valuuttaa, mutta on se kyllä vähän kyseenalaista. Ripplejähän siinä lähetetään eikä Euroja, ja kummassakin päässä tarvitaan jokin taho/pankki, joka vaihtaa ne, ja mielellään samalla vaihtokurssilla. Bitcoinin tapauksessa voit lähettää suoraan “käypää” valuuttaa ilman mitään välikäsiä. Eli jos haluat lähettää Euroja, niin kumpikin yhtä vaikea, mutta Ripple on nopeampi (bitcoin 97 tuntia ja Ripple 96h 10s, josta 96 tuntia on pankkisiirron aika).
Tulos: Kannattaa käyttää suoraan bitcoineja, mutta jos on pakko käyttää Fiateja, niin sitten on ihan sama.

Näköjään minulla oli ongelmana Ripplen hahmottamisessa se, että yritän mieltää sitä rahana. Ehkä luottamusverkosto kuvaa paremmin sen olemusta? Eli “tilisiirrot” tapahtuvat ketjureaktion tavoin mitä kautta löytyy paras luottamusketju. Tuskinpa he kuitenkaan olettavat että ihmiset alkavat itse toimimaan välittäjinä ja rakentamaan luottamusverkostoa, vaan sen homman hoitavat välittäjät, eli pankit. Näinhän jää saavuttamatta yksi bitcoinin mullistavista ominaisuuksista, nimittäin luottamuksettumuus, ja se että ei tarvita välikäsiä.

Kyllähän tuo on pätevä konsepti, mutta on se sen verran monimutkainen, että saa olla iso markkinointibudjetti että se lyö itsensä läpi. Monimutkaisuutta lisää se, että se ei toimi yksinään, vaan tarvitsee kaveriksi aina jonkin oikean valuutan. Ei nuo hyödytkään minun mielestäni mitään mullistavia ole, nimittäin louhinnan ja lohkoketjun puuttuminen. Vai onko?

Nyt kun taidan ymmärtää konseptin, seuraakin kysymys että miten voin muuttaa tietoni rahaksi?

Kyllä siinä voi lähettää mitä tahansa valuuttaa. Pieni määrä ripplejä tuhoutuu aina kun lähetät rahaa (spämmitorjunta). Toki voi lähettää ripplejä (XRP) tai bitcoinejakin.

Lompakossasi voi olla useita valuuttoja, esim. USD, EUR, BTC, XRP.

Bitstampilla ainakin on toimiva Ripple-gateway, sitä kautta saa liikuteltua rahaa Ripple verkon ja muun maailman välillä.

Tämä on ehdottomasti aliarvioiduin virtuaalirahasysteemi tällä hetkellä koska se on suht valmis mutta jengi ei vaan tajua miten se toimii :slight_smile:

Lohkoketjun ja louhinnan puuttuminen… Ne ei ole hyötyjä. Niillä ei ole koko asian kanssa edes mitään tekemistä.

Varsinainen hyöty on hajautettu Bitcoin-pörssi. Nykyiset pörssit on perseestä.

…niin ja vielä että pankit ei rakenna sitä luottamusverkostoa vaan nimenomaan käyttäjät itse. Saat itse määritellä rahasummia kavereillesi että kuinka paljon löytyy luottoa :slight_smile:

Et ehkä ihan ole sisäistänyt tuota IOU-konseptia? Olisko tämä suomeksi sitten OSP (oon sulle pystyssä)?? :slight_smile:

Kyllä mielestäni tajuan tuon IOU:n, mutta epäilen vahvasti että se löisi itsensä läpi. Ratkaiseeko Ripple jotain mitä bitcoin ei ratkaise? Kummatkin ratkaisee samat ongelmat mutta eri tavoilla. bitcoin lisäksi toimii varallisuuden säilyttämisessä. Ripplen sivulla mainitaan konseptin etuina tuon lohkoketjun ja louhinnan puuttumisen, eli se säästää energiaa ja tallennustilaa.

Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu tuo eri valuuttojen säilyttäminen lompakossa. Sitä täytyy märehtiä lisää. Siirtymävaiheessahan se voisi olla tosi hyvä juttu, kunhan niillä voisi kätevästi maksaa. Tosin toivon enemmän että bitcoin alkaisi käymään maksuvälineenä ja vähentämään tarvetta säilyttää muita inflatorisia valuuttoja.

Voiko muuten Ripple lompakosta maksaa ostoksia euroissa? No tietysti voi jos vastapuolella on Ripple-lompsa, mutta entäs jos ei ole?

Ripplen ajatus on sinällään loistava. Se vain on hankala myydä, koska se näyttää rahalta vaikka onkin jotain ihan erilaista. Ripple tilillä näkyvään summaan ei päde monet maalaisjärjeksi laskettavat rahaan liittyvät uskomukset.

Esimerkiksi Ripplen tapauksessa “rahaa” ei ole yhtä vaikea saada kuin nyky-yhteiskunnassa. Tällä hetkellä, saadaksesi rahaa, sinun täytyy löytää joku jolla on rahaa ja suostutella hänet antamaan sitä sinulle. Ripplen tapauksessa luottamus muuntuu rahaksi. Niin kauan kuin edes joku* tuttavasi luottaa siihen, että aiot ja pystyt tekemään vastapalveluksen jollekin toiselle, kykenet käyttämään hänen luottamustaan rahana ja maksamaan sillä tuntemattomille.

(*ihan kuka tahansa ei tosin kelpaa. Henkilö jolla ei itsellään ole luottamusta muiden taholta vastaavalla tavalla ei kykene reitittämään maksuasi.)

Nyt alkaa vähitellen valjeta, ja hymyilyttää :).
Pitääkö muuten Rippleä käyttää selaimella, vai onko luotettavaa sovellusta androidille (jolla)?
Onko muuten teoriassa järkevää pitää lompakossa Ripplejä, vai onko Ripplen arvo irrelevanttia? Onko siis Ripplen arvo millään tavalla sidoksissa sen käyttäjämäärään, kuten bitcoinin?

Kysymyksiä herää kokoajan, joten taitaa olla parasta ottaa kylpy ripple-altaassa.

EDIT: En meinaa päästä alkuun. Siirsin krakeniin bitcoineja ja laitoin ostotarjouksen Ripplestä, mutta hiljaista on. Kyllä pitää tulla vielä noin 10-100 kertaa helpommaksi että saa suosiota. Liikaa toimenpiteitä tavan tallaajalle.
Uusi kysymys: Onko ripple-verkossa siirtyvää rahaa vastaava määrä aina jossakin seisomassa, vai syntyykö sitä jotenkin luottamuksen kautta lisää?

Joo selaimella mennään (toistaiseksi?).

Rippleä ei oikein mitenkään voi verrata bitcoiniin. Niin erilaisista jutuista kysymys.

Tuo HAJAUTETTU PÖRSSI on nähtävä itse miten nätisti valuutanvaihto sujuu, sitä on vaikea selittää mutta sanoisin että kun näin ensimmäisen kerran miten se toimii niin silloin vasta alkoi avautumaan että kuinka hienosta systeemistä on kyse.

No haluaisiko joku lainata 25xrp tänne: rGjQReE4TY46jj9BakvR8Ew4tomPmfBGWx niin saisin aktivoitua?

Laitoin sulle 200XRP, saat jakaa kavereillesi niin saatte testailla.
Ei tarvi maksaa takasin :slight_smile:

Kiitos!

Kertokaapa nyt olenko ymmärtänyt oikein:

  1. Ripple-verkko on vähän niin kuin oma ulottuvuutensa: Annan 100 yksikköä jotain valuuttaa ripple-portinvartijalle (gateway), joka siirtää sen minun ripple-tilille. Sen valuutan määrä ripple-ulottuvuudessa lisääntyy 100 yksiköllä. Voin käyttää sitä rahaa vapaasti ripple-ulottuvuudessa, kuluttaa loppuun, ja hankkia takaisin tai jopa lisää kauppatilanteessa. Kun haluan sen pois ripple-ulottuvuudesta, on minun lähetettävä se portinvartijalle, joka poistaa sen ripple-ulottuvuudesta ja palauttaa sen minulle maallisessa muodossa. Kyseisen valuutan määrä ripple-ulottuvuudessa vähentyy taas 100 yksiköllä.

  2. Voin ottaa ripple-tililleni vastaan rajattomasti Ripplea. Ottaakseni vastaan Euroja minun on asetettava luottamukseni johonkin ripple-portinvartijaan esim 100€ arvoiseksi. Silloin voin ottaa vastaan maksimissaan 100€, mutta keneltä tahansa. Dollareita en voi ottaa vastaan, ennen kuin asetan dollariluottamukseni johonkin portinvartijaan. Vaihtaakseni valuuttaa minulla on oltava taas luottamus johonkin sen valuutan portinvartijaan. Voin ottaa vastaan vain sen verran kutakin valuuttaa, kuin yhteensä luotan portinvartijoihin.

  3. Portinvartijan on oltava luotettava kuin pankki. Hänen ei kuulu käyttää haltuunsa annettua valuuttaa, vaan pitää se jemmassa kunnes se pyydetään takaisin, jotta ei joutuisi kuseen.

  4. Ripple-ulottuvuudessa tapahtuvat bitcoin-siirrot eivät näy Bitcoin-lohkoketjussa, vaan pelkästään siirto portinvartijalle, ja joskus tulevaisuudessa pois portinvartijalta.

  5. Ripple lompakosta voin maksaa / siirtää rahaa vain sellaiselle vastaanottajalle, jolla on myös ripple-lompakko (tai vastaava palvelu). Jos haluan maksaa bitcoineilla jollekin, joka käyttää vain bitcoin-lompakkoa, on minun otettava bitcoinit pois ripple-ulottuvuudesta ja sitten maksettava.

  6. Voin itse toimia epävirallisena portinvartijana kavereilleni, jos he luottavat minuun ja asettavat luottamuksen.

Menikö jossakin väärin?

  1. Ripple-verkko on tosiaan oma ulottuvuutensa. Portinvartijoista (Gateway oletan) sanoisin sen verran, että ne eivät eroa normaaleista käyttäjistä paitsi siinä suhteessa, että tarjoavat merkkaavansa ripplen hajautettuun tietokantaan olevansa sulle velkaa summan X jos lähetät heille summan X + kulu määrän jotain valuuttaa.

  2. Ripplet (XRP) ovat Ripple-verkossa oleva valuutta, joka muistuttaa ominaisuuksiltaan kovasti Bitcoineja. Niitä tarvitaan tietty määrä, että Ripple-verkko suostuu antamaan sinun käyttää itseään. Ripple antaa sinun määrittää kuinka ison summan edestä olet valmis luottamaan mihinkin toiseen entiteettiin ja automaattisesti pitää huolen, että niitä rajoja ei ylitetä. Tästä syystä sinun täytyy määritellä tämä raja ennen kuin voit vastaanottaa ripple-velkaa gatewayltä (eli Gateway on sulle velkaa).

  3. Juuri näin.

  4. Erillisiä verkkoja kun ovat, niin Ripple verkon siirrot näkyvät vain Ripple verkossa.

  5. Itseasiassa sellainen säätö on olemassa, että voit tehdä siirron suoraan bitcoin-osoitteeseen myös. Tällöin siirto reititetään suoraan jonkun bitcoin gatewayn kautta, joka tekee vastaavan bitcoin-siirron samantien.

  6. Kyllä ja tämä onkin Ripplen alkuperäinen ajatus. Että pankkeja (lue, gateway) ei tarvita vaan ihmiset luottavat toisiinsa ja sitä käytetään maksujen reitittämiseen.

Eli kyllä tämä Ripple on vissiin aika eri elukka kuin Bitcoin. Alan uskomaan siihen mitä joku aiemmin sanoi että Ripple on mitä aliarvostetuin juttu.

Ripplen luulisi olevan paljon helpompi saada viranomaiset “puolelleen”, kun kyseessä ei ole konsepti joka ottaa valtaa pois hallituksilta.

En ymmärrä pankkimaailmasta mitään, mutta voin hyvin kuvitella että pankeilla on mieletön määrä keskinäisiä sopimuksia sekä kaikenlaisten toinen toistaan vanhempien ja enemmän tai vähemmän epäyhteensopivien protokollien viidakko. Lisäksi lienee niin että kaikki pankitkaan eivät ole suoranaisesti toisiinsa yhteydessä, vaan jonkun toisen kautta jolla on suhde molempiin. Jos näin on niin Ripplehän on pankeille kuin valmiiksi katettu pöytä. Valmis sopimusverkosto ja valuuttamarkkina, jossa kaikki pelaa samoilla säännöillä. Voin kuvitella että pankit, jotka hyödyntävät Rippleä ennen muita, tulevat hyötymään huomattavasti.

Kuluttajana ripplen hyöty on toistaiseksi hyvin merkityksetön. Potentiaalia kuitenkin on ihan älyttömästä, kunhan ilmestyy helppokäyttöisiä sovelluksia, alkuun pääseminen olisi helpompaa, ja maksaminen kävisi suoraan kännykällä. Eiköhän ne toteudu ajan kanssa. Veikkaisin että kun bitcoinin suosion lisääntyminen oli enemmän käyttäjistä lähtöisin, tulee Ripplen suosio olemaan pankeista lähtöisin.

Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseeni taitaa olla: “Muiden valuuttojen paikka on Ripplessä :o”
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä mistä kaikista näistä kryptovaluutoista tulee vahvoja tekijöitä tulevaisuuden internetissä. Kaipa tilaa riittää useammallekin. Ainakin kysyntää näyttää olevan jollekin demokraattiselle ja rajalliselle(scarce) valuutalle…

Kiitos avusta kaikille!

Voin suositella sinulle lämpimästi myös Ethereum:iin perehtymistä jos tykkäät venytellä tajuntaasi tämmöisillä asioilla :slight_smile: (ethereum.org)

Ja Joel tosiaan selitti tuossa ylempänä mielestäni tosi hyvin ja selkeästi miten tuo Ripple verkko toimii.