Olin hiukan kahden vaiheilla, että onko tämä sopiva forumi aiheelle ollenkaan, koska Ripple ei itseasiassa luo omaa valuuttaansa, vaan voi toimia minkä tahansa valuutan yksiköillä. Päädyin kuitenkin siihen, että koska Ripple kuitenkin pyrkii ratkaisemaan saman ongelman kuin Bitcoinikin, niin kirjoittaisin tänne threadin aiheesta.
Ripple on itseasiassa vanhempi idea kuin Bitcoin. Ripplen pohjaidean julkaisi Ryan Fugger vuonna 2004 kirjoittamassaan artikkelissa, jossa hän esittelee systeemin pohjaidean, sekä näkökulman maailman rahajärjestelmään, joka ainakin itselleni selkeytti erittäin tehokkaasti miksi systeemi on sellainen kuin se on. Hänen jatko-artikkelinsa vuodelta 2006 antaa vielä vähän lisäselvennystä.
Ripplen paperissa esitetty malli perustuu ideaan nimeltä IOU (I Owe You). Tämä on pohjimmiltaan sama idea, kuin mihin pankkijärjestelmämmekin perustuu, mutta Ripplen tapauksessa pankkien toimiminen järjestelmän runkona ei ole enää tarpeen. Esitän seuraavissa kappaleissa esimerkkitapauksen, jonka avulla havainnollista pankkijärjestelmän ja Ripplen mallin eron.
Oletetaan, että minä haluan sinulta palveluksen. Valitettavasti minulla ei ole mitään mitä antaa heti vaihdossa. Emme tunne, emmekä luota toisiimme, joten sopimus että maksaisin 200€ myöhemmin ei onnistu. Tarvitsen kuitenkin kipeästi apuasi, joten toimin seuraavasti.
pankkijärjestelmä
Haen pankiltani lainaa pystyäkseni maksamaan sinulle. Pankki tarkastaa, että olen luottokelpoinen ja myöntää lainan. Joudun tulevaisuudessa maksamaan pankille tästä hyvästä hieman ylimääräistä sinulle menevän summan lisäksi. Tämän jälkeen maksan sinulle ja saan tarvimani palveluksen.
Ripplen malli
Alan puhumaan tuttavistani ja kohta selviääkin, että me kummatkin tunnemme Riston, joka luottaa minuun ja johon sinä luotat. Otamme Ristoon yhteyttä ja kysymme voisiko hän toimia välikätenä silleen, että minä olen hänelle auki 200€ ja hän on sitten vastaavasti sinulle auki 200€. Risto suostuu tähän ja saan tarvimani palveluksen.
Ripplen mallissa pankin roolin voi hoitaa kuka tahansa, kuten Risto tässä esimerkissä. On kuitenkin suhteellisen yleistä, että Riston kaltaista kätevää välikättä ei löydy. Lähes aina on kuitenkin olemassa jonkinlainen polku, jota kautta tämä kyettäisiin hoitamaan. Tällaisen löytäminen ei kuitenkaan ole helppo homma, ainakaan käsipelillä. Tätä varten tietokoneet ja tietoverkot ovatkin loistava väline.
Ripplen ajatus on nimenomaan automatisoida tällaisen reitin löytäminen, sekä henkilökohtaisten IOU sopimusten tekeminen automaattisesti maksuliikenteen mahdollistamiseksi. Tässä on tärkeää huomata, että reitittäjinä toimivien ihmisten kokonais-summa ei muutu. Jos mietitään Ristoa ja oletetaan että hän oli nollatilanteessa ennen tapahtumaa, niin hänen kokonais-summansa pysyy yhä nollassa. Hänellä on sen jälkeen minulta saatavia 200€ ja hän on velkaa sinulle 200€, eli yhteensä nolla.
Siinä missä pankit ottavat nykyjärjestelmässä riskin siitä, että sinä et välttämättä maksa lainaasi takaisin, niin Ripplen tapauksessa tämän riskin ottavat ystäväsi. Ripple on suunniteltu sellaiseksi, että jos teet perättömiä lupauksia, niin siitä kärsivät vain ne jotka erehtyivät sinuun luottamaan.
Tässä vaiheessa herää varmaan kysymys, että mitä Ripplestä on hyötyä verrattuna pankkijärjestelmään. Vastaus on, että Ripplen tyylillä toimiva talousjärjestelmä olisi paljon vakaampi kuin pankkien varassa toimiva. Pankit ovat meidän järjestelmämme heikko lenkki. Ripplessä ei ole keskitettyjä linkkejä, joita onnistuneesti huijaamalla voi romahduttaa koko rakenteen.
Valitettavasti Ripplestä ei vielä ole hajautetusti toteutettua versiota. Ainoat toteutukset ovat yksittäisiä web-sivustoja, jotka eivät ole keskenään yhteensopivia. Tämä rajoittaa tehokkaasti järjestelmän skaalautuvuutta ja luotettavuutta.
Edit: unohdin linkata ripple-project sivuille.
Edit 29.11.2012: Ripple konseptin luoja ilmoitti julkisesti hyvin rahoitetusta porukasta joka on tekemässä Ripplestä osittain Bitcoin-tekniikkaan perustuvaa hajautettua versiota. https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!topic/rippleusers/IVin3Qwrp7k