Rahoitusmarkkinavero ja Bitcoin

Euroopassa suunnitellaan kovasti rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa ja Suomessakin se saa kannatusta hallituksessa. Rahoitusmarkkinaverolla tarkoitetaan hyvin pientä
veroa, joka perittäisiin kaikesta arvopaperi-, valuuttaja johdannaiskaupasta. (1)

Vero koskisi tietenkin myös Bitcoinin osto ja myyntitapahtumia, mutta käytännössä veroa on mahdoton kerätä, koska bitcoin transaktiot ovat anonyymeja. Toteutuessaan vero olisikin parasta mitä Bitcoinnille voi tapahtua, rangaistus kaikkien muiden arvopapereiden keinottelulle mutta ei bitcoinnille.
Rahoitusmarkkinaveroa on lobattu jo vuosikymmeniä, Suomessa sen näkyvin lobbausjärjestö on attack. Järjestöllä on suuri vaikutusvalta, esimerkiksi Tuomioja kuuluu järjestöön. Milloinkohan Attacin lobbaajat heräävät todellisuuteen, eli siihen että bitcoin on tekemässä heidän unelmansa täysin mahdottomuudeksi.

Miten te näette Bitcoinnin tulevaisuuden rahoitusmarkkinaveron maailmassa?

En mä kyllä näe miten tuo nykyiseltään koskee Bitcoinia ylipäätään, koska Bitcoinia ei määritetä rahaksi eikä arvopaperiksi tms. Bitcoiniin tuo siis ei ylipäätään vaikuta yhtään mitään eikä se liity siihen, että yritettäisiin jotenkin kiertää jotain.

Bitcoinin lähin määritelmä on edelleen digitaalinen/virtuaalinen hyödyke, kunnes toisin määritetään.

[quote=“Technomage, post:2, topic:363”]En mä kyllä näe miten tuo nykyiseltään koskee Bitcoinia ylipäätään, koska Bitcoinia ei määritetä rahaksi eikä arvopaperiksi tms. Bitcoiniin tuo siis ei ylipäätään vaikuta yhtään mitään eikä se liity siihen, että yritettäisiin jotenkin kiertää jotain.

Bitcoinin lähin määritelmä on edelleen digitaalinen/virtuaalinen hyödyke, kunnes toisin määritetään.[/quote]

Ihan sama miksi Bitcoin määritellään, Bitcoin-maailmassa spekulointi ja valuutanvaihdot (eli juuri ne mihin rahoitusmarkkinaverolla yritetään vaikuttaa) ovat arkipäivää.
Sijoittajille Bitcoin on vain yksi vaihtoehto muiden sijoituskohteinen, kuten arvopaperien rinnalla. Rahoitusmarkkinaveron tullessa voimaan sijoittajat joutuvat maksamaan tobinin-veron jokaisesta arvopaperitransaktiosta, mutta ei bitcoinneista, mikä varmasti nostaa bitcoinnin suosiota sijoituksissa, ja hyvin nopeasti romuttaa koko rahoitusmarkkinaveron.

Raha on liikkunut kansainvälisesti jo pitkään ennen bitcoineja. Bitcoin ei nähdäkseni tuo uutta isomman rahan verosuunnittelussa. Sen sijaan verosuunnittelu sen avulla helpottuu persaukisille tavan tallaajille.

Muutenkin, niin kauan kuin treidaus tapahtuu keskitetysti pörsseissä, niin Bitcoinikaan ei ole immuuni rahoitusmarkkinaverolle, mikäli Bitcoin määritellään sen alaiseksi. Pörssiyhtiöt vain määrätään keräämään se vero.

On avoin kysymys miten toimivasti tämän voisi toteuttaa hajautetusti ilman helppoa keskitettyä verotuksen toteutuspaikkaa.

Epäilen vahvasti ettei päätöstä tuosta verosta saada aikaiseksi.
Sekä Osuuspankki että Nordea ovat uhanneet siirtää toimintojaan pois Suomesta veron toteutuessa.
Koska markkina on globaali, pitäisi päätös verosta olla sitä myös.
Siihen ei konsensus riitä.
Surullista, itse kannatan ko. veroa koska sillä saataisiin spekulanteilta edes jotain yhteiskunnalle.

Jaa-a, voisihan suomi alkaa vaikka yhdysvaltailemaan ja päättää että “tän veron maksatte jos haluatte toimia suomessa lainkaan” :stuck_out_tongue:

Noh, vakavasti ottaen, ei tuo varmaan suomelta onnistuis.

Itsekin kannattaisin tätä veroa jos se saataisiin riittävän laajalle. En vaan mitenkään usko sen pätevän riittävän laajasti, verosuunnittelun avulla kaikki voidaan taas kerran kiertää. Sen takia en kannata veroa ja näen kaiken siihen käytetyn ajan, vaivan, suunnittelun ja rahan täydellisenä hukkana.


“Sirpa Pietikäinen (kok.) katsoi, että rahoitusmarkkinaveron vallitessa pankilla ei saisi olla Suomeen mitään sijoitustoimintaa, osakkeita tai suomalaisia asiakkaita, jotta se voisi jättää veron maksamatta Suomeen.”

:smiley:

Sama kokoomuslainen totetaa
“– En tykkää uhkailusta. Näkökannat pitää tuoda esiin, mutta se, että joku uhkaa, on mautonta ja demokratian kannalta ikävää, Pietikäinen sanoo.”
Joku aikoo siis siirtää yrityksensä pois suomesta, ja se on demokratian vastaista :smiley: Seuraavaksi ne varmaan kieltävät yrityksen siirtämisen toiseen EU-maahan :smiley: Verottakaa vain pankit kuoliaaksi, minun omaisuus on bitcoineina pilvipalvelimella kryptattuna, sitä ette verota. Bitcoinien välisiä transaktioita ei ikinä voida verottaa, siksi nää järjestelyt vaan ajaa talouden bitcoinnin ja muiden sen kaltaisten valtiosta vapaiden valuuttojen pariin.

“Sirpa Pietikäinen (kok.) katsoi, että rahoitusmarkkinaveron vallitessa pankilla ei saisi olla Suomeen mitään sijoitustoimintaa, osakkeita tai suomalaisia asiakkaita, jotta se voisi jättää veron maksamatta Suomeen.”

Mitäs jos minä siirrän bitcoinini ulkomaisen pankin (vaikkapa mtgoxin) säilytykseen. Onko mtgoxilla silloin velvollisuus maksaa suomelle rahoitusmarkkinavero? :smiley:
Onko tällöin ilmoitusvelvollisuus minulla vai pankilla? Koko homma menee naurettavaksi kun kukaan ulkopuolinen ei voi luotettavasti todistaa paljonko minulla on sijoituksia kys. pankissa, joten veronmaksu on täysin omantunnon asia.

Bitcoinneilla voi treidata, shortata ja spekuloida täysin villisti, vapaasti ja anonyymisti, ja jättää rahoitusmarkkinaverot omaan arvoonsa.

[quote=“Monster, post:10, topic:363”]“Sirpa Pietikäinen (kok.) katsoi, että rahoitusmarkkinaveron vallitessa pankilla ei saisi olla Suomeen mitään sijoitustoimintaa, osakkeita tai suomalaisia asiakkaita, jotta se voisi jättää veron maksamatta Suomeen.”

Mitäs jos minä siirrän bitcoinini ulkomaisen pankin (vaikkapa mtgoxin) säilytykseen. Onko mtgoxilla silloin velvollisuus maksaa suomelle rahoitusmarkkinavero? :smiley:
Onko tällöin ilmoitusvelvollisuus minulla vai pankilla? Koko homma menee naurettavaksi kun kukaan ulkopuolinen ei voi luotettavasti todistaa paljonko minulla on sijoituksia kys. pankissa, joten veronmaksu on täysin omantunnon asia.

Bitcoinneilla voi treidata, shortata ja spekuloida täysin villisti, vapaasti ja anonyymisti, ja jättää rahoitusmarkkinaverot omaan arvoonsa.[/quote]

Sikäli huono esimerkki, että eihän tuo perinteisesti eroa mitenkään fiat-raha-kikkailusta. Myös fiat-rahaa on täysin mahdollista siirtää veroparatiiseihin jolloin samanlainen kikkailu on mahdollista.

Bitcoineissa sen sijaan “pankkeja” ei tarvita ollenkaan tai pankki voit olla sinä itse. Tai sitten pankki voi olla täysin anonyymi toimija tor-verkossa. Ja lisäksi kehittyy kaikenlaisia vipuja joilla bitcoineja voi sitoa kohtalaisen anonyymisti muihin valuuttoihin/hyödykkeisiin yms.

Niin siis vielä tarkennus: mtgox ei periaatteessa eroa mitenkään vanhan maailman pankeista. Mt. Goxissa ei voi säilyttää anonyymisti varallisuuttaan. Paperit pitää lähettää ja tunnistautua vahvoin metodein. Jos käyttää palvelua esim. tor-verkon läpi, tilisi jäädytetään ja tunnistautuminen vaaditaan.

Mutta jostain syystä monet puhuvat silti että ikäänkuin mtgox olisi tässä se innovaattori ja “bitcoin-palvelu”… Monet eivät oikein tunnu ymmärtävän, että bitcoin-maailmassa siis toiminta kokonaan ilman pankkeja on mahdollista. On jumiuduttu niin vahvasti “vanhan maailman” ajattelutapoihin.

Se on haastavaa, koska keskittyneisyydessä on hyötynsä jos ajatellaan valuuttatreidausta. Iso likviditeetti on Goxin ylivoimaisesti suurin etu ja sen takia niin monet käyttää sitä. Hajautettu lähestymistapa toimii kyllä muuten mielestäni aika hyvin, mutta treidaajille se ei oikein sovi.

Juu, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Ei kaiken tarvitse olla hajautettua. Virhe tulee siinä kun ajatellaan mtgoxin eroavan mitenkään vanhan maailman pörsseistä. Mt gox on ihan perinteinen pörssi, jossa nyt vain pystyy treidailemaan bitcoineilla.

Veikkaan, että jossain vaiheessa myös perinteisemmät pörssit ottavat bitcoinit repertuaariinsa, tai ainakin bitcoin-sidonnaiset instrumentit. Ensin kevyemmän sääntelyn maissa, myöhemmin sitten kovemman sääntelyn maissa. Saas nähdä.